..: Železniční simulátory I. :..

Hra Vlak, foto: http://www.bestoldgames.net Snad každý kluk toužil být strojvedoucím, nebo výpravčím a ani se nemusel moc zajímat o železnici. S vývojem výpočetní techniky se podařilo leckterý klukovský sen převést v realitu, byť jen virtuální. Seriál článků, jehož úvod právě čtete, by měl přinést základní informace o železničních simulátorech strojvedoucího a výpravčího. Zabývat se bude především právě simulátorem s nejširší hráčskou a fanouškovskou základnou – Microsoft Train Simulator, známý také pod zkratkou MSTS. V úvodu seriálu se ale podíváme i na ostatní hry a simulátory. V tomto díle konkrétně na simulátory řízení vlakové dopravy.

Transport Tycoon a spol.

OTTD Začneme ani ne tak simulátorem, jako spíše strategií. Transport Tycoon je milníkem nejen počítačových her s železniční tématikou, ale strategických her vůbec. Dnes již pradědeček mezi hrami, který spatřil světlo světa 1994 a hráči jej ještě spouštěli v DOSu na starých „čtyřiosmšestkách“. Po Transport Tycoonu (TT) vyšla jeho rozšířená verze Transport Tycoon Deluxe (TTD). Budovatelská strategie, ve které jde, jak název napovídá, o transport zboží, surovin a cestujících dopravními klasickými prostředky po silnici a vodě, ve vzduchu a na železnici. Co je na této stařičké hře, nad kterou by nejmladší generace hráčů počítačových her ohrnula nos zajímavého? Kromě toho, že si v době kdy vyšla, získala mnoho hráčů má stále početnou komunitu příznivců a někteří z nich se i nadále podíleli na vývoji. V roce 1999 vyšel patch pro TTD, nazvaný jednoduše TTDPatch, který hru ovšem výrazně vylepšil. Upravil rozlišení tak, aby bylo možné nastavit větší než původní 640x480 pixelů a kromě dalších stavebních a herních možností šlo TTD s patchem spustit také na Windows 2000 a Windows XP. Opravdovou změnu znamenal open source OpenTTD (OTTD), který nejen že umožnil hraní téměř na všech operačních systémech (kromě Windows také na Linuxu, nebo na Mac OS X a dalších) ale konečně přišel i multiplayer a další řada nových možností ve hře, jako jsou třeba tramvaje, zdymadla, rozšířené možnosti návěstidel nebo nové možnosti staveb zastávek. Díky vývoji OTTD hra zůstala živá a vznikl také balíček české grafiky, který obsahuje velkou řadu českých a československých silničních a kolejových vozidel, letadel a nechybí ani české budovy stanic či zastávek. Nejnovější verze nese označení 1.4.0-beta1 a obsahuje již například stahování grafik, umělých inteligencí protihráčů atd. v herním rozhraní. V současnosti existuje také český herní server, na kterém si hráči můžou OTTD zahrát, vznikla také modifikace TT hry na mobil a za zmínku také jistě stojí online verze hry, kterou si hráči mohou zahrát v internetovém prohlížeči.

Softikon

Multi-3 - trať Praha-Kolín, starší stav, foto: http://softikon.wz.cz/ Nejstarší ze simulátorů řízení železniční dopravy se u nás zrodily pod značkou Softikon v produkci Jana Konrada již v roce 1996, na internetu se objevily ale až 2 roky poté a podle slov se setkaly s nečekaným úspěchem. První z nich, Gordikon, byl simulací řízení stanice Bohumín z JOP. Starší veze byla hratelná také v systému DOS. Dalším počinem je Multikon z roku 2001, opět se jedná o JOP, ve kterém je řízena fiktivní 113 kilometrů dlouhá dvoukolejná trať se 14 stanicemi a dvěma odbočkami. Podobný je Multi-1, opět se jedná o dvoukolejnou fiktivní trať, až další simulátor Multi–2 přinesl reálnou trať a to jednokolejný úsek mezi stanicemi Plzeň a Cheb, trať po modernizaci pak nabídla verze Multi-2N. Řízení vícekolejné trati s autoblokem Velim – Praha-Běchovice přinesl Multi-3. Řízení železničního uzlu Brno s GVD 2004/2005 umožnil Multi-4. Dalším simulátorem je Multi-5, ve kterém se řídí další velký uzel – Ústí nad Labem. V Multi-6B se dostane hráči do rukou úsek Liběchov až Lysá nad Labem a v posledním simulátoru Multi-6C pak úsek Lysá n. L. až Kolín. Od roku 2008 můžeme tyto simulátory spustit i na operačních systémech Windows. I přesto, že se jedná o poměrně starý simulátor, dávno překonaný jinými, nejen po grafické stránce, ale také s lepší simulací dynamikou jízdy vlaků, má i dnes své příznivce, kteří si tento simulátor vytvořený „amatérem“ bez programátorského vzdělání v době, kdy nebylo ještě běžné mít doma počítač ještě rádi zahrají.

Brnosim

Brnosim, foto: http://www.brnosim.wz.cz Podobným simulátorem je Brnosim, který poprvé vyšel v roce 2003. Opět se jedná o ovládání stanice, v tomto případě o řízení celého uzlu Brno. Oproti simulátoru z řady Softikon je rozšířen o další části uzlu a disponuje lepší grafikou. Řídit nejvytíženější osobní nádraží už není tak snadné jako ovládat dálkově dvoukolejnou trať s několika stanicemi. V tomto simulátoru má hráč na starosti nákladní nádraží Brno Maloměřice, kde musí obsloužit všechny nákladní vlaky, tzn. vyměnit lokomotivy, připojit přípřežní nebo postrkovou lokomotivu a do toho zajistit provoz na trati. Když se k tomu přičte obsluha osobních vlaků ve stanici Brno Hlavní nádraží, kde ve špičce odjíždí dva vlaky stejným směrem, k tomu připravovat soupravy dalších vlaků, posunovat, „uklízet“ soupravy končících vlaků na odstavné nádraží a lokomotivy do DKV, začíná to být opravdu „frmol“. Brnosim podporuje GVD, na kterém jsou zobrazeny vlaky podle aktuálního času v simulátoru. Poslední verze vyšla v roce 2008, v příštích verzích by mohly být poruchy zabezpečovacího zařízení, mimořádné situace a bodování. Kdy to ale bude, to záleží na samotném vývojáři Koudym a na jeho čase, jelikož Brnosim je taktéž freeware.

Staničář

Fiktivní DOZ Praha-Běchovice - Velim, foto: http://www.praha.websnadno.cz/ Staničář je další simulace JOP DOZ. Jeho vývoj je v současné době pozastaven a simulátor nemá dokonce už ani své vlastní webovské stránky. Přesto stále existuje komunita hráčů, která v editoru vytváří nové stanice a GVD do hry a je stále populární také díky možnosti hry více hráčů. Na rozdíl od „Multi“ simulací a Brnosimu, Staničář není simulací jen jedné stanice, ale programem, do kterého lze, jak již bylo naznačeno výše, vytvořit či stáhnout další stanice. A stanic ke stažení je opravdu mnoho, stanice pražského uzlu a 2. koridoru, Děčín nebo České Budějovice a okolí.

Erwes

RWS Jedlová 2, foto: http://erwes.michalhanzlik.cz/ Za zmínku také jistě stojí simulátory výpravčího od týmu Erwes. Tento tým byl založen v roce 2005, předtím ale již tvořil Michal Hanzlík, v roce 2001 začal s programováním na střední škole a pro sebe vytvořil simulátory ŽST Děčín a Průvodčí. Dalším jeho počinem byl simulátor RWS Jedlová, který byl simulátor obsluhy elektromechanického zabezpečovacího zařízení. V roce 2002 uvolnil simulátory ke stažení na svých stránkách, a protože se simulátory setkaly s úspěchem, rozhodl se autor pokračovat v tvorbě a tak vznikl první zpoplatněný simulátor v plné verzi – Jedlová 2, ten je nyní k dispozici zdarma od 10. výročí vydání. S verzí Jedlové 2.5 vznikl již zmíněný tým Erwes, který na začátku sloužil jen pro vyřizování objednávek, později ale pomohl ke zlehčení tvorby simulátorů Erwes ŽST Jedlová a Erwes ŽST Benešov. Postupem času předal Michal Hanzlík týmu Erwes tvorbu dalšího simulátoru ŽST Kamenice a od roku 2007 pracuje již nezávisle. Nyní se Michal Hanzlík věnuje především programování internetových stránek a chvíli ze svého času věnuje nástupcům Jedlové a Benešova, Erwes pracuje na vydání ŽST Kamenice a "retroverze" RWS Jedlové. RWS Děčín, který jako jediný ze simulátorů Erwes, potažmo Michala Hanzlíka nabízí řízení stanice na zabezpečovacím zařízení typu TEST, který vyšel již v roce 2005, ale pouze jako beta verze, jinak se v simulátorech jedná o elektromechanická zabezpečovací zařízení.


Vojtěch Beran Poslat mail autorovi | 26.12.2013 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Virtuální svět

Weitere aus Svět


  1 2 3      Zpráv na stránku:   
07.01.2014 (9:54)  
Vadí mi třeba nastavení brzd ... kdy ty nasimulovat reálně nejdou.
MSTS neznám (pouze vím, že existuje) a nevím, jestli vaše připomínka o nemožnosti simulace je konkrétně k MSTS nebo obecná k počítačové simulaci.
Obecně samozřejmě brzda simulovat lze, a to tak, že velmi přesně. Běhala třeba v simulaci vozidel na ZX Spectru (pro mladší: to je v podstatě kuličkový počítadlo, ke kterýmu je připojená čb televize a klávesnice.)

Ono, priznejte si... která lokomotiva se chová přesně podle vzorce: "F=P/v"?
A přiznejte si, jak moc se ta reálná mašina od tohoto vztahu liší a hlavně, jak se to projeví na konkrétní jízdě - vy si jasně uvědomujete, že byste v tomto okamžiku měl jet jenom 95 a ne 100, jak spočítal ten zjednodušený model? A jak tam zanášíte ostatní náhodné vlivy, vítr, adhezi, proměnné trolejové napětí, technický stav lokomotivy a vlaku,...
31.12.2013 (13:00)  
@JOHNZ:
Ano... fyzika v MsTS... Kdysi jsem si soukromě přeladil veškeré lokomotivy v MsTS. Fyzice MsTS rozumím také. Vadí mi třeba nastavení brzd (ty realistické nejsou ani náhodou), kdy ty nasimulovat reálně nejdou. Vadí mi nemožnost simulace elektropneumatické brzdy. V Trainz jsem si nasimuloval Metráckou ARS a pracuju na ETCS L2. Australský Automatic-Train-Stop. Pracuju na AVV. Skripty běží na 2009 rychle a pohodlně. Nijak moc mi hru nezatěžují a běhají bez problémů.

Trainz měl zoufalou fyziku. Vlastně defaultní vozidla v MsTS nemají zrovna dvakrát dobrou fyziku dodnes, ale to defaulty v MsTS taky nemají. Skriptama je ale možné tam dát i docela reálnou trakční charakteristiku. Ono, priznejte si... která lokomotiva se chová přesně podle vzorce: "F=P/v"? Myslím, že žádná. Tohle dneska už v Trainzech jde.

Neříkám, že MsTS bylo špatné. Říkám, že je překonané ve všech ohledech s výjimkou jednoho - podpory české komunity železničních fanoušků. A tak se mi na české, 150km dlouhé elektrické trati, která se rozrůstá tempem 2km za den (teď o vánocích) prohání lokomotivy, jako 2te10, ČS4, ČS7, VL10... Češi nic na takové úrovni, aby 3D kabina měla čitelné i popisky jednotlivých tlačítek, ba i cejchovací značky na manometrech... nemá...


Při vývoji vlastní návěstní soustavy pro TS2009 jsem vyšel ze skriptu od autora P. Štelera. Ponechal komunikace mezi návěstidly, a postavil na ní vlastní návěstní logiku. Trošku mi ještě hapruje nedostatečná zábrzdná vzdálenost mezi prvním a třetím návěstidlem (tabulka B4 v TNŽ 34 2620) a trošinku mě zlobí i přenos červené ve stanici s nedostatečnou zábrdnou vzdáleností, jinak všechno běhá dobře. :-)
Registrierter Benutzer KarelF 
29.12.2013 (20:39)  
autor článku pozapoměl na starý dobrý LOCOMOTION od Atari
Registrierter Benutzer JOHNZ 
29.12.2013 (19:59)  
DSŠ-12S: MSTS má fyzikálny model na vysokej úrovni, takže mu netreba príliš pomáhať skriptami, návestná sústava sa skriptuje aj v MsTS, akurát naskriptovať VZ proste nejde.

Naopak v dobe keď som Trainz poznal mal fyzikálny model renoncy, ktoré nevedeli odstrániť ani skripty, skripty boli ťažkopádne a hra trpela neuveriteľným množstvom race conditions a iných chýb, ktoré sa prejavovali práve pri skriptovaní, takže v zásade nebolo možné vôbec reálne riešiť čs. návestnú sústavu. Ale na rozdiel od MsTS sa toto vyvíjalo, takže už je to možno ďalej.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Dandy1 
29.12.2013 (13:09)  
Koho by zajimaly i veci, ktere zapadly v case, muze si zkusit vyhledat tehdy velmi slibne vypadajci ale bohuzel nakonec v podstate nedokoncene Trains And Trucks Tycoon (ex. 3DTT) nebo treba cesky pocin Vlakosim.

A tem, kteri nevi, jak vypadalo TT na PlayStation, doporucuji toto video:) http://www.youtube.com/watch?v=668-USF1uZ8
28.12.2013 (22:03)  
možná bych ještě zmínil locomotion.. je to graficky lépe zpracovaná verze TTD. Sice nemá funkce jako například zkupování konkurenčních podniků, a není do něj tolik českých vozidel, ale to nevadí...
28.12.2013 (19:38)  
OTTD... V současnosti asi moje nejoblíbenější hra. Jezdím s 2CC trainsetem, veškerými ECS a NuTracks... NuTracks je super v tom, že je mnoho druhů kolejí. Ty pomalé jsou levné, ty vysokorychlostní stojí jeden čtvereček skoro tolik, co nová lokomotiva... OTTD jsou pro mě tisíce hodin zábavy...

Trainz. Jezdím Trainz 2009. Používám zejména ruské lokomotivy ze stránek www.trainzup.com. Lokomotivy jako m62, 2M62, 2te10v, 2te10m, 2te10u, 2te116, ČS4, ČS7, ČS8 i VL10 jsou prostě geniální. Mašiny se při startu nachází ve stavu cold&dark a musí se zprovoznit... To sice trvá "jen" cca 2-4 minut (nerealisticky rychlé foukání brzdy (10-15s)). Vozy taky luxusní. A hlavně. Všechny lokomotivy jsou těžce skriptované, s plně funkčním LVZ ALSN (vyjma m62 a 2te116 a strojů ČS4 první série)(zato ČS4t mají funkční KLUB)... Hlavní výhoda skriptů je přesné chování, včetně fyziky (trakční charakteristika, brzdy atd) i ovládání lokomotivy (5ti polohový rajčák ála 242, či 230)... Plně funkční všechny ovladače a závislosti spínačů v kabině atd...
Návěstidla si do hry dělám sám, neboť ty od Autora StelerP jsou již zastaralá a odpovídají době vzniku. Například nedobře řeší nedostatečné zábrzdné vzdálenosti i možnosti, kdy od jednoho návěstidla vedou VC s dostatečnou i nedostatečnou záb. vzd. (profesionální deformace projektanta zab.zař.). Taktéž modely odpovídají roku 2005, ale dnešní počítače jsou schopny zvládnou daleko lepší modely. (navíc, SSSR návěsidla nejsou sssr, ale AŽD65 :-D)

MsTS jsem před delší dobou odinstaloval. Osobně si vážím velkých hráčů v české komunitě ohledně této hry... ano, hry. Trainz jde skriptama vylepšit k realističnosti simulátoru. MsTS zůstává jen hrou... Je mi líto, že díky lpění na tento zastaralý, fyzikálně nekorekní (Trainz jde skriptama doladit do absolutní přesnosti, MsTS skripty nezná) a s nerozšiřitelnou logikou (nejde naprogramovat specifická funkce, atp) čeští hráči přicházejí o kvalitní obsah do simulátorů Trainz 2009/2010/2012, či Train Simulator 2012/2013/2014. Mým názorem je, že MsTS mělo již několik let nebýt žádným mainstreamem.

Gordikon a Multikon. Několik věcí mi na něm vadí. Třeba závěrné úseky jsou poloviční, než ve skutečnosti atd. (Na trati Poříčany - Velim jsou nyní dokonce tři oddíly dlouhé). Také třeba nesimulování jízdní dynamiky, či občasné nesoulady se skutečnými závěrovými tabulkami a tabulkami návěštění. A taky nemožnost simulování jednosměrného autobloku alespoň formou autohradla při jízdě proti srsti. Uvedené náměty jsem s autorem diskutoval a někdy v budoucnu třeba budou :-) I tak jsou Mulikony asi to nejlepší, co tu je :-)

S pozdravem DSŠ-12S
28.12.2013 (9:50)  
R.U.R: U mě těch nocí bylo víc, o hodně víc. :) OTTD hraju už tak 8 let, nedávno mě spolužák nalákal k Multikonu. Se začátkem studia Kolejovejch vozidel na DFJP se všechno ještě zhoršilo :D

EDIT: Drobná chybka v článku, poslední z řady Multikonů je 6B, nikoliv 6C
Registrierter Benutzer R.U.R.  mail  
28.12.2013 (1:08)  
Tohleto je pěkně danajskej článek, kvůli němu jsem šel včera spát až v 6 ráno :-))
Editor oder ŽP Admin NIcKON  mail  
27.12.2013 (23:13)  
Nick: Té informace jsem si všiml, já měl ale spíš na mysli vydání nové vývojové verze všech "-ikonů" :)
  1 2 3      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko