Berlín - Předsedovi představenstva koncernu Deutsche Bahn bude s největší pravděpodobností prodloužena smlouva do konce roku 2012. Ta současná platí do jara 2008. Předseda dozorčí rady Werner Müller se nechal neoficiálně slyšet, že pro tento návrh je v dozorčí radě většinová shoda. Vládě se nepodařilo najít kompromis ohledně vstupu DB na burzu.
Důvodem prodloužení smlouvy je jednak většinová spokojenost se současnou situací DB a potřeba kontinuity před plánovaným vstupem DB na burzu. Ten má podle plánu současného vedení a spolkové vlády proběhnout v druhé polovině roku 2008. V případě příchodu nového předsedy představensta hrozí možná nejistota investorů. Vstup DB na burzu je největším cílem Hartmuta Mehdorna od jeho nástupu do čela firmy v roce 1999. Ohledně podoby možného vstupu ale stále není jednoznačná představa.
Vedení drah spolu s největším drážním odborovým svazem Transnet prosazuje vstup drah jako integrovaného koncernu v současné podobě, tedy včetně dceřiné firmy DB Netz, která spravuje německou železniční síť. Tento postoj zastává i německá sociální demokracie (SPD) a její ministr dopravy Wolfgang Tiefensee. Jejich koaliční partner křesťanští demokraté (CDU), liberálové (FDP), zájmová organizace zastupující cestující "Allianz Pro Schiene" a hospodářské a průmyslové svazy podporují oddělení sítě od provozu a ponechání sítě ve státním vlastnictví. Jejich hlavním argumentem je zvýšení konkurence a rovné podmínky pro všechny subjekty na železničním trhu.
Dále panuje obava z nekontrolovatelnosti finančních toků v koncernu a využívání státních dotací na obnovu a stavbu železniční sítě, protože německá ústava obsahuje článek o povinnosti státu starat se o síť. Již dnes existuje podezření, že koncern použil část státních peněz určených na obnovu sítě k financování nákupu jednotek ICE3. V průběhu minulých let také DB převedly mnoho lukrativních pozemků v centrech měst z DB Netz přímo do mateřské firmy DB. Odpůrci integrovaného vstupu také argumentují tím, proč by mezinárodní logistický koncern, který již dnes po kolejích přepravuje pouze 30% nákladu, měl vlastnit německou železniční síť. Na to, jak tento spor dopadne, si asi ještě nějakou dobu počkáme.
zdroj: Lok-Report, německá tištěná média
O stavbě Berlin Hbf. samozřejmě nerozhodoval Mehdorn, on se jenom choval "ekonomicky", tudíž kolem stavby se vyrojilo několik soudních sporů, které podle toho vím – něco bylo i na ŽelPage – DB jako takové prohrály, takže se musí dodržet původní projekty, tudíž se nic neušetřilo … ba naopak … pochybuji, že náklady na soudní řízení budou zoosobněny …
Například "komedie" kolem chybějících "vlaštovek" na nástupištích a "lokajích" DB s deštníky …
Zlé jazyky tvrdí, že za manažerskými rozhodnutími Mehdorna stál politicky kancléř Schröder, čili co posvětil kancléř bylo svaté. No budiž … pro DB a cestující to mělo svoje pozitiva …
Pokud by měly ČD, resp. jejich generální ředitelé, takovou dlouhodobou politickou podporu, i z hlediska "pěnezovodu" na nákupy nových moderních kolejových vozidel nebo masivních investic do modernizace kolejových vozidel či tratí, pak by ČD byly na zcela jiné úrovni …
Zajímalo někoho v Německu (především média), že v roce 1990 se začalo s modernizací trasy Berlín – Hamburg jen na 120 km/h a po nějakých 10 - 12 letech se provedla další modernizace na 200 km/h. Naopak, v obou etapách z toho byla pozitivní záležitost, nikdo v médiích neargumentoval tím, jak je to drahé … Zkuste si představit, co by rozpourala média, kdyby dneska chtěl někdo "modernizovat" modernizovaný koridor nebo alespoň jeho "ostudné stanice", na které se při modernizaci jaksi zapomnělo …
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.