Praha - Pražský magistrát učinil první krok k budoucí výstavbě linky A metra ze současné konečné Dejvická do Ruzyně přes Motol. Městská rada rozhodla, že se přichystá nutná změna územního plánu. Úsek s osmi stanicemi bude dlouhý přes 14 kilometrů. Náklady byly již dříve odhadnuty na 38 miliard korun. Stavba by mohla začít před rokem 2010.
Podzemní dráha má vést z Dejvické přes Červený vrch, Veleslavín, Petřiny, Motol, Bílou Horu, Dědinu a Dlouhou míli na letiště. Podle návrhu by se mohlo stavět po etapách. První by končila na Petřinách nebo v Motole u nemocnice. Na Veleslavíně by byl provizorní dopravní terminál. Velký terminál se záchytným parkovištěm by vznikl posléze na Dlouhé míli.
Dostavba trasy A se střetává s koncepcí Středočeského kraje, který usiluje o výstavbu rychlodráhy přes Stromovku, Dejvice, Ruzyni až do Kladna. Variantu v minulosti odmítla radnice MČ Praha 6 s tím, že povrchová trasa by vedla hustě zastavěnými oblastmi na jejím území. Místo toho si nechala vypracovat u agentury Factum Invenio výzkum, podle něhož přes 90 % občanů z Prahy 6 podporuje stavbu metra.
Lze očekávat, že samotná rekonstrukce rychlotrati by mohla začít v roce 2008 a dokončena by mohla být v roce 2010. Pochopitelně že by bylo ideální spojení letiště Ruzyně s městem oběma variantami. Vše je však odvislé od dostupných financí. V současné době ministerstvo poskytuje Praze na rozvoj metra 420 mil. Kč ročně a zatím se neplánuje výrazné navýšení této částky.
Zdroj : České noviny (ČTK) , Novinky.cz
Dodatek k letišti: Provizorní terminál ve Veleslavíně - kde tam chtějí ukončit busy? Defnitivní terminál na Dlouhé Míli - jak tam bude jezdit vlak? Vyplatí se ještě kladenským dojet na nádraží, nebo pojedou raději přímými autobusy?
Mimochodem, už teď je jasné, že při všech těchto požadavcích (dráha na P6 pod zemí) nebude na letiště ŽÁDNÉ kolejové spojení do roku 2025. Pěkné...
K obsluze letiště: Význam má pouze přímá trasa, nejlépe navazující i na mimopražské spoje. To znamená železnice. Ano, při cestě metrem přestoupíte a dojedete kam chcete, ale jen po Praze, a to ještě jen NĚKAM. Železnice navíc může mít zastávky i na Praze 6. Pokud už by se stavěla tunelová, pak by mělo význam ji nevést ve stávající trase, ale třeba přes Červený Vrch a Dědinu. A máme po problému. Nač stavět dva tunely? I tak má Praha 6 bohatě dostačující a rozšiřitelnou síť tramvají, která by mohla být nanejvýš doplněna metrem na Červený Vrch (ukončení busů od Jenerálky, návaznost na tramvaje z Dědiny) a Petřiny. Tam konec a dost. Motol je také řešitelný tramvají. Jenže někdo holt vidí jen ty zanedbané české koleje. Jeďte se podívat do Německa.:-)
Nevim, co vsem na te treboni tak vadi? Jsou tam vsihni vadni nebo ziji na Marsu? Dokud to nezkusili, tak by predpokladam vsichni svorne tvrdili, ze je to blbost. Dnes je to blbost v kazdem meste, ktere ma o obyvatele vice nebo mene nez Trebon...
Vazeni pratele, neni to blbost, ale to to o (politicke) vuli a rozhodnuti.
Stockholm uz jsem pochopil, jsou tam zony a barvicky, jenom jsem nechapal, proc mi vzdycky berou v metru dve pasma z kuponu, i kdyz jedu v ramci jednoho... Uz vim, ze je to minimalni sazba (asi jako v Praze je minimalni sazba prestupnich jizdenek tri pasma, ovsem jedno pasmo je dve). Ale hlavne jsem psal, ze ono to tolik nevadi, protoze vsude prochazite kolem cloveka, kteremu reknete odkud kam a on Vam to oznaci. Navic mluvi anglicky. To je samozrejme taky blbost, protoze v Praze prece vime, ze ridic ridi a dozorci dozira a museli bychom platit vybavovace, ktery by se s cestujicimi vybavoval... pripadne zvlast nebo kombinovane tarifniho odbavovace, ktery by jej tarifne odbavil. A to je druha moznost, kdyz uz tarif neni pruzracny jako horska bystrina. ;)
Navic, kdyz jezdite vice koupite si celodenni jizdenku za 90 korun (vuci cenam cehokoliv a kupni sile berte zhruba pomer 1:1), u ktere si (stejne jako u dalsich casovych jizdenek) s zadnymi pasmy hlavu nedelate a jezdite v cele siti, ktera je mimochodem narozdil od te ROPIDu rozsahlejsi. To mi prijde vcelku dost prehledne. A levne, takze je to blbost, protoze to pani radni rekli a my mame pravdu. Svete uc se, jak na to.
Jinak k xyz tarifikaci - jsem lehce zklaman... Ptal jsem se jak by mel vypadat prehledny a jednoduchy tarif v Praze a na vyber mi byla dana Trebon (to ale beru jako vtip) a Stockholm, o kterem ale sam rikate, ze jste ho nikdy nepochopil. Pritom jedna ze zakladnich podminek byla jednoduchost. Pokud jsou tedy problemem neprestupni jizdenky, tak je velmi snadne je ignorovat a pouzit jizdenky prestupni - jaky je mezi nimi rozdil snad pochopi kazdy a neprestupnefobiste maji volbu. Takze prosim znova a lepe:-))
Vidíte, mě ano, odstěhoval jsem se do vsi za Prahou a poslední spoj k nám jede z Prahy v 19:38, ve všední den interval: 60/120/60/- o víkendu jsme namydlení... Ale to je jiná kapitola a taky je to mimo Prahu a zdražovalo se jen nepatrně...
"Linka B se me take nejvice tyka, ale ja ji vetsinou vklidu objedu vlakem."
Z ČM se do do centra objet dá, ale např. já měl tu smůlu, že jsem 5 let bydlel na JZM. Do centra jsem to vlakem zkoušel (při neopravování trasy B po vodě r. 2002 - mimochodem koncem roku 2005 se snad začaly zpátky objevovat digitální panýlky informující, že souprava Vás nedoveze tam, kam potřebujete. A přitom to je určitě položka nejvýše za pár desítek tisíc... skoro mám ale dojem, že to stejně nefunguje), ale je to do Holyně kus cesty a na Karlák (kd ejsem dělal) to moc nepomohlo... Když jsem předtím 2 roky jezdil JZM, ČM, tak to bylo ještě slabší...
"le jaksi jizdne zdarma nebo jak to maj v Treboni je pro velky mesto absolutne out."
Říkáte vy a páni radní. A taky asi na mnoha místech velikosti Třeboně. Nebo to není jenom dojem a seriozně jste se tou možností zabýval z co nejvíce úhlů?
"To ze de facto za hranicemi Prahy ignoruju zeleznici je vec jina."
Vidíte, v něčem se přece jenom shodneme. ;)
Mimo jiné se tam hovořilo o různých dopravních spojeních na letiště.
Kultivovaná výměna názorů; bez emocí. Praha 6 se např. distancuje od odmítačů železnice na letiště, nesouhlasí ovšem také s poněkud extravagantním návrhem jakéhosi skleněného tunelu nad Ořechovkou …
Hejtman pan Bendl sdělil, že se doprava nějak musí řešit, protože zjistil, že lidí zajímá více doprava než osud nemocnic (asi míněno spory s ministrem zdravotnictví o právní formu špitálů).
Bylo docela zábavné sledovat, jak "nižší" pánové z ODS, které vrcholově není železnice moc po chuti, najednou zjiťují, že by jim mohla vyřešit problémy s přecpanými ulicemi (starosta Prahy 6, hejtman Bendl, primátor Kladna; pan Laudát z pražského magistrátu, který se ovšem choval jako "kacíř" ve vztahu k ODSunovačům nádraží v Brně a na Masaryčce, neb tyto nápady označil decentně jako hloupost – pražský magistrát také nemá antagonistický vztah k různým možnostem dopravní obslužnosti LETIŠTĚ = jen metro, jen vlak, ale akceptuje možnost různých způsobů dopravy podle představ zákazníků).
Pokud jde o spolupráci s ČD, tak by si mnozí měli konečně uvědomit, že koleje nepatří ČD, ale SŽDC a tam směřovat svoji kritiku.
Kritizován byl poněkud vlažný vztah ohledně integrovamému dopravnímu systému na území středočeského kraje, kde jednak funguje PID, jednak IDS Středočeského kraje. Ten si totiž libuje, jak mu funguje systém čipových karet a kritizovány byly ČD, že se na tenhle (nejen podle mého názoru nesmyslný systém, který jen zdržuje při odbavování) nedívají příznivě … k čemu dopravci je v intervalovém grafikonu MHD údaj o tom, kolik cestujících spojem jede a odkud kam. (Podotýkám, že v Německu, Švýcarsku a Rakousku jsem se zatím s podobným systémem odbavování nesetkal. Pokud by to bylo tak ekonomicky nebo informativně výhodné [pro koho ?], určitě by tento způsob odbavování buď jednotliví dopravci nebo dopravní svazy provozují "IDS" zavedli).
Jeden můj známý se vyjádřil v duchu, že to bylo první "plénum" k dopravě na Letiště (i když fakticky jinam), kde se lidé nepohádali a málem neporvali.
Já naopak se stavem MHD v Praze nejsem nijak zvlášť spokojen. Možná to bude tím, že z páteřního metra se mě nejvíce tákají jatka B. Kdybych jezdil trasou C a snad ve většině případů i A, možná bych mluvil jinak... (Což je ostatně možnost spravedlivější tarifikace: severo-jižní směr za dvojnásobné jízdne (i předplatné), východo-západní za polovic :)
Co stř.české obce a PID se ještě ukáže. On kraj s nějakým vlastním IDS koketuje. Tuším, že to zkouší někde kolem KH...
Je zřejmé, že se neshodneme: mě směšná cena za MHD nijak neuráží (proto pořád zmiňuji tu Třeboň). Myslím, že to může patřit k servisu města občanům. A dokonce, že se to může vrátit jinak. A i kdyby ne, tak prostě v dnešní době stojí za to i něco prodělat, když to třeba pomůže zredukovat počet automobilů ve města - a ano, líbí se mi více, když se to udělá nabídkou atraktivní alternativy a ne třeba mýtným... nebo alespoň oboje ruku v ruce.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.