..: Tarify PID jsou nejasné :..
451Praha, Středočeský kraj - Pražská integrovaná doprava (PID) tvoří jednotný regionální dopravní systém hromadné dopravy na území Hlavního města Prahy a Středočeského kraje založený na preferenci kolejové dopravy (metro, tramvaje, vlaky). Na začátku roku 2004 bylo v systému PID zahrunto 221 stanic a zastávek v okruhu do 50 km od centra Prahy na více než 650 km tratí. Jízdní doklady PID využívá více než 65% cestujících a denně je přepraveno vlaky přes 80 tisíc osob. Za rok toto číslo dosahuje 23,5 mil., což je více než 13% objemu přepravy v celé síti ČD, a. s. (179 mil. cestujících za rok 2004). Dalších 6,5 mil. cestujících přijíždí do Prahy dálkovou dopravou.

Od 1.7.2005 dochází k razantnímu zdražení jízdenek MHD, o kterém je již rozhodnuto městskou radou. Ta ale nemá pravomoci na zdražení jízdenek pro Středočeský kraj, se kterým bude muset ROPID jednat. O zdražení jízdenek a doplňkových kuponů PID ROPID s vedením Středočeského kraje zatím nejednal, protože společnost ROPID, která je organizátorem městské a příměstské dopravy tyto ceny teprve počítá. Přestupní jízdenka v Praze na 60 minut zdražuje ze současných 12 na 20 Kč a bude platit 75 minut.

Například jízdenka z Prahy Masarykova nádraží do Čelákovic (2. pásmo, čtyřpásmová jízdenka P,0,1,2) stojí s tarifem PID nyní 24 Kč a je platná 120 minut (cestující jede 30 min. vlakem bez karty Z a poté může cestovat 90 min. MHD), oproti tomu vlaková jízdenka stojí 28 Kč (s Kartou Z), 40 Kč (bez Karty Z) a zpáteční 50 Kč (bez prokázání slevy), ale nelze používat MHD, kdy si cestující musí zakoupit ještě jízdenku např. za 12 Kč. Cenové zvýhodnění PID je proto nesporné. Podobná cenová zvýhodnění platí i pro měsíční, čtvrtletní a roční kupony.


CSPSV | 28.5.2005 (20:56)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu ČR Praha ČR Středočeský


30.05.2005 (20:18)  
Zdražení jízdného pražské MHD je zdůvodněno nárůstem nákladů (energie, mzdy, inflace). Je proto nutné, aby se na zvýšených nákladech podílel i cestující. Rozumné zdůvodnění ovšem svědčí nejen o (ne)odpovědnosti „pražské" radnice při hospodaření s městskými financemi, ale též o „politické hlouposti". Ke zvýšení totiž nedošlo skokově z roku na rok. Dochází k němu meziročně. Pokud by se jízdné od roku 1998 zvyšovalo (se stejným zdůvodněním) meziročně o korunu, bylo by v současné době na úrovni, které je teprve navrhována … a městská pokladna by byla každý rok bohatší o meziroční korunové zvýšení … „Salámovou metodu" - v duchu zásady „nemusí pršet, stačí jen když kape" - používají například v Budapešti. Tam se „zdražuje" pravidelně každý rok, aniž by se z toho dělalo trapné politikum.
Tvrzení, že jízdné v Praze je proti „západní" Evropě nízké, není zcela pravdivé. V kurzovním přepočtu je sice dražší, v témže přepočtu jsou však i minimální mzdy zhruba 5 x vyšší než u nás. Časové jízdenky v jinak velice drahém Švýcarsku jsou dokonce levnější než v Praze …
Jízdenka pro jednotlivou jízdu v Curychu v rámci ZVV (dopravní svaz Curych – obdoba pražské integrované dopravy PID) – v zóně 10 (srovnatelně pražské pásmo P, 0) stojí 3,60 Sfr (cca 70 Kč), zlevněná jízdenka pro cestující do 16 let 2,60 Sfr (sleva cca 28 %). Celodenní jízdenka ovšem stojí „jen" 7,20 Sfr, tedy dvojnásobek. Shodná jízdenka v Praze stojí téměř 6 násobek a nová cena (80 Kč) bude „jen" čtyřnásobkem základní ceny … Měsíční jízdenka stojí 73 Sfr (cca 21 násobek) a roční jízdenka 660 Sfr (cca 184 násobek), přenosná roční stojí 719 Sfr (cca 200 násobek). Při zachování stejného poměru by měly být současné ceny 250/2200/2400 Kč proti současným 420/3800/5900 Kč. I při navržené ceně jízdenky za 20 Kč je současná pražská roční jízdenka relativně dražší než v Curychu.
Jízdné v rámci PIDu je zcela nesystémové. Za jízdu mezi týmiž místy lze zaplatit různé ceny. Z Masarykova nádraží do Libně lze jet vlakem za 7 minut za 7 korun nebo MHD 21 minut za 12 (20) Kč … Existuje dokonce možnost cestovat mezi týmiž místy za čtyři různé ceny, případně pět. MHD za 8 korun, vlakem na jízdenku MHD za 12 korun - ve vlaku „nepřestupní" jízdenka MHD neplatí, vlakem za 7 nebo 10 Kč, podle toho zda má cestující kartu Z či nikoli. Případně zadarmo, pokud je pokladna na zastávce zavřena a cestující (ne)bude odbaven průvodčím. Patrně světový unikát v rámci „intergovaných dopravních systémů".
Pozoruhodný je návrh na „Seniorpas". Nárok na něj musí mít všichni „důchodci" nejen s trvalým bydlištěm v Praze, jinak půjde o diskriminaci spotřebitele, což už pocítila jiná města, která měla podobné záměry finančím postihem.
Zbytečně komplikovaný je počet časových kuponů. Výrobní cena kuponů je s ohledem na ochranné prvky velmi vysoká, tržba se snižuji i o marže prodejcům.
Domnívám se, že pro všechny věkové kategorie, od 6 let výše by postačoval jediný typ časového kuponu. Odpadla by nutnost prokazování věku, docházky do školy, pobírání důchodu.
Roční kupon by měl stát 3000 Kč, čtvrtletní 1000 Kč, měsíční 400 Kč; pro cestující ve věku 6 - 15 let by bylo o 1/4 levnější …

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko