..: Výtahem sfáráte k vlaku :..

CisalpinoSedrun - Jak dnes píší Deníky Bohemia, Švýcaři se pustili do stavby, ze které se tají dech. Nejdelší výtah na světě povede do nádraží vyhloubeného uvnitř hory.

V Alpách tak vzniká další z divů světa. Nejdelší výtah v nejdelším železničním tunelu. Cestující zaveze přímo z alpských svahů do nitra hory. Podzemní palác v srdci hor mezi Erstfeldem a Bodiem začali dělníci stavět tento týden. Uprostřed sedmapadesátikilometrového tunelu pod masivem svatého Gottharda, tesají nádraží Porta Alpina (Brána do Alp).

Povedou do něj tři cesty. Po kolejích od italského Milána a ze švýcarského Curychu. Raritou bude třetí cesta - výtah. Cestující spustí za necelé 2 minuty osmset metrů hluboko na nástupiště mezi vlaky. Švýcaři celé dílo vymysleli již před 15 lety. Před deseti lety se pustili do stavby Gotthardského tunelu. Hotovo bude i s nádražím v roce 2017. Zatím jsou proraženy 2/3 tunelů. Vlaky budou v tunelech jezdit rychlostí až 250 km/h. Cesta z Milána do Curychu se zkrátí na 55 minut. Vlaková stanice s restaurací a čekárnou pro 240 cestujících uvnitř skály má nalákat více cestujících do lyžařské oblasti Surselva. Výtah pro 80 lidí vyveze turisty za 2 minuty šachtou do Sedranu přímo mezi hory. Šachty slouží již dnes pro dopravu nářadí a materiálu. Nádraží s výtahem bude stát v přepočtu miliardu korun, Celý tunel pak 130 mld. Kč. Švýcaři jej zaplatí zvýšenou daní z pohoných hmot a podílet se budou také obce a kantony.

zdroj: Tomáš Procházka - Deníky Bohemia (autor)


oliva Poslat mail autorovi | 3.9.2006 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Stavby a projekty

Další z regionu Švýcarsko


03.09.2006 (17:31)  
Pro doplnění :
V Sedrun je rovněž informační středisko poskytující informce o stavbě. Je vzdáleno asi 10 minut chůze od stanice SEDRUN ležící na trati MGB (dříve FO) Andermatt – Disentis-Mustér …
03.09.2006 (16:55)  
Tak to je haluz. Kam se hrabe budoucí berounskej tunel :-)). Možná budoucí teda
03.09.2006 (16:47)  
03.09.2006 (16:28)  
Huf, tak to je dilo. A ani ne zas tak drahe koukam, 130mld za 57km tunelu pro 50km, predpokladam dvoukolejny, nebo dva tubusy. Jeste k tomu v Alpach.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko