Chateau-Thierry - Týden před Vánoci, v pondělí 18.12.2006, dosáhla na nové trati LGV-EST sériová jednotka TGV rychlosti 360,6 km/h. Stalo se tak mezi Chateau-Thierry a novou stanicí Meuse TGV v rámci testování na maximální rychlost 320 km/h (+ 10%), kterou zde budou vlaky od 10.6.2007 běžně jezdit.
Zkoušek se účastnil rovněž ministr dopravy Dominique Perben. Test proběhl na 150 km dlouhém úseku z celkových 300 km nové trati. Zástupci všech tří stran, Philippe Mellier za Alstom, Michel Boyon za RFF a Anne-Marie Indrac za SNCF slíbili, že ke schválení celé trati by mělo dojít dle plánu počátkem dubna 2007.
Zkušební souprava sestávající se z dvou hnacích vozů a osmi vložených, z nichž jeden byl přestavěn na pojízdnou laboratoř umožňující 6 inženýrům na palubě měřit například různá zrychlení, kvalitu odběru elektrické energie, chování pantografu, měření vibrací a spousty dalších parametrů, byla oproti jiným, které se vyskytují v běžném provozu s cestujícími, upravena pouze nepatrně. Dle zástupců Alstom byl pouze lehce upraven software řízení výkonu motorů. Byla odstraněna bezpečnostní rezerva, čímž bylo získáno ještě několik desítek kW u každého motoru navíc. Rovněž došlo k odstranění rychlostního limitu v software řízení jednotky. Vše dopadlo v pořádku, a i když toto řešení není v běžném provozu možné, ukázalo se, že i sériové jednotky mají ještě své skryté možnosti.
Pokořit rekord - získat pro Francii nové trhy
Nyní se budou na trati odehrávat ještě různá měření včetně dalších rychlostních zkoušek a vybraný úsek trati se bude postupně připravovat k překonání rychlostního rekordu 515,3 km/h z roku 1990. Zástupci Alstom, RFF a SNCF deklarovali, že chtějí na prostřední části trati zkusit 550 km/h a možná 570 km/h... "Trať je vybavena aby podporovala mnohem vyšší napětí a rychlosti, má také mnohem táhlejší oblouky," vysvětluje Michel Boyon, šéf RFF. Na otázku, zda bude možné dosáhnout rychlosti 570 km/h nebo vyšší, odpovídá pouze lehkým šibalským úsměvem.
Je to jediný způsob, jak si může Francie zachovat svojí vedoucí roli na světě ve vysokorychlostní železniční technice, protože konkurence, zejména v Japonsku sílí. Je třeba dobýt exportní trhy. Šéf Alstom Transports Philippe Mellier je ještě mnohem konkrétnější, když zdůrazňuje nezbytnost uchování si náskoku 200 km/h oproti ostatní vysokorychlostní technice, a proto "jít přes 550 km/h". Speciální souprava pro překonání rekordu brzy vyjede z výrobního závodu v La Rochelle.
zdroj: L'est républicain, Ministere des Transports, de l'Equipement du Tourisme et de la Mer
1 2 | Zpráv na stránku: |
Definujte, co je podle Vás vyjímečně. Kolik vlaků jezdí rychlostí 140 km/hod na II. koridoru (spodní část)? Jeden vlak týdně, měsíčně nebo vůbec žádný?
Naproti tomu místy velmi hustě osídlené Německo se silnou zemskou samosprávoumá síťovou strukturu dopravy. Když v Německu ICE staví v průměru každých 100 km, ale mnohdy to bývá méně, tak je rychlost 300 km/h naprosto postačující.
Ve Francii, ale i ve Španělsku jezdí TGV/AVE třeba 400 km bez zastávky, protože není prakticky na trase co obsluhovat. Zde má smysl pokušet se zvyšovat komerční rychlost nad 300 km/h.
ČR se může velikostně i významově srovnávat například s Belgií. Jsme sice malá země ale s výraznou mezinárodní vazbou (politickou/strategickou/obchodní), a proto je potřeba zajistit urychlené napojení na západoevropské VRT. Problém je spíš v tom, že není zatím napojovat na co. V Německu převládají VRT směry sever-jih, které nejsou z hlediska ČR výhodné. To by mělo smysl, jakmile by byla vybudována skutečná VRT osa Stuttgart/Frankfurt(Main) - Nürnberg.
Mě štve, jak se na problematiku zvyšování rychlostí, dívají někteří politici i zdejší diskutující. Pochopte, že infrastruktura je pro všechny a musí dávat nabídku. Poptávka bude, když bude infrastruktura dostatečně kvalitní. SŽDC to přeci nestaví (i když to místy vypadá) proto, aby po tom mohly jezdit ČD ale i ostatní zájemci se svými stroji...až bude schválené hnací vozidlo.
To sice je o 400 km pomalejší, ale v extrémních situacích, za normálního provozu "pouze" o 160 km (320 km - 160 km). Nicméně takovéhle uvažování je naprosto nesmyslné, myslím, že u nás opravdu není na místě pokořovat ani dohánět maximální rychlosti na VRT ve Francii natož světové rekordy. Až bude ostatní železniční ifrastruktura u nás na podobné úrovni, jako jinde ve vyspělém světě, pak budiž. Do té doby si VRT laskavě odpusťme.
1 2 | Zpráv na stránku: |
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.