..: SŽDC implementuje ETCS 2, nostalgické vlaky už možná nevyjedou :..

Pasivní eurobalíza Siemens, foto: SiemensČesko — Správa železniční dopravní začíná zavádět jednotné evropské zabezpečovací zařízení ETCS úrovně 2. Aktuálně oznámila zahájení instalace na čtyřech úsecích hlavních tratí kolem Prahy či přímo v jejím uzlu. První etapa, spolufinancovaná EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF), by měla vyjít na 327 720 348 Kč bez DPH, EU na ni přispěje částkou až 136 247 915 Kč. Svěřena byla společnosti AŽD Praha.

Akce byla kvůli provázanosti na souběžně probíhající stavby rozdělena do čtyř etap. Úsek Český Brod (včetně) — Praha-Uhříněves (včetně) by měl být hotov v listopadu 2020, Praha-Libeň (včetně) — Kralupy nad Vltavou (mimo) o dva roky později, Český Brod — Kolín (mimo obě stanice) pak v listopadu 2023. Realizovat se bude i pražský triangl Praha Masarykovo nádraží — Praha-Bubny (včetně)/Praha-Libeň (mimo), o termínu dokončení však rozhodnou související stavby Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) — Praha-Výstaviště (včetně) plus Modernizace a dostavba žst. Masarykovo nádraží.

Součástí akce je úprava staničních a traťových zabezpečovacích zařízení (ZZ), která zajistí přenos informací o volnosti a stavu jízdních cest, přejezdů a dalších do radioblokových centrál RBC. Mezi Českým Brodem a Uhříněvsí například vzniknou dvě RBC. Instalovány budou rovněž nepřepínatelné (pasivní) eurobalízy do staničních i traťových kolejí, v první etapě jich bude zhruba 550. Dojde i na implementaci ETCS na jednotlivá pracoviště centrálního dispečerského pracoviště v Praze.

Komentář autora

Celá bohulibě se tvářící akce má jeden podstatný háček: podle současné úpravy nepustí SŽDC od roku 2025 na tratě, vybavené ETCS 2, vozidla bez mobilní části zabezpečovače, a to bez výjimek. Má to jednoduchý důvod; na druhé aplikační úrovni ETCS již nejsou třeba návěstidla. Smůlu tedy budou mít nejen soukromí dopravci se staršími stroji, ale i nostalgické spolky, zpravidla hospodařící tak říkajíc z ruky do pusy (či lépe do kotle či pražce). Povinnost se ale dotkne i lokálek, ústících do nádraží na dotčené hlavní trati, pokud nebude v dotyčné stanici realizováno dodatečné opatření. Mobilní jednotku sice lze dodatečně domontovat i na starší vozidlo, avšak její cena 10—12 milionů vysoce převyšuje zůstatkovou hodnotu celé staré lokomotivy, nebo ještě názorněji zhruba odpovídá kompletnímu ročnímu rozpočtu většího nostalgického spolku. Že to zvýší náklady na železniční přepravu a nepřidá chuti opečovávat historická vozidla, je nasnadě. Podle SŽDC budou muset vlaky prostě jezdit objízdnými trasami (jak ale objet masaryčku, Libeň či Bubny už správci nespecifikují a bez parních strojů tak zřejmě nadobro zůstane i opravený Negrelliho viadukt), o výjimkách či kompromisním řešení zatím nebyla řeč. Už za šest let tedy možná skončí parní lokomotivy na hlavních štrekách a většina odkoupených bobin, hektorů a barun ve šrotu, protože v zavádění striktní povinnosti jsme papežštější než papež a patříme k nejrychlejším v Evropě. Škoda, že to neplatí i o výstavbě nových tratí.

Zdroj: SŽDC


NIcKON Poslat mail autorovi | 7.11.2019 (11:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Legislativa Stavby a projekty

Weitere aus ČR Středočeský


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
Korrespondent oder ŽP Mitglied Magog  mail  
07.11.2019 (19:51)  
Já se jen zeptám, možná hloupě. Co na mobilní jednotce ETCS2 stojí 10-12 milionů? Nezvládl by to jeden trochu lepší chytrej telefon?
Registrierter Benutzer (gp) 
07.11.2019 (18:30)  
Však taky přípřež s mobilkou jsem okoukal, když papoušek na cestě do Říše dostal přípřež řady 52. Ne, že by to neuvezl, ale tu žehličku nemá. Mimochodem, u nás se Indusi zamítlo, protože bylo německé, nebylo fail-safe a dalo se hacknout kusem plechu.
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
07.11.2019 (18:10)  
pro (gp) i NIcKON:

Takové "Indusi" bylo i na parních lokomotvách. Vsude ve Strední Evrope. Jen v CSR ne.
Registrierter Benutzer (gp) 
07.11.2019 (16:13)  
No, zdali ten chrchel vzadu vozí parostrojníci jen proto, že umí červeně svítit, tak to ho dopředu fakt dát nemůžou, ale pokud místo něj umějí pověsit basu, tak je z pohledu poplatku jedno, jestli bude už nebo ul. Jistěže opravdická mašina stojí třicet táců denně, i když jenom stojí, ale to nemusíš hned celý fakturovat tomu, komu jí pošleš dělat garde z Masaryčky do Kralup.
Editor oder ŽP Admin NIcKON  mail  
07.11.2019 (14:53)  
(gp): Nemyslím, stroj s mobilkou bude mít svou cenu, odhaduji tak 100+ milionů. A jeho majitel si bude jeho čas podle toho cenit, nemluvě o vyšším poplatku za dopravní cestu.
Registrierter Benutzer (gp) 
07.11.2019 (14:36)  
Pokud háček spočívá v tom, že historické stroje budou potřebovat přípřež s mobilkou, pak je to háček podstatný jenom pro šotouše.
07.11.2019 (12:10)  
Pokud se vypíše sbírka na pořízení mobilní části pro historické vlaky, jsem ochoten nějaký chlup pustit. Nemám ale čas sledovat všechny ty bohulibé weby, poprosím tedy, informujte...
Registrierter Benutzer stoupa  mail  
07.11.2019 (11:42)  
Konecne! Vím, ze jsme tuto "nekompabilitu" zdedili, ale snad budeme lehce "evropstejsí". :-)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko