..: Kraje nepřispějí ČD, pokud jim nepředají ekonomické rozbory tratí :..
el.lok.242 - ilustrační fotoKarlovy Vary - Kraje nebudou od příštího roku finančně přispívat Českým drahám na ztrátové trati, pokud od nich nedostanou podrobné ekonomické rozbory s vyčíslenými náklady na jednoho cestujícího. Rada asociace krajů ČR na jednání v Karlových Varech dospěla k usnesení, že globální požadavek ČD na dotace bez vyčíslení provozu na konkrétních úsecích železnice je pro kraje nadále nepřijatelný. Novináře o tom informoval předseda rady a moravskoslezský hejtman Evžen Tošenovský.
Na požadavek krajů ČD podle Tošenovského přistoupily a začaly rozbory připravovat. Teprve až je kraje obdrží, budou s ČD jednat o způsobu financování a dokrývání případné ztráty na jednotlivých úsecích tratí.
U ztrátových tratí, které považují ČD za důležité a proto je chtějí i dále provozovat, se musí vypořádat se ztrátami bez dotací od krajů. Kraje určitě dají peníze na neefektivní tratě, které jsou však v daném regionu jedinou možností k zajištění dopravní obslužnosti.

Zdroj : České noviny (ČTK)

JRtrain Poslat mail autorovi | 10.10.2005 (13:12)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Jízdní řád

Další z regionu ČR Karlovarský Česká republika (celá)


  1 2      Zpráv na stránku:   
12.10.2005 (14:01)  
Cosinus: Ano jistě, v metru se neprovádělo sčítání kvůli obsazenosti jednotlivých souprav. Ale i tento jednoduchý systém by se dal použít ke zjištění (alespoň orientačního) počtu cestujících. Uvedl jsem to jenom pro příklad.

Lepší by ale byli nějací sčítači brigádníci.
registrovaný uživatel Cosinus
11.10.2005 (20:16)  
Cestující: sčítáním v pražském metru byly zjištěny zase jen přepravní proudy, (kolik cestujících odkud kam během 24 h).
To ale ČD umí vytáhnout z POPek a pokladen už dnes (s výjimkou KMB apod.).

Zjistit obsazenost jednotlivých spojů lze objektivně jenom při prodeji nepřestupních jízdenek ve vozidle - jak se to dělá u autobusů - nebo pomocí e-ticketingu.

Prakticky všude na západě charakterizuje kvalitní regionální dopravu integrované jízdné bus + vlak + MHD, taktová doprava a provázanost JŘ vlaků a busů.
Snadno zapamatovatelný JŘ má větší váhu než pár poloprázdných spojů večer.
11.10.2005 (10:39)  
Ad Cestující skoro souhlas,ale tím jednorázovým sčítáním získáte spíše přepravní proudy než přesné počty cestujících.
11.10.2005 (2:31)  
Pánové, vy (někteří) pořád hledáte důvody, proč nelze sčítat cestující, což takhle hledat způsoby, jak to udělat.

Víte, jak probíhalo sčítání kaštanů v metru? Člověk vyfasoval nástupní stanici od brigádníka papírový lístek, který v cílové stanici odevzdal. Jak prosté, že? Samozřejmě má tento systém spoustu chyb (třeba neochota cestujících), ale pořád lepší než tvrdit, že to nejde, protože bla bla bla...
registrovaný uživatel fT
10.10.2005 (21:39)  
presne, tohle se da jedine urcit v autobusu, ve kterem mi ridic pri nastupu vyda jizdenku a ten pocitac si me odskrtne... Muzu maximalne rici, kolik prepravim lidi po trati, ale nic vic. To jedine, ze by si nas vsechny oznacili nakymi cipy, ktere by vysilali data o nositeli pri pruchodu dvermi ( rentgenovym ramem ) a vse by se stradalo a stradalo, az by nikdo nevedel co s tim...
registrovaný uživatel vvx
10.10.2005 (21:35)  
... nevím jak Via, ale Jizerská dráha platila tehdy v Liberci cca 20 000 měsíčně. A je tomu už nějaký pátek, kdy právě SD mluvili o zavedení poplatku za použití stanic, aby byla zajištěna čistota atd.. Nevím proč by měl cestující platit 25°C u výpravčího 1., 2., 3. ..., na St. 1., 2., 3. ..., I., II., III. ..., u přednosty, třech náměstků, pěti dozorčích atd. atd.
registrovaný uživatel Yossarian
10.10.2005 (21:30)  
zaosai:"Jinak plně souhlasím s názorem na darmožrouty na ČD" Já s Tebou také souhlasím, leč řekneš-li A (viz věta výše) je nutné říci i B... Darmožroutů máme plný stát, jsou jich plná ministerstva, kraje a podobné nejenom státní instituce. Třeba v ČSA slepice co tam akorát nosí papíry z kanclu do kanclu nebo ke kopírce - zkrátka se nepřetrhne, má po roce třeba 20k Kč? Pak bába co sedí někde v hypermarketu 12-15h v kuse na kase má s bídou nějakých 8k Kč? Trochu nepoměr...Abych to uzavřel, darmožrouti nejsou zdaleka jen v ČD, ale i v mnoha "efektivnějších" společnostech...
10.10.2005 (21:23)  
Kraje dělají systematicky všechno pro to, aby občan nikam nejezdil.
Kraje se diví "vysokým" nákladům na osobní dopravu. Měly by však konečně pochopit, že provoz budov – prostor ŽST pro cestující = občany kraje taky něco stojí. Třebas osvětlení nebo topení. Někdo taky musí uklízet v zimě sníh apod.
Ten Trutnov je samozřejmě zajímavý, ale … Viamont není provozně finančně náročný. Jak se ovšem podílí Viamont na financování informačního systému ŽST Trutnov, úklidu prostor, které využívají cestující Viamontu atd.?
Tohle není součástí poplatku za použití dopravní cesty. Buď by měl Viamont platit za každý vlak, který je v ŽST odbaven nebo by platili cestující Viamontu Českým drahám za vstup na nástupiště (nádraží taxa). V cestujících ČD by tato taxa byla součástí jízdenky …
V podstatě stejný způsob jako se platí v přístavech nebo letecké dopravě.
Letecký dopravce platí majiteli letiště přistávací poplatky, cestující platí letištní taxu a to za služby, které jsou mu poskytovány. V podstatě platí za "ošoupání" podlahy letištní budovy. Pokud jí nezaplatí, tak se do letadla nedostane. Totéž v přístavech. Tam platí cestující přístavní poplatky, aniž by mu bylo poskytnuto něco jiného, než možnost posezení v čekárně, WC apod. I když máte volnou jízdenku … Majitel plavidla platí správě přístavu za „služby" spojené s používáním přístavu.
Za vjezd do prostor autobusové stanice se platí třebas v Praze na Florenci … Nevím jak jinde, ale ve Vsetíně ho před lety taky požadovali "po soukromé konkurenci" a patrně to je zvykem i jinde. Důvod – provoz něco stojí a někdo to musí zaplatit … takže nic "nového pod sluncem" …
Takže buď by zdražil svoje služby a tudíž jízdné, resp. požadavek na dotaci od kraje dopravce anebo cestujícímu by se zdražilo cestování o „nádražní taxu" anebo obojí dohromady.

Pokud se Vám zdá vybírání "staničního poplatku" od "jiného dopravce" anebo "nádražní taxy" od cestujících "jiných dopravců" ABSURDNÍ – tak máte PRAVDU,PRAVDU,PRAVDU …

Možná, že potom by se konečně někdo „politicky" probudil a začal se zajímat o to, jak to dělají jiné vyspělé tržní ekonomiky, kde je železniční osobní doprava na podstatně vyšší úrovni …

Myslím, že pro pány „pravicově tržně smýšlející" pány hejtmany by byl velice poučný vlakový zájezd do Švýcarska přímým lehátkovým vozem Praha – Zürich, aby se seznámili s tím, jak funguje veřejná doprava osob (nejen tedy železniční) na základě objednávky výkonů ve veřejném zájmu ze strany 26 švýcarských kantonů … (analogie krajů). Asi by se velice divili – patně obě strany při vzájemných dotazech.

K tomu co uváděl Jirka Kalčík – se Sasíky to bylo poněkud jednodušší.
Ještě přes sloučením Německa převzaly řízení provozu "ve východním Německu" DB.
A začaly se dít věci. GVD 1990/1991 se ještě jezdil podle not "orgánů lidosprávy", které určovaly potřebu "dělnických" vlaků, ostatně jako v Československu …
GVD 1991/1992 se začal dělat podle "not" DB, i když to bylo pod značkou DR.
Například na trati z Heidenau do Altenbergu. Tam se za časů DB pohybovaly 3-4 "karkulky" v jakém takéms jízdním řádu s různým křižováním kvůli němuž muselo sloužit mnoho výpravčích a dalších.
Přišly DB, ze dne na den (změna GVD) tam zavedly taktový GVD (1 hodina v pracovních dnech, 2 hodiny víkendy). Křižování se začalo dělat v Glashütte, zbytek křižování se zrušil, následně se ze stanic staly neobsazené zastávky … místo 3-4 souprav si tam vystačí v pracovních dnech se dvěma soupravami, o víkendech s jednou. Podobně dopadla trať z Bad Schandau směr Sebnitz …

Vykazovat tržby na jednotlivý vlak je iluzorní představa krajských hejtmanů, kteří si představují vlaky jako autobusy. Ovšem velice by mne zajímalo, jak se vykazuje v Karlovarském kraji, kde platí jízdenka EGRONET i v autobusech tržba od cestujících, resp. tito cestující. Dovedu si představit, že do autobus vleze 45 cestujících s jízdenkou EGRONET, vozidlo bude plné a řidič "neutrží" ani korunu … jak se bude vykazovat rentabilita takového spoje … podle představ hejtmana Karlovarského kraje …

Jakmile existuje přepravní systém, v němž se zakupují jízdenky mimo vozidlo před nástupem jízdy (v podstatě celá západní Evropa, ale taky mnohý "Balkán"), používají se předplatní jízdenky tarifního svazu a řidič zprostředkuje pouze "doplňkový" prodej pro "náhodné" nebo občasné cestující tak je zjištění tržeb na každý jednotlivý spoj technicky nemožné.
Jaké jsou náklady a tržby jednotlivých spojů nelze zjistit ani v MHD. Myslím, že ředitelé dopravních podniků např. v Praze a Ústí nad Labem – měst v jejich čele stojí primátoři z ODS by pěkně s pány primátory vyběhli, kdyby po nich chtěli vyčíslit náklady na každý jednotlivý spoj MHD …
Nicméně po Českých drahách to jejich straničtí kolegové požadují … v rámci Prahy se jezdí na síťovou předplatní jízdenku MHD vlakem. Pro cestujícího jezdícího z Prahy Klánovic denně do centra (Praha Masarykovo) = 18 km – do zaměstnání je výhodnější koupit si síťovou jízdenku MHD (3800 Kč) než si kupovat čtyři čtvrtletní jízdenky v pásmu 16 - 20 km (5 760).
Kdo a jak bude vykazovat takového zákazníka ? Pražský dopravní podnik jehož má jízdenku nebo České dráhy, který jej dopravuje ? Anebo pro jistotu oba ?
registrovaný uživatel zaosai
10.10.2005 (20:51)  
Sčítání bude mít význam až ho budou dělat nezaujatí lidé-třeba studenti a to v dostatečném počtu.Není v lidkých silách spočítat ve špičce cestující,zvláště když to dělá jeden člověk.Jinak plně souhlasím s názorem na darmožrouty na ČD.
registrovaný uživatel vvx
10.10.2005 (19:16)  
... je zajímavé, že vyúčování krajům třeba od Via je v pořádku. Někdo může říci, že Via provozuje vlaky na jedné trati, to ale není pravda, navíc vydává jízdenky i k ČD. ČD masově zavádějí POP-y a pod. takže na většině tratí je možno zcela objektivním způsobem vypotit. Nevypotí se KMB, seniorpasy, režijky apod.. Většina cestujících ale jezdí na zakoupenou jízdenku, takže leccos by šlo, problém je v tom , že by pak vylezlo na světlo kam všude peníze mizí a o to nemají ČD zájem. Zjistilo by se, jak velký je průšvih v hospodaření a mohlo by přijít o korýtka příliš darmožroutů, díky nimž se např. i zavírají tratě. Jejich vliv je stále velký, tak proto je stav jaký je.
Pro zajímavost zmíněný Via má např. v Trutnově vedoucího provozu, 1 bábu co dělá veškeré papíry a strojvedoucí nic víc. Tamní pan vedoucí je velmi schopný člověk a věřím, že by klidně zvládl i další 1-2 lokálky. Takových lidí mají ČD bohužel mizivé množství.
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko