..: Evropský parlament připravuje schválení balíčku zákonů o železniční dopravě :..

Vlajka Evropské unie Štrasburk - Poslanci Evropského parlamentu by měli ve čtvrtek, 18.1.2007, schválit balíček zákonů o železniční dopravě. Jak jsme Vás již informovali, přijaté zákony umožní posílení práv cestujících. Železniční společnosti budou mít nově povinnost odškodnit cestující v případě zranění a především vracet část jízdného v případě zpoždění vlaku. Připravuje se také liberalizace osobní železniční dopravy, avšak termín zahájení bude opět posunut.

Jak se vyvíjely termíny zahájení liberalizace osobní dopravy

Pokud by se podařilo realizovat původní představy a plány Evropského parlamentu, už nyní by byla železniční doprava v celé Evropské unii plně liberalizována. Vzhledem k naléhání jednotlivých členských zemí i nesouhlasu Evropské komise však byly termíny zahájení liberalizace osobní železniční dopravy postupně odsouvány. V důsledku toho si budeme muset podle současného návrhu na plnou liberalizaci přinejmenším ještě deset let počkat. Přinášíme Vám přehled, jak se postupně termíny plánovaného zahájení liberalizace osobní železniční dopravy vyvíjely:

Duben 2004 ... liberalizace mezinárodní osobní železniční dopravy k 1.1.2006 / vnitrostátní osobní železniční dopravy k 1.1.2007
Září 2005 ... liberalizace mezinárodní osobní železniční dopravy k 1.1.2008 / vnitrostátní osobní železniční dopravy k 1.1.2012
Leden 2007 ... liberalizace mezinárodní osobní železniční dopravy k 1.1.2010 / vnitrostátní osobní železniční dopravy k 1.1.2017

Trh nákladní železniční dopravy otevřen v letošním roce

Liberalizaci v nákladní železniční dopravě se však již podařilo plně dokončit. Od 1.1.2006 byla zahájena liberalizace v mezinárodní nákladní železniční dopravě a od 1.1.2007 rovněž ve vnitrostání nákladní železniční dopravě. Cílém plného otevření trhu je přilákání nových investorů i nových zákazníků a zvýšení tržního podílu železniční dopravy. Zatímco v roce 1970 měla železniční doprava v zemích EU-15 podíl 20% na dopravě, v roce 2003 to bylo již pouze 8%. Nákladní doprava se soustavně přesouvala z kolejí na silnice. Dostupná čísla indikují, že se trend v roce 2003 možná začal obracet, dosud je však růst podílu železniční přepravy příliš křehký.

V SOUVISLOSTECH - na ŽelPage jsme k tématu legislativy EU v železniční dopravě napsali:

Odškodnění cestujících za zpoždění vlaků
Září 2005: liberalizace osobní železniční dopravy
Duben 2004: liberalizace osobní železniční dopravy

zdroje: Euractiv, Hospodářské noviny, ŽelPage


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 16.1.2007 (14:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Evropa


17.01.2007 (12:31)  
Tak je docela komické, že najednu stranu chtějí liberalizovat železniční dopravu v EU a na druhou stranu chtějí přikazovat, kolik má kdo vracet na jízdném. Domnívám se, že je na každém dopravci, zda si chce udržet zákazníky a vrátí jim jízdné...Každopádně by to přispělo k lepšímu vnímání železniční dopravy...
16.01.2007 (22:35)  
Ó MŮJ BOŽE!!! Copak nám pánové z Bruštrasburcemburku vymyslí příště? Třetí železniční balíček EU. Už se nemohu dočkat 27. doplňujícího balíčku o toaletním papíru. Kdo to kdy viděl, aby někdo někomu přikazoval, jestli a kdy má vracet jízdné? Jasně, reguluju, reguluješ, regulujeme. A nakonec se z toho všichni...

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko