..: Italské železnice chtějí snížit ztrátu zdražením jízdného :..

EC 88 Leonardo da Vinci - BrenneroŘím - Italské železnice Ferrovie dello Stato (FS) jsou 11. největší společností v zemi s obratem 6,88 miliard eur (přibližně 193 miliard Kč). Každý den však firma ztrácí asi šest milionů eur a po ztrátě 465 miliónů eur v loňském roce je v letošním roce očekáván propad v hospodaření přesahující 2 miliardy eur (přibližně 56 miliard Kč). Vedení železnic proto chce zdražit jízdné až o polovinu, aby odvrátilo hrozící krach.

Cestujícím se ale více platit nechce. Vlaky mají věčně zpoždění, o čistotě nemluvě. Je znám případ, kdy se dokonce cestující vzbouřili a žádali vrátit peníze za jízdné zpět, neboť v jedné soupravě je poštípaly blechy. Jindy se na ně ve vlaku zase přisála klíšťata. "Naše jízdné je ve srovnání s Francií či Německem zhruba poloviční," oponuje ředitel státních drah Mauro Moretti. Například jízda druhou třídou z Milána do Říma dlouhá přes 600 kilometrů přijde na 46 eur (v přepočtu 1300 Kč).

FS také očekává pomocnou ruku od státu, který je stoprocentním vlastníkem společnosti. Její příjmy jsou už nyní z poloviny tvořeny dotacemi ze státní pokladny. Italská agentura ANSA včera uvedla, že železnice by měly příští rok z kapes daňových poplatníků obdržet 6,5 miliardy eur. O privatizace státních drah nebo jejich vstupu na burzu zatím v Itálii neuvažují, ministr Antonio Di Pietro, který odpovídá za infrastrukturu, takové úvahy označil za "předčasné".

zdroj: Hospodářské noviny


Rastislav Štangl Poslat mail autorovi | 5.12.2006 (15:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Tarify

Ďalšie z regiónu Itálie


registrovaný užívateľ Laborec425  mail  
06.12.2006 (9:10)  
Minulý rok v prosinci jsme byli v Bologni Central v hale a kouknul jsem se na odjezdovou tabuli a zpoždění tam mělo tak 50 % vlaků a bylo to většinou zpoždění od 30 do 120 minut. A to nebyla žádná stávka nebo něco podobného. Teď v létě jsme tam byli znova a opakovala se podobná situace.
registrovaný užívateľ MC 
06.12.2006 (1:32)  
V soucasne dobe (od rijna) se pohybuji v Jiznich Tyrolech. V zari pak v Toscansku.

Zpozdeni lokalek i EC se zpravidla vleze do 5 minut, cili s timto problem nemam. Pouze parkrat jsem zazil delsi.

Vozy vypadaji taktez znacne rozumne, obzvlaste v porovnanim s nasimi posilovymi "patecnaky", u kterych za cestu z Breclavy do Prahy dvakrat preskladavaji vagony, protoze jim postupne u dvou vypadne eletrika.

Jizdne zde opravdu stoji cca 2 az 3 CZK za kilometr (napriklad 40km za 3,50 EUR ~ 100 CZK). Pripadne zvlastni ceniky pro cesty v ramci regionu jsou zalezitosti jednotlivych provincii, nicmene nejsou povinne. Z globalnich slev pak tusim existuje CartaViaggio, ale tu jsem nikdy nemel potrebu pouzit (po provincii jezdim na rocni studentskou litacku za pakatel).

Vzhledem k vzdalenosti mezi Milanem a Rimem a robustnosti systemu, ktere maji pokladni k dispozici, by byl znacny problem si zakoupit jizdenku pouze na regionalni (bezpriplatkove) vlaky. Pri nastaveni moznosti "Viaggio Economico" jim tam temer urcite procpe aspon IC. Kdyz jsem chtel jizdenku podobneho typu ja, bylo to na znacne ochote pokladniho iterovat po stanicich a postupne (pomerne nesympatickym zpusobem) vnucovat cestu a vlaky rucne. Stravili jsme s tim asi 30 minut (a ja usetril temer 10 EUR). Necelych 500km regionalnimi vlaky mne vyslo na nejakych 22 EUR. Dovedu si tedy predstavit, ze cena je za prime IC/EC.

Ad autobusova doprava: Dalkova doprava existuje, nicmene neni k dispozici zadny centralni system typu IDOS. Kazda firma si hraje na svem pisecku. Take je treba si dat pozor na informace na internetu, casto jiz nejsou platne (bez upozorneni se jedna o informace typu "takto to nekdy melo jezdit").
05.12.2006 (21:37)  
Letos jsem v Itálii nebyl, ale loni jsem tam byl 10 dní a zpožděni se mi vyhýbaly. Sem tam něco bylo na tabulích vypsané, ale spíš jsme jezdili načas, nebo s mírným náskokem (2-3 minuty). Ale pravdou, že pokud už něco bylo zpožděne, tak zase pořádně, tedy alespoň tak 150 minut.
05.12.2006 (20:55)  
Kéž by vozy Českých drah vypadaly tak jako italské vozy, platí to i co do rychlosti. V Itálii se ve vlacích několik let nekouří …
Dálková autobusová doprava v Italsku zjevně není, podobně jako v sousedním Rakousku nebo Německu (z pohledu ČR), ale existují tam poměrně zajímavé autobusové spoje v režii FS … Zajímavé autobusy jezdí např. na Sicílii z Palerma do Catanie vnitrozemím …
V Itálii lze báječně cestovat i bezpříplatkovými vlaky, které jedou řekněme o hodinu déle než příplatkový vlak, ale nejezdí tak plné. Příplatkové vlaky s "povinnou rezervací" jezdí často našvihnuty i stojícími cestujícími, zatímco v nepříplatkovém vlaku si lebedíte mnohdy v jedničce přemalované na dvojku … Nepříplatkové vlaky jezdí celkem včas, výjimka potvrzuje pravidlo. Letos jsem v Itálii strávil ve dvou etepách celkem 14 dní, takže se jedná o celkem aktuální zkušenost. Např. s koženkovým "luxusem" jsem se setkal pouze v jednom motorovém voze na Sicíili nebo v přívěsném voze motorového vlaku k motoráku řady 668.
05.12.2006 (19:05)  
Tak to máme další státní firmu, co jde ke dnu :-)
05.12.2006 (19:02)  
No co chcete,vid to jsou taliáni.Nazvu to takhle západní Balkán.
05.12.2006 (15:53)  
A jak je to s konkurenční autobusovou dálkovou dopravou v Itálii? To jízdné je pro vlak s příplatkem (pendolíno), když to jede po nové trati (Florencie - Řím, Miláno - Řím je ve výstavbě)?
registrovaný užívateľ paolo 
05.12.2006 (15:20)  
2 Kč za kilometr je celkem vysoká cena. Tolik mě stojí benzín do osobáku. Bohužel každý moloch má odbory a tím se táhne ke dnu.

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko