..: SŽDC implementuje ETCS 2, nostalgické vlaky už možná nevyjedou :..

Pasivní eurobalíza Siemens, foto: SiemensČesko — Správa železniční dopravní začíná zavádět jednotné evropské zabezpečovací zařízení ETCS úrovně 2. Aktuálně oznámila zahájení instalace na čtyřech úsecích hlavních tratí kolem Prahy či přímo v jejím uzlu. První etapa, spolufinancovaná EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF), by měla vyjít na 327 720 348 Kč bez DPH, EU na ni přispěje částkou až 136 247 915 Kč. Svěřena byla společnosti AŽD Praha.

Akce byla kvůli provázanosti na souběžně probíhající stavby rozdělena do čtyř etap. Úsek Český Brod (včetně) — Praha-Uhříněves (včetně) by měl být hotov v listopadu 2020, Praha-Libeň (včetně) — Kralupy nad Vltavou (mimo) o dva roky později, Český Brod — Kolín (mimo obě stanice) pak v listopadu 2023. Realizovat se bude i pražský triangl Praha Masarykovo nádraží — Praha-Bubny (včetně)/Praha-Libeň (mimo), o termínu dokončení však rozhodnou související stavby Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) — Praha-Výstaviště (včetně) plus Modernizace a dostavba žst. Masarykovo nádraží.

Součástí akce je úprava staničních a traťových zabezpečovacích zařízení (ZZ), která zajistí přenos informací o volnosti a stavu jízdních cest, přejezdů a dalších do radioblokových centrál RBC. Mezi Českým Brodem a Uhříněvsí například vzniknou dvě RBC. Instalovány budou rovněž nepřepínatelné (pasivní) eurobalízy do staničních i traťových kolejí, v první etapě jich bude zhruba 550. Dojde i na implementaci ETCS na jednotlivá pracoviště centrálního dispečerského pracoviště v Praze.

Komentář autora

Celá bohulibě se tvářící akce má jeden podstatný háček: podle současné úpravy nepustí SŽDC od roku 2025 na tratě, vybavené ETCS 2, vozidla bez mobilní části zabezpečovače, a to bez výjimek. Má to jednoduchý důvod; na druhé aplikační úrovni ETCS již nejsou třeba návěstidla. Smůlu tedy budou mít nejen soukromí dopravci se staršími stroji, ale i nostalgické spolky, zpravidla hospodařící tak říkajíc z ruky do pusy (či lépe do kotle či pražce). Povinnost se ale dotkne i lokálek, ústících do nádraží na dotčené hlavní trati, pokud nebude v dotyčné stanici realizováno dodatečné opatření. Mobilní jednotku sice lze dodatečně domontovat i na starší vozidlo, avšak její cena 10—12 milionů vysoce převyšuje zůstatkovou hodnotu celé staré lokomotivy, nebo ještě názorněji zhruba odpovídá kompletnímu ročnímu rozpočtu většího nostalgického spolku. Že to zvýší náklady na železniční přepravu a nepřidá chuti opečovávat historická vozidla, je nasnadě. Podle SŽDC budou muset vlaky prostě jezdit objízdnými trasami (jak ale objet masaryčku, Libeň či Bubny už správci nespecifikují a bez parních strojů tak zřejmě nadobro zůstane i opravený Negrelliho viadukt), o výjimkách či kompromisním řešení zatím nebyla řeč. Už za šest let tedy možná skončí parní lokomotivy na hlavních štrekách a většina odkoupených bobin, hektorů a barun ve šrotu, protože v zavádění striktní povinnosti jsme papežštější než papež a patříme k nejrychlejším v Evropě. Škoda, že to neplatí i o výstavbě nových tratí.

Zdroj: SŽDC


NIcKON Poslat mail autorovi | 7.11.2019 (11:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Legislativa Stavby a projekty

Další z regionu ČR Středočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel 55p 
20.11.2019 (13:09)  
Dobrá správa má přece v době výhradního provozu i na MUVkách a MVTV instalovánu mobilku ETCS :)

Nebo si udělají výluku na průjezd.
registrovaný uživatel milos  mail  
19.11.2019 (14:56)  
Rozumim tomu, že tam pak reálně neprojede ani MUVka?
registrovaný uživatel JB 
11.11.2019 (14:26)  
Mně ekonomická logika toho rozhodnutí uniká. Představoval bych si, že se začne nějakou tratí právě teď modernizovanou, ne že se zahodí zařízení nedávno pořízené. Kdyby řekli, dejme tomu, že to bude z Budějic do Tábora. Taky by se to týkalo omezenějšího spektra vozidel.
registrovaný uživatel 55p 
11.11.2019 (9:23)  
Pokud bude výluční provoz ETCS na Masaryčce, tak ho budou muset mít taky jak ešusy na Lysou, tak i 814 na Kladno.
registrovaný uživatel JB 
10.11.2019 (17:46)  
Starost o nostalgické vlaky je to poslední. ETCS2 nemá skoro nic. Vypadá to, že třeba ešusy se rozdělí na ty schopné jet do Českého Brodu a na ty ostatní. Arriva bude jezdit do Nitry přes Lysou, no.
08.11.2019 (17:13)  
Jestli jsou dvanáct mega za kus opravdu náklady a vývoj, tak je otázka jestli to celý dává smysl a nešlo by dosáhnout stejného efektu jednodušeji. A vůbec to nezdůvodňuje nutnost výhradního provozu vybavených vozidel.

U napájení nepůjde ani tak o stárnoucí vozidla, jako o hodně složité napájecí stanice, které by mohly přinést spoustu výhod, ovšem obávám se že v českém pojetí přinesou spíše málo muziky, za hodně peněz. A očekávám, že jako "bonus" přepínání se bude "muset" na daných tratích předělat neznedbatelná část zabezpečovačky (omluví se to slovy, že to nikdo nemohl předpokládat, že bezpečnost a takový ty klasický kecy jak podojit stát)
registrovaný uživatel (gp) 
08.11.2019 (12:28)  
S těma představama o vejvaru a o rozpouštění jsi asi tak o řád vedle. Vejvar by to byl à sto mega, nabídka za pade "zoufalý pokus narušit zdravé tržní prostředí", parafrázuji.

Přepojení na střídavý proud nikoho nepodojí. Ty dráty a panťáky co jezdí pod nimi se taky jednou rozpadnou a budou se muset vyrobit znova a to už je šumák jestli stejnosměrné nebo střídavé.
08.11.2019 (8:54)  
(gp) tak jasně. ale to ještě neznamená, že ty počítače a pár snímačů musí stát 12mega. Je jasný, že vývoj toho SW zabere čas a teda něco stojí, ale jedná se o SW do tisíců mašin, tak by se snad ty náklady mohly trochu rozpustit.
Podobně to bude za chvíli u vysílaček. GSM-R bude povinné a do muzejních vozidel to nikdo nedá, páč to stojí další ranec. A to je to jen ten obyčejnej mobil (jasně s TRSkou a ještě obyčejnou simpelxní vysílačkou dohromady).
Tady prostě existuje pravidlo, že co je určený na kolejový vozidlo musí přinášet vejvar. A tohle je vlastně povinná okrádačka dopravců (a mám pocit - ať mě znalejší opraví, že provozovat pouze vybavená vozidla nám na vybavených tratích EU nenařizuje, že to je jen tuzemská buzerace), tak proč jí nevyužít a nepodojit!

A to jsem zastáncem původní myšlenky nějakého funkčního zabezpečovače.

V poslední době nabývám dojmu, že podobně skončí další kdysi bohulibá myšlenka - mít jednotnou střídavou soustavu. To pomalu směřuje opět k hlavnímu cíli. Co nejvíce podojit (tentokráte teda stát).
registrovaný uživatel (gp) 
08.11.2019 (8:23)  
Magog: zvládl. Ale nikdo by nebyl schopný zaručit, že to skončí hromadou jenom v přijatelném počtu případů. On by dneska lepší chytrej telefon zvládl řídit i auto, ale svěřil by ses tý hysterce, která je schopná Tě třikrát po sobě poslat do oraniště, protože si myslí, že tam ta silnice furt je? Vtip je v tom, že zabezpečovacím zařízením jedna věc chybí. Ten papír, kde je napsáno, že záruka se vztahuje jenom na výrobní vady, ne na to, že je to blbě vymyšlený a má to blbě napsanej software.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
08.11.2019 (6:42)  
Znovu pro (gp):

Ano, ale Indusi (bodové sledování) nebylo jen v Nemecku, ale i ve Svýcarsku, Rakousku, Svédskku a v Norsko. Nepolemizuji o cene za "dopravní cestu". Pro mne je podstatné, ze i u "Zabzar" jsme prestali "trucovat".
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko