..: Hartmut Mehdorn zůstane u DB do roku 2012, vstup na burzu nadále nejasný :..

Ilustrační obrázekBerlín - Předsedovi představenstva koncernu Deutsche Bahn bude s největší pravděpodobností prodloužena smlouva do konce roku 2012. Ta současná platí do jara 2008. Předseda dozorčí rady Werner Müller se nechal neoficiálně slyšet, že pro tento návrh je v dozorčí radě většinová shoda. Vládě se nepodařilo najít kompromis ohledně vstupu DB na burzu.

Ilustrační obrázekDůvodem prodloužení smlouvy je jednak většinová spokojenost se současnou situací DB a potřeba kontinuity před plánovaným vstupem DB na burzu. Ten má podle plánu současného vedení a spolkové vlády proběhnout v druhé polovině roku 2008. V případě příchodu nového předsedy představensta hrozí možná nejistota investorů. Vstup DB na burzu je největším cílem Hartmuta Mehdorna od jeho nástupu do čela firmy v roce 1999. Ohledně podoby možného vstupu ale stále není jednoznačná představa.

Vedení drah spolu s největším drážním odborovým svazem Transnet prosazuje vstup drah jako integrovaného koncernu v současné podobě, tedy včetně dceřiné firmy DB Netz, která spravuje německou železniční síť. Tento postoj zastává i německá sociální demokracie (SPD) a její ministr dopravy Wolfgang Tiefensee. Jejich koaliční partner křesťanští demokraté (CDU), liberálové (FDP), zájmová organizace zastupující cestující "Allianz Pro Schiene" a hospodářské a průmyslové svazy podporují oddělení sítě od provozu a ponechání sítě ve státním vlastnictví. Jejich hlavním argumentem je zvýšení konkurence a rovné podmínky pro všechny subjekty na železničním trhu.

Dále panuje obava z nekontrolovatelnosti finančních toků v koncernu a využívání státních dotací na obnovu a stavbu železniční sítě, protože německá ústava obsahuje článek o povinnosti státu starat se o síť. Již dnes existuje podezření, že koncern použil část státních peněz určených na obnovu sítě k financování nákupu jednotek ICE3. V průběhu minulých let také DB převedly mnoho lukrativních pozemků v centrech měst z DB Netz přímo do mateřské firmy DB. Odpůrci integrovaného vstupu také argumentují tím, proč by mezinárodní logistický koncern, který již dnes po kolejích přepravuje pouze 30% nákladu, měl vlastnit německou železniční síť. Na to, jak tento spor dopadne, si asi ještě nějakou dobu počkáme.

zdroj: Lok-Report, německá tištěná média


ANKU | 27.1.2007 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Legislativa

Další z regionu Německo


registrovaný uživatel ANKU 
29.01.2007 (13:39)  
Ad Miroslav Zikmund: V tom případě se omluvám, Váš první příspěvek jen vyzněl, tak nějak zvláštně. Pokud jde o Berlin Hbf. tak DB zatím prohrála u první instance a odvolali se. Já osobně silně pochybuji, že ten strop nad podzemními nástupišti se bude přestavovat, možná to prodloužení střechy. To nádraží stejně navždy zůstane v ohromném mínusu, protože ani ty nájmy z obchodních prostor tu sumu nikdy nezaplatí a ty dvě kancelářské budovy se nepodařilo obsadit, asi se tam nakonec bude stěhovat centrála DB z Bahntower na Potsdamer Platz, aby se aspoň tam ušetřilo za nájem. Jinak o politické podpoře v Německu a Čechách není pochyb, nelze než souhlasit i když i v Německu není situace ideální. Celkově ale vnímám pana Mehdorna pozitivně, hlavně kvuli změně přemýšlení uvnitř DB, uvědomění že to je služba pro zákazníky a o ty tu jde především.
29.01.2007 (9:55)  
K poslednímu odstavci MZ - v devadesátých ledech v rámci projektů německé jednoty se trať Berlín - Hamburk zprovoznila na 160 km/h, kdy bylo nutné rychle sanovat trať, ve vzduchu byl navíc projekt Transrapidu. V r. 2005 byla zprovozněna po přestavbě na 230 km/h. České koridory vnímám také jako splacení infrastrukturního dluhu, krok ke zvýšení rychlosti nás teprve čeká...
28.01.2007 (11:59)  
Já jsem chtěl jen připomenout, že "není všechno zlato co se třpytí".
O stavbě Berlin Hbf. samozřejmě nerozhodoval Mehdorn, on se jenom choval "ekonomicky", tudíž kolem stavby se vyrojilo několik soudních sporů, které podle toho vím – něco bylo i na ŽelPage – DB jako takové prohrály, takže se musí dodržet původní projekty, tudíž se nic neušetřilo … ba naopak … pochybuji, že náklady na soudní řízení budou zoosobněny …
Například "komedie" kolem chybějících "vlaštovek" na nástupištích a "lokajích" DB s deštníky …
Zlé jazyky tvrdí, že za manažerskými rozhodnutími Mehdorna stál politicky kancléř Schröder, čili co posvětil kancléř bylo svaté. No budiž … pro DB a cestující to mělo svoje pozitiva …
Pokud by měly ČD, resp. jejich generální ředitelé, takovou dlouhodobou politickou podporu, i z hlediska "pěnezovodu" na nákupy nových moderních kolejových vozidel nebo masivních investic do modernizace kolejových vozidel či tratí, pak by ČD byly na zcela jiné úrovni …
Zajímalo někoho v Německu (především média), že v roce 1990 se začalo s modernizací trasy Berlín – Hamburg jen na 120 km/h a po nějakých 10 - 12 letech se provedla další modernizace na 200 km/h. Naopak, v obou etapách z toho byla pozitivní záležitost, nikdo v médiích neargumentoval tím, jak je to drahé … Zkuste si představit, co by rozpourala média, kdyby dneska chtěl někdo "modernizovat" modernizovaný koridor nebo alespoň jeho "ostudné stanice", na které se při modernizaci jaksi zapomnělo …
registrovaný uživatel Semík  mail  
27.01.2007 (20:58)  
Já si myslím, že akcie ČD by se na burze dlouho neohřáli, protože na nich nelze prodělat. Za prvé pokud by byli ve ztrátě tak to zaplatí kraje, a pokud by vydělávali tak.....
27.01.2007 (20:53)  
to Jim: Nevím jestli byste se divil, ale DB by nejspíš byla jedním z prvních zájemců koneckonců měla o ČD zájem už dávno. :-)
registrovaný uživatel Jim  mail  
27.01.2007 (14:08)  
Co kdyby, nedej bože, ČD a.s. vstoupila na burzu, našel by se někdo, kdo by si její akcie koupil?
registrovaný uživatel ANKU 
27.01.2007 (14:02)  
No pokud pana Mehdorna odsuzujete jen podle těchto dvou kauz, tak je vidět, že o tom asi moc nevíte. Ono je totiž hlavně zásluhou pana Mehdorna, že DB vypadají tak jak vypadají (srovnejte s ČD). On dokázal DB změnit na moderní fungující podnik, kde zákazník je na prvním místě a podle toho se musí celý podnik řídit. A ještě k hlavnímu nádraží, Mehdorn se stal šéfem DB až po rozhodnutí o stavbě Hbf, víceméně bez výběrového řízení a v momentě kdy už bylo jasné, že plánovaný rozpočet bude překročen aspoň 2-3x, on se pouze zachoval ekonomicky, snažil se udržet náklady v rozumných mezích. Toť vše.
27.01.2007 (13:24)  
Manažerské metody pana Mehdorna se podle všeho projevily současným nedostatkem strojvedoucích u společnosti Railion a za spory ohledně budovy nádraží Berlin Hbf. je také podle kuloárních informací odpovědný …

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko