..: Soud schválil plán restrukturalizace dluhů Eurotunnelu :..

Logo společnosti EurotunnelPaříž - Obchodní soud v Paříži schválil plán restrukturalizace dluhů společnosti Eurotunnel. Soud tak dal firmě novou šanci uzavřít nepříjemnou kapitolu a začít znovu. Naděje svitla také věřitelům, kteří chtějí získat zpět své vložené peníze.

Dluhy firmě způsobila již 7 let trvající stavba tunelu, která nakonec stála sedm miliard € - tedy dvojnásobek původně plánovaných nákladů. Příjmy z provozování tunelu pod kanálem La Manche naopak byly jen poloviční. Když však britská královna Alžběta a tehdejší francouzský prezident Francois Mitterrand slavnostně tunel otevírali, nešetřili přitom optimismem. Železniční tunel spojující kontinentální Evropu a Velkou Británii je dlouhý 50,5 km, z toho 37 km vede pod mořem. První návrh o výstavbě tunelu pochází z roku 1750, ale konečné rozhodnutí o stavbě padlo až v roce 1986. Eurotunnel se skládá ze dvou hlavních jednokolejných železničních tunelů a jednoho služebního, který je určen pro servisní vozidla a pro vedení potrubí. Hlavní tunely jsou od sebe vzdáleny 30 m a mají průměr 7,6 m.

Dohoda po roce a půl vyjednávání

Zpočátku začínala cena za přepravu automobilu s řidičem na 300 librách. Vzhledem ke konkurenci nízkonákladových leteckých společností a preferenci trajektové dopravy u turistů, byla během roku 2005 společnost Eurotunnel přinucena přehodnotit svou cenovou politiku. Při splnění určitých podmínek bylo možné zakoupit přepravu automobilu pod Lamanšským průlivem již od 50 liber. Zároveň se však rozhořel i boj o budoucnost zadlužené firmy. Ta se nyní potýká s dluhem kolem 6,2 miliardy liber (asi 260 miliard Kč), díky plánu se ale zadlužení sníží na 2,84 miliardy GBP. Dohodě ale předcházelo dlouhé období tvrdých vyjednávání. Na konci listopadu 2006 nakonec schválili záchranný plán i věřitelé společnosti. Souhlasu 72 procent věřitelů předcházelo několik pokusů o dohodu, vždy ale skončily bezvýsledně. V očích věřitelů totiž byly návrhy vedení firmy nepřijatelné.

Eurostar - ilustrační obrázek

Vzhledem k průběhu vyjednávání musela firma požádat v Paříži soud o půlroční ochranu před věřiteli, aby vůbec mohla fungovat dále, což jí zároveň do jisté míry usnadnilo dohodu. O odpuštění dluhů totiž mohli hlasovat pouze věřitelé, jejichž dluhy jsou vysoce zajištěné. Nová společnost Groupe Eurotunnel, která v rámci restrukturalizace vznikne, předloží nabídku na výměnu akcií britských a francouzských podniků, které společně tvoří nynější Eurotunnel. Pokud se však má nabídka dočkat naplnění, musí ji přijmout minimálně 60 procent investorů. Celkem jde o téměř 2,55 miliardy akcií. Ředitel Eurotunnelu Jacques Gounon řekl, že nabídku na výměnu akcií lze čekat do konce února, nejpozději začátkem března.

V SOUVISLOSTECH - na ŽelPage jsme již k situaci ve společnosti Eurotunnel napsali:
07.06.2005 ... Eurotunnel razantně snižuje ceny
22.06.2005 ... Rozhořel se spor o budoucnost Eurotunnelu
25.02.2006 ... Podepsána předběžná dohoda o oddlužení
02.08.2006 ... Eurotunnel vyhlašuje bankrot
06.11.2006 ... Věřitelé požadují likvidaci společnosti
28.11.2006 ... Klíčoví věřitelé schválili plán restrukturalizace

zdroj: Hospodářské noviny, ŽelPage


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 17.1.2007 (7:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Dopravci

Ďalšie z regiónu Francie Spojené království

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko