..: Vysoké ceny a složitost mezinárodního tarifu odhání cestující :..

Polské tarifní letáky, foto: SMall42 Praha/Berlín – České dráhy nabízí dražší jízdní doklady než Německé dráhy, alespoň podle tvrzení redaktora České televize v reportáži odvysílané v sobotu 31. 10. 2009. Jak je to možné? Do přímého cenového porovnání jsou postaveny mezinárodní jízdenky dle základního mezinárodního tarifu, které vám prodají na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, a akční nabídka eTiket, kterou si můžete pořídit na telefonické lince nebo e–shopu ČD, s nabídkou Europa–Spezial Tschechien nabízenou on–line i v pokladnách DB. Defacto se porovnává neporovnatelné, což se pokusíme vysvětlit na přímém srovnání těchto dvou zajímavých nabídek. Problém mezinárodních nabídek je ovšem komplikovanější, ať už diskutujeme ceny mezinárodního tarifu nebo nepřehledné množství národních ujednání a dalších akčních slev z něj.

Europa–Spezial vs. eTiket: porovnání protikladů

Pokusme se srovnat nemožné. Nabídky ČD a DB nazývané eTiket, resp. Europa–Spezial nemohou být považovány za alternativy. Každá z nich je cílena jinak; eTiket poskytuje slevu na cesty z České republiky do zahraničí a případně zpět, eTiket pouze pro cestu zpět ze zahraničí do ČR nelze samostatně zakoupit. Naproti tomu Europa–Spezial nabízí jednosměrné nebo zpáteční doklady z Německa do okolních zemí. V tomto ohledu se jedná o nabídky přesně opačné.

 eTiketEuropa–Spezial
Doba předprodeje60 až 3 dny před odjezdem192 až 3 dny před začátkem platnosti
Forma prodejePřes e–shop a telefonickou linkuPřes e–shop i v zákaznickém centru2
Forma doručeníTisk z PDF zaslaného e–mailem při objednávce přes e–shop, vyzvednutí na pokladně ve vyjmenovaných stanicích při objednání přes telefonickou linkuDoručení poštou, předání při zakoupení u pokladny
Návratek či výměnaNávratek ani výměna z důvodů na straně cestujícího není možnýNávratek či výměna možný před prvním dnem platosti3
Omezení prodeje a platnostiOmezený kontingent pro vlak (výjimečně přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spoj a jméno cestujícíhoOmezený kontingent pro spojení (i přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spojení a jméno cestujícího
Vyžadován slevový průkazNeNe4
Cena jednosměrně Praha – Drážďany / Berlín / Hamburk19 / 29 / 39 €19 / 29 / 29 €5
Vozová třídaPouze 2. třída6Nabídka pro 2. i 1. třídu
Rezervace v ceněU některých relací pro oba směry, u některých ve směru z ČR (např. Praha – Drážďany), u některých nelze rezervovat vůbec (např. Praha – Mnichov a Norimberk vlakem)U všech relací za příplatek 2 €/směr, i pro spojení s přestupy

Poznámky:

  1. U spojů na Slovensko až do 2 hodin před odjezdem vlaku z výchozí stanice.
  2. Prodej v DB ReiseZentrum s cenovou přirážkou 5 €.
  3. Návratek a výměna penalizován srážkou 15 €.
  4. Pro držitele zákaznické karty BahnCard 25 sleva 5 €.
  5. Při vyčerpání kontingentu za nejnižší cenu se nabízí další kontingent s cenou navýšenou o 10 €, 20 €, atd.
  6. Zpátečního jízdenky Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179 jsou k dispozici pro 2. i 1. vozovou třídu za 22, resp. 33 €.

Stojí za to zmínit, že zatímco eTikety ČD jsou vydávány vesměs na přímé spoje z Prahy, Brna a Ostravy vyjma relace Praha - Ljubljana, kde byl pro jízdní řád 2008/09 zkrácen přímý spoj pouze po Salzburg Hbf. a navázán na přípoj, jsou jízdenky Europa–Spezial vydávány na téměř všechny možné dálkové relace, tedy i přestupní, z Německa do zahraničí. Takže za stejnou cenu můžete cestovat do Prahy z Hamburku, Frankfurtu, Rostocku nebo Koblenze.

Mezinárodní tarif TCV – to nejdražší dostanete na pokladně

Tarif commun pour voyageurs, neboli zkráceně TCV, je základní mezinárodní tarif jízdného, který nabízí všechny z evropských železničních správ, stejně jako některé další na základě přístupu k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) podepsané roku 1980 v Bernu a pozměněné roku 1999 ve Vilniusu. Jízdné je postaveno na bázi kilometrické vzdálenosti a je součtem obyčejného jízdného na trase účtované jednotlivými železničními správami. Že se jedná o ceny mnohdy až přespříliš vysoké, ukazuje následující krátký přehled pro relaci Praha – Berlín a Praha – Hamburk:

TrasaCena u ČD (€ / Kč)Cena u DB (€ / Kč)
Praha – Berlín50,60 € / 1320 Kč60,20 € / 1570 Kč
Praha – Hamburk105,60 € / 2755 Kč101,20 € / 2640 Kč

Přesně takovou cenu vám nabídnou na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, resp. v DB ReiseZentru. Chceme–li slevu, základem je vlastnit zákaznickou kartu některé z evropských železničních správ či jiný doklad opatřený logem RailPlus. Např. ČD poskytuje držitelům průkazu In–karta/Rail+, ale i dalším s logem Rail+, slevu 25 % ze základních mezinárodního jízdného. Pro zmíněné relace tak je vaše konečná cena 37,95 € / 990 Kč, resp. 79,2 € / 2066 Kč. Výhodou mezinárodních jízdních dokladů je, že jste osvobozeni od placení veškerých tuzemských rychlíkových, IC/EC, ICE či jiných příplatků, rezervace v povinně místenkových a nočních spojích naopak zakoupit musíte bez výjimky.

eTiket a TCV nejsou jediné nabídky

EC 109 v čele s 151.001, foto: Jan Lachnit Pomineme–li akční jednosměrné doklady a základní TCV tarif, existuje nepřeberné množství dalších nabídek, které lze využít a také vzájemně kombinovat. Zmínit všechny je nemožné, proto si uděláme krátký exkurz do toho, co je dobré zahrnout do hledání a kalkulací, jak vaši cestu uskutečnit co nejlevněji.

Zpáteční jízdenky CityStar, které lze vydat do některých evropských zemí (Slovensko, Rakousko, Německo, Nizozemsko, Maďarsko, atd.), mnohdy nabízí také zajímavou cenu. Zakoupit ji lze pro jednotlivce či skupiny, do druhé i první vozové třídy, na český úsek lze uplatnit zákaznickou slevu. Obvykle je nutné je zakoupit v předprodeji do 3 dnů před odjezdem, což neplatí pro jízdenky na Slovensko. Stejně tak podmínka strávit jednu víkendovou noc v cílové zemi před návratem pro Slovensko neplatí. Platnost dokladu je 1 měsíc. Skutečně velmi zajímavá je tato nabídka pro cesty právě na Slovensko. Pro zajímavost můžeme porovnat ceny s nabídkou eTiket:

RelaceeTiketCityStar + In–karta
Praha – Drážďany22 €1 / 38 €32,40 €
Praha – Berlín58 €76 €
  1. Zvláštní nabídka zpátečního dokladu Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179.

Díky dohodám jednotlivých železničních správ můžete získat slevu na obyčejné či častěji zpáteční jízdní doklady. Taková dohoda platí např. se Slovenskem, Maďarskem nebo Polskem (MOST ČD–PKP). Sleva se pohybuje od 25 do 40 % z ceny tarifu TCV.

„Pasy“ na celodenní cestování ve vybrané zemi jsou také výhodnou nabídkou. V tomto směru máme jako občané bývalé východní Evropy výhodu v tom, že třeba síťové doklady InterRail jsou pro nás levnější jak pro občany západních zemí. InterRail lze zakoupit ve dvou variantách – InterRail One Country Pass pro jednu zemi či InterRail Global Pass pro celou Evropu. Dále občané starší 26 let mohou volit mezi druhou a první vozovou třídou. Mládež volbu vozové třídy nemá, zato má výraznou slevu z ceny takového dokladu. Doklad je vázaný na jméno a konkrétní číslo dokladu totožnosti – občanský průkaz či pas. Varianta pro jeden stát se prodává na 3, 4, 6 a 8 dní, globální na 5, 10 a 22 dní. Při koupi sdělíte, kolik dní z platnosti chcete cestovat. Které dny, to záleží na vás, mohou být rozloženy libovolně v rámci platnosti dokladu – pouze si pak musíte vybraný den vždy zapsat do příslušného políčka na jízdní doklad.

Výhodou je, že u nočních vlaků, které začínají jízdu po 19. hodině, si můžete vypsat až den následující. Tím se dá prakticky celý den ušetřit. Uvedu příklad: jedete Praha – Bregenz s tím, že do Vídně jedete některým z vlaků EuroCity a pokračujete vlakem EuroNight. Do Vídně pojedete na některou z levnějších nabídek a Pass si „vyplníte“ až pro den příjezdu k Bodamskému jezeru.

Tyto síťové doklady se mohou vyplatit i pro pouhou zpáteční jízdu. V roce 2008 jsem potřeboval jet z Prahy do Haagu a zpět. I při uplatnění slevy Rail+ bych za zpáteční lístek dle TCV zaplatil 210 €. InterRail Global Pass < 26 však stojí pouze 159 € a návdavkem jsem dostal možnost procestovat další místa, doklad není vázán na konkrétní trasu.

Během letních měsíců asi mládež zajásá nad nabídkou ÖBB nazývanou Sommerticket. Na stránkách magazínu o ní píšeme každoročně – za 29, resp. 59 € mohou mladí cestovat s mírnými omezením celé dva měsíce po celém Rakousku.

Do skupiny ostatní můžeme bez ladu a skladu zařadit mnoho zajímavých dvoustranných nabídek. Z nichž jmenujme například zpáteční doklady Wien Spezial platné 4 dny na cestu z Brna či Břeclavi do Vídně. Cenou osloví zejména držitele In–karet, kdy za variantu Břeclav – Vídeň a zpět s celodenní jízdenkou na vídeňskou MHD zaplatí pouze 342 Kč. Samozřejmě lze z vnitrozemí přijet do Břeclavi na jiný druh jízdného. Dalším z mnoha zajímavých dokladů je SoNe+DB, na který můžete cestovat jak po Česku, tak regionálními vlaky po vyjmenovaných tratích v Sasku a Bavorsku. Na českém území je omezení na regionální vlaky odvislé od zakoupené varianty – 220 Kč dáte za variantu pouze pro vlaky Os a Sp, 550 Kč za variantu „rychlíkovou“. Za stejné ceny se nabízí i varianta pro Polsko – SoNe+PKP.

A to je vše?

Ne! Ani zdaleka. Pokud uvážíte možnost dělit jízdné na jednotlivé úseky, kupovat část trasy za vnitrostátní tarif, složit několik cest dohromady tak, aby vám vznikl okruh nebo jste využili zpátečního dokladu, zahrnete různé akční nabídky a globální ceny, pak zjistíte, že variant jsou stovky a jednoduše přijít na to, která je ta nejlevnější, vám zabere mnoho času. My jsme vám nastínili základ, který pořídíte v České republice u mezinárodních pokladen, ale máte možnost také zakoupit doklady jiných správ přes internet – např. u zmíněných DB. Možná i proto jediný projekt vyhledávače, který se snažil dopočítat i nejvýhodnější jízdné, nenabízí nejlepší či smysluplné ceny vždy.

Pro přepočet Korun českých a Eura byl použit kurz ČNB z 4. 11. 2009, tj. 26,085 Kč/EUR.

Zdroj: ČT 24, iDnes, České dráhy – eTiket, RailPlus, CityStar, InterRail, Wien Spezial, SoNe+DB, SoNe+PKP, e–shop, DB – Europa–Spezial Tschechien, MDČR – Úmluva COTIF, Cestování vlakem po Evropě (WikiTravel)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 9.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Evropa


  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
09.11.2009 (15:36)  
Zabomysi valka - v pripade Hamburgu zjevne zavisi na konkretnich "udajich", tzn. odkud to ma byt a jak je to casove.
Prvni letadlo je v Hamburgu nekdy v 10, prvni vlak v jednu a prvni primy (tedy e-tiketovy) vlak ve ctyri.
Z Prahy jede vlak 7 hodin, letadlo 4. Pro vetsinu cest mi prijde lepsi letadlo, ale ne pro vsechny. Treba letet rannim letadlem znamena pro cloveka ze Zlina vyrazit predchozi den v deset vecer...

Akorat jsem fakt alergickej na ty zavazadla - pokud tam jedu na vikend, tak si zavazadlo beru s sebou a rozhodne na nic nemusim cekat
registrovaný uživatel waszyn 
09.11.2009 (15:06)  
J.Petrák:
pokud nejsem z města na trase EC do Hamburku, tak si v případě, že se do této stanice dopravuji jiným spojem ČD/busem stejně nechám na přestup taky minimálně hodinu. Teď se můžeme pobavit, zda je příjemnější počkat 2 hodiny na Ruzyni, nebo min.hodinu v Brně/Pardubicích/hlaváku. Argument z nádraží mohu někam vylézt-to z Ruzyně taky, v případě el.odbavení, což většině lidí do Hamburku stačí, tak nemusím být rozhodně tak brzy.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.11.2009 (15:01)  
Brichoni: S IR se dnes připlácí pouze na ICE Sprinter, totéž platí se základním TCV tarifem.
09.11.2009 (14:49)  
Josef Petrák - že by už i na InterRail bylo možné jezdit s ICE bez příplatku? Měl jsem jej taky, cca před 14 lety a jel jsem s ním trasu - Heidelberg - Frankfurt(M) - Berlin - tam i zpět a poté opět tam a vždy jsem musel kvůli místence ještě doplácet příplatek. Ale pro jistotu ještě raději prostuduji podmínky.

A v případě nákupu vnitrostátní - např. Dresden - Berlin - Hamburg mám pak rozdíl 11 EUR mezi přímým EC spojem a spojem s přestupem v Berlíně na ICE. Ale je pravdou, že v případě ICE se nemusí platit příplatek, avšak v případe ICE-Sprinteru (ICE jezdící ve špičce) je pak povinný příplatek... ale raději to ještě vše prostuduji...
registrovaný uživatel koyot 
09.11.2009 (14:43)  
JP: Jasně jsem si přečetl, že jízdenka koupená na mezinárodní pokladně stojí Pha - Hamburg 2755 korun, pak už je to vše o zvýhodněných nabídkách a v další větě je jasně napsáno, základem je vlastnit zákaznickou kartu. Pokud nemáte musíte se probít dalšími 30 řádky slev všeho druhu :D
Vy jste tedy vybral nejlevnější nabídku ČD v e-shopu, nejlevnější tarif ČSA s click4sky je 2800 korun tam a zpět. Pokud jedete do Hamburgu a ne pouze projet se vlakem, pak je lepší letadlo.
Jediná destinace, která se v Německu vyplatí vlakem (čas/cena) je asi Berlin, Dresden je lepší autem a Hamburg letadlem. Jižním směrem tolik necestuji, takže nemohu soudit.
registrovaný uživatel M 
09.11.2009 (14:31)  
DenSha - je tam jeste jeden (podstatny) rozdil - u CD nelze zakoupit pouze jizdenku "zpet", musi to byt zpatecni, zatimco u DB to mozne je.
Resp. snad jsem to napsal spravne...
registrovaný uživatel M 
09.11.2009 (14:26)  
Zkusim zkusenost se Sparchienama z Rakouska (pozn.: trasa, u ktere se nenabizi internetovy prodej):
Telefonem se zavola na "callcentrum". Nejprve jste docela dlouho v poradi a vazi si toho, ze jste zavolali (v noci neprodavaji), potom se zjistuje, jestli jeste jsou listky atp. Za listek zaplatite kartou, cili cislo diktujete do telefonu. Bez vhodne urovne deutsch system nefunguje, pravdepodobne lze nahradit i english.
Vcetne toho vitaciho cekani to trva pomerne dost dlouho, pricemz na to cislo nelze volat pres Skype.
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.11.2009 (14:21)  
Což o to, z Budapešti do Berlína už jsem Metropolem taky jel, ale určitě se nejedná o standardní chování českých cestujících. Jiná věc ovšem je, že i drtivá většina Němců (když už pojedou vlakem) by v relaci Berlín- Vídeň jela "oklikou" čistě přes německé a rakouské území. Je to totiž ve většině případů výhodnější, komfortnější a jen o málo pomalejší. Navíc pro Němce je tohle spojení tradičnější (taky se všude domluví) a obě dráhy jsou kromě toho členy TEE Aliance, takže si vzájemně uznávají zákaznické karty.
Jinak ale musím říct, že mě současný vývoj v mezinárodním tarifu dost štve. Všechny ty eShopy jsou možná na pohled pěkné a levné, ovšem co je to platné, když 3 týdny dopředu nemá šanci se na to člověk z Berlína do Prahy dostat. Ještě, že existují regionální nabídky typu SWT... Mě osobně hodně chybí nabídky, které je možné koupit klidně těsně před odjezdem stále za stejnou cenu. Když totiž člověk nemá chuť nebo možnost hrát loterii, zbývá mu akorát IR (pro šotouše dobré, ale jinak zbytečně drahé a nutící křižovat Evropu jako blázen, aby se to vyplatilo) a předražený TCV tarif. Chtělo by to učinit více "user firendly" nabídky typu CityStar (u nás je povinný nocleh ze soboty na neděli, u obdobné nabídky ZSSK to nutné není) nebo dokonce "obyčejné" relační slevy, jaké mají Maďaři se všemi svými sousedy.
registrovaný uživatel DenSha  mail  
09.11.2009 (14:15)  
ad Doktůrek: no však ano, prostě jízdenku, kterou si vytisknete doma, musí nejdříve ověřit průvodčí té společnosti u které si ji koupíte. Proto si nemůžete vytisknout jízdenku ČD a jet na ni bez ověření z Německa a stejně tak si nemůžete vytisknot jízdenku DB a jet na ni z Česka.
ČD řeší tento problém tak, že je nutné si jízdenku nechat ověřit při cestě z ČR, DB zase jízdenku vytiskne za vás a pošle vám ji poštou.
09.11.2009 (14:14)  
Pražák: S přehledností (ale i omezenými možnostmi) autobusového tarifu souhlasím, ale opravdu Vám to přijde do zahraničí vždycky lepší než vlak? Jezdíte autobusem třeba z Prahy do Hamburku, Curychu, Dortmundu, Budapešti, Košic, Krakova a Varšavy? Brrrr... (opravdu, každému vyhovuje něco jiného a každý vydrží něco jiného)
  1 ... 5 6 7 8 9 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko