..: ÖBB zavádí Evropský řidičský průkaz pro strojvedoucí :..
Wien - Jako první zavedly Evropské strojvůdcovské oprávnění Rakouské státní dráhy (ÖBB). Symbolicky první Evropský řidičský průkaz získal Josef Promberger ze Salzburgu. V následujících dnech získá oprávnění dalších 785 strojvůdců z celkového počtu 4 500. Evropské oprávnění slouží jako dodatek k národní licenci.

CSPSV | 31.8.2005 (12:06)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa

Další z regionu Rakousko


  1 2      Zpráv na stránku:   
weaver
05.09.2005 (22:24)  
"který prokáže znalost jazyka českého"

Co uz sa zrusila slovencina, ako uradny jazyk?
weaver
05.09.2005 (22:22)  
Prave v tom je rozdiel. Podla novych preukazov ÖBB drzitel preukazu uz nemusi byt zamestancom ziadnej zeleznice, napriek tomu moze ziskat preukaz, ktory je samozrejme zatial platny jedine na ÖBB, resp. na rakuskych zelezniciach aj ked rusnovodic je v sluzbe inej spolocnosti(plus na drahe kde ziskal povodny). Po uplnom zavedeni systemu bude platit na drahach, ktore sa dohode pripajaju (zatial vyzera na DB, SNCF, MAV, GySEV) s patricnymi specifickymi doplnkami aj na drazne predpisy (rozdiely sa maju zredukovat na minimum podla terajsej EU dohody). Samozrejme k preukazom je treba dodatok na patricne vozidla.
05.09.2005 (20:55)  
Srovnání s mezinárodním řidičským průkazem není zrovna optimální; pravidla silničního provozu jsou ve své podstatě v celé Evropě stejná; zejména pokud jde o význam dopravních značek … od řidiče, ani profesionála není vyřžadována znalost jazyka … průkaz k řízení drážních kolejových vozidel je v podstatě dokladem o tom, že držitel má kvalifikaci k řízení drážních kolejových vozidel; spíše se to blíží k pilotnímu průkazu, který se vydává v "tuzemsku" a má mezistátní platnost, protože se dělá podle pravidel mezinárodní organizace civilního letectví, která platí v celém světě jednotně. Podobně to platí o kapitánských průkazech ve vodní dopravě … drážní předpisy jsou však prakticky v každé zemi jiné, čili řidič drážnmího vozidla, byť bude mít mezistání (evropský) průkaz, musí stejně skládat "tuzemské" zkoušky v "tuzemském" jazyce …
Podle pracovního řádu ČD se zaměstnancem ČD může stát cizí státní příslušník, který prokáže znalost jazyka českého; zkoušku si platí sám a oficiálním úřadem je státní jazyková škola … Platí to bohužel i pro občany SR, tohle se (mi) nepodařilo zlomit …
registrovaný uživatel weaver
05.09.2005 (16:24)  
Zelpage interpretoval trochu zjednodusene celu spravu.

Uz aj teraz stovky rusnovodicov, obcania susednych statov, sluzia v normalnej sluzbe na ÖBB (ale aj DB a pod.) Tito ludia dnes mozu vykonavat sluzbu u ÖBB na zaklade bilateralnych dohod (napr. medzi CD a ÖBB a pod.) a tak su uznane ich opravnenia aj na druhej drahe.
Na zaklade novych licencii uz nebude potrebne riesit problematiku medzi drahami bilateralne, ale ako "obcan" ziska rusnovodic opravnenie platne u inych drah (uz nemusi byt zamestnancom napr. CD)- de facto to bude equivalent medzinarodnemu vodicaku pre profesionalov - len bude treba doplnit znalostami vozidiel (ÖBB vyzaduje tc. dokonalu znalost 1 trakcneho vozidla (3 tyzdnovy kurz) a orientacnu na dalsich 10 az 15 vozidiel (schemy).
Medzinarodnu licenciu v Rakusku predchadza 48 tyzdnovy kurz. (Podobny system zavadzaju co nevidiet aj na DB ako aj u SNCF).

Pan Promberger je rusnovodicom u ÖBB od roku 1978 a pochadza zo Salzburgu.
04.09.2005 (23:23)  
Ano ICE3 je překlep, IC3 DSB … jezdí to jako EC; nevím, jak letos, ale před několika lety jelo EC Kodaň – Hamburg, odpoledne jako "dělnický" vlak dvěma jednotkami, z nichž ta zadní se "kdesi" odšlápla a dále jela jen ta přední. Některé EC tam jezdily dvojmo, jiné jednoduše. Délka vlaku je limitována délkou trajektové lodi …
350 jezdily do Budapešti už za "bolševika"; na trase Praha – Budapešť se vystřídaly 3 čety; pražská jela do Bratislavy, bratislavská do Štúrova a maďarský strojvedoucí do Budapešti…; když vlak vezla bratislavská, tak taky končila v Bratislavě; jednu dobu se jezdily modré až do Děčína a to na nich jezdily čety LD Děčín, takže z Děčína do Budapešti se vystřídaly až 4 čety …
ono všechno je otázkou ekonomických kalkulací; někdy vyjde levněji zaškolovat strojvedoucí na jiný typ lokomotivy, jindy vyjde levněji zaškolovat strojvedoucí na cizí předpisy;
třeba u těch 350 – jistě by nebyl problém, aby se na 350 zaškolily čety ze Štúrova. Jenže když mašinka spinká v Budapešti, tak musíte zaplatit nocleh, diety atd. Strojvedoucí MÁV spinká doma zadarmo … takže vyjde levněji zaškolit strojvedoucího MÁV. V případě "krámu" 680 vyjde levněji, když se strojvedoucí ČD naučí rakouský předpis, zaplatí se mu diety, než by se "x" rakouských strojvedoucích učilo 680, se kterým pojedou nějakých 80 km; na takovou věc "úsporné" ÖBB nepřistoupí – kdyby se něco porouchalo, tak bude neschopnost na bedrech ÖBB s tím, že to strojvedoucí nedokázal odstranit …
všechno záleží i na obratech a délce směny, včetně reciprocity výkonů na cizím území …
roli hraje samozřejmě i jazyková hranice;
04.09.2005 (22:21)  
To JTB, Adam atd. prukaz ziska v nejblizsi dobe 785 lidi, jako prvni ho ziskal vyse zmineny pan. Proto to bylo symbolicke, mohli vybrat kohokoliv jineho, mohli to dat vsem najednou, ale protoze to asi povazuji za slavnostni udalost, tak si vybrali jednoho cloveka a tomu to pred medii s vydatnym PR predali. A proto je symbolicky prvni, ackoliv je jen jeden ze 785, bud mel stesti, nebo tlacenku (ale na tom nezalezi). Jedna se jen o celkem bezne pouzivanou a semanticky vcelku jasnou a pochopitelnou frazi, tolik ode mne :-)
registrovaný uživatel comar 
03.09.2005 (1:18)  
pvo: ja myslim, ze ten ICE3 je preklep. Z Danska do Nemecka jezdi dieslove jednotky IC3 danskych zeleznic.
350ky do Budapeste jeste porad jezdi, pokud se nepletu.
registrovaný uživatel Petr´ V  mail  
02.09.2005 (23:36)  
Co je tedy jednodušší? Když získá strojvůdce ze druhé země oprávnění na řízení jednotky/lokomotivy z první země (tzn. mění se na hranici), nebo když ten první strojvůdce pokračuje i na cizí území (a "odřídí" to celé). S tím ICE3 byl myšlen asi Amsterdam, protože do Kodaně žádné ICE z Německa nejezdí. Je tedy výhodnější(co se týče času zaškolení, peněz, atd.), když to do Amsterdamu odřídí jeden a má povolení i na území NS nebo se na hranicích vymění???

Jak je to s lokomotivou 350, která dříve zajížděla/zajíží až Budapesti. To byli 3 strojvůdci (1 Čech, 1 Slovák a 1 Maďar) nebo 2 nebo dokonce jen 1?
02.09.2005 (21:19)  
Pro jízdu v příhraničním provozu nebo peáži (Varnsdorf – Hrádek nad Nisou / Großschönan – Seihennersdorf) postačuje znalost tzv. rozdílového předpisu, který popisuje rozdíly mezi návěstními a dopravními předpisy… Strojvedoucí nemusí mít znalost cizího jazyka; resp. v cizím jazyce se naučí v rámci zkoušky rozumět dohodnutým frázím … v Děčína hln. se kdysi hlásilo v duchu "lok DR do Žlebu odjezd".
V přeshraničním styku už musí mít strojvedoucí zkoušky z předpisů cizí železnice. Strojvedoucí ČD jezdící do DD mají zkoušky v předpisů DB skládané v němčině, strojvedoucí DB dělají zkoušky v češtině … Donedávna se i v "jazykově shodné" oblasti jezdilo jen na hranici, kde se strojvedoucí střídali. Německý jel s ICE/Cisaplinem do Schaffhausenu, tak naběhl švýcarský a jel do Zürichu. Ten Němec se zatím "flákal" v Schaffhausenu. Jenže pak si pánové na direkcích spočítali, že to je plýtvání pracovní dobou a Němec jezdí až do Zürichu … stejně jsou na tom vlakové čety.
Ono je hezké vydávat nějaké evropské průkazy, ovšem limitovaná délka pracovní doby stejně neumožňuje nějaké dálkové výjezdy jako v případě kamionů. V kamionu se řidič vyspí, strojvedoucímu se musí zajistit nocleh. To stojí peníze. Třebas ve Švýcarsku nocležny nejsou. Personální turnusy jsou udělány tak, aby personál končil vždycky "doma" …
SBB a SNCF je před dávnými dobami dohodly na tom, že na přechodu "La Plaine" se bude jezdit na francouzském napětí, podle francouzských předpisů až do Ženevy; výhoda – dálkové vlaky vozí SNCF a na "objetí" jim stačí znalost švýcarských návěstidel, která jsou stejná. Těch několik strojvedoucích depa Ženeva, kteří jezdí s "pantografem" – dnes "tramvají" do La Plaine / Bellegarde SNCF nebo s traktorem na vlečky si udělá zkoušky dle předpisů SNCF … furt jednodušší než učit desítky strojvedoucích SNCF ze švýcarských předpisů … Dánský strojvedoucí jezdí na ICE3 z Kodaně do Hamburgu a ve vlaku je recipročně německý průvodčí … a jezdí se i bez evropského průkazu … ovšem již v dávných dobách jezdily lokomotivní čety vozební stanice Štúrovo na "laminátách" do Budapešti s náklady – bez pilota; s ohledem na "maďarštinu" jako mateřštinu většiny obyvatel tamního kraje to nebyl problém …
registrovaný uživatel Honnzok
01.09.2005 (18:39)  
no a ká se přidám k otázce JTB,AndrewM,Adam
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko