Praha - Na české koleje vyjede první soukromý rychlík. Za půl roku chce na lukrativní trať Praha - Ostrava nasadit svůj RTExpress soukromá železniční společnost Railtrans. "Počítáme s devíti páry vlaků po dvou hodinách denně," uvedl jednatel firmy Petr Šimral.
Železnici v Česku nadále kralují především státní České dráhy. Soukromé vlaky jezdí jen na některých menších regionálních tratích. Na jedné z nich působí i Railtrans, která se jinak zaměřuje hlavně na nákladní vlakovou dopravu.
Teď si brousí zuby na větší sousto a svým rychlíkem RT Express chce konkurovat horké novince Českých drah, rychlovlaku Pendolino.
Levnější než České dráhy - Za cestu prvním soukromých expresem lidé zaplatí méně než v případě pendolina. "Ve druhé třídě by cena neměla převýšit úroveň kilometrické banky Českých drah," uvedl Šimral. To je 250 korun. Za pendolino se u Českých drah připlácí ještě 200 korun.
Narozdíl od jiných rychlíků a regionálních spojení nebude Railtrans na RT Express pobírat od státu dotace. "Trať z Ostravy do Prahy je asi jedinou v republice, kde se díky počtu cestujících dá jezdit bez dotací," míní Šimral.
To potvrzuje i Jiří Mužík ze Sdružení železničních společností, podle něhož je v republice ještě jedna podobná trať. "Při troše šikovnosti si o to říká i trať z Prahy do Brna, i když na ní je větší konkurence automobilové dopravy. Do Ostravy je vlak výhodnější," vysvětlil Mužík.
České dráhy dostávají dotace od státu na stejné trati na rychlíky a osobní vlaky, bez příspěvku jezdí jen vlaky Pendolino a InterCity nebo EuroCity. Za použití tratě musí platit dopravci Správě železniční a dopravní cesty, kilometr přijde podle váhy vlaku na nejméně 6,50 koruny.
Šimralova firma chce vynikat především službami, každý vagon první třídy bude mít například vlastního stevarda. "Vlak bude mít různé vagony, od kuřáckých až po vozy pro matky s dětmi," dodal Šimral.
Nové vlaky Railtransu budou po cestě zastavovat jen v Olomouci a cestu z hlavního města do Ostravy zvládnou za 3 hodiny a 37 minut, tedy o dvacet minut pomaleji než pendolino.
České dráhy říkají, že se konkurence nebojí. "Nabídka Českých drah na trase Praha - Ostrava je zcela bezkonkurenční z hlediska rychlosti přepravy i nabízeného servisu," říká mluvčí drah Aleš Ondrůj. Podle něj se navíc spojení zrychlí až pod tři hodiny.
Lokomotiva zatím nemá povolení k provozu - Plány Railtransu mohou ještě zkomplikovat státní úřady. Firma pro své rychlíky vybrala německé lokomotivy Siemens, které dosud nemají povolení k provozu na českých kolejích. "Česká lokomotiva není k dispozici," vysvětlil Šimral. Typy vagonů zatím firma vybírá.
Firma už si zažádala o místo na lukrativní trati. Podle náměstka pro dopravní cestu ze Správy železniční dopravní cesty Miroslava Konečného by technicky neměl být problém, aby se soukromé vlaky na trať mezi Prahou a Ostravou vešly.
Railtrans se chce podívat i na další železniční spojení v republice. Zatím jezdí jen s nedotovaným vlakem z Liberce do Žitavy, kde úspěšně konkuruje Českým drahám. I když přiznává, že bez dotací je jejich provoz ztrátový.
Cesta z Liberce do Hrádku s Českými drahami přijde na 34 korun, Railtrans si účtuje dvacetikorunu. Zajímá se i o další tratě, které stát nebo kraje dotují.
O vlacích přemýšlí i Student Agency - Soukromí železniční dopravci, kteří vozí i cestující, jsou v Česku zatím spíše výjimkou. Soukromé vlaky jezdí jen na regionálních tratích. Viamont na Karlovarsku a Trutnovsku, na Moravě působí Connex Morava aOKD Doprava.
Žádný zatím nejezdí rychlíkové nebo expresní spoje. O vstupu na železnici uvažuje například i převážně autobusová společnost Student Agency.
"S Railtransem jsme jednali, ale půjdeme vlastní cestou. Chceme mít nové soupravy," řekl Jančura, který vlastní vlaky chystá v prosinci roku 2008.
Konkurence na dráze není v řadě zemí EU ještě zcela běžná, přesto soukromých dopravců přibývá. Například v Německu vypravuje expresy firma Connex k Baltskému moři, v Anglii jezdí na každé trati několik konkurenčních dopravců včetně například dceřiné firmy Virgin Trains miliardáře Richarda Bransona.
Zdroj : iDnes.cz
No a pokud jedu do Brna treba na otocku (napriklad na zkousku), tak me sice vlak vyjde stejne az mozna lehce levneji, jenze v tomto pripade zase hraje roli cas. Proc bych kvuli zkousce, ktera trva hodinu,mel travit tri hodiny ve vlaku a jeste diky mene castym spojum o hodinu az dve vice casu v Brne, kdyz autobus jede casteji a usetrim hodinu casu? Tedy busem v prumeru an zkousku potrebuji cca 2:20 na cestu busem plus dohromady 30 az 40 minut na cestu po Brne, plus 20 minut na cestu z domu na bus a busu domu. A k tomu 1h na zkousku, to jest zhruba necele 3 a pul hodiny, pripocteme-li pul hodiny az hodinu rezervu a to, ze se musi aspon chvili cekat na spoje, tak tu mame nejake 4 az 4:30. Kdezto na vlak potrebuji 2x20 minut na cestu na nadrazi, 3 hodiny na cestu vlakem, 30 minut na cestu ek skole a zpet. No a protoze vlak jede mene casteji tak hodku az dve tim, ze mi nesedi spoje. To jest zhruba 4:10 oproti 3:30 a pri rpipocteni cekani na spoj 5 az 6 oproti 4 az 4:30. To jsou prakticke zkusenosti za ctyri roky cestovani. Zezacatku jsme jezidl vlakem (na stredni jsou dojizdel vlakem kazdy ten skoro 40km tam a 40 zpet). Proste sila zvyku, jenze pak jsem nekolikrat zkusil bus a usetril 50kc na spoji, coz jsou bratru dve az tri pivka, nebo zhruba pulka jizdneho. Kdyz k tomu pripoctu to, ze na zkousku busem vstavam diky spojum o temer hodinu pozdeji a dojedu o hodinu drive domu, tak proste vlak konkurovat nemuze.
Pokud je Vam ovsem jedno zda zaplatite o polovinu vice ci mene za stejnou cestu a zda jedete o polovinu delsi dobu, tak asi mate nadprumerny plat a spoustu volneho casu. Pro mne ony usetrene penize urcitou roli hraji a usetreny cas take. Jinak doufam, ze s Vami jednou budu napriklad obchodvat, dodam Vam za o polovinu vyssi cenu stejne zbozi jako konkurence, ale budete si muset na nej dele pockat a Vy me jiste tu radost udelate:) Vam je to evidetne jedno a me to dost pomuze:)
Zato kdybych chtel jet napriklad do Jihlavy, tak 2 hodiny "rychlikem" asi opravdu nepojedu :) A nemusel bych dlouho hledat, abych nasel spoustu jeste hruzostrasnejsich spojeni krajskych mest. Z tohoto pohledu je tedy pro mne vlak Brno - Olomouc jeste vcelku v pohode :)
Nicmene nekdo se radeji povozi po meste a pojede z autobusaku ci vlak. nadrazi, pripadne ne vsechny busy tam stavi (na te zastavce), jen jsme to uvedl jako dalsi moznou konkurencni vyhodu pro bus na teto trase.
Prece jenom vetsina lidi se rozhoduje prave na zaklade onech subjektivnich dojmu, podlozenych pat objektivnimi argumenty (cena, rychlost).
--
A i B beru (a po opraveni toho cestovniho casu i ostatni), ale ta jednoduchost je SUBJEKTIVNI, to neni kriterium
Ok, tak jsem si to overil, omlouvam se, 45 minut jsem prehnal, nejrychlejsi spoj byval 55 minut, ale ani dnes neni problem najit spoje za hodinu, hodinu a pet minut az hodinu a 15 minut. Napriklad Student Agency, dale Connex a dalsi jini dopravci (na ty rychle spoje jezdivam vetsinou s alternativou Connexu a CSAD, pac ty alternativni dalkari maji jeste az o 10kc levnejsi jizdenku), cena jizdneho je cca od 70 do 90kc, nejcasteji 75 a 78, i kdyz kterejsi dopravce tam jezdi za 52!!. Kdezto vlak stoji 120kc (s kartou Z 74, ale tu nema kazdy, navic karta Z neco stoji, tak by se to muselo rozpocitat na pocet jizd), navic nejrychlejsi spoj (primej rychlik, s prestupama to jde ke dvoum hodinam a zvysuje se nepohodli prestupem) jede danou trasu 1 hodinu a 28 minut, jinak vetsina dalsich ji jede 1 hodinu a 29 minut, pripadne 1:35.
Nehlede na to, ze busy jezdi casteji, tak jak cena, tak doba cestovani je busem vyhodnejsi, kdyz si pridame, ze autobusak a nadrazi je v Olomocui na jedne strane a ja bydlim na druhe mesta a jedine bus zastavuje i u nas, tak snizim cenu o dlasich 5 az 10kc (nejedu stejnou vzdalenost jako ti na autobusove nadrazi) a dobu cestovani mezi mesty pod jednu hodinu (coz by u spoje za tech 55 minut bylo prave tech 45). Dale pripoctete 15 az 20 minut dojezd MHD od meho domu na nadrazi i na autobusak. O polovinu tohoto casu si zkratim cestu pri nastupu na bus v nasi casti mesta. Tudiz celkova doba cestovani Olomouc- Brno centrum je vlakem okolo dvou hodin a za 8kc MHD plus 120kc vlak = 128kc a bus bez MHD a samotna cesta v prumeru 70 az 75kc a cestovni doba cca hodinu az hodinu a pul (dle spoje). Co je tedy vyhodnejsi? Je jednoznacne, ze autobus a vlak mu tezko bude konkurovat jak cenou, tak casem jzidy, tak jednoduchosti spoje (jede mi od baraku). Jeidne co nabidne navic jsou zachodky a vzhledem k tomu, ze na dane trase nejezdi temer zadne modernizovane vagony (aspon jsem je tam zatim nezazil), tak je i kultura cestovani leckdy nizsi. Jedine SA je draha 120 az 150kc, ale zas nabizi jine sluzby a je dimenzovana na jine spoje. Vetsina lidi co znam jezdi trasu Ol. - Brno autobusem z vyse uvedenych duvodu (levnejsi, rychlejsi), tudiz konkurenceschopnost vlaku neni nijak uzasna. Kdyby dnaou trasu jeli rychleji pri stavajici cene, nebo rpi stavajici rychlosti levneji (treba s kartou Z za cca 50 az 60kc a bez karty za cca 70 az 90kc, tak ano, ale za az o polovinu delsi cas a temer dvojnasobnou cenu to konkurenceschopne neni. Naopak na Ostravu ma vlak pomerne slusne plusy.
Jinak trasa Praha - Brno je take priklad kde busiky maji asi navrch, bohuzel.
Jinak opakuji, ze kdyby to bylo tak vyhodne zastavovat v Pardubicich, tak by tam asi soukromy dopravce, ktery je nedotovany a jde mu o zisk asi zastavoval, ze? Jenze to neplanuje, tak si to asi dobre spocital, ja jen uvedl mozne duvody proc tomu tak je.
Jinak nejvyšší rychlost v autobuse jsem zažil asi před 12ti lety v linkovém kloubáku Vyškov - Brno, něco přes 120, ale čert věř tachometrům..
Uff opět jsme poněkud odbočili :)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.