Cerhenice - Ve středu 13.12.2006 byl slavnostně otevřen nově zrekonstruovaný úsek velkého železničního okruhu v Cerhenicích za přítomnosti generálního ředitele a předsedy představenstva ČD Josefa Bazaly, náměstka ředitele Jiřího Kolaře a předsedy představenstva a generálního ředitele VÚŽ Antonína Blažka. Realizací stavby se zlepšily podmínky pro testování kolejových vozidel v areálu VÚŽ v Cerhenicích. Během ceremoniálu se pozvaní hosté projeli jednotkou pendolino, která dosáhla maximální rychlosti 211 km/h. Rychlost 200 km/h dosáhla při testovací jízdě s novináři i lokomotiva od společnosti Siemens 1216.050, která je držitelkou světového rekordu, kdy 2.9.2006 dosáhla v Německu po dobu 4 minut maximální rychlosti 357 km/h. Dnes dosáhla rychlosti 200 km/h za 18,5 sekund.
Na okruhu maximálně 230 km/h
Součástí zkušebního centra jsou 2 železniční okruhy - velký s délkou 13,276 km a malý o délce 3,951 km. Oba okruhy mohou být nezávisle napájeny 3 trakčními systémy. Snahou VÚŽ je dosáhnout a udržovat technické parametry železniční infrastruktury odpovídající evropskému standardu. Proto bylo rozhodnuto rekonstruovat více než 5 km tratě velkého okruhu, tzv. pražského oblouku - jednalo se o kompletní výměnu železničního svršku, tj. pražců, kolejnic a jejich upevnění. Výsledkem je zvýšení maximální možné rychlosti z 200 na 210 km/h pro běžné vlaky a 230 km/h pro vozidla s naklápěcími skříněmi. Tyto paramtery umožní tzv. technicko-bezpečnostní zkoušky kolejových vozidel v souladu s příslušnými technickými normami (při testovacích jízdách musí být dosažena rychlost o 10 km/h vyšší). Na malém okruhu je stanovena maximální rychlost 90 km/h.
Hlavním zhotovitelem prací se stala na základě výběrového řízení společnost Chládek & Tintěra Pardubice a celkové náklady investice dosáhly 60 mil. Kč. Vzhledem ke značným nákladům nebylo možné zajistit rekonstrukci celého okruhu najednou. Dokončení se předpokládá v dalších letech a kromě tratě se uvažuje i s obnovou trakčního vedení, technologie napájecí stanice i dalších zkušebních zařízení a technologií.
Pendolino jelo dnes na okruhu 211 km/h
Po přestřižení pásky se účastníci akce odebrali do soupravy pendolino 680.004, která absolvovala 6 okruhů (pro porovnání: stejná vzdálenost jako Praha - Chvaletice, cca 80 km), kdy se po každém okruhu zvýšila rychlost jednotky o 10 km/h. Pendolino mělo povolenu max. rychlost 210 km/h, která byla symbolicky překročena o 1 km/h. Strojvedoucím soupravy byl člověk, který dosáhl rychlostního rekordu na české železniční síti mezi Brnem a Břeclaví ve výši 237 km/h právě jednotkou pendolino. V nejrychlejší lokomotivě světa absolvovali zájemci za přítomnosti nejvyšších představitelů společnosti Siemens jeden zkušební okruh. Největším zážitkem bylo velké zrychlení lokomotivy na krátkém úseku trati.
Oba okruhy svým technickým vybavením vytváří unikátní areál pro realizaci celé řady jak jízdních zkoušek kolejových vozidel, drážních zařízení a dopravních prostředků, tak i dalších experimentů a laboratorních zkoušek. Součástí zkušebního centra je také hala, kterou je možno využít k přípravě na zkoušky, provádění stacionárních zkoušek nebo odstavení zkoušených vozidel v chráněném prostoru mimo čas zkoušek. Zkušební okruhy umožňují provádění nejen všech druhů jízdních zkoušek, ale také speciální zkoušky hlukové, zkoušky evropských zabezpečovacích a sdělovacích zařízení, možnost simulace změn a poruch elektrického napájení včetně simulace možných poruch trakčního vedení, měření elektromagnetické kompatibility či ověření prvků železniční infrastruktury (pražce, upevnění, kolejnice, trakční vedení).
Za přípravu této reportáže děkují redaktoři ŽelPage Českým drahám, zejména tiskovému oddělení společnosti, které se rozhodlo zařadit ŽelPage do své databáze a zvát zástupce ŽP na akce pořádané ČD. Věříme, že tato novinka potěší i naše čtenáře, kteří budou mít k dispozici aktuální informace včetně doprovodných fotografií. Tímto zároveň odpovídáme na dotazy v komentářích a diskusním fóru, které byly věnovány účasti redaktorů ŽP na oficiálních akcích Českých drah - od dnešního dne je to skutečností.
zdroj: VÚŽ, České dráhy, Siemens

Jinak mám dojem že v Cerhenicích se začátkem 70. let jezdilo i přes 200, potom to teprve omezili na 160 (čímž ztratil okruh pro testování rychlých lokomotiv smysl - přes 160 tu jela i naše nejrychlejší parní lokomotiva 498.106 v roce 1964).
Já říkám ANO, navíc ne všude na západě je trať tak kvalitní a moderní jako u nás na koridoru. V každém případě je ale celkový stav infrastruktury na západě několikanásobně lepší než u nás.
V Itálii a ve Francii jezdí do oblouku mnohem vyšší rychlostí. OK, budu sice neustále přilepený na jedné nebo druhé straně vozové skříně, ale hlavně že se jede rychle! Alespoň u nás na koridorech, kde je "velmi vysoká" kvalita GPK by takto jezdit šlo.
Například při jízdě z Paříže na východ v EC údolím Marny si sice připadáte jako na centrifuze, ale klasika to žene pořád 160 do oblouků poměrně ostrých na tuto rychlost. A to navíc mnohé francouzské vozy nemají tlumiče příčných kmitů jako mají Bmz/Ampz.
Velký okruh má poloměr oblouku 1400m a převýšení koleje 150mm. Pokud tam jedete 200 km/h, odstředivá sílá cca 2x větší, než normou doporučená, při rychlosti 210 km/h se blížíme trojnásobku normou doporučené hodnoty! Naklápěcí souprava při rychlosti 230 km/h je na trojnásobku mezní hodnoty pro klasické vlaky a překračuje i mezní hodnotu pro naklápěčky.
Jen pro zajímavost: pokud by byl stejný oblouk v běžné trati, kde se prohání rychlíky a naklápěčky s cestujícícmi, pak by byla povolená maximální rychlost pro klasiku 170 km/h a pro naklápěčku 220 km/h
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Correspondent or Member of ŽelPage,
- Editor or ŽelPage Administrator
Before you insert your comment, you have to log on or register.











