..: Železniční flak versus hloubkaři :..

Ilustrační obrázek Přestože všudypřítomní hloubkaři představovali v dubnu a na začátku května 1945 neustálé nebezpečí pro železniční dopravu v českých zemích, pouze dvakrát (11. a 29. 4. 1945) – aspoň soudě podle mně dostupných archivních pramenů a literatury - byly k napadenému vlaku připojeny protiletadlové zbraně (neboli flak z německého Flugabwehrkanone, příp. Fliegerabwehrkanone; děla obvykle ráže 20 nebo 37 milimetrů nebo kulomety standardního typu). Ani v jednom případě však útoku nezabránily... (foto archiv Miroslava Petra)

Nad jihozápadními Čechami operovaly 11. 4. 1945 dvoutrupé letouny P-38 Lightning ze 14. stíhací skupiny 15. letecké armády. Mezi Volyní a Malenicemi (okr. Strakonice) zastihly osobní vlak, který byl chráněn dvěma vagony s flakem. Předtím, než byla prostřílena lokomotiva, byla umlčena obě postavení flaku (dva členové obsluhy zahynuli, třetí byl zraněn).

Hloubkové útoky kulminovaly v Čechách 29. 4. 1945. Jedním z cílů se stal transport vezoucí munici do minometů, raketometů apod. mezi Protivínem a Heřmaní doprovázený flakem. Byl zničen s celým nákladem vlaku... [1]

Na dalších dvou místech byla zaznamenána přítomnost flaku jakožto součásti vojenských transportů (17. 4. 1945 v Nové Vsi u Českých Budějovic a 21. až 27. 4. 1945 v Hrádku u Sušice), ale není potvrzeno, že by byl použit proti hloubkařům. [2]

Naopak je známo několik případů palby flaku odstaveného na nádražích. Např. ve Volyni (okr. Strakonice) 29. 4. 1945 se protiletadlové dělo údajně s ženskou obsluhou snažilo neúspěšně zasáhnout americký průzkumný letoun, krátce nato se přihnala trojice stíhaček typu P-47 Thunderbolt z 9. letecké armády, které pumami a střelbou zničily dvanáct nákladních vagonů a kolejiště v takovém rozsahu, že stanice byla v podstatě vyřazena z provozu do konce války.

Dva thunderbolty si 17. 4. 1945 kolem 15. hodiny vzaly na mušku flak umístěný na plošinovém vagonu ve stanici Lom (okr. Most). Těžko říct, s jakým výsledkem, faktem ale zůstává, že naopak byl sestřelen letoun poručíka Johna H. Bankse III z 368. stíhací skupiny. Podařilo se mu sice z hořícího stroje vyskočit, ale brzy poté, co byl zajat německými vojáky, byl civilisty lynčován a nakonec zabit. [3]

Ilustrační obrázekJohn H. Banks III byl zřejmě jediným americkým hloubkařem sestřeleným železničním flakem. (foto archiv K. Foud)

S intenzivním flakem naopak museli počítat američtí piloti při útocích na letiště v českých zemích (např. Ruzyně, Kbely, Plzeň, Planá u Českých Budějovic), na nichž se soustřeďovaly zbývající jednotky německé luftwaffe. Největší úder proti nim podniklo několik stíhacích skupin 8. letecké armády 16. 4. 1945. Nárokovaly zničení ne méně než 260 nepřátelských letadel. Flaku kolem Prahy padlo za oběť devět letounů, z toho osm ze 4. stíhací skupiny! [4]

Stejné hrozbě jako Američané v Čechách čelily ze strany flaku sovětské bitevní letouny Iljušin Il-2 na Moravě, které podporovaly pozemní jednotky postupující na Brno a Ostravu. Např. během náletu na nádraží v Lulči (okr. Vyškov) a vojenské kolony v okolí 27. 4. 1945 ztratila 4. gardová bitevní divize v v souboji s baterií flaku, která sem byla přesunuta předchozího večera, osm iljušinů...

Zdroje:
1. FOUD, Karel, KRÁTKÝ, Vladislav, VLADAŘ, Jan. Poslední akce : Operace amerického a britského letectva nad územím Čech v dubnu a květnu 1945. Plzeň: Nava, 1997, s. 142.
2. Národní archiv, fond Sbírka staničních kronik, karton č. 14, stanice Hrádek u Sušice; PECHA, Miloslav, VONDRA, Václav. Českobudějovicko v době nacistické okupace a osvobození : 1939-1945. 2., upr. a dopl. vyd. České Budějovice : M. Pecha : V. Vondra, 2006, s. 189.
3. FOUD, Karel, cit. dílo, s. 67.
4. RAJLICH, Jiří. Mustany nad protektorátem. Praha: MBI, 1997, s. 107.

Filnorm Poslat mail autorovi | 13.3.2007 (15:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Military

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


26.07.2009 (10:09)  
Vím o jednom zničení vlaku od kronikáře. Bylo to na trati 010 mezi Svítkovem a Opočínkem. Jeden kotlář si tam vzal na mušku nejdřív lokomotivu a pak to vysvětlil ještě PL baterii na letišti. Kronikář povídal, že bez varování, jak se to původně dělalo, začal pálit na lokomotivu. Ale zničení už neviděl, protože zapad po příkopa jako Němci do krytu :-D
registrovaný užívateľ Filnorm  mail  
15.03.2007 (15:48)  
Díky za pozitivní reakce, rád brzy přispěju dalším článkem na podobné téma.
15.03.2007 (14:48)  
Jo, kvalitka.....uvítal bych ještě;)
dopisovateľ alebo člen ŽP Railfort  mail  
13.03.2007 (18:23)  
To xAnri05: Musíte si, prosím, uvědomit, že tento článek psal historik letecký, nikoliv železniční. Článek je super a věci z jízdního řádu si dohledejme.
registrovaný užívateľ xAnri05  mail  
13.03.2007 (15:26)  
Hezky clanek, dekuji. Prospela by vsak cisla trati u jmenovanych stanic :)

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko