..: Vysoké ceny a složitost mezinárodního tarifu odhání cestující :..

Polské tarifní letáky, foto: SMall42 Praha/Berlín – České dráhy nabízí dražší jízdní doklady než Německé dráhy, alespoň podle tvrzení redaktora České televize v reportáži odvysílané v sobotu 31. 10. 2009. Jak je to možné? Do přímého cenového porovnání jsou postaveny mezinárodní jízdenky dle základního mezinárodního tarifu, které vám prodají na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, a akční nabídka eTiket, kterou si můžete pořídit na telefonické lince nebo e–shopu ČD, s nabídkou Europa–Spezial Tschechien nabízenou on–line i v pokladnách DB. Defacto se porovnává neporovnatelné, což se pokusíme vysvětlit na přímém srovnání těchto dvou zajímavých nabídek. Problém mezinárodních nabídek je ovšem komplikovanější, ať už diskutujeme ceny mezinárodního tarifu nebo nepřehledné množství národních ujednání a dalších akčních slev z něj.

Europa–Spezial vs. eTiket: porovnání protikladů

Pokusme se srovnat nemožné. Nabídky ČD a DB nazývané eTiket, resp. Europa–Spezial nemohou být považovány za alternativy. Každá z nich je cílena jinak; eTiket poskytuje slevu na cesty z České republiky do zahraničí a případně zpět, eTiket pouze pro cestu zpět ze zahraničí do ČR nelze samostatně zakoupit. Naproti tomu Europa–Spezial nabízí jednosměrné nebo zpáteční doklady z Německa do okolních zemí. V tomto ohledu se jedná o nabídky přesně opačné.

 eTiketEuropa–Spezial
Doba předprodeje60 až 3 dny před odjezdem192 až 3 dny před začátkem platnosti
Forma prodejePřes e–shop a telefonickou linkuPřes e–shop i v zákaznickém centru2
Forma doručeníTisk z PDF zaslaného e–mailem při objednávce přes e–shop, vyzvednutí na pokladně ve vyjmenovaných stanicích při objednání přes telefonickou linkuDoručení poštou, předání při zakoupení u pokladny
Návratek či výměnaNávratek ani výměna z důvodů na straně cestujícího není možnýNávratek či výměna možný před prvním dnem platosti3
Omezení prodeje a platnostiOmezený kontingent pro vlak (výjimečně přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spoj a jméno cestujícíhoOmezený kontingent pro spojení (i přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spojení a jméno cestujícího
Vyžadován slevový průkazNeNe4
Cena jednosměrně Praha – Drážďany / Berlín / Hamburk19 / 29 / 39 €19 / 29 / 29 €5
Vozová třídaPouze 2. třída6Nabídka pro 2. i 1. třídu
Rezervace v ceněU některých relací pro oba směry, u některých ve směru z ČR (např. Praha – Drážďany), u některých nelze rezervovat vůbec (např. Praha – Mnichov a Norimberk vlakem)U všech relací za příplatek 2 €/směr, i pro spojení s přestupy

Poznámky:

  1. U spojů na Slovensko až do 2 hodin před odjezdem vlaku z výchozí stanice.
  2. Prodej v DB ReiseZentrum s cenovou přirážkou 5 €.
  3. Návratek a výměna penalizován srážkou 15 €.
  4. Pro držitele zákaznické karty BahnCard 25 sleva 5 €.
  5. Při vyčerpání kontingentu za nejnižší cenu se nabízí další kontingent s cenou navýšenou o 10 €, 20 €, atd.
  6. Zpátečního jízdenky Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179 jsou k dispozici pro 2. i 1. vozovou třídu za 22, resp. 33 €.

Stojí za to zmínit, že zatímco eTikety ČD jsou vydávány vesměs na přímé spoje z Prahy, Brna a Ostravy vyjma relace Praha - Ljubljana, kde byl pro jízdní řád 2008/09 zkrácen přímý spoj pouze po Salzburg Hbf. a navázán na přípoj, jsou jízdenky Europa–Spezial vydávány na téměř všechny možné dálkové relace, tedy i přestupní, z Německa do zahraničí. Takže za stejnou cenu můžete cestovat do Prahy z Hamburku, Frankfurtu, Rostocku nebo Koblenze.

Mezinárodní tarif TCV – to nejdražší dostanete na pokladně

Tarif commun pour voyageurs, neboli zkráceně TCV, je základní mezinárodní tarif jízdného, který nabízí všechny z evropských železničních správ, stejně jako některé další na základě přístupu k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) podepsané roku 1980 v Bernu a pozměněné roku 1999 ve Vilniusu. Jízdné je postaveno na bázi kilometrické vzdálenosti a je součtem obyčejného jízdného na trase účtované jednotlivými železničními správami. Že se jedná o ceny mnohdy až přespříliš vysoké, ukazuje následující krátký přehled pro relaci Praha – Berlín a Praha – Hamburk:

TrasaCena u ČD (€ / Kč)Cena u DB (€ / Kč)
Praha – Berlín50,60 € / 1320 Kč60,20 € / 1570 Kč
Praha – Hamburk105,60 € / 2755 Kč101,20 € / 2640 Kč

Přesně takovou cenu vám nabídnou na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, resp. v DB ReiseZentru. Chceme–li slevu, základem je vlastnit zákaznickou kartu některé z evropských železničních správ či jiný doklad opatřený logem RailPlus. Např. ČD poskytuje držitelům průkazu In–karta/Rail+, ale i dalším s logem Rail+, slevu 25 % ze základních mezinárodního jízdného. Pro zmíněné relace tak je vaše konečná cena 37,95 € / 990 Kč, resp. 79,2 € / 2066 Kč. Výhodou mezinárodních jízdních dokladů je, že jste osvobozeni od placení veškerých tuzemských rychlíkových, IC/EC, ICE či jiných příplatků, rezervace v povinně místenkových a nočních spojích naopak zakoupit musíte bez výjimky.

eTiket a TCV nejsou jediné nabídky

EC 109 v čele s 151.001, foto: Jan Lachnit Pomineme–li akční jednosměrné doklady a základní TCV tarif, existuje nepřeberné množství dalších nabídek, které lze využít a také vzájemně kombinovat. Zmínit všechny je nemožné, proto si uděláme krátký exkurz do toho, co je dobré zahrnout do hledání a kalkulací, jak vaši cestu uskutečnit co nejlevněji.

Zpáteční jízdenky CityStar, které lze vydat do některých evropských zemí (Slovensko, Rakousko, Německo, Nizozemsko, Maďarsko, atd.), mnohdy nabízí také zajímavou cenu. Zakoupit ji lze pro jednotlivce či skupiny, do druhé i první vozové třídy, na český úsek lze uplatnit zákaznickou slevu. Obvykle je nutné je zakoupit v předprodeji do 3 dnů před odjezdem, což neplatí pro jízdenky na Slovensko. Stejně tak podmínka strávit jednu víkendovou noc v cílové zemi před návratem pro Slovensko neplatí. Platnost dokladu je 1 měsíc. Skutečně velmi zajímavá je tato nabídka pro cesty právě na Slovensko. Pro zajímavost můžeme porovnat ceny s nabídkou eTiket:

RelaceeTiketCityStar + In–karta
Praha – Drážďany22 €1 / 38 €32,40 €
Praha – Berlín58 €76 €
  1. Zvláštní nabídka zpátečního dokladu Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179.

Díky dohodám jednotlivých železničních správ můžete získat slevu na obyčejné či častěji zpáteční jízdní doklady. Taková dohoda platí např. se Slovenskem, Maďarskem nebo Polskem (MOST ČD–PKP). Sleva se pohybuje od 25 do 40 % z ceny tarifu TCV.

„Pasy“ na celodenní cestování ve vybrané zemi jsou také výhodnou nabídkou. V tomto směru máme jako občané bývalé východní Evropy výhodu v tom, že třeba síťové doklady InterRail jsou pro nás levnější jak pro občany západních zemí. InterRail lze zakoupit ve dvou variantách – InterRail One Country Pass pro jednu zemi či InterRail Global Pass pro celou Evropu. Dále občané starší 26 let mohou volit mezi druhou a první vozovou třídou. Mládež volbu vozové třídy nemá, zato má výraznou slevu z ceny takového dokladu. Doklad je vázaný na jméno a konkrétní číslo dokladu totožnosti – občanský průkaz či pas. Varianta pro jeden stát se prodává na 3, 4, 6 a 8 dní, globální na 5, 10 a 22 dní. Při koupi sdělíte, kolik dní z platnosti chcete cestovat. Které dny, to záleží na vás, mohou být rozloženy libovolně v rámci platnosti dokladu – pouze si pak musíte vybraný den vždy zapsat do příslušného políčka na jízdní doklad.

Výhodou je, že u nočních vlaků, které začínají jízdu po 19. hodině, si můžete vypsat až den následující. Tím se dá prakticky celý den ušetřit. Uvedu příklad: jedete Praha – Bregenz s tím, že do Vídně jedete některým z vlaků EuroCity a pokračujete vlakem EuroNight. Do Vídně pojedete na některou z levnějších nabídek a Pass si „vyplníte“ až pro den příjezdu k Bodamskému jezeru.

Tyto síťové doklady se mohou vyplatit i pro pouhou zpáteční jízdu. V roce 2008 jsem potřeboval jet z Prahy do Haagu a zpět. I při uplatnění slevy Rail+ bych za zpáteční lístek dle TCV zaplatil 210 €. InterRail Global Pass < 26 však stojí pouze 159 € a návdavkem jsem dostal možnost procestovat další místa, doklad není vázán na konkrétní trasu.

Během letních měsíců asi mládež zajásá nad nabídkou ÖBB nazývanou Sommerticket. Na stránkách magazínu o ní píšeme každoročně – za 29, resp. 59 € mohou mladí cestovat s mírnými omezením celé dva měsíce po celém Rakousku.

Do skupiny ostatní můžeme bez ladu a skladu zařadit mnoho zajímavých dvoustranných nabídek. Z nichž jmenujme například zpáteční doklady Wien Spezial platné 4 dny na cestu z Brna či Břeclavi do Vídně. Cenou osloví zejména držitele In–karet, kdy za variantu Břeclav – Vídeň a zpět s celodenní jízdenkou na vídeňskou MHD zaplatí pouze 342 Kč. Samozřejmě lze z vnitrozemí přijet do Břeclavi na jiný druh jízdného. Dalším z mnoha zajímavých dokladů je SoNe+DB, na který můžete cestovat jak po Česku, tak regionálními vlaky po vyjmenovaných tratích v Sasku a Bavorsku. Na českém území je omezení na regionální vlaky odvislé od zakoupené varianty – 220 Kč dáte za variantu pouze pro vlaky Os a Sp, 550 Kč za variantu „rychlíkovou“. Za stejné ceny se nabízí i varianta pro Polsko – SoNe+PKP.

A to je vše?

Ne! Ani zdaleka. Pokud uvážíte možnost dělit jízdné na jednotlivé úseky, kupovat část trasy za vnitrostátní tarif, složit několik cest dohromady tak, aby vám vznikl okruh nebo jste využili zpátečního dokladu, zahrnete různé akční nabídky a globální ceny, pak zjistíte, že variant jsou stovky a jednoduše přijít na to, která je ta nejlevnější, vám zabere mnoho času. My jsme vám nastínili základ, který pořídíte v České republice u mezinárodních pokladen, ale máte možnost také zakoupit doklady jiných správ přes internet – např. u zmíněných DB. Možná i proto jediný projekt vyhledávače, který se snažil dopočítat i nejvýhodnější jízdné, nenabízí nejlepší či smysluplné ceny vždy.

Pro přepočet Korun českých a Eura byl použit kurz ČNB z 4. 11. 2009, tj. 26,085 Kč/EUR.

Zdroj: ČT 24, iDnes, České dráhy – eTiket, RailPlus, CityStar, InterRail, Wien Spezial, SoNe+DB, SoNe+PKP, e–shop, DB – Europa–Spezial Tschechien, MDČR – Úmluva COTIF, Cestování vlakem po Evropě (WikiTravel)


Josef Petrák Poslat mail autorovi | 9.11.2009 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Tarify

Další z regionu Evropa


  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   
10.11.2009 (16:48)  
Finrod Felagund: Jak je uvedeno v článku, tarif TCV je nejdražší možná varianta, která ale v podstatě zahrnuje veškeré příplatky krom povinných místenek. Před dvěma měsíci jsem zaplatil v tarifu TCV na tebou uvedené trase Ostrava-Katowice 300,- CZK. Chtělo by to ale také říct, že tenhle tarif zahrnuje příplatek 25,- PLN (něco kolem 150,- Kč) za EC v Polsku.

ANKU: Mezinárodní jízdenky kupuji v 90% případů v mezinárodní pokladně v Plzni a před lidmi v téhle pokladně smekám. Od jisté doby nemám strach, že by mi nabídli nějakou dražší jízdenku, než je zapotřebí.
10.11.2009 (14:04)  
Voyageur: A co tím chtěl básník říci, když Pepa Petrák zde již na JŽK odkaz uvedl? A ten IR? Ten je určený pro cestu tam a zpět?

ANKU: "jsem docela zvyklí" Ježiši vždyt to úplně tahá za uši. V tomhle případě teda za oči.

I když já mám s DB zkušenost naprosto opačnou.

A jen doplním k článku otázku. Když je ten mezinárodní tarif tak drahý a odhání cestující, pročpak ČD vydělají nejvíce právě na mezinárodních jízdenkách?
registrovaný uživatel ANKU 
10.11.2009 (12:41)  
Nejdřív díky moc za propracovanej článek. :)
Osobně já moc nevidím problém s složitostí tarifů a různých slev, ale s tím jak probíhá prodej u pokladen. Z německých DB Reisezenter jsem docela zvyklí, že pokladní opravdu hledá různé kombinace aby to bylo pokud možno co nejlevnější a sama mi nabízí různé akce a slevy. U ČD mi zatím vždycky přišlo, že o co si sám neřeknu tak mi nedaj. :(
10.11.2009 (10:07)  
No nevím, ale mně přijde tarif TCV naprosto ostudný. Studuji v Krakowě a když potřebuji jezdit do ČR, tak kombinací lístků do hranice - od hranice ušetřím nehorázně moc. Mezi ČD a DB nebo ÖBB to tak viditelné není, protože tyhle správy jsou drahé i na vnitrostátních relacích, takže ten rozdíl proti TCV není tak markantní, ale mezi ČD a PKP je to nechutné. Jak ČD, tak PKP jsou totiž relativně levné, pokud jde o vnitrostátní dopravu - a pokud mám In-Zákazník a v Polsku studentskou kartu, tak použít obojí na lístku TCV znamená zaplatit prakticky 3x víc - a to mi přijde odporné. Nevím, proč, jede-li někdo z Ostravy do Katowic, musí za cestu, která by normálně stála tak stovku, platit čtyři sta. Jede tímtéž vlakem jako vnitrostátní cestující, nemá žádnou výhodu, žádné garance, vůbec, ale vůbec nic. Jen platí čtyřikrát tolik. Takhle přes ty hranice nikdo jezdit nebude. Ostatně bohatě by stačilo pro začátek dát tarifní body ČD třeba do Krakowa, Bratislavy, Katowic, Wroclawi, Vídně, Lince, Norimberku, Drážďan a Žiliny, aby se tam dalo dojet za vnitrostátní tarif - a totéž umožnit i jiným, aby DB mohly dojet za vnitrostátní tarif do Prahy, ÖBB a ZSSK do Brna, PKP do Ostravy či Hradce Králové, atd. Ale to by se nedalo odírat cestující...
registrovaný uživatel asokol 
10.11.2009 (8:22)  
Nepříjemnou nevýhodou je, že jízdenky DB či ÖBB jsou zasílány poštou jako obyčejná zásilka. Při diskutabilní spolehlivosti České pošty jsem se při očekávání jízdenek za cca 12 tisíc Kč docela potil.
10.11.2009 (5:56)  
doplním odkazy:
Jednotný železniční kurz ČD http://www.cdrail.cz/opt/everyone/jzk-osobni/index_cs.html
Jednotný železniční kurz ČD Cargo http://www.cdrail.cz/OPT/everyone/jzk/index_cs.html

InterRail - poplatky vnitrostátní vlaky http://www.interrailnet.com/interrail-special-trains
InterRail - poplatky mezinárodní vlaky http://www.interrailnet.com/interrail-reservations-international-trains
registrovaný uživatel Mr.Kofi  mail  
10.11.2009 (3:38)  
M, Josef: Když se tak bavíte o tom stativu, lze ho odbavit jako Delivery to aircraft, tzn. že Josef s ním přijde na letiště, projde bezp. kontrolou, dojde do gate, autobus ho odveze až k letadlu a tam stativ předá handling agentovi, který jej naloží dopředu (ČSA lítají PRG - HAM s ATR a to má cargo hold za kokpitem) a po hned přistání v HAM mu jej druhý agent zase dá hned u letadla.. Takto se běžně přepravují např. kočárky.

Jinak díky za krásné shrnutí mezinárodních jízdenek, taky uvažuju o výletu do HAM a rozhoduju se mezi vlakem a letadlem.. Ale nalítáno mám už celkem dost, takže vítězí romantika na kolejích..
registrovaný uživatel M 
09.11.2009 (23:50)  
Brichoni, JP - v podstate to sedi, prepocitany je to pres 27, coz dava 97,20. Akorat to zaokrouhleni na cele koruny se trochu zvrhlo:-)
registrovaný uživatel Téoz  mail  
09.11.2009 (23:36)  
...fajn článek, díky za něj! Napis sedí maximálně, tak to prostě na první pohled je - superdrahý - cestovat vlakem za hranice... a pak veeelkééé množství růůůznýýých slev a zamotanosti. Rozumím, že prostě obyčejného smrtelníka zajímá dostupná nabídka a to v momentě, kdy ji potřebuje a jen mi, co nás to baví, si rádi najdem krásnou a pohodovou cenu...ještě k tomu se s radostí svezem vláčkem třeba k atlantiku a pak zas přes alpy a dánkso zpátky domů... (a nejde jen o cestu)...

Tak hlavně držím palce železnici, aby se jí podařilo získat víc cestujících, ale nějak šíleně špatně na tom není...
09.11.2009 (22:32)  
Pro přepočet CZK > EURO se nepoužívá kurz ČNB, ale tzv. Jednotný železniční kurz, slangově nazývaný JEŽEK, platný "od ... do odvolání", tj. do vyhlášení nového. Svého Ježka mají ČD a.s., svého ČD Cargo a.s. a rovněž JLV a.s.
  1 ... 3 4 5 6 7 ... 10      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko