Sedrun - Jak dnes píší Deníky Bohemia, Švýcaři se pustili do stavby, ze které se tají dech. Nejdelší výtah na světě povede do nádraží vyhloubeného uvnitř hory.
V Alpách tak vzniká další z divů světa. Nejdelší výtah v nejdelším železničním tunelu. Cestující zaveze přímo z alpských svahů do nitra hory. Podzemní palác v srdci hor mezi Erstfeldem a Bodiem začali dělníci stavět tento týden. Uprostřed sedmapadesátikilometrového tunelu pod masivem svatého Gottharda, tesají nádraží Porta Alpina (Brána do Alp).
Povedou do něj tři cesty. Po kolejích od italského Milána a ze švýcarského Curychu. Raritou bude třetí cesta - výtah. Cestující spustí za necelé 2 minuty osmset metrů hluboko na nástupiště mezi vlaky. Švýcaři celé dílo vymysleli již před 15 lety. Před deseti lety se pustili do stavby Gotthardského tunelu. Hotovo bude i s nádražím v roce 2017. Zatím jsou proraženy 2/3 tunelů. Vlaky budou v tunelech jezdit rychlostí až 250 km/h. Cesta z Milána do Curychu se zkrátí na 55 minut. Vlaková stanice s restaurací a čekárnou pro 240 cestujících uvnitř skály má nalákat více cestujících do lyžařské oblasti Surselva. Výtah pro 80 lidí vyveze turisty za 2 minuty šachtou do Sedranu přímo mezi hory. Šachty slouží již dnes pro dopravu nářadí a materiálu. Nádraží s výtahem bude stát v přepočtu miliardu korun, Celý tunel pak 130 mld. Kč. Švýcaři jej zaplatí zvýšenou daní z pohoných hmot a podílet se budou také obce a kantony.
zdroj: Tomáš Procházka - Deníky Bohemia (autor)
V Sedrun je rovněž informační středisko poskytující informce o stavbě. Je vzdáleno asi 10 minut chůze od stanice SEDRUN ležící na trati MGB (dříve FO) Andermatt – Disentis-Mustér …
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.