Štrasburk - Poslanci Evropského parlamentu by měli ve čtvrtek, 18.1.2007, schválit balíček zákonů o železniční dopravě. Jak jsme Vás již informovali, přijaté zákony umožní posílení práv cestujících. Železniční společnosti budou mít nově povinnost odškodnit cestující v případě zranění a především vracet část jízdného v případě zpoždění vlaku. Připravuje se také liberalizace osobní železniční dopravy, avšak termín zahájení bude opět posunut.
Jak se vyvíjely termíny zahájení liberalizace osobní dopravy
Pokud by se podařilo realizovat původní představy a plány Evropského parlamentu, už nyní by byla železniční doprava v celé Evropské unii plně liberalizována. Vzhledem k naléhání jednotlivých členských zemí i nesouhlasu Evropské komise však byly termíny zahájení liberalizace osobní železniční dopravy postupně odsouvány. V důsledku toho si budeme muset podle současného návrhu na plnou liberalizaci přinejmenším ještě deset let počkat. Přinášíme Vám přehled, jak se postupně termíny plánovaného zahájení liberalizace osobní železniční dopravy vyvíjely:
Duben 2004 ... liberalizace mezinárodní osobní železniční dopravy k 1.1.2006 / vnitrostátní osobní železniční dopravy k 1.1.2007
Září 2005 ... liberalizace mezinárodní osobní železniční dopravy k 1.1.2008 / vnitrostátní osobní železniční dopravy k 1.1.2012
Leden 2007 ... liberalizace mezinárodní osobní železniční dopravy k 1.1.2010 / vnitrostátní osobní železniční dopravy k 1.1.2017
Trh nákladní železniční dopravy otevřen v letošním roce
Liberalizaci v nákladní železniční dopravě se však již podařilo plně dokončit. Od 1.1.2006 byla zahájena liberalizace v mezinárodní nákladní železniční dopravě a od 1.1.2007 rovněž ve vnitrostání nákladní železniční dopravě. Cílém plného otevření trhu je přilákání nových investorů i nových zákazníků a zvýšení tržního podílu železniční dopravy. Zatímco v roce 1970 měla železniční doprava v zemích EU-15 podíl 20% na dopravě, v roce 2003 to bylo již pouze 8%. Nákladní doprava se soustavně přesouvala z kolejí na silnice. Dostupná čísla indikují, že se trend v roce 2003 možná začal obracet, dosud je však růst podílu železniční přepravy příliš křehký.
V SOUVISLOSTECH - na ŽelPage jsme k tématu legislativy EU v železniční dopravě napsali:
Odškodnění cestujících za zpoždění vlaků
Září 2005: liberalizace osobní železniční dopravy
Duben 2004: liberalizace osobní železniční dopravy
zdroje: Euractiv, Hospodářské noviny, ŽelPage
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.