..: Vyzkoušeli jsme vůz Bdteer ZSSK. Podívejte se, jaký je :..

Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Žilina – Pohled je to léta stejný: pod hlavičkou osobního vlaku se k nástupišti přisune nepříliš čistá souprava, která nejen vypadá, že má svá nejlepší léta už za sebou, ale otevřeně vzbuzuje otázku, zda vůbec někdy nějaká nejlepší léta měla. Obraz známý cestujícím ČD i ZSSK na linkách, kam dosud nedorazily omlazené motoráky ani moravskoslezští sloni. A pak jednou přijde den, kdy se na konci soupravy, připomínající výroční výstavu street artu, objeví vozidlo zcela nevídané: nově nalakované a naleštěné, ze kterého při prvním tichém odsunutí nástupních dveří k cestujícímu zavane vůně nových plastů, evokující návštěvy železničních výstav. Na konci ledna jsme krátce informovali o zahájení zkoušek prototypu modernizovaného vozu řady Bdteer pro slovenského dopravce ZSSK. Teď nastala příležitost do nové posily slovenské regionální dopravy usednout a vyzkoušet ji v praxi. Podívejte se s námi, jak se jede v nejnovější chloubě slovenských drah.

Vůz Bdteer ZSSK řazen na osobním vlaku, foto: Georgo Zadání modernizace relativně mladých vozů řady Bdt a jejich pozdějších servisních derivátů nemálo lidí zaskočilo. Motivace dopravce je ale jasná: zatímco objednávky vratných souprav a jednotek v regionální dopravě se ještě jenom rozbíhají a dálková doprava již v obnově vozového parku naopak notně pokročila, na osobních vlacích pořád jezdí kvalitativně nevyhovující soupravy. Většinu klasických vagonů na Slovensku přitom tvoří právě řada Bdt ve všech třech vyráběných verzích. Mezi ně patří i dvě desítky kusů z výrobní série 1991–92, které jsou u ČD vedeny pod označením Bp a objevují se na rychlících. Necelá polovina typických velkoprostorových vozů se teď v následujících třech letech dočká výrazného omlazení — kompletní rekonstrukce v dílnách ŽOS Trnava, která svým rozsahem velmi mile překvapila.

V případě přestaveb osobních vozů bývá často na místě otázka, co se změnilo. V tomto případě bude ovšem rychlejší zeptat se, co zůstalo původní: odpověď se tak zkrátí na tři stručné položky: podvozky, rám a střecha. Přesněji řečeno, řada Bdteer si zachovává celkem kvalitní podvozky GP200, obrys skříně podle vzoru UIC-Y a střechu s charakteristickými prolisy – a to vše je zabaleno do obligátní barevné kombinace Blonski. V soupravě s rozšířenými brčálovězelenými vozy Bt/Bdt/BDs nový přírůstek rozhodně nelze minout. Na druhé straně, ne všichni cestující tuší, že lze za stejný peníz ve stejné soupravě zažít dva úplně odlišné světy. V případě našeho osobního vlaku působil Bdteer skoro jako 0. třída – a vedle stojící mezistátní expres najednou zachraňoval už jen vůz Apee141.

Vůz Bdteer ZSSK řazen na osobním vlaku, foto: Georgo Vozy Bdtee a Bdteer ZSSK na osobním vlaku, foto: Georgo Nástupní dveře vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Vstup do velkoprostorového oddílu vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Prototyp 61 56 20–00 001–3 Bdteer poprvé svezl cestující v uplynulém týdnu, kdy po skončení schvalovacích zkoušek a několika testovacích jízdách s technickým personálem dostal dvoudenní oběh na osobních vlacích v rozsáhlém úseku trati 120 ŽSR mezi Žilinou a Bratislavou. Jeho domovskou stanicí se stala Bratislava-Nové Mesto. Slovenský dopravce je s prvním kouskem očividně spokojen, a tak už lze prakticky s jistotou předpokládat využití kuriózně formulované opce na 69 dalších vagonů stejné řady. Ty se budou dělit na dvě varianty — verzi s rozšířeným nástupním prostorem pro přepravu jízdních kol a verzi s větší kapacitou míst k sezení. Prototyp je zástupcem první varianty, díky čemuž kromě 80 pohodlně sedících pasažérů uveze i sedm méně pohodlně sedících pasažérů na sklopných sedačkách na větším představku, z nichž pět si přitom bude moci hlídat své jízdní kolo, uchycené o jeden z připravených háků.

Prostor pro přepravu jízdních kol, Bdteer ZSSK, foto: Georgo Prostor pro přepravu jízdních kol, Bdteer ZSSK, foto: Georgo Prostor pro přepravu jízdních kol, Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Změněn k nepoznání

Rozšířený nástupní prostor vozu Bdteer ZSSK, foto: GeorgoHned na začátek lze otevřeně konstatovat, že nová rekonstrukce je velkým pokrokem — zejména v soupravě osobního vlaku v průběhu naší hodinové projížďky působil červeno-bílo-šedý vagón jako velký nadstandard. Stál ovšem nejdále od východu z nádražní budovy, a tak přilákal stěží čtyři cestující. Pokud se ale někdo podíval do mezivozového přechodu, naskytnul se mu pohled jako z filmu Hvězdná brána: stačí dva kroky a jste v uplně jiné dimenzi. Dlouhodobé kvality a nedostatky vozu odhalí až pravidelný provoz, nicméně první dojmy cestujícího jsou velice pozitivní. A co tedy Bdteer nabízí? Dobře poslouží přímé srovnání s vedlejším vozem 50 56 21–09 Bdtee. Míst k sezení výrazně neubylo – v "cyklistické" verzi je jich 80+7, koženková dvousedadla ovšem nahradil nový model sedaček pro regionální dopravu od severomoravského Borcadu. Kombinují plyš a tvarovanou koženkovou opěrkou hlavy. Povrchová vrstva PVC je hladká a působí příjemně, nezapře ovšem společné znaky s hlavovými opěrkami ve vozech Bmpeer, jejichž odolnost není zrovna legendární. Sedadla jsou uspořádána podle schématu 2+2 ve fiktivních oddílech. Pod okny jsou umístěny standardní dřevěné stolky, zásadní novinkou je ale zásuvka 230 V pro každou skupinu sedadel. ZSSK s tímto výdobytkem počítá již ve všech nových vozidlech, snad kromě malých motoráků.

Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Interiér působí světlým a vzdušným dojmem, do jisté míry díky použité studené barevné kombinaci, kterou ještě více podtrhuje nazelenalé denní světlo, procházející tónovanými okenními skly. Veškeré obklady jsou laděny do bílé nebo světle šedé, na rozdíl od starších modernizací již ale dominují oblé tvary a plynulejší přechody. Stropní kanál kromě rozvodu vzduchotechniky obsahuje i osvětlení, které je doplněno netradičním umístěním dalších světel nad okny, podobně jako v mnoha letadlech nebo např. rakouských soupravách CityShuttle. Přítomnost klimatizace si vyžádala okna bez možnosti otevírání, resp. pouze s nouzovým větráním. Veškeré dveře jsou automatické a ovládané výraznými tlačítky s plastickým povrchem, jenž usnadňuje orientaci bez zrakového vjemu. Všechny mechanické části fungují rychle a tiše, u nástupních dveří je však nutné snést hlasité výstražné pípání při jejich zavírání. Touto vlastností se vyznačují všechna nová vozdla ZSSK. Zavazadlové police jsou kovové a opět velmi připomínají rakouský CityShuttle, místa je v nich však dostatek. Dvě buňky WC jsou umístěny proti sobě na jednom konci vozu. Jsou vybaveny vakuovým systémem a i přes svou velikost představují opět obrovský skok vpřed oproti předchůdcům ve vozech Bdt.

Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Osvětlení interiéru vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo Elektrické zásuvky 230 V ve voze Bdteer ZSSK, foto: Georgo Buňka WC vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Při bližším zkoumání zaujmou některé příjemné detaily: například odpadkové koše, či spíše jejich absence pod stolky u okna. Přesunuly se totiž do boční části sedačky směrem do uličky a určitě budou povědomé každému, kdo kdy cestoval v pendolinu. Tyto schránky na odpad sice nepatří k neobjemnějším, ale manipulace s nimi je velmi dobrá a hlavně: nezabírají cenné místo. Větší nádoby pak cestující nalezne v nástupních prostorech. Celkově je z vozu patrné poučení se výrobce z minulých projektů, zejména nepříliš oblíbené řady Bmeer. Klimatizace prostoru pro cestujících opravdu chladí a i při mírném nastavení dokáže regulovat teplotu poměrně rychle, háčky na kabáty lze nově flexibilně posouvat podél boční stěny, obkladové materiály působí bytelněji.

Umístění odpadkových košů ve voze Bdteer ZSSK, foto: Georgo Středový stropní tunel vzduchotechniky a osvětlení, Bdteer ZSSK, foto: Georgo Informační samolepky ve voze Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Najdou se pochopitelně i nedostatky, zejména v kontaktních místech jednotlivých dílů, kde by řemeslné zpracování mohlo být lepší. Cestující většího vzrůstu sedící u okna bude muset sedět s rukou položenou na postranní opěrce, aby mu nepřekáželo snad až příliš vystouplé obložení rámu okna. Pochopitelně jsme ale za jízdy důkladně vyzkoušeli různá místa, včetně sklopných sedáků pro ostražité majitele kol, a ani při větší postavě nenastává nikde zásadní problém.

Vady zpracování interiéru Bdteer ZSSK, foto: Georgo Vady zpracování interiéru Bdteer ZSSK, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo

Hodnotný praktický test nám pak dopřála přímo vlaková četa, pro niž byla tato jízda s vozem Bdteer seznamovací. Dvojice většinu času strávila zkoumáním rozvodné skříně, nabídla nám originální test vlakového rozhlasu, postupně (jako vedlejší efekt) předvedla osvětlení a nakonec se jí néjakým krokem povedlo vyřadit z chodu všechny automatické dveře (což, jak již bylo řečeno, u Bdteer znamená všechny dveře). Díky tomu můžeme říct, že vnitřní oddílové dveře lze hladce a bez větší námahy posouvat i ručně; než ale otevírat nástupní dveře pomocí nouzového vyřazení blokace, bylo snazší vystupovat přes vedlejší staré Bdtee.

V čem spočívá proměna:

PředtímPotom
BdtBdteer
Číselná řada50 56 21–0861 56 20–00
Výrobce:Vagonka StudénkaŽOS Trnava
Rok výroby1990–912009
Délka přes nárazníky24,5 m
Hmotnost34 000 kg41 000 kg
Maximální rychlost120 km/h
Počet míst k sezení88 + 380 + 7
Hygienická zařízení2 buňky2 buňky
s uzavřeným systémem
Sedadlasdružené,
koženka
samostatné,
plyš + koženka
Výbava navíc
  • háky pro jízdní kola
  • klimatizace
  • automatické předsuvné nástupní dveře
  • automatické interiérové a přechodové dveře
  • dodatečné osvětlení
  • elektrické zásuvky 230 V
  • vlakový rozhlas, informační systém
Rozšířený nástupní prostor Nástupní prostor vozu Bdtee, foto: Georgo Sklopné sedačky v nástupním prostoru vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Nástupní dveře Nástupní prostor vozu Bdtee, foto: Georgo Prostor pro jízdní kola, Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Prostor pro přepravu jízdních kol Nástupní prostor vozu Bdtee, foto: Georgo Prostor pro přepravu jízdních kol, Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Velkoprostorový oddíl pro cestující Velkoprostorový oddíl vozu Bdtee, foto: Georgo Interiér vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Vnitřní oddělovací dveře prostoru pro cestující Velkoprostorový oddíl vozu Bdtee, foto: Georgo Dveře salónu pro cestující, Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Rozvodní skříň Rozvodní skříň vozu Bdtee, foto: Georgo Rozvodná skříň vozu Bdteer ZSSK, foto: Georgo
Cena
(při objednávce 70 ks)
632.346 €
+ 1 vůz Bdt

Jak se cestuje v Bdteer

Zkráceně: velmi dobře. Naším testovacím úsekem se stal segment tratě 120 ŽSR — koridoru, který na svou modernizaci ještě jen čeká. Traťová rychlost se zde pohybuje mezi 100 a 120 km/h, což osobní vlaky s přehledem dosahují. Není známo, zda v rámci rekonstrukce doznaly nějaký zásah i podvozky, nicméně jízda byla, co do pohodlí, zcela srovnatelná s vozy dálkové dopravy, možná dokonce o málo lepší, než v nejstarších kusech řad Bpee/Bpeer. Na co nestačí podvozky bez tlumičů, částečně kompenzuje opravdu tichý chod a hluková izolace prostoru pro cestující. Na svých plánovaných výkonech zkrátka tento vůz nabídne komfort, jaký zde dosud nebyl.

362.015 ZSSK s Os 3077 v žst. Púchov, foto: Georgo Neblokované dveře vozu Bdtee, foto: Georgo Výstražná samolepka, upozornění na vypadnutí, Bdtee ZSSK, foto: Georgo Mezivozový přechod, Bdtee a Bdteer ZSSK, foto: Georgo Mezivozový přechod, Bdteer a Bdtee ZSSK, foto: Georgo

"Rozhodně je to úplně jiné cestování než doposud. Velká změna je v pohodlí i tichosti vozu. Bude ale velmi záležet od cestujících, v jakém stavu tyto vagóny zůstanou," komentuje nasazení nového vozu průvodčí. Při nevelkém osazenstvu jsem se na chvíli zastavil u mladé dvojice s otázkou na jejich první dojmy. "Jsem na lepší vozy už docela zvyklý z rychlíků, ale stejně je to příjemná změna," říká mladík, zatímco slečna si svou chvilku mediální slávy nechává ujít nenápadným přikyvováním. "Kolik takový vůz vůbec stojí?" ptá se mě nakonec mladík. Odpověď znám náhodou celkem přesně: při 70-kusové sérii chce ŽOSka za jeden vagón v průměru 632.346 € (přibližně 16,8 mil. Kč) + původní vůz Bdt. Nákup je financován přímo — snad i proto ten rozdíl v poměru cena/rozsah.

Vyplatí se klimatizace a zásuvky v regionální dopravě?

362.012 v čele vlaku Os 3070 v žst. Púchov veze prototyp Bdteer 001, foto: Georgo Již od uveřejnění prvních informací o zadání výběrového řízení na 70 vozů Bdteer se v různých diskusích šíří spekulace, zda má taková investice význam. V regionální dopravě tato řada pořád trpí jedním základním nedostatkem: není nízkopodlažná. Na druhé straně ale disponuje prvky, které modernizaci poskytnou solidní základ — především podvozky GP200. Na rozdíl od vozů Bdt(ee) již nováček umí pro své napájení využít všechny běžné napěťové systémy, což by ho mohlo časem předurčovat i k výletům za hranice své vlasti. Jen označení RIC ze skříně vozu od našeho posledního setkání nenápadně zmizelo…

Je pravdou, že Bdteer ve své současné podobě na celé čáře překonává mnoho vozů dálkové dopravy, jeho hlavním limitem však zůstává maximální rychlost 120 km/h, a to i přesto, že se ještě dlouhou dobu na síti ŽSR vyšší rychlost ani moc nevyužije. Odpovědět na otázku výhodnosti tak rozsáhlé rekonstrukce vozu klasické stavby pro regionální dopravu není snadné, ale minimálně z pohledu cestujícího je to krok, který – s adekvátní propagací – může negativní image "osobáků" zvrátit.

Nakonec, pro ty, kteří cestují, je každé zlepšení úrovně pozitivem. Dobrá zpráva je, že letošní rok by měl být na nové vozy celkem úrodný: minimálně do konce platného GVD bychom ještě měli vidět nový bistrovůz pro ČD i novou, odlehčenou verzi služebních vozů pro dálkovou dopravu ZSSK.

Zdroj: ŽelPage, Parostroj.net; fotografie: autor

Obsáhlá fotodokumentace je k dispozici na Vagonwebu

Velký dík za pomoc při přípravě této reportáže patří Tomáši Kamenárovi


Juraj Kováč Poslat mail autorovi Ohodnotit na Flattru | 13.4.2009 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   
15.04.2009 (17:29)  
city.elefant
Jo, ty sedačky jsou pohodoví, super. Ale ty kupéčka mě trochu chybí, ale i tak docela skvělý vlak. Jen by to chtělo koleje, kde může vlak jezdit až 230 KM/H, to je trochu škoda.

ufo
Souhlas, jsme ve více věcech asi lepší. Ale RegionNova, to nevím. Barevně to je docela hezký, ale vzhled hlavně zepředu a místa k sezení, to je trochu problém.
registrovaný uživatel Sova 
15.04.2009 (16:24)  
Dovolím si ohledně toho důvodu omezení rychlosti, je to čistě můj odhad(ničím nepodložený), ale nemůže to být tím, že vůz by měl mít pro 120km/h dle předpisů nižší nároky na údržbu a jeho provoz by byl tedy levnější? Jestli už to tu bylo tak se omlouvám, celé forum jsem nečetl...
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
15.04.2009 (16:16)  
bugear: Apee141 s ložisky 64V jsem viděl osobně dnes dopoledne na wilsonce. Pokud taky mluvíte o sérii 141, tak zjevně vznikala z různě starých vozů. Ovšem to nic nemění na tom, že v primárních tlumičích ta "stošedesátka" opravdu není.
registrovaný uživatel bugear 
15.04.2009 (16:09)  
@NIcKON: Parostroj u Apee uvádí ložiska 74V, nové vedení dvojkolí, kolébka, tlumiče, uzemňovače, ale ověřit to z jiných zdrojů se mi nepodařilo.
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
15.04.2009 (15:33)  
SYN: Než se pustíte pod vlivem "efektu tratě 011" a pocitu křivdy do dalšího tepání Prahy, uvědomte si laskavě, kdo v těch vlacích především do Prahy (a Ústí nad Labem, Pardubic, Poděbrad, Kolína, Berouna...) jezdí. Pražáci to asi nebudou, že?
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
15.04.2009 (15:29)  
bugear: Vzhledem k tomu, že vznikaly ze starších zástupců typu Y s ložisky vz. 64V, tak je ani nikdy neměly. Podvozky totiž zůstaly původní, dostaly jen kotoučové brzdy. Je tu tedy někdo, kdo skutečně ví, co musí vagón splňovat, aby dostal stošedesátku? Jen rychlíková brzda? Nebo i něco dalšího?
registrovaný uživatel bugear 
15.04.2009 (15:18)  
@NIcKON: To z těch Apee byly při rekonstrukci odebírány?
@Georgo: Je fakt, že na to mám asi poněkud český pohled, kdy se B(d)t dají vidět skoro na čemkoliv.
15.04.2009 (14:47)  
SYN: Stížnost na dlouhou soupisku Elefantů v DKV Praha už tu dlouho nebyla... Buďme objektivní - jednotky jezdí pravidelně také do Pardubic, Kolína přes NB, Hradce Králové a Ústí nad Labem, což je dost široký záběr a nejde jen o příměstskou dopravu Prahy. Navíc "staré nízkopodlažky" nejsou nahrazovány, jak píšete - nadále jezdí vše co může a tento rok byla jejich turnusová potřeba opět navýšena. Navrhujete v této situaci nějaké lepší řešení? Mají 471 vozit osobáky místo 163+3xBt/Bdmtee z Ústí do Lysé, z Pardubic do Třebové, z Hradce do Chocně atd.? A na relacích, kde jezdí nyní 471 dvojmo, ať radši jede ten peršing s devíti vozy? Na Masarykově nádraží si nepřejí nic jiného než přepřahat několik takových souprav každou hodinu...
Ne, já netvrdím že 471 nemají přijít do jiných dep, a o potřebě dvousystémových Elefantů (nebo něčeho) vůbec nepochybuji. Ale jak říkám, buďme objektivní. To co máme, ať jezdí tam kde je to nejvíc potřeba.
15.04.2009 (12:29)  
bugear: silno pochybujem, že by tieto vagóny kedy mali reálnu možnosť jazdiť čo i len 140, nieto ešte 160. Dôvod?
1. nie sú na to trate. Na ŽSR sa v tejto chvíli nikde 160 km/h nejazdí
2. aj keď sa súčasný koridor spustí na full-speed, stále si vyššie rýchlosti budú vyžadovať zabezpečovač ERTMS/ETCS-L1, a jeho mobilná časť sa na peršingy a esá (resp. zESOvané peršingy) takmer s istotou montovať nebude
3. aj keby nastala situácia, že osobáky na tratiach 120/180 ŽSR začnú jazdiť 160 km/h, nebudú to Bdteery, ale 671 a nové vratné súpravy.

Tá maximálka je teda skutočným obmedzením len vtedy, ak by sa mal Bdteer radiť na IC. A to snáď ani nikto neplánuje :) (pravda, u nejedného "EC" Praha-Žilina by to bol obrovský komfortný skok, ale to už je iná kapitola... :))
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
15.04.2009 (12:23)  
Tlumiče s tím nemají nic společného. Už to tu sice někdo tvrdil, ale není si třeba dělat iluze, že po 25 letech provozu byly někdy měněny a že mají ještě nějaký účinek. A vozy Apee141 s Vmax 160 km/h je nemají vůbec.
  1 2 3 4 5 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko