..: Vyzkoušeli jsme vůz Bdteer ZSSK. Podívejte se, jaký je :..

Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Žilina – Pohled je to léta stejný: pod hlavičkou osobního vlaku se k nástupišti přisune nepříliš čistá souprava, která nejen vypadá, že má svá nejlepší léta už za sebou, ale otevřeně vzbuzuje otázku, zda vůbec někdy nějaká nejlepší léta měla. Obraz známý cestujícím ČD i ZSSK na linkách, kam dosud nedorazily omlazené motoráky ani moravskoslezští sloni. A pak jednou přijde den, kdy se na konci soupravy, připomínající výroční výstavu street artu, objeví vozidlo zcela nevídané: nově nalakované a naleštěné, ze kterého při prvním tichém odsunutí nástupních dveří k cestujícímu zavane vůně nových plastů, evokující návštěvy železničních výstav. Na konci ledna jsme krátce informovali o zahájení zkoušek prototypu modernizovaného vozu řady Bdteer pro slovenského dopravce ZSSK. Teď nastala příležitost do nové posily slovenské regionální dopravy usednout a vyzkoušet ji v praxi. Podívejte se s námi, jak se jede v nejnovější chloubě slovenských drah.

Vůz Bdteer ZSSK řazen na osobním vlaku, foto: Georgo Zadání modernizace relativně mladých vozů řady Bdt a jejich pozdějších servisních derivátů nemálo lidí zaskočilo. Motivace dopravce je ale jasná: zatímco objednávky vratných souprav a jednotek v regionální dopravě se ještě jenom rozbíhají a dálková doprava již v obnově vozového parku naopak notně pokročila, na osobních vlacích pořád jezdí kvalitativně nevyhovující soupravy. Většinu klasických vagonů na Slovensku přitom tvoří právě řada Bdt ve všech třech vyráběných verzích. Mezi ně patří i dvě desítky kusů z výrobní série 1991–92, které jsou u ČD vedeny pod označením Bp a objevují se na rychlících. Necelá polovina typických velkoprostorových vozů se teď v následujících třech letech dočká výrazného omlazení — kompletní rekonstrukce v dílnách ŽOS Trnava, která svým rozsahem velmi mile překvapila.

V případě přestaveb osobních vozů bývá často na místě otázka, co se změnilo. V tomto případě bude ovšem rychlejší zeptat se, co zůstalo původní: odpověď se tak zkrátí na tři stručné položky: podvozky, rám a střecha. Přesněji řečeno, řada Bdteer si zachovává celkem kvalitní podvozky GP200, obrys skříně podle vzoru UIC-Y a střechu s charakteristickými prolisy – a to vše je zabaleno do obligátní barevné kombinace Blonski. V soupravě s rozšířenými brčálovězelenými vozy Bt/Bdt/BDs nový přírůstek rozhodně nelze minout. Na druhé straně, ne všichni cestující tuší, že lze za stejný peníz ve stejné soupravě zažít dva úplně odlišné světy. V případě našeho osobního vlaku působil Bdteer skoro jako 0. třída – a vedle stojící mezistátní expres najednou zachraňoval už jen vůz Apee141.

Vůz Bdteer ZSSK řazen na osobním vlaku, foto: Georgo Vozy Bdtee a Bdteer ZSSK na osobním vlaku, foto: Georgo Nástupní dveře vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Vstup do velkoprostorového oddílu vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Prototyp 61 56 20–00 001–3 Bdteer poprvé svezl cestující v uplynulém týdnu, kdy po skončení schvalovacích zkoušek a několika testovacích jízdách s technickým personálem dostal dvoudenní oběh na osobních vlacích v rozsáhlém úseku trati 120 ŽSR mezi Žilinou a Bratislavou. Jeho domovskou stanicí se stala Bratislava-Nové Mesto. Slovenský dopravce je s prvním kouskem očividně spokojen, a tak už lze prakticky s jistotou předpokládat využití kuriózně formulované opce na 69 dalších vagonů stejné řady. Ty se budou dělit na dvě varianty — verzi s rozšířeným nástupním prostorem pro přepravu jízdních kol a verzi s větší kapacitou míst k sezení. Prototyp je zástupcem první varianty, díky čemuž kromě 80 pohodlně sedících pasažérů uveze i sedm méně pohodlně sedících pasažérů na sklopných sedačkách na větším představku, z nichž pět si přitom bude moci hlídat své jízdní kolo, uchycené o jeden z připravených háků.

Prostor pro přepravu jízdních kol, Bdteer ZSSK, foto: Georgo Prostor pro přepravu jízdních kol, Bdteer ZSSK, foto: Georgo Prostor pro přepravu jízdních kol, Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Změněn k nepoznání

Rozšířený nástupní prostor vozu Bdteer ZSSK, foto: GeorgoHned na začátek lze otevřeně konstatovat, že nová rekonstrukce je velkým pokrokem — zejména v soupravě osobního vlaku v průběhu naší hodinové projížďky působil červeno-bílo-šedý vagón jako velký nadstandard. Stál ovšem nejdále od východu z nádražní budovy, a tak přilákal stěží čtyři cestující. Pokud se ale někdo podíval do mezivozového přechodu, naskytnul se mu pohled jako z filmu Hvězdná brána: stačí dva kroky a jste v uplně jiné dimenzi. Dlouhodobé kvality a nedostatky vozu odhalí až pravidelný provoz, nicméně první dojmy cestujícího jsou velice pozitivní. A co tedy Bdteer nabízí? Dobře poslouží přímé srovnání s vedlejším vozem 50 56 21–09 Bdtee. Míst k sezení výrazně neubylo – v "cyklistické" verzi je jich 80+7, koženková dvousedadla ovšem nahradil nový model sedaček pro regionální dopravu od severomoravského Borcadu. Kombinují plyš a tvarovanou koženkovou opěrkou hlavy. Povrchová vrstva PVC je hladká a působí příjemně, nezapře ovšem společné znaky s hlavovými opěrkami ve vozech Bmpeer, jejichž odolnost není zrovna legendární. Sedadla jsou uspořádána podle schématu 2+2 ve fiktivních oddílech. Pod okny jsou umístěny standardní dřevěné stolky, zásadní novinkou je ale zásuvka 230 V pro každou skupinu sedadel. ZSSK s tímto výdobytkem počítá již ve všech nových vozidlech, snad kromě malých motoráků.

Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Interiér působí světlým a vzdušným dojmem, do jisté míry díky použité studené barevné kombinaci, kterou ještě více podtrhuje nazelenalé denní světlo, procházející tónovanými okenními skly. Veškeré obklady jsou laděny do bílé nebo světle šedé, na rozdíl od starších modernizací již ale dominují oblé tvary a plynulejší přechody. Stropní kanál kromě rozvodu vzduchotechniky obsahuje i osvětlení, které je doplněno netradičním umístěním dalších světel nad okny, podobně jako v mnoha letadlech nebo např. rakouských soupravách CityShuttle. Přítomnost klimatizace si vyžádala okna bez možnosti otevírání, resp. pouze s nouzovým větráním. Veškeré dveře jsou automatické a ovládané výraznými tlačítky s plastickým povrchem, jenž usnadňuje orientaci bez zrakového vjemu. Všechny mechanické části fungují rychle a tiše, u nástupních dveří je však nutné snést hlasité výstražné pípání při jejich zavírání. Touto vlastností se vyznačují všechna nová vozdla ZSSK. Zavazadlové police jsou kovové a opět velmi připomínají rakouský CityShuttle, místa je v nich však dostatek. Dvě buňky WC jsou umístěny proti sobě na jednom konci vozu. Jsou vybaveny vakuovým systémem a i přes svou velikost představují opět obrovský skok vpřed oproti předchůdcům ve vozech Bdt.

Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Osvětlení interiéru vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Elektrické zásuvky 230 V ve voze Bdteer ZSSK, foto: Georgo Buňka WC vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Při bližším zkoumání zaujmou některé příjemné detaily: například odpadkové koše, či spíše jejich absence pod stolky u okna. Přesunuly se totiž do boční části sedačky směrem do uličky a určitě budou povědomé každému, kdo kdy cestoval v pendolinu. Tyto schránky na odpad sice nepatří k neobjemnějším, ale manipulace s nimi je velmi dobrá a hlavně: nezabírají cenné místo. Větší nádoby pak cestující nalezne v nástupních prostorech. Celkově je z vozu patrné poučení se výrobce z minulých projektů, zejména nepříliš oblíbené řady Bmeer. Klimatizace prostoru pro cestujících opravdu chladí a i při mírném nastavení dokáže regulovat teplotu poměrně rychle, háčky na kabáty lze nově flexibilně posouvat podél boční stěny, obkladové materiály působí bytelněji.

Umístění odpadkových košů ve voze Bdteer ZSSK, foto: Georgo Středový stropní tunel vzduchotechniky a osvětlení, Bdteer ZSSK, foto: Georgo Informační samolepky ve voze Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Najdou se pochopitelně i nedostatky, zejména v kontaktních místech jednotlivých dílů, kde by řemeslné zpracování mohlo být lepší. Cestující většího vzrůstu sedící u okna bude muset sedět s rukou položenou na postranní opěrce, aby mu nepřekáželo snad až příliš vystouplé obložení rámu okna. Pochopitelně jsme ale za jízdy důkladně vyzkoušeli různá místa, včetně sklopných sedáků pro ostražité majitele kol, a ani při větší postavě nenastává nikde zásadní problém.

Vady zpracování interiéru Bdteer ZSSK, foto: Georgo Vady zpracování interiéru Bdteer ZSSK, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Hodnotný praktický test nám pak dopřála přímo vlaková četa, pro niž byla tato jízda s vozem Bdteer seznamovací. Dvojice většinu času strávila zkoumáním rozvodné skříně, nabídla nám originální test vlakového rozhlasu, postupně (jako vedlejší efekt) předvedla osvětlení a nakonec se jí néjakým krokem povedlo vyřadit z chodu všechny automatické dveře (což, jak již bylo řečeno, u Bdteer znamená všechny dveře). Díky tomu můžeme říct, že vnitřní oddílové dveře lze hladce a bez větší námahy posouvat i ručně; než ale otevírat nástupní dveře pomocí nouzového vyřazení blokace, bylo snazší vystupovat přes vedlejší staré Bdtee.

V čem spočívá proměna:

PředtímPotom
BdtBdteer
Číselná řada50 56 21–0861 56 20–00
Výrobce:Vagonka StudénkaŽOS Trnava
Rok výroby1990–912009
Délka přes nárazníky24,5 m
Hmotnost34 000 kg41 000 kg
Maximální rychlost120 km/h
Počet míst k sezení88 + 380 + 7
Hygienická zařízení2 buňky2 buňky
s uzavřeným systémem
Sedadlasdružené,
koženka
samostatné,
plyš + koženka
Výbava navíc
  • háky pro jízdní kola
  • klimatizace
  • automatické předsuvné nástupní dveře
  • automatické interiérové a přechodové dveře
  • dodatečné osvětlení
  • elektrické zásuvky 230 V
  • vlakový rozhlas, informační systém
Rozšířený nástupní prostor Nástupní prostor vozu Bdtee, foto: Georgo Sklopné sedačky v nástupním prostoru vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Nástupní dveře Nástupní prostor vozu Bdtee, foto: Georgo Prostor pro jízdní kola, Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Prostor pro přepravu jízdních kol Nástupní prostor vozu Bdtee, foto: Georgo Prostor pro přepravu jízdních kol, Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Velkoprostorový oddíl pro cestující Velkoprostorový oddíl vozu Bdtee, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Vnitřní oddělovací dveře prostoru pro cestující Velkoprostorový oddíl vozu Bdtee, foto: Georgo Dveře salónu pro cestující, Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Rozvodní skříň Rozvodní skříň vozu Bdtee, foto: Georgo Rozvodná skříň vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Cena
(při objednávce 70 ks)
632.346 €
+ 1 vůz Bdt

Jak se cestuje v Bdteer

Zkráceně: velmi dobře. Naším testovacím úsekem se stal segment tratě 120 ŽSR — koridoru, který na svou modernizaci ještě jen čeká. Traťová rychlost se zde pohybuje mezi 100 a 120 km/h, což osobní vlaky s přehledem dosahují. Není známo, zda v rámci rekonstrukce doznaly nějaký zásah i podvozky, nicméně jízda byla, co do pohodlí, zcela srovnatelná s vozy dálkové dopravy, možná dokonce o málo lepší, než v nejstarších kusech řad Bpee/Bpeer. Na co nestačí podvozky bez tlumičů, částečně kompenzuje opravdu tichý chod a hluková izolace prostoru pro cestující. Na svých plánovaných výkonech zkrátka tento vůz nabídne komfort, jaký zde dosud nebyl.

362.015 ZSSK s Os 3077 v žst. Púchov, foto: Georgo Neblokované dveře vozu Bdtee, foto: Georgo Výstražná samolepka, upozornění na vypadnutí, Bdtee ZSSK, foto: Georgo Mezivozový přechod, Bdtee a Bdteer ZSSK, foto: Georgo Mezivozový přechod, Bdteer a Bdtee ZSSK, foto: Georgo

"Rozhodně je to úplně jiné cestování než doposud. Velká změna je v pohodlí i tichosti vozu. Bude ale velmi záležet od cestujících, v jakém stavu tyto vagóny zůstanou," komentuje nasazení nového vozu průvodčí. Při nevelkém osazenstvu jsem se na chvíli zastavil u mladé dvojice s otázkou na jejich první dojmy. "Jsem na lepší vozy už docela zvyklý z rychlíků, ale stejně je to příjemná změna," říká mladík, zatímco slečna si svou chvilku mediální slávy nechává ujít nenápadným přikyvováním. "Kolik takový vůz vůbec stojí?" ptá se mě nakonec mladík. Odpověď znám náhodou celkem přesně: při 70-kusové sérii chce ŽOSka za jeden vagón v průměru 632.346 € (přibližně 16,8 mil. Kč) + původní vůz Bdt. Nákup je financován přímo — snad i proto ten rozdíl v poměru cena/rozsah.

Vyplatí se klimatizace a zásuvky v regionální dopravě?

362.012 v čele vlaku Os 3070 v žst. Púchov veze prototyp Bdteer 001, foto: Georgo Již od uveřejnění prvních informací o zadání výběrového řízení na 70 vozů Bdteer se v různých diskusích šíří spekulace, zda má taková investice význam. V regionální dopravě tato řada pořád trpí jedním základním nedostatkem: není nízkopodlažná. Na druhé straně ale disponuje prvky, které modernizaci poskytnou solidní základ — především podvozky GP200. Na rozdíl od vozů Bdt(ee) již nováček umí pro své napájení využít všechny běžné napěťové systémy, což by ho mohlo časem předurčovat i k výletům za hranice své vlasti. Jen označení RIC ze skříně vozu od našeho posledního setkání nenápadně zmizelo…

Je pravdou, že Bdteer ve své současné podobě na celé čáře překonává mnoho vozů dálkové dopravy, jeho hlavním limitem však zůstává maximální rychlost 120 km/h, a to i přesto, že se ještě dlouhou dobu na síti ŽSR vyšší rychlost ani moc nevyužije. Odpovědět na otázku výhodnosti tak rozsáhlé rekonstrukce vozu klasické stavby pro regionální dopravu není snadné, ale minimálně z pohledu cestujícího je to krok, který – s adekvátní propagací – může negativní image "osobáků" zvrátit.

Nakonec, pro ty, kteří cestují, je každé zlepšení úrovně pozitivem. Dobrá zpráva je, že letošní rok by měl být na nové vozy celkem úrodný: minimálně do konce platného GVD bychom ještě měli vidět nový bistrovůz pro ČD i novou, odlehčenou verzi služebních vozů pro dálkovou dopravu ZSSK.

Zdroj: ŽelPage, Parostroj.net; fotografie: autor

Obsáhlá fotodokumentace je k dispozici na Vagonwebu

Velký dík za pomoc při přípravě této reportáže patří Tomáši Kamenárovi


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 13.4.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
14.04.2009 (14:18)  
A CD vynakladaju do tej dialkovej dopravy aspon tolko kolko ZSSK? (neviem, preto sa pytam)
14.04.2009 (13:59)  
Comenie, přečíst ještě jednou! :) G_C jasně napsal, že na to "v podstatě jedno rameno" ZSSK má téměř dostatečný počet vozů, u nás těch ramen je prostě mnohem víc a je na nich mnohem hustší provoz, takže by investice musely být mnohem vyšší, aby se to všechno pokrylo.
14.04.2009 (13:53)  
Jenže ZSSK s tím vozovým parkem alespoň něco dělá,ale ČD investuje veškerý peníze do příměstské dopravy a dálková je v hrozném stavu a žádne Pendolino to nazachrání.ale půl hodiny v polorozpadlé 450/1 vydržím,ale 5 hodin v kožence která se rozpadá za větší peníz už ne.
14.04.2009 (13:34)  
No přidám se k tomu srovnání vozového parku ČR/SK a když nad tím uvažuji, tak lepší to bude v ČR i když celkově to je bída jak u nás, tak na Slovensku.

Dálková doprava - V SK je vlastně jen jedno dlouhé rameno Bratislava - Košice, kde se jezdí v 2 hodinovém taktu IC prokládané R víceméně vše pomocí MOV nebo NOV. V CZ tu máme Prha - OV, kde se jezdí v hodinovém taktu, kde v 2 hodinovém jezdí SC, které jsou výhradně NOV a mezi tím ještě oproti SK navíc IC/EC které jsou většinou složené z MOV a pár NOV. Dále je v ČR rameno Praha - Brno, kde EC jezdí také v hodinovém taktu a vzhledem k tomu, že to jezdí do/z SRN/AT tak zde jezdí většinou emzety, či klimatizované MOVky.

Příměstská doprava - Zde na plné čáře zatím vede ČR, kdy ČD mají už skoro 50 z prozatím 60ti objednaných 471 oproti zatím pouze 10 objednaným 671 pro ZSSK. Zbytek je na obou stranách pár x60 a u ČD ještě dosluhující 45x, které jsou alespoň nízkopodlažní.

Rychlíky - Zde to vidím +- shodně u R v závislé trakci, kdy ale Slováci asi získají převahu s Bdteery, ČD zatím kontruje jen s 961 a doufejme v nejbližší domě i na "akci Bmeer." U nezávislé trakce opět vedou ČD díky řadám 84x, 854 a všemu co k tomu patří (954 apod.), kde ZSSK nemají čím kontrovat, maximálně "putovní výstavkou" 840, které ovšem nejezdí na R, ale na Os a Zr vlacích. Kde ČR může kontrovat zajížděním Desir, 612DB a RS z SRN apod. Podobně tomu je u zajíždění s CityShuttly z AT, i když do CZ jich zajíždí trochu víc. Navíc ČR získává převahu díky vyhlašování VŘ na dopravu v jednotlivých krajích, kdy díky těmto VŘ zcela určitě přibudou nové mot. jednotky na našich tratích. U ČD i ZSSK zatím dodávka nových motorových jednotek vázne.

Osobní vlaky - zde zatím vládnou 810ky a jejich mutace na obou stranách, kde ale ČD vládnou počtem modernizovaných kusů a 814ČD dle mě z pohledu cestujícího (který se nezajímá, jaké je mezivozové spřáhlo, nebo jestli to má maximálku 80 či 90 km/h na tratích, kde se jezdí sotva 60 km/h) vedou nad 813ZSSK, ať už nízkopodlažní částí, tak třeba spouštěcími okny, díky absenci klimatizace u obou modernizací.

Tolik z mého pohledu, i když je jasné, že na obou stranách je co dohánět...

Tak, a do mě. :-)
14.04.2009 (13:32)  
Miroslav Zikmund: Práveže som si to všimol :D

SzKT: Narážal som napr. na PKP priamy vozeň na Hornáde. Ale v súprave sú naštastie vždy aj normálne vozne :)
14.04.2009 (13:29)  
Možná jsem zaspal dobu a ucelená jednotka po vzoru desira atd. bude lepší, ale když je tu řeč o těch mrtvých vahách a přeprazích v koncových stanicích - nešlo by vyrobit "řídící" a "hnací" Bdteer tak jako to naše dráhy udělaly u vozidel 843?
Beru to sice za opačný konec, ale když už jsou na světě moderní vozy (chybí tomu nízkopodlažnost, ale co už), tak by se mohl dobastlit ten zbytek za použití dnešních technologií, alespoň ty řidičáky.
14.04.2009 (12:52)  
SzKT: Ano, v podstatě souhlasím, ale srovnáváš jen pořizovací náklady. Když koupíš tu ucelenou jednotku, můžeš prodat/pronajmout jak to Bdt, tak toho peršinga či brejlovce. Další úspory budou ve spotřebě energie/paliva, práce posunovačů, nároky na kapacitu tratí a stanic. Relace, které uvádiš, se z velké části pokryjí již objednanými CityElefanty. Jinak proti rekonstrukcím nejsem, zrovna řada 813 mi přijde jako dobrá věc, tam kde to jezdí bývají přepravní proudy tak malé a jízdní doby tak nedůležité, že do nových nízkopodlažních vozidel se skutečně investovat nevyplatí.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
14.04.2009 (12:35)  
Twix: Modernizace je to skutečně moc pěkná, akorát mám vizuální dojem, že sedáky jsou ty nepříliš povedené (extrémně tvrdé) z vrúteckých "IC" novostaveb. Jinak máš samozřejmě pravdu, že na většinu současných výkonů by byly motorové jednotky a/nebo NP elektrické jednotky podstatně vhodnější, ale vtip je v tom, že ZSSK nic podobného hned tak mít nebudou. Navíc jestli to stojí cca. 700 tis. EUR, tak se pohybujeme v řádově jiných relacích, než cca. 2-3 mil EUR za Stadler, Desiro a podobně. Třeba na osobácích z Popradu do Košic si to umím představit docela dobře, stejně jako na "dálkových" Os ze Žiliny na jih (některé snad až do BA) a na Zr je to v současné době optimální.
Rozhodně je lepší, když budou mít všude tohle, než zase další putovní výstavu á la 840 a jinak jen otřískané šukafony různých mutací. Dálkovou dopravu by v dnešním stavu taky nikdy neměli, pokud by se zaměřovali pouze na nákup nových vozů.
Error404: Co máš proti vozům MÁV na IC/Os Abaúj? Na Hornádu jezdí ZSSK a Abaúj mi nepřijde jako nekvalitní- prostě postarší EC vozy z poloviny 90. let, obvykle vyrobené v Německu.
14.04.2009 (11:36)  
Error404 : ČD mohou za EC prohlásit cokoli, to jste ještě nepostřehl ?
Stejně tak jako v náhradní (klasické) soupravě za SC Pendolino musíte mít jízdenku "za SC tarif", i kdyby tam byly jen vozy Bdt a šanci na jakýsi návratek máte jen v případě dosažení stanoveného zpoždění. Ale můžete si být jist, že náhradní Bdt souprava přijede just o dvě minuty před stanoveným limitem ..., takže máte smůlu.

Michal Šimek : asi zřejmě speciální vozy mají na Wien FJB, jako poděkování za vozy ČD ...

marco : díky za ozřejmení. Já bych tam tedy dal "dětskou" sedačku jako v repasvaných vozech DB.
14.04.2009 (10:49)  
Rekonstrukce jako taková se mi zamlouvá (klimatizace určitě ano), jen mám obavy že ZSSK nemají zrovna moc relací v regionální dopravě, kam se hodí vysokopodlažní vůz klasické stavby. Frekvenci čtyřvozového spoje zvládne mnohem lehčí ucelená jednotka. Spíš bych to viděl na nějaké meziregionální spojení (kategorie Zr) typu Bratislava - Nitra. Kdyby v Zr vlacích Zvolen - Košice a Zvolen - Žilina jezdilo tak dvakrát více lidí než teď, hodilo by se to i tam.
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2025 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko