Praha/Berlín – České dráhy nabízí dražší jízdní doklady než Německé dráhy, alespoň podle tvrzení redaktora České televize v reportáži odvysílané v sobotu 31. 10. 2009. Jak je to možné? Do přímého cenového porovnání jsou postaveny mezinárodní jízdenky dle základního mezinárodního tarifu, které vám prodají na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, a akční nabídka eTiket, kterou si můžete pořídit na telefonické lince nebo e–shopu ČD, s nabídkou Europa–Spezial Tschechien nabízenou on–line i v pokladnách DB. Defacto se porovnává neporovnatelné, což se pokusíme vysvětlit na přímém srovnání těchto dvou zajímavých nabídek. Problém mezinárodních nabídek je ovšem komplikovanější, ať už diskutujeme ceny mezinárodního tarifu nebo nepřehledné množství národních ujednání a dalších akčních slev z něj.
Europa–Spezial vs. eTiket: porovnání protikladů
Pokusme se srovnat nemožné. Nabídky ČD a DB nazývané eTiket, resp. Europa–Spezial nemohou být považovány za alternativy. Každá z nich je cílena jinak; eTiket poskytuje slevu na cesty z České republiky do zahraničí a případně zpět, eTiket pouze pro cestu zpět ze zahraničí do ČR nelze samostatně zakoupit. Naproti tomu Europa–Spezial nabízí jednosměrné nebo zpáteční doklady z Německa do okolních zemí. V tomto ohledu se jedná o nabídky přesně opačné.
eTiket | Europa–Spezial | |
---|---|---|
Doba předprodeje | 60 až 3 dny před odjezdem1 | 92 až 3 dny před začátkem platnosti |
Forma prodeje | Přes e–shop a telefonickou linku | Přes e–shop i v zákaznickém centru2 |
Forma doručení | Tisk z PDF zaslaného e–mailem při objednávce přes e–shop, vyzvednutí na pokladně ve vyjmenovaných stanicích při objednání přes telefonickou linku | Doručení poštou, předání při zakoupení u pokladny |
Návratek či výměna | Návratek ani výměna z důvodů na straně cestujícího není možný | Návratek či výměna možný před prvním dnem platosti3 |
Omezení prodeje a platnosti | Omezený kontingent pro vlak (výjimečně přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spoj a jméno cestujícího | Omezený kontingent pro spojení (i přestupní) a den, vázáno na konkrétní den, spojení a jméno cestujícího |
Vyžadován slevový průkaz | Ne | Ne4 |
Cena jednosměrně Praha – Drážďany / Berlín / Hamburk | 19 / 29 / 39 € | 19 / 29 / 29 €5 |
Vozová třída | Pouze 2. třída6 | Nabídka pro 2. i 1. třídu |
Rezervace v ceně | U některých relací pro oba směry, u některých ve směru z ČR (např. Praha – Drážďany), u některých nelze rezervovat vůbec (např. Praha – Mnichov a Norimberk vlakem) | U všech relací za příplatek 2 €/směr, i pro spojení s přestupy |
Poznámky:
- U spojů na Slovensko až do 2 hodin před odjezdem vlaku z výchozí stanice.
- Prodej v DB ReiseZentrum s cenovou přirážkou 5 €.
- Návratek a výměna penalizován srážkou 15 €.
- Pro držitele zákaznické karty BahnCard 25 sleva 5 €.
- Při vyčerpání kontingentu za nejnižší cenu se nabízí další kontingent s cenou navýšenou o 10 €, 20 €, atd.
- Zpátečního jízdenky Praha – Drážďany pro vlaky EC 178/EC 179 jsou k dispozici pro 2. i 1. vozovou třídu za 22, resp. 33 €.
Stojí za to zmínit, že zatímco eTikety ČD jsou vydávány vesměs na přímé spoje z Prahy, Brna a Ostravy vyjma relace Praha - Ljubljana, kde byl pro jízdní řád 2008/09 zkrácen přímý spoj pouze po Salzburg Hbf. a navázán na přípoj, jsou jízdenky Europa–Spezial vydávány na téměř všechny možné dálkové relace, tedy i přestupní, z Německa do zahraničí. Takže za stejnou cenu můžete cestovat do Prahy z Hamburku, Frankfurtu, Rostocku nebo Koblenze.
Mezinárodní tarif TCV – to nejdražší dostanete na pokladně
Tarif commun pour voyageurs, neboli zkráceně TCV, je základní mezinárodní tarif jízdného, který nabízí všechny z evropských železničních správ, stejně jako některé další na základě přístupu k Úmluvě o mezinárodní železniční přepravě (COTIF) podepsané roku 1980 v Bernu a pozměněné roku 1999 ve Vilniusu. Jízdné je postaveno na bázi kilometrické vzdálenosti a je součtem obyčejného jízdného na trase účtované jednotlivými železničními správami. Že se jedná o ceny mnohdy až přespříliš vysoké, ukazuje následující krátký přehled pro relaci Praha – Berlín a Praha – Hamburk:
Trasa | Cena u ČD (€ / Kč) | Cena u DB (€ / Kč) |
---|---|---|
Praha – Berlín | 50,60 € / 1320 Kč | 60,20 € / 1570 Kč |
Praha – Hamburk | 105,60 € / 2755 Kč | 101,20 € / 2640 Kč |
Přesně takovou cenu vám nabídnou na kterékoliv mezinárodní pokladně Českých drah, resp. v DB ReiseZentru. Chceme–li slevu, základem je vlastnit zákaznickou kartu některé z evropských železničních správ či jiný doklad opatřený logem RailPlus. Např. ČD poskytuje držitelům průkazu In–karta/Rail+, ale i dalším s logem Rail+, slevu 25 % ze základních mezinárodního jízdného. Pro zmíněné relace tak je vaše konečná cena 37,95 € / 990 Kč, resp. 79,2 € / 2066 Kč. Výhodou mezinárodních jízdních dokladů je, že jste osvobozeni od placení veškerých tuzemských rychlíkových, IC/EC, ICE či jiných příplatků, rezervace v povinně místenkových a nočních spojích naopak zakoupit musíte bez výjimky.
eTiket a TCV nejsou jediné nabídky
Pomineme–li akční jednosměrné doklady a základní TCV tarif, existuje nepřeberné množství dalších nabídek, které lze využít a také vzájemně kombinovat. Zmínit všechny je nemožné, proto si uděláme krátký exkurz do toho, co je dobré zahrnout do hledání a kalkulací, jak vaši cestu uskutečnit co nejlevněji.
Zpáteční jízdenky CityStar, které lze vydat do některých evropských zemí (Slovensko, Rakousko, Německo, Nizozemsko, Maďarsko, atd.), mnohdy nabízí také zajímavou cenu. Zakoupit ji lze pro jednotlivce či skupiny, do druhé i první vozové třídy, na český úsek lze uplatnit zákaznickou slevu. Obvykle je nutné je zakoupit v předprodeji do 3 dnů před odjezdem, což neplatí pro jízdenky na Slovensko. Stejně tak podmínka strávit jednu víkendovou noc v cílové zemi před návratem pro Slovensko neplatí. Platnost dokladu je 1 měsíc. Skutečně velmi zajímavá je tato nabídka pro cesty právě na Slovensko. Pro zajímavost můžeme porovnat ceny s nabídkou eTiket:
Relace | eTiket | CityStar + In–karta |
---|---|---|
Praha – Drážďany | 22 €1 / 38 € | 32,40 € |
Praha – Berlín | 58 € | 76 € |
Díky dohodám jednotlivých železničních správ můžete získat slevu na obyčejné či častěji zpáteční jízdní doklady. Taková dohoda platí např. se Slovenskem, Maďarskem nebo Polskem (MOST ČD–PKP). Sleva se pohybuje od 25 do 40 % z ceny tarifu TCV.
„Pasy“ na celodenní cestování ve vybrané zemi jsou také výhodnou nabídkou. V tomto směru máme jako občané bývalé východní Evropy výhodu v tom, že třeba síťové doklady InterRail jsou pro nás levnější jak pro občany západních zemí. InterRail lze zakoupit ve dvou variantách – InterRail One Country Pass pro jednu zemi či InterRail Global Pass pro celou Evropu. Dále občané starší 26 let mohou volit mezi druhou a první vozovou třídou. Mládež volbu vozové třídy nemá, zato má výraznou slevu z ceny takového dokladu. Doklad je vázaný na jméno a konkrétní číslo dokladu totožnosti – občanský průkaz či pas. Varianta pro jeden stát se prodává na 3, 4, 6 a 8 dní, globální na 5, 10 a 22 dní. Při koupi sdělíte, kolik dní z platnosti chcete cestovat. Které dny, to záleží na vás, mohou být rozloženy libovolně v rámci platnosti dokladu – pouze si pak musíte vybraný den vždy zapsat do příslušného políčka na jízdní doklad.
Výhodou je, že u nočních vlaků, které začínají jízdu po 19. hodině, si můžete vypsat až den následující. Tím se dá prakticky celý den ušetřit. Uvedu příklad: jedete Praha – Bregenz s tím, že do Vídně jedete některým z vlaků EuroCity a pokračujete vlakem EuroNight. Do Vídně pojedete na některou z levnějších nabídek a Pass si „vyplníte“ až pro den příjezdu k Bodamskému jezeru.
Tyto síťové doklady se mohou vyplatit i pro pouhou zpáteční jízdu. V roce 2008 jsem potřeboval jet z Prahy do Haagu a zpět. I při uplatnění slevy Rail+ bych za zpáteční lístek dle TCV zaplatil 210 €. InterRail Global Pass < 26 však stojí pouze 159 € a návdavkem jsem dostal možnost procestovat další místa, doklad není vázán na konkrétní trasu.
Během letních měsíců asi mládež zajásá nad nabídkou ÖBB nazývanou Sommerticket. Na stránkách magazínu o ní píšeme každoročně – za 29, resp. 59 € mohou mladí cestovat s mírnými omezením celé dva měsíce po celém Rakousku.
Do skupiny ostatní můžeme bez ladu a skladu zařadit mnoho zajímavých dvoustranných nabídek. Z nichž jmenujme například zpáteční doklady Wien Spezial platné 4 dny na cestu z Brna či Břeclavi do Vídně. Cenou osloví zejména držitele In–karet, kdy za variantu Břeclav – Vídeň a zpět s celodenní jízdenkou na vídeňskou MHD zaplatí pouze 342 Kč. Samozřejmě lze z vnitrozemí přijet do Břeclavi na jiný druh jízdného. Dalším z mnoha zajímavých dokladů je SoNe+DB, na který můžete cestovat jak po Česku, tak regionálními vlaky po vyjmenovaných tratích v Sasku a Bavorsku. Na českém území je omezení na regionální vlaky odvislé od zakoupené varianty – 220 Kč dáte za variantu pouze pro vlaky Os a Sp, 550 Kč za variantu „rychlíkovou“. Za stejné ceny se nabízí i varianta pro Polsko – SoNe+PKP.
A to je vše?
Ne! Ani zdaleka. Pokud uvážíte možnost dělit jízdné na jednotlivé úseky, kupovat část trasy za vnitrostátní tarif, složit několik cest dohromady tak, aby vám vznikl okruh nebo jste využili zpátečního dokladu, zahrnete různé akční nabídky a globální ceny, pak zjistíte, že variant jsou stovky a jednoduše přijít na to, která je ta nejlevnější, vám zabere mnoho času. My jsme vám nastínili základ, který pořídíte v České republice u mezinárodních pokladen, ale máte možnost také zakoupit doklady jiných správ přes internet – např. u zmíněných DB. Možná i proto jediný projekt vyhledávače, který se snažil dopočítat i nejvýhodnější jízdné, nenabízí nejlepší či smysluplné ceny vždy.
Pro přepočet Korun českých a Eura byl použit kurz ČNB z 4. 11. 2009, tj. 26,085 Kč/EUR.
Zdroj: ČT 24, iDnes, České dráhy – eTiket, RailPlus, CityStar, InterRail, Wien Spezial, SoNe+DB, SoNe+PKP, e–shop, DB – Europa–Spezial Tschechien, MDČR – Úmluva COTIF, Cestování vlakem po Evropě (WikiTravel)
Vzato do důsledku, v kursbuchu SŽDC, který je úředním vydáním železničního jízdního řádu jsou uváděny vnitrostátní tarifní kilometrické vzdálenosti až do zahraniční stanice Kúty (250), Retz (248), Gmünd NÖ (199), Summerau (196), Furth im Wald (180), Schirnding (179), Bad Brambach (147), Bad Schandau (098)... Nikde není uvedeno, že se jedná o území "cizího státu" nebo pohraniční stanici, jako provozovatel dráhy je uvedena SŽDC s.o., jako dopravce ČD a.s. takže do takových tarifních bodů by měly být vydávány jízdenky za vnitrostátní jízdné. Z ničeho titiž neplyne, že někde je "tarifní bod Grenze".
M : zrušení tarifního bodu Grenze by (pokud pominu to, co jsem napsal výše) znamenalo, že například jízdenka České Velenice - Gmünd NÖ (2 km) by stála 10 Kč, což je řekněme přijatelné, zatímco dle TCV se počítá jízdné samostatně za jeden km na straně ČD a samostatně za jeden km na straně ÖBB. I kdyby to bylo se slevou 50 %, ze základní ceny 1 EURO, tak to bude 2,5x dražší...
Podobně jízdenka ze Znojma do Retzu by stála 29 Kč, tj. něco přes 1 €.
Ve Villachu žádný jízdenkový automat není, vozbu do Tarvisia Boscoverde zajišťují ÖBB.
Nemůžu se zbavit dojmu, že mě oblbují (až téměř okrádají) "na každom kilometri"!
Ivo Rušák 11.11.2009 (23:48)
Ale mám neodbytný dojem, že mě k tomuto způsobu dopravy (pozn.: je myslena jizda autem) ČD vlastně svým způsobem nutí...
Blbce z nikoho nedelam, jen je mi ponekud za tezko, kdyz nekdo sam od sebe pise blbosti...
Opět překrucujete to, co jsem napsal. Ale to si každý inteligentní čtenář ověří sám prostým porovnáním textů. Rád se nechám poučit, rád vyslechnu, jak je "to" doopravdy (ostatně, proto jsem i svůj původní příspěvek napsal, abych se v reakci na něj něco zasvěceného dověděl), ale od lidí, kteří jednají korektně. Tedy kteří ze mě nebudou dělat za každou cenu blbce.
A omlouvám se panu Petrákovi, že jsem (byť nechtěně) posunul debatu poněkud mimo téma. Už nadpis článku upozorňuje, že je tu jistý problém. Ale - žel - vzájemným napadáním jej ani neobjasníme, ani nenastíníme možné řešení...
Takže už dále nebudu na nic reagovat, aby zase ti zasvěcenější mohli diskusi vrátit na tu kolej, na kterou patří.
Tak dobre, CD nuti jezdit lidi autem - tak a ted i ja rozumim ekonomice zeleznicni dopravy:-))
kobros - jo a na druhe strane budou grafy urcujici efektivni cenu pro vyrobce... Ty grafy poptavky a nabidky jsou super. Jestli cena nema s naklady vubec nic spolecneho, tak dobre, akorat nevim, jestli to plati i nekde tam, kde by podle grafu firma davno ukoncila cinnost.
PS: Doporucuji precist si i druhou vetu z toho citovaneho prispevku, protoze je jaksi podstatny. Ale uznavam, ze vtrhnout to z kontextu je snazsi
Při sledování této diskuse se mi jeví titulek článku jako velmi vhodně vybraný.
Složitost a náročnost postupu při pořízení jiné, něž přímo před odjezdem vlaku zakoupené jízdenky u nástupištního automatu či pokladny spolu s cenou jsou skutečně odrazující. Natankovat, zaplatit a jet (bez jízdního řádu) je pro mne přijemnější, jednodušší (a ani si nemusím nasazovat brejle na čtení). Že by to mohl být podnět pro marketingové pracovníky ČD i DB, jak neodrazovat platícího zákazníka?
Pak zbývají jen (parní) nostalgické jízdy, nebo saské úzkorozchodky, kde mi mile prodá jízdenku průvodčí. Ale to se jdu vlakem pro radost svézt a ne se nechat přepravit.
Pocul som uz aj o pripadoch kedy to kontrolovali, ale sam som to este nezazil :)
Prosim, zkuste si vzit jakoukoliv ucebnici zakladu ekonomie a na prvni strance tam bude graf nabidky a poptavky a ve vysvetleni bude uvedeno, ze cena na trhu NEMA s vyrobnimi naklady VUBEC co do cineni. Je ciste zalezitosti poptavky a je pouze na vyrobci, jake naklady bude se svym produktem mit a zda mu bude vydelavat.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.