Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
851.001-8 | |
Informace o fotografii: - Section: Čremošné - Harmanec jaskyňa - Datum: 16.8.1994 - By: Miroslav Just - Comm.: Sp1841 - Zobrazeno: 3760x - Detailní EXIF informace » - Rating od autorů: 10 - Rating od uživatelů: 9 | |
Abyste mohli hodnotit, musíte se přihlásit | |
17.09.2019 (16:51)
NIcKON: dvojitý portál je tam kvôli tomu, že tam skutočne sú dve tunelové rúry. Je to dané geologickými podmienkami v danom prostredí. Jedná sa o krasové pohorie s vápencovými skalami v ktorých sú obrovské podzemné jaskynné priestory plné vody. Pri stavbe tunela vytieklo mnoho miliónov kubíkov vody ba dokonca som čítal, že ak sa pracovníkovi s vŕtacím kladivom podarilo prevŕtať sa cez skalu na stranu vody, obrovský tlak mu vyrazil kladivo z ruky a voda letela niekoľko desiatok metrov, než dopadla na zem. Myslím, že o tom píše aj pán Mojmír Krejčiřík vo svojej knihe "Z historie našich železnic. Čítal som ju pred dvadsiatimi rokmi, tak neručím, že som si to zapamätal správne.
Zajímavé je to označení "14" na portálu. Podle původního projektu mělo být pouze 14 tunelů, které byly v projektu označeny 1-14 ve směru od Banské Bystrice. Při stavbě se však zjistilo, že bude výhodnější místo jednoho delšího tunelu postavit v některých případech dva nebo více kratších, ale původní číslování již bylo zachováno. Takže je dnes tunelů 22 a jsou označené 1, 2, 2a, 3, 3a, 4, 4a, 4b, 4c, 4d, 5, 5a, 6, 7, 8a, 8b, 9, 10, 11, 12, 13, 14.
Nová rakouská tunelovací metoda (NRTM) viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Nov%C3%A1_rakousk%C3%A1_tunelovac%C3%AD_metoda
Původní "RTM" je předchůdce, "NRTM" je další vývojový stupeň.
Nová rakouská tunelovací metoda (NRTM) viz https://cs.wikipedia.org/wiki/Nov%C3%A1_rakousk%C3%A1_tunelovac%C3%AD_metoda
Původní "RTM" je předchůdce, "NRTM" je další vývojový stupeň.
Tímto prohlašuji, že stárnout umí nejenom víno a whisky, ale daří se to i některým fotkám.
Naprostá většina lidí tady nejspíš ví, že tunelář je poctivé zaměstnání, ale možná někomu dosud uniká, že existuje terminus technicus "rakouská tunelovací metoda". A taky "nová rakouská tunelovací metoda", ale nevím, jak moc velký je v tom rozdíl. A jestli vůbec nějaký.
Naprostá většina lidí tady nejspíš ví, že tunelář je poctivé zaměstnání, ale možná někomu dosud uniká, že existuje terminus technicus "rakouská tunelovací metoda". A taky "nová rakouská tunelovací metoda", ale nevím, jak moc velký je v tom rozdíl. A jestli vůbec nějaký.
Mmch, ještě na tu fotku koukám a zaujalo mne originální svícení hlavním světlometem se zhasnutými "pozičkami", podobně jako živo na stanovišti strojvedoucího. Zjevně tam tehdy vládla velmi neformální atmosféra :)
Pěkný záběr, někdy před dvaceti lety jsem se tam pokoušel o něco podobného, ale nedopadlo to. Netuší někdo, proč ten dvojitý portál? Měla tam být dvoukolejka, nebo to snad byla podzemní továrna?
12.09.2019 (14:20)
dvojity portal, asi iba "esteticka dekorace". Pocas Slovenskeho statu tam bol medzi portalmi napis "Tunel Andreja Hlinku"
Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.
- Registered Photograph or Member of ŽelPage, - Gallery or ŽelPage Administrator
Add comment
Sign in
© 2001 - 2024 ŽelPage
- Webmaster - Frequently Asked Questions
Info
informacni okenko