..: Vysoké ceny a složitost mezinárodního tarifu odhání cestující :..

Polské tarifní letáky, foto: SMall42 Praha/Berlín – České dráhy nabízí dražší jízdní doklady než Německé dráhy, alespoň podle tvrzení redaktora České televize v reportáži odvysílané v sobotu 31. 10. 2009. Jak je to možné? Do přímého cenového porovnání jsou postaveny mezinárodní jízdenky dle základního mezinárodního tarifu, které vám prodají na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, a akční nabídka eTiket, kterou si můžete pořídit na telefonické lince nebo e–shopu ČD, s nabídkou Europa–Spezial Tschechien nabízenou on–line i v pokladnách DB. Defacto se porovnává neporovnatelné, což se pokusíme vysvětlit na přímém srovnání těchto dvou zajímavých nabídek. Problém mezinárodních nabídek je ovšem komplikovanější, ať už diskutujeme ceny mezinárodního tarifu nebo nepřehledné množství národních ujednání a dalších akčních slev z něj.

Europa–Spezial vs. eTiket: porovnání protikladů

Pokusme se srovnat nemožné. Nabídky ČD a DB nazývané eTiket, resp. Europa–Spezial nemohou být považovány za alternativy. Každá z nich je cílena jinak; eTiket poskytuje slevu na cesty z České republiky do zahraničí a případně zpět, eTiket pouze pro cestu zpět ze zahraničí do ČR nelze samostatně zakoupit. Naproti tomu Europa–Spezial nabízí jednosměrné nebo zpáteční doklady z Německa do okolních zemí. V tomto ohledu se jedná o nabídky přesně opačné.

 eTiketEuropa–Spezial
Doba předprodeje60 až 3 dny před odjezdem192 až 3 dny před začátkem platnosti
Forma prodejePřes e–shop a telefonickou linkuPřes e–shop i v zákaznickém centru2
Forma doručeníTisk z PDF zaslaného e–mailem při objednávce přes e–shop, vyzvednutí na pokladně ve vyjmenovaných stanicích při objednání přes telefonickou linkuDoručení poštou, předání při zakoupení u pokladny
Návratek či výměnaNávratek ani výměna z důvodů na straně cestujícího není možnýNávratek či výměna možný před prvním dnem platosti3
Omezení prodeje a platnostiOmezený kontingent pro vlak (výjimečně přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spoj a jméno cestujícíhoOmezený kontingent pro spojení (i přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spojení a jméno cestujícího
Vyžadován slevový průkazNeNe4
Cena jednosměrně Praha – Drážďany / Berlín / Hamburk19 / 29 / 39 €19 / 29 / 29 €5
Vozová třídaPouze 2. třída6Nabídka pro 2. i 1. třídu
Rezervace v ceněU některých relací pro oba směry, u některých ve směru z ČR (např. Praha – Drážďany), u některých nelze rezervovat vůbec (např. Praha – Mnichov a Norimberk vlakem)U všech relací za příplatek 2 €/směr, i pro spojení s přestupy

Poznámky:

  1. U spojů na Slovensko až do 2 hodin před odjezdem vlaku z výchozí stanice.
  2. Prodej v DB ReiseZentrum s cenovou přirážkou 5 €.
  3. Návratek a výměna penalizován srážkou 15 €.
  4. Pro držitele zákaznické karty BahnCard 25 sleva 5 €.
  5. Při vyčerpání kontingentu za nejnižší cenu se nabízí další kontingent s cenou navýšenou o 10 €, 20 €, atd.
  6. Zpátečního jízdenky Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179 jsou k dispozici pro 2. i 1. vozovou třídu za 22, resp. 33 €.

Stojí za to zmínit, že zatímco eTikety ČD jsou vydávány vesměs na přímé spoje z Prahy, Brna a Ostravy vyjma relace Praha - Ljubljana, kde byl pro jízdní řád 2008/09 zkrácen přímý spoj pouze po Salzburg Hbf. a navázán na přípoj, jsou jízdenky Europa–Spezial vydávány na téměř všechny možné dálkové relace, tedy i přestupní, z Německa do zahraničí. Takže za stejnou cenu můžete cestovat do Prahy z Hamburku, Frankfurtu, Rostocku nebo Koblenze.

Mezinárodní tarif TCV – to nejdražší dostanete na pokladně

Tarif commun pour voyageurs, neboli zkráceně TCV, je základní mezinárodní tarif jízdného, který nabízí všechny z evropských železničních správ, stejně jako některé další na základě přístupu k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) podepsané roku 1980 v Bernu a pozměněné roku 1999 ve Vilniusu. Jízdné je postaveno na bázi kilometrické vzdálenosti a je součtem obyčejného jízdného na trase účtované jednotlivými železničními správami. Že se jedná o ceny mnohdy až přespříliš vysoké, ukazuje následující krátký přehled pro relaci Praha – Berlín a Praha – Hamburk:

TrasaCena u ČD (€ / Kč)Cena u DB (€ / Kč)
Praha – Berlín50,60 € / 1320 Kč60,20 € / 1570 Kč
Praha – Hamburk105,60 € / 2755 Kč101,20 € / 2640 Kč

Přesně takovou cenu vám nabídnou na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, resp. v DB ReiseZentru. Chceme–li slevu, základem je vlastnit zákaznickou kartu některé z evropských železničních správ či jiný doklad opatřený logem RailPlus. Např. ČD poskytuje držitelům průkazu In–karta/Rail+, ale i dalším s logem Rail+, slevu 25 % ze základních mezinárodního jízdného. Pro zmíněné relace tak je vaše konečná cena 37,95 € / 990 Kč, resp. 79,2 € / 2066 Kč. Výhodou mezinárodních jízdních dokladů je, že jste osvobozeni od placení veškerých tuzemských rychlíkových, IC/EC, ICE či jiných příplatků, rezervace v povinně místenkových a nočních spojích naopak zakoupit musíte bez výjimky.

eTiket a TCV nejsou jediné nabídky

EC 109 v čele s 151.001, foto: Jan Lachnit Pomineme–li akční jednosměrné doklady a základní TCV tarif, existuje nepřeberné množství dalších nabídek, které lze využít a také vzájemně kombinovat. Zmínit všechny je nemožné, proto si uděláme krátký exkurz do toho, co je dobré zahrnout do hledání a kalkulací, jak vaši cestu uskutečnit co nejlevněji.

Zpáteční jízdenky CityStar, které lze vydat do některých evropských zemí (Slovensko, Rakousko, Německo, Nizozemsko, Maďarsko, atd.), mnohdy nabízí také zajímavou cenu. Zakoupit ji lze pro jednotlivce či skupiny, do druhé i první vozové třídy, na český úsek lze uplatnit zákaznickou slevu. Obvykle je nutné je zakoupit v předprodeji do 3 dnů před odjezdem, což neplatí pro jízdenky na Slovensko. Stejně tak podmínka strávit jednu víkendovou noc v cílové zemi před návratem pro Slovensko neplatí. Platnost dokladu je 1 měsíc. Skutečně velmi zajímavá je tato nabídka pro cesty právě na Slovensko. Pro zajímavost můžeme porovnat ceny s nabídkou eTiket:

RelaceeTiketCityStar + In–karta
Praha – Drážďany22 €1 / 38 €32,40 €
Praha – Berlín58 €76 €
  1. Zvláštní nabídka zpátečního dokladu Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179.

Díky dohodám jednotlivých železničních správ můžete získat slevu na obyčejné či častěji zpáteční jízdní doklady. Taková dohoda platí např. se Slovenskem, Maďarskem nebo Polskem (MOST ČD–PKP). Sleva se pohybuje od 25 do 40 % z ceny tarifu TCV.

„Pasy“ na celodenní cestování ve vybrané zemi jsou také výhodnou nabídkou. V tomto směru máme jako občané bývalé východní Evropy výhodu v tom, že třeba síťové doklady InterRail jsou pro nás levnější jak pro občany západních zemí. InterRail lze zakoupit ve dvou variantách – InterRail One Country Pass pro jednu zemi či InterRail Global Pass pro celou Evropu. Dále občané starší 26 let mohou volit mezi druhou a první vozovou třídou. Mládež volbu vozové třídy nemá, zato má výraznou slevu z ceny takového dokladu. Doklad je vázaný na jméno a konkrétní číslo dokladu totožnosti – občanský průkaz či pas. Varianta pro jeden stát se prodává na 3, 4, 6 a 8 dní, globální na 5, 10 a 22 dní. Při koupi sdělíte, kolik dní z platnosti chcete cestovat. Které dny, to záleží na vás, mohou být rozloženy libovolně v rámci platnosti dokladu – pouze si pak musíte vybraný den vždy zapsat do příslušného políčka na jízdní doklad.

Výhodou je, že u nočních vlaků, které začínají jízdu po 19. hodině, si můžete vypsat až den následující. Tím se dá prakticky celý den ušetřit. Uvedu příklad: jedete Praha – Bregenz s tím, že do Vídně jedete některým z vlaků EuroCity a pokračujete vlakem EuroNight. Do Vídně pojedete na některou z levnějších nabídek a Pass si „vyplníte“ až pro den příjezdu k Bodamskému jezeru.

Tyto síťové doklady se mohou vyplatit i pro pouhou zpáteční jízdu. V roce 2008 jsem potřeboval jet z Prahy do Haagu a zpět. I při uplatnění slevy Rail+ bych za zpáteční lístek dle TCV zaplatil 210 €. InterRail Global Pass < 26 však stojí pouze 159 € a návdavkem jsem dostal možnost procestovat další místa, doklad není vázán na konkrétní trasu.

Během letních měsíců asi mládež zajásá nad nabídkou ÖBB nazývanou Sommerticket. Na stránkách magazínu o ní píšeme každoročně – za 29, resp. 59 € mohou mladí cestovat s mírnými omezením celé dva měsíce po celém Rakousku.

Do skupiny ostatní můžeme bez ladu a skladu zařadit mnoho zajímavých dvoustranných nabídek. Z nichž jmenujme například zpáteční doklady Wien Spezial platné 4 dny na cestu z Brna či Břeclavi do Vídně. Cenou osloví zejména držitele In–karet, kdy za variantu Břeclav – Vídeň a zpět s celodenní jízdenkou na vídeňskou MHD zaplatí pouze 342 Kč. Samozřejmě lze z vnitrozemí přijet do Břeclavi na jiný druh jízdného. Dalším z mnoha zajímavých dokladů je SoNe+DB, na který můžete cestovat jak po Česku, tak regionálními vlaky po vyjmenovaných tratích v Sasku a Bavorsku. Na českém území je omezení na regionální vlaky odvislé od zakoupené varianty – 220 Kč dáte za variantu pouze pro vlaky Os a Sp, 550 Kč za variantu „rychlíkovou“. Za stejné ceny se nabízí i varianta pro Polsko – SoNe+PKP.

A to je vše?

Ne! Ani zdaleka. Pokud uvážíte možnost dělit jízdné na jednotlivé úseky, kupovat část trasy za vnitrostátní tarif, složit několik cest dohromady tak, aby vám vznikl okruh nebo jste využili zpátečního dokladu, zahrnete různé akční nabídky a globální ceny, pak zjistíte, že variant jsou stovky a jednoduše přijít na to, která je ta nejlevnější, vám zabere mnoho času. My jsme vám nastínili základ, který pořídíte v České republice u mezinárodních pokladen, ale máte možnost také zakoupit doklady jiných správ přes internet – např. u zmíněných DB. Možná i proto jediný projekt vyhledávače, který se snažil dopočítat i nejvýhodnější jízdné, nenabízí nejlepší či smysluplné ceny vždy.

Pro přepočet Korun českých a Eura byl použit kurz ČNB z 4. 11. 2009, tj. 26,085 Kč/EUR.

Zdroj: ČT 24, iDnes, České dráhy – eTiket, RailPlus, CityStar, InterRail, Wien Spezial, SoNe+DB, SoNe+PKP, e–shop, DB – Europa–Spezial Tschechien, MDČR – Úmluva COTIF, Cestování vlakem po Evropě (WikiTravel)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 9.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Evropa


  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   
09.11.2009 (22:22)  
Z dnešního nákupu - CIV jízdenka (mezinárodní) - úsek Praha - Schöna a zpět (In-zákazník 1/4 / Rail plus) 98,- Kč - na jízdence rovnou vytištěna cena v EUR - 3,60 - přepočteno na kurz - 27,22 CZK na 1 EUR.

CIV jízdenka úsek Schöna - Bad Schandau a zpět (BahnCard 50) 87 Kč, cena v EUR 3,20 - kurz 27,19 CZK na 1 EUR.

Kurz ČNB - dnešní 25,580 CZK na 1 EUR.
09.11.2009 (21:05)  
Proc nemate uvedenou formu doruceni Fahrkarte Europa-Spezial jako tisk z pdf kdyz uz to mate u eTiketu? Na patek mam vytisklou jizdenku Praha - Friedrichshafen - Praha, v pohode to jde ;-)
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.11.2009 (20:46)  
error404: Základní TCV tarif v angličtině a francouzštině v oficiální formě na webu nejspíš neseženeš, protože ho UIC prodává za 130 EUR jako jednu ze svých publikací. Z toho základu (který jsem osobně nikdy neviděl) si každá zúčastněná železnice tvoří svojí vlastní mutaci, kde je kromě obecné části souhrn všech slev, které jsou tam k dispozici. Např. německou verzi najdeš tady: http://www.bahn.de/p/view/mdb/bahnintern/agb/international/MDB62965-tcv_hefti14_12_08_stand_14.06.09.pdf. Nejdokonalejší souhrn všech "národních" dokumentů, které se TCV tarifu najdeš (obvykle v národních jazycích) na maďarských stránkách http://dijszabas.uw.hu/dijszabas/index.php?dirpath=.&order=0. Ty jsou zřejmě jediný takto komplexní zdroj pro celou Evropu, protože na ně odkazují i na italském a švédském DF (kde jinak o Maďarech neví absolutně nic), ovšem má to 2 nevýhody: a) jsou to Maďaři, takže neumí pracovat s IT technologiemi v reálném čase a řada těch odkazů je tedy nefunkčních a/nebo neaktuálních a b) základní menu je v maďarštině, takže to chce znát jména států a pár dalších slov. K dokonalosti to má daleko, ale je to nejkomplexnější.
Josef Petrák: Což o to, do Hamburku ať si každý jezdí jak mu libo, se stativem nebo bez něj, každý máme jiné preference a zájmy. Ovšem realita je taková, že většina "normálních" lidí tam nepojede ani letadlem ani vlakem, ale vlastním autem. Problém totiž je v tom, že když lidi neseženou levnou letenku v čase, kdy potřebují, obvykle se jim nechce hrát podobnou loterii s dráhami a nastartují miláčka plecháčka. On totiž málokdo má čas a chuť se na cestu do takové krátké vzdálenosti chystat dlouhé týdny dopředu a hrát loterii(což je dnes bohužel pro letadlo i vlak společné), nebo platit astronomické sumy (opět společné pro oba druhy dopravy). Takže jak už to tak bývá, když se 2 perou, 3. (ten nejobtížnější a nejškodlivější)se směje... A bojím se, že hrstka šotoušů, onanujících nad skvělou hrou s eShopy ČD, DB,ÖBB a dalších drah, to nezachrání! Prostě pokud nebude existovat nějaká cenově aspoň trochu použitelná nabídka, která bude dostupná kdykoliv a pro kohokoliv, tak je železnice bez šancí. Poloprázdné vlaky v přeshraničních úsecích celé střední Evropy to potvrzují.
registrovaný uživatel Foxx  mail  
09.11.2009 (20:35)  
M,Josef Petrák: No že se vám do toho míchám. Velkej stativ jako kabinové zavazadlo neodbavíte :-) Ten musí dolů, v případě Hamburku z Prahy dopředu. Jen to s tím prázdným kufrem na něj jsem nepochopil. Label jde nalepit i na něj.
K těm zavazadlům, mám něco nalítáno a nikdy jsem o nic nepřišel, a z mého okruhu často létajících známých se ten problém vyskytuje minimálně. Co mi paměť sahá kamarádce šlohli v Žilině 2L PETku Coly :-)
registrovaný uživatel koyot 
09.11.2009 (20:31)  
No jelikož jsem tuhle nesmyslnou diskusi začal a nelíbí se mi jak se vyhrotila, tak Vám to shrnu ať to máme pořešený:

VLAK ČD = nižší cena, větší romantika x ošklivé nádraží, delší jízdní doba, nutnost znát prostředí slev na železnici
LETADLO C4S = kratší doba, vyšší kultura cestování x vyšší cena, značně omezený počet letenek, omezená možnost rezervace krátce před odletem, méně místa

výsledek:
Letadlo je lepší pokud pro nás platí "čas jsou peníze", vlak pak v případě že "cesta je cíl"

Navíc je nadevší pochybnost, že v relaci Berlin vlak konkurenci prostě nemá, stejně jako vlak nemůže konkurovat letadlu na lince třeba do Milána.
registrovaný uživatel M 
09.11.2009 (20:30)  
C´mon... Do podpalubi jsem myslel hodit hadry a vybavu hodit pres to rameno. Nebo toho je tolik, ze se to do nejake kabele nevleze? Ja teda mam jenom malej digitalek:), ale taky jsem myslel, ze ty nejsi typ, co s sebou ma bednu blbin a kdyz foti, tak to ma propojeny rovnou s notebookem. Proste nekde mezi:-)
registrovaný uživatel M 
09.11.2009 (19:58)  
Jak bych to udelal ja: kufr si nechal odbavit a stativ si hodil pres rameno (do igelitky). Nebudu ani doplacet, natoz aby ho nevzali vubec.
Ano, musel bych v tomto pripade 15 minut cekat na kufr. I presto to letadlem bude rychlejsi. Sorry, Josef, ale bojujes prohrany boj (i kdyz to teda nechces uznat a asi ani neuznas). Nemam problem uznat, ze letadlo neni vhodne ve vsech pripadech, ale tebou uvadeny priklad mezi ty letecky nevhodne nepovazuji (pokud jste tedy mechteli prijet na vecer treba kvuli clubbingu a fotit tam:-)
Kdybys misto stativu napsal treba golfovej bag, tak snad. I kdyz nevim, jestli sever Nemecka je neco, kvuli kterymu by golfisti sileli:-))

Svuj osobni pribeh s Hamburgem je tak trochu nasledujici - resil jsem jak se dostat do Danska na fotbalovej zapas kdesi v Herningu. Kdybych chtel vlakem, tak musim den predem, zatimco letadlem bych mohl vyrazit az v den zapasu. Konkretni priklad...
09.11.2009 (18:26)  
Je niekde na nete dostupne cele znenie TCV tarify? V anglictine, cestine, alebo slovencine.. Dakujem :)
registrovaný uživatel SzKT  mail  
09.11.2009 (16:32)  
Josef Petrák: Samozřejmě není pravda, že by Click4Sky nepovolovaly zavazadla. Jeden kousek do 20 Kg je v ceně a když jsem letěl z září do Osla, nebyl s tím nejmenší problém- teoreticky se dá do velkého batohu dát 20 kg a do příručního 10 kg. Ono ani u nízkorozpočtovek to není tak strašné, prostě se pár korun připlatí, ovšem mimo úzce vymezenou střední Evropu je to pořád nesrovnatelně výhodnější, než vlak.
Osobně bych mnohem radši jezdil všude vlakem, ale loterie nemám rád a když už něco takového podstupovat, tak skutečně "za hranice všedních dnů" (např. Řecko, Turecko, Portugalsko, Skandinávie), kam mě vlak v epoše těch báječných elektronických slev nedoveze. A když např. z rakouského eShopu je lůžko z Milana do Vídně vyprodané mnohem dříve, než letenka až do Prahy (za třetinovou cenu), tak bohužel není co řešit. eShop ČD mě moc nezajímá, protože přímé spojení z ČR existuje (snad až na ten Hamburk, kam se jede 1x denně v nevhodné době) pouze do míst, kde už jsem hodněkrát byl a samo o sobě mě to až tak nezajímá. A navíc neplatí na lůžkové vozy v nočních vlacích...
registrovaný uživatel M 
09.11.2009 (15:48)  
Sorry, ale lidi zpravidla dvoumetrovej stativ k zivotu (nebo aspon vyjletu do Hamburgu) nepotrebuji:-) Zbytek se vleze do zavazadla a to vcetne te zubni pasty (pokud si ji nevezmes kybl)
  1 ... 4 5 6 7 8 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko