..: Dráhy nasazují vlaky bez průvodčích :..

Ilustrační obrázekOlomouc / Trutnov - Větu: „Jízdenky, prosím,“ lidé v budoucnu už neuslyší na některých vlakových tratích na střední Moravě. České dráhy se totiž rozhodly zkusit novinku. A nasadily vlaky bez průvodčích. Zatím lze takový spoj v Olomouckém kraji najít například na trati Hanušovice - Staré Město pod Sněžníkem. České dráhy však plánují ještě další podobné spoje. „Cestující si mohou v pokladnách, v automatu ve vlaku nebo u strojvedoucího koupit jízdenky různých tarifů podle toho, kam jedou. Ty pak označí ve strojku, který na ně vytiskne datum, čas a kód nebo název cílové stanice,“ popsal mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Namátkové kontroly pak jednou za čas obstará personál vlaku. Podle něj by se navíc nemělo stát, že by si cestující neměl u koho jízdenku koupit. „Automat je většinou přímo ve voze. Jízdenky však může prodat i strojvedoucí,“ doplnil Ondrůj.

„Cestující si mohou v pokladnách, v automatu ve vlaku nebo u strojvedoucího koupit jízdenky různých tarifů podle toho, kam jedou. Ty pak označí ve strojku, který na ně vytiskne datum, čas a kód nebo název cílové stanice,“ popsal mluvčí ČD Aleš Ondrůj. Namátkové kontroly pak jednou za čas obstará personál vlaku. Podle něj by se navíc nemělo stát, že by si cestující neměl u koho jízdenku koupit. „Automat je většinou přímo ve voze. Jízdenky však může prodat i strojvedoucí,“ doplnil Ondrůj.

České dráhy tak podle manažera ČD Michala Štěpána mohou tímto krokem v kraji ušetřit desítky tisíc korun měsíčně, například za platy průvodčích. „Neznamená to ale, že bychom je propustili ze zaměstnání. Někteří se přeškolí na revizory a ostatní mohou pracovat na jiných tratích, kteří od Českých drah odešli,“ dodal Štěpán.

Podle mluvčího Aleše Ondrůje by takovou změnu měli v dobrém slova smyslu pocítit i cestující. „Vlaky bez průvodčího jsou trendem běžným v západní Evropě. Celkové odbavení je díky tomu rychlejší,“ dodal. Lidé z Olomouckého kraje se s podobnými spoji zatím mohou kromě Hanušovic setkat i na nedalekých tratích Bruntál - Malá Morávka či Valšov - Rýmařov. Podle Štěpána však není vyloučeno, že během několika let přibudou další. „Konkurence v dopravě je stále ostřejší, takže je možné, že budeme nuceni snížit náklady na provoz dalších, zejména regionálních tratí,“ doplnil. Na českých železnicích jezdí v současnosti vlaky bez průvodčích celkem na 43 tratích.

Ilustrační obrázekČeské dráhy šetří. Od 1.února se to projeví i tím, že většina přímých osobních vlaků mezi Trutnovem a Vrchlabím začne jezdit bez průvodčích. Vlaků bez dosud obvyklé kontroly jízdenek má v budoucnu přibývat. „Na Trutnovsku jde o 9 spojů v každém směru. Nejpůde o všechny vlaky na této trati, ale bude jich většina. V jízdním řádu jsou vlaky bez průvodčích označeny symbolem lidského oka,“ sdělil vedoucí krajského centra osobní dopravy ČD Roman Moravčík. Po nástupu do vlaku si cestující budou muset předem zakoupenou jízdenku označit v označovači, popřípadě si koupit jízdenku u strojvedoucího. V případě, že cestující nastoupí do vlaku na stanici s otevřenou výdejnou jízdenek, bude si strojvedoucí k ceně jízdenky účtovat přirážku dvacet korun.

zdroj: Mladá fronta DNES

Adys Poslat mail autorovi | 31.1.2007 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Pardubický


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
31.01.2007 (18:29)  
M: nie, nechcel som narážať na metroidný charakter Cercanías - Plaza de Catalunya - letisko je skutočne vnútromestská linka, ktorá dokonca s bežným metrom zdieľa niektoré tunely. To isté je v centre Madridu. Mne tu ale išlo práve skôr o tie odľahlejšie ramená - teda napr. úseky Villalba - El Escorial alebo Cercedilla - Los Cotos. Pravda, s Malou Morávkou sa ani jedno stále porovnávať nedá, ale sú to malé mestečká. Renfe v rámci tohoto systému používa takmer 100% spoľahlivý systém turniketov aj na tratiach ďaleko od stretu mestskej aglomerácie. Doprava sa nezdržuje, lebo fíra nemusí nič predávať, ale zároveň netreba ani sprievodcov a zázračné skrinky vo vlakoch - a počet čiernych pasažierov je prakticky nulový (ak niekto nerozmláti turniket). Tento systém má len jednu zásadnú nevýhodu: cena zriadenia a údržby.
31.01.2007 (18:25)  
Nevím proč se vám tento způsob šetření nelíbí...Ano nejedná se zde o tu nejvyšší nákladovou položku, ale přesto se ušetří. Nevím proč tady mluvíte o kvantech lidí. Myslím že v těchto vlacích průvodčí zůstanou, ale jsou spoje, kde jezdí většinou do deseti lidí a zde to považuji za výhodné. Navíc na lokálkách jezdí většinou jedni a ti samí lidi...A ještě jedna otázka. proč není strojvůdce jako autobusák? Oba řídí v podstatě stejně, tak proč by teoreticky nemohl prodávat lístky?? Trochu by se natáhla jízdní doba, ale to by lidem, kteří jezdí na těch nejméně obsazených spojích stejně nevadilo...Ale stejně se mají lístky prodávat v automatech...
31.01.2007 (18:17)  
Takže - na trati Bayerisch Eisenstein (Regentalbahn) jezdí motorové vozy kde je jízdenkový automat; automaty jsou i na stanicích, strojvedoucí nemá o jízdenkách ani ponětí; podobně jezdí vlaky VGB; v SBBsku jezdí regionální vlaky léta bez průvodčích … na vlaku je pouze strojvedoucí; na některých "místních" tratích, kde je vlak tvořen jedním elektrickým vozem provede strojvedoucí kontrolu jízdenek před odjezdem vlaku …
Tu a tam projdou vlakem "kontroloři". Zpravidla je to početná tlupa, takže na jeden vagon jsou dva kontroloři jdou proti sobě, čili únik nemožný.
V DBsku dělají kontrolu revizoři v civilu, kteří nemají POP na vydání jízdenek, takže pouze rozdávají pokuty, resp. složenky na pokuty. Sami nic neinkasují.
Jízdenkové automaty, které ČD používají jsou poněkud archaické, bohužel neumí prodat jízdenku na celou přepravní cestu. Na rozdíl od automatů, které používají SBB & ÖBB, případně DB.
Podobně je tomu v Rakousku. Již v roce 1990 jsem byl doslova "na větvi" z toho, že na lokálkách ze Schwarzenau jezdil na 5047 sám strojvedoucí, který prodával jízdenky.
V Italsku si musí každý cestující označit jízdenku v označovači, jinak je naplatná, průvodčí fakticky funguje jako revizor, ale dle "zlých jazyků" se toho zneužívá a mají být kontroly zesíleny – no když za 4 hodiny jízdy z Verony na Brenner nepřijde konduktér, resp. za 12 hodin na trase Lecce – Torino, nelze se divit …
Zrychlení se dá snad najít v tom, že strojvedoucí nemusí čekat na souhlas obsluhy vlaku k odjezdu v případě, že se věnuje cestujícím.
Specifický způsob odbavování ovšem může vyvrcholit zrušením KMB, takhle to dopadlo v Rakousku …
registrovaný uživatel MC 
31.01.2007 (18:10)  
Tak rok zpatky jsem jel do Humpolce. Pri nastupu do vlaku jsempotkal automat, tak jsem si rekl, nejake mistni IDS. Jenze ouvej, babka v kecafonu cosi skemrala o oznacovani jizdenek ve vlaku. Po peti minutach hledani jsem nasel jakysi text, ktery ale mluvil o blokovych jizdenkach. Ja mel normalni smerovou z kasy. Vazne jsem netusil, zda mam neco strkat i ja ci ne.

Co se tyce situace zde v severni Italii (Jizni Tyroly). Pruvodci jsem v regionalnich vlacich stipat listky nepotkal, nicmene v lokomotive jezdi dva (zrejme masinfira a pruvodci). EC ale prochazi pravidelne.
31.01.2007 (17:04)  
No jo zkvalitnění služeb. Neznalí cestující nebudou vědět co se děje a co oni mají dělat, nebude koho se na cokoliv koho zeptat(a strojvedoucho nemůžeme obtěžovat každou blbostí-on stejně nemůže vědět všechno jako praví průvodčí, který je na to "cvičený")v raních špičkách a velkskupách cestující nebude strojvedoucí raději prodávat jízdenky, aby se vlak neopozdil. To mi je zkvalitnění služeb
31.01.2007 (16:39)  
Osm roků jsem jezdil na gympl autobusem stylem - 2 minuty se jede, 10 minut se nabírají po jednom platící lidi, 2 minuty se jede, 10 minut se nabírají po jednom platící lidi ... to je na pos*ání... a udělat stejnou hovadinu ve vlaku - fíra není pokladník. Se mu šupne do Kocoura PC s tiskárnou a on se jako bude vyklánět z okna podávajíc lístek a vracejíc drobné?
registrovaný uživatel M 
31.01.2007 (16:26)  
Georgo - ty jsi ale popsal normalni princip metra (ne prazskeho), ne?
Nedovedu si predstavit, ze by strojvudce prodaval listky na Plaza de Cataluna lidem co jedou na letiste (tedy na trase typu, kterou popisujes), stejne tak si nedovedu predstavit, ze by v Praze prodaval listky na vlak do Benesova. Jenze v clanku se o tratich kolem Prahy, Brna, Ostravy apod. prece nepise (predpokladam).
A trate typu Bruntal-Mala Moravka ve Spanelsku de facto nejsou... Proto ten tvuj priklad s clankem vicemene nesouvisi. Pokud teda nechces, aby se ve stanici Mala Moravka udelalo nadrazi typu metro...
31.01.2007 (16:16)  
Tiež mi to pripadá ako šetrenie na nesprávnom mieste. Pridávať fírovi ďalšie povinnosti, to nie je tá správna cesta. A tiež si neviem celkom predstaviť liezť na žehličku, aby som si kúpil lístok...
Zažil som jeden relatívne funkčný systém: Cercanías RENFE - lístok si človek kúpi na konkrétnu trasu v stánku alebo automate na stanici alebo použije predplatený mesačný podľa tarifného pásma. Lístok má magnetický pásik, ktorý sa overuje v turnikete pri vstupe na nástupište. Lístok sa znova vkladá do turniketu po vystúpení v cieľovej stanici. Ak nesedí, človek sa nedostane zo stanice (aspoň nie normálnou cestou). Ale v momente, keď vlak opustil mestskú sieť a stal sa z neho bežný osobák, objavil sa sprievodca.
registrovaný uživatel M 
31.01.2007 (16:15)  
Urychleni odbaveni - mozna je to myslene tak, ze
ted: jdu si koupit listek nekam, nastupuji nekde
potom: listek si kupuji a nastupuji na stejnem miste...
Nebo ne?

Ale mate pravdu - vsechno, co by mohlo pripominat nenavideny autobus je dabluv vymysl. Oveste se cesnekem a doufejte, ze se to vasi trati tykat nebude:)
31.01.2007 (16:11)  
to je strašná blbost. U nás ( tart 272 ) to je taky a je to na scvoknutí. Je to úplná kravina. Průvodčí jsou lepší. :-/
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko