Bern - Prakticky všechny vlaky ve Švýcarsku dnes večer přestaly jezdit kvůli poruše na elektrickém zařízení, k níž došlo během večerní špičky. Ve vagonech je zablokováno podle odhadů až 100.000 cestujících. Švýcarská železniční společnost SBB uvedla, že zatím nezná podstatu problému, který dnes asi v 18:00 SELČ způsobil poruchu v dodávce elektřiny. Mluvčí SBB Jean-Philippe Schmidt řekl, že neví, kdy bude závada odstraněna. Závada těchto rozměrů je "naprosto mimořádná," řekl Schmidt švýcarskému rozhlasu. Televize SF1 zase odhadla, že ve velkém horku je ve stojících vlacích asi 100.000 lidí. V některých oblastech, kde jsou aspoň omezené dodávky elektřiny, bylo možné dopravit soupravy na nádraží, uvedla SBB. Jinde byly nasazeny dieselové lokomotivy.
Výpadek se kromě SBB týká i RhB (Rhätische Bahn), SOB (Südostbahn) a některých dalších společností.
ČTK
http://mct.sbb.ch/mct/050623_stromausfall_medienkonferenz.pdf
Kuriozitou je, že v TGV jedoucím z Paříže uvízl i nejvyšší šéf SBB …
ARDON je podle mých materiálů stanice bez personálu, dálkově řízená … jízdenky prodává automat …
Pokud jde o ten manipulák, nejsem zase tak dokonale znalý pod koho, kdo spadá, ale personál manipuláku by mohl patřit SBB Cargo a to je jiná firma, která nemá s osobní dopravou co do činění, takže nebude poskytovat informace cestujícím, natož svoje motorové hnací vozidlo … VÝSLEDEK DĚLENÍ …
Ono když se řekne českému cestujícímu, že vlak nejede proto, že došlo k výpadku napětí v trakčním vedení a neví se, jak závada bude dlouho trvat, tak se bude chovat taky jinak …
Pan Holeček z SBB ráno poslal následující informace, které byly i na www švýcarského tisku. takže se jednalo o dva okruhy problémů, které by se samostatně vyřešily …
"Máme u nás další super gau železničního provozu: zhroucení napájení trakční energie u SBB.
Podle mých informací došlo včera 22.06.2005 u SBB v 17.23h k výpadku jednoho generátoru v hydrocentrále Ambri. To mělo za následek zhroucení napájení v Tesinu (poznámka MZ = kanton Ticino) pak jak domino efekt v cele siti SBB. 3 hodiny prakticky nic nejelo!
To tu ještě nebylo, poněvadž "ručně" ovládané velíny diky kreativitě dispečerů vždy takové situace normálně zvládli. Dnes máme ale“mnohem efektivnější“ (uvozovky přídal MZ) náhradu v podobě komputeru.
A zde vidim Achilovu patu celého systému. S přibývající automatizací elektronikou jsme stále víe konfrontováni takovýmito problémy, které jsme dříve neznali.
Nejprve byla celá síť odpojena od napájení a pak byly všechny vlaky, které zůstaly stát
v tunelech vytaženy na denní světlo. Nejprve byly nasazeny autobusy na nejdůležitějších spojích na letiště apod. Pak asi od 20 hod na hlavníich tratíich nasazeny dieselovée lokomitivy. Postupně se začal znovu budovat systém napájení. Od cca 20.50 hod začaly jezdit vlaky opět elektricky."
Po mojí replice, že podle švýcarského tisku došlo k pádu napětí na 12 000 V doplnil :
"Ano, tim, že síť byla přetížena po výpadku jednoho generátoru spadlo napětí pod 12 000 V a tim došlo k zhrouceni napájení. Pak uz bylo nulove!"
Oněch 1000 lidí – to je patrně personál ve službě, který se začal věnovat podávání informací = vlakový doprovod dálkových vlaků, které nejedou, výpravčí – peronisté, kteří najednou neměli co dělat atd. mohli to být i zaměstnanci, kterým končila "šichta", zejména na menších stanicích, které se kolem 18.00 hodin zavírají.
Náhradní dopravu lze efektivně zorganizovat, protože tamní dopravci fungují na principu vzájemné spolupráce a řidič autobusu může komunikovat s výpravčím, resp. informace výpravčího o přípojích se poskytují cestujícím v autobusech NAD prostřednictvím jednotného systému komunikačního systému …
Celé je to o penězích, které jsou vloženy do komunikační infrastrukuty a informací dispečerů o tom, v kterém km se vlak pohybuje. SBB sledují jízdu vlaku s přesností na 6 vteřin.
Co se mi ale líbí - SBB prý ihned nasadily asi 1000 lidí jako informátory pro zákazníky a kromě individuálních služeb pro klienty (hotel, taxi) vydají volné jízdenky v hodnotě 3 mil. franků jako omluvu.
Chudáci cestující, světla měli naštěstí dost, pokud nebyli v tunelech, ale soupravy závislé na klimatiazci a nuceném větrání musely být doslova peklem, i když se otevřely dveře …
informace o SBBsku jsou rovněž na
http://www.3sat.de/vtx3sat.php?url=/400/472_0001.htm
Přetížení rozvodné sítě SBB se mi příliš nezdá, protože RhB to postihlo taky a ta jezdí na jiné napětí než SBB. SOB bere zřejmě ze stejné rozvodné sítě jako SBB. Zálohováno z veřejné sítě to patrně skutečně není, neboť by museli mít měniče frekvenci 50 Hz / 16,7 Hz. Na objasnění si budeme muset počkat … SBB to tajit nebudou
- píšou, že okolo deváté se jezdí zatím jen v okolí Zurichu.
Příčina může být přetížení rozvodné sítě a následný výpadek - SBB má myslím vlastní napájecí rozvodnou síť, takže když dojde k přetížení, lehne to jak domino. Asi nemají zálohu z veřejné sítě. Ale mohu se mýlit :-/
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.