..: Dostavba přeložky u Března u Ch. v nedohlenu, hrozí zrušení stávající tratě :..
Tunel - ilustrační foto Lukáš ZedníčekBřezno u Chomutova - V prosinci roku 2003 měla být dokončena stavba přeložky železniční trati za úsek Březno u Chomutova – Chomutov, který měl být snesen proto, aby se uvolnilo dolové pole pro těžbu hnědého uhlí. Geologická stabilita území pro náhradní úsek trati byla zásadní podmínkou Českých drah (ČD). Už výběr variant přeložky však byl poznamenán nesrovnalostmi. Severočeské doly upřednostňovaly tzv. variantu Tunelovou, vedoucí územím poddolovaným a geologicky nestabilním. Přitom měly k dispozici i variantu Konsensus splňující parametry ČD. Ani interpelace poslanců a hlasy odborníků, upozorňující na rizika stavby tunelu, důlní společnost nepřimělo k racionálnímu uvažování. Byla podepsána smlouva o dílo ve výši 1,117 mld. Kč, ačkoliv projektová dokumentace naznačovala cenu díla 2,6 mld. Kč.

Termín dokončení stavby byl již mnohokrát odložen a finanční prostředky vyčerpány. Doly situaci vyřešily tím, že předložily SŽDC, s.o., tzv. „Dohodu o vyřešení střetu zájmů“. Z ní citujeme: „Ke snesení trati Březno u Chomutova – Chomutov dojde do 31. 3. 2007 a pokud do té doby přeložka železniční trati nebude hotová, tak SŽDC na svoje náklady … zajistí … náhradní autobusovou dopravu.“ To je jeden z článků smlouvy, kterou mezi sebou letos 28. července uzavřely Severočeské doly, a. s., a SŽDC, s. o. V zásadě jde o to, že SŽDC na sebe vezme veškerá rizika spojená s neúspěšnou výstavbou přeložky trati. „Jak je vůbec možné, že tento dokument generální ředitel Komárek ze SŽDC podepsal?“ ptají se někteří šokovaní železničáři.

Ilustrační foto : Lukáš Zedníček

Celý článek : OBZOR-2005-39 1.10.2005
Dostavba přeložky v Březnu u Chomutova je v nedohlednu,
smlouva už ale připouští možné zrušení stávající trati!

Jiří Průša Poslat mail autorovi | 5.10.2005 (20:22)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Stavby a projekty

Další z regionu ČR Ústecký


Petr Theumer
14.10.2005 (23:48)  
Severočeské doly (SD) zaplatí stamilióny korun navíc za tunel na přeložce železniční tratě Březno - Chomutov. Stavba, která má nahradit část tratě vedoucí dobývacím prostorem Dolu Nástup Tušimice, stále není hotova.
Zhotovitel - Sdružení Březno s vedoucí firmou Metrostavem Praha - požaduje více času a také mnohem více peněz. Konkrétně dalších 24 měsíců a dalších téměř 1,5 miliardy korun. Podle původních záměru měla přeložka stát 1,117 miliardy a hotova měla být už koncem roku 2003. Tak sliboval zhotovitel poté, co uspěl ve výběrovém řízení.
"Příčinou jsou složité geologické podmínky na poddolovaném území, kterým přeložka vede," vysvětluje mluvčí Metrostavu František Polák. Stavba zahrnuje rovněž více než 1,7 kilometru dlouhý tunel. "Při jeho ražbě došlo v posledních dvou letech ke dvěma mimořádným událostem. Zvýšená cena - celkově kolem 2,5 miliardy - by měla pokrýt i náklady spojené s odstraňování jejich následků," doplnil Polák.
Prostřednictvím investora - Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) - přeložku plně financují Severočeské doly. Podle poslance Pavla Hojdy (KSČM) však "dochází k nepřehlednému vynakládání peněz daňových poplatníků". "Proto jsem opakovaně interpeloval českého premiéra," řekl poslanec. Za viníka považuje projektanta - společnost SUDOP a management Severočeských dolů. "Přes varování odborníků prosadili tzv. tunelovou variantu vedenou nestabilním terénem. Ačkoliv měli řešení alternativní, jednodušší," dodal Hojda. Situací na přeložce se zabývá i policie, což včera potvrdila mluvčí Správy Severočeského kraje Jarmila Hrubešová.
Od listopadu, kdy se zřítila část stropu, zhotovili 62 metrů. "K proražení celé tunelové roury jim schází ještě asi 550 metrů," připouští náměstek generálního ředitele investora Miroslav Konečný. "Celá přeložka může být uvedena do zkušebního provozu v polovině roku 2007," připojil.
Tento optimismus však nesdílí Jan Zdvořák z Fakulty dopravní ČVUT: "Bohužel se potvrzují naše obavy, které nikdo nebral vážně v době, kdy se investice připravovala. Jsem přesvědčen, že nestabilní geologické podmínky budou pokračovat, což povede k dalšímu enormnímu zdražení," připojil.
Majoritní vlastník SD - Fond národního majetku - situaci kupodivu nijak nekomentuje. "Odpovědnost nese plně management firmy," vzkázala pouze jeho mluvčí Petra Krainová.
Přeložka přitom podmiňuje další rozvoj hnědouhelné společnosti. Uvolní přístup k více než desetiletým zásobám uhlí, tedy k množství přesahujícímu 240 miliónů tun.
S uhlím blokovaným nyní železniční tratí spojuje program obnovy svých zdrojů v Podkrušnohoří elektrárenská společnost ČEZ. Podle některých analytiků může problémová výstavba přeložky tento program částečně ohrozit. "A také snížit výnos z privatizace SD," připouští Ivo Mravinac, mluvčí ministerstva průmyslu. Stát hodlá SD ještě letos prodat. Očekává přitom výnos kolem osmi miliard korun.

***

Z historie stavby

Léto 1998 - hotova projektová dokumentace přeložky železniční trati Březno - Chomutov.

Jaro 2000 - Dokončeno výběrové řízení na zhotovitele. Vítězné Sdružení Březno se zavázalo, že přeložku postaví nákladem 1,117 miliardy Kč do konce roku 2003.

Květen 2000 - zahájení výstavby přeložky, včetně 1758 metrů dlouhého železničního tunelu.

Květen 2003 - část tunelu se propadla.

Srpen 2004 - Policie ČR obdržela podnět k zahájení trestního vyšetřování pro vysokou hmotnou škodu, která vznikla mimořádnou událostí.

Listopad 2004 - Při protiražbě spadla část stropu tunelu.
zirecek
08.10.2005 (22:50)  
Mega Tunel. Už by tam v tom měl někdo udělat pořádek. Si pořád myslí, že si normální lidi nechají srat na hlavu. Čekám, až nějaký vytočený nenormální člověk je tam začne střílet... .
Martin
08.10.2005 (13:14)  
Neverim, ze trat bude zrusena.
Trat Chomutov-Brezno mimo jine slouzi k navazce uhli do ele. Tusimice
vrbam
07.10.2005 (15:56)  
je sice smutny, ze se to zrejme nepovede postavit, ale vemte si to z druhe strany - ti ***** to dokonci a poslou tam vlak a ted si vemte kdyby se to na ten vlak propadlo.
Zapa
07.10.2005 (12:19)  
Takže přátelé, projíždějte, projíždějte, protože od r.2007 je tam NAD, jelikož pochybuju, že by za těchto podmínek to někdo někdy dostavil. Holt tunel jako hrom....
cestující
07.10.2005 (8:05)  
No prostě zase jeden tunel!!!!!!!!
06.10.2005 (16:46)  
Vůbec se nedivím, že to tak dopadlo. Měl jsem důvěrné informace někdy kolem roku 1997, že je to pouze hra v režii místních uhlobaronů a pražských papalášů. Vyvrcholením byla vysoutěžená cifra za celou stavbu, která potvrdila, že se jedná o trochu dražší divadelní představení ovšem bez happyendu. Pochybuji, že by tomu bylo jinak, protože to by pak stavbu museli realizovat najatí Číňané. Ani Ukrajinci nejsou tak levní. Osobně jsem rád, že se představení nedokončí, protože tunel ze západu na východ, který je na trati co vede z východu na západ může vymyslet jen magor, nebo dobře zaplacený režisér.

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko