..: Vlaky 'parents friendly'? V Česku zatím moc ne... :..

ČD 971.024, Sp 1618, Odb. Chotěbuz, foto: Liška Česko — Někteří železniční dopravci pro samou honbu za nejefektnějšími a mediálně atraktivními vlaky pozapomínají na minoritní skupiny cestujících. České dráhy nejsou výjimkou, spíše naopak; bezbariérovost se v jejich slovníku zatím příliš nevyskytuje. Jak se tedy jednoho dne dařilo v českých vlacích jedné „zabariérované“ skupině – čerstvým rodičům s kočárkem? Ač odjakživa fandím železnici a jako adolescentní „režijkář“ jsem české tratě doslova prokřižoval, už dlouho, až na občasné svezení Eskem, jsem nevyužil jejích služeb a paradox mě přivedl zpět do dálkového vlaku až po několika letech. Shodou okolností v roli čerstvého otce, a to hned „v plné polní“ – s manželkou, obsazeným kočárkem, jezevčíkem a několika zavazadly. Schéma klasické — první část cesty regionálním spojem, poté přestup na vlak vyšší kvality. A jak mě modrá armáda po letech přivítala?

Regionova - 014, foto: zhm První kontakt potěšil – nástupní nádraží v příhraničním městečku bylo uklizené, bezbariérové a opravené; k dokonalosti mu chyběly jen vysoké perony. Ani usměvavý a ochotný personál nezklamal. Do nízkopodlažního oddílu čisté a poloprázdné Regionovy se dostal kočárek i jezevčík snadno (ač z nízkého nástupiště), pro oba i s přisednuvšími rodiči bylo místa dost a na rozměrné voňavé toaletě nechyběl přebalovací pult. Nebýt absence jakýchkoliv prostor pro zavazadla (v nízkopodlažním oddílu nakonec nouzově posloužily háky na kola nad hlavami), expozice vůči rozmarům počasí (zástěna chyběla a obrovské dveře na nás i miminko na každé zastávce pustily ledový vítr zvenčí) a poněkud tvrdého a hlučného chodu, udělil bych nejvyšší známky.

Dálkové bariéry

Sedadla vozu Bmz241 Ukolébán jsem i s rodinou přestoupil do (půl hodiny zpožděného) vlaku EuroCity, sestaveného z „dvoustovkových“ vozů Českých drah řad Apmz a Bmz. S jízdenkou do druhé třídy jsem přešel kolem velkoprostorové „jedničky“ k moderní oddílové dvojce — velkoprostorové vozy v soupravě (i ve vozovém parku ČD) chyběly. A tam mě již čekala vysoká podlaha bez nějaké plošiny; náš lehký tříkolový kočárek naštěstí lze ve dvou zvednout snadno; samotná maminka s těžším modelem by ovšem zůstala odkázaná na cizí pomoc. Ta by jí ale nebyla moc platná – stejně jako já by totiž neprojela přes zúžené dveře do boční chodbičky a musela by zůstat u záchodů, doufajíce, že nebude moc překážet vystupujícím a nastupujícím na mezilehlých stanicích. Náš kočárek lze naštěstí snadno rozebrat a složit, jinak bychom jej taktéž museli nechat na představku! Pak jsme objevili prázdné kupé, nanosili do něj rozložený kočárek a museli jím zastavět úzkou mezeru mezi sedačkami – jinam se nevešel a prakticky nám znemožnil volný pohyb. A v cíli pochopitelně totéž v opačném pořadí a navíc okořeněné vystupujícím davem. Cestu jsme tedy přežili s drobnými šrámy přežili, ale ani si nechci představovat obsazenější vlak, nastupování bez vysokého perónu, nebo že by moje manželka a jezevčík byly cokoli jiného, než tolerantní a klidné osobnosti…

Podobný příběh denně zažívají tisíce Čechů. Nebýt železničním fanouškem, asi bych to vzal jako daný fakt a zavrhl cestování vlakem přinejmenším do doby, než současné novorozené i kýžené druhé dítě povyroste – čili minimálně na dalších pět let. Jenže já se autem najezdil už dost, není mi lhostejná devastace životního prostředí a kromě toho jsem po cestě sledoval protijedoucí vlaky vyšší kvality a vypozoroval, že rakouským soupravám zpravidla nechybí speciální vagón pro invalidy a matky s dětmi a německým aspoň oddíl pro přepravu jízdních kol a objemných zavazadel, který sice žádný nadstandardní komfort „kolečkářům“ neposkytuje, ale aspoň se do něj dostanou. Jen logo ČD a piktogram invalidního vozíku či kočárku jsem pohromadě na žádném rychlíku nezahlédl…

Bezbariérová vozidla ČD
Typ Počet Současný stav
680 7 V provozu
814 209 Probíhají dodávky, 135 v provozu
814.2 26 Probíhají dodávky, 20 v provozu
912 1 V provozu
843 31 V provozu
842 37 Rekonstrukce od 2010
954 a 954.2 36 V provozu
961 34 Rekonstrukce od 2010
471 75 Probíhají dodávky, 62 v provozu
840, 841 33 Dodávky 2011-2012
451, 452 41 V provozu, nahrazovány 471
Další ohlášené VŘ pro rok 2010:
Rekonstrukce BDbm(r)see 65 Rekonstrukce 2011-2014
Nové dvoupodlažní EMJ 8 Dodávky od 2011
Nové nízkopodlažní motorové vozy 4 Dodávky od 2012
Nové jednopatrové EMJ 23 Dodávky od 2012
Nové dvouvozové DMJ 33 Dodávky od 2011
Celkem (kromě 451/2) 622 V provozu 292 + 16 ks BDbmrsee

Kočárek či vozík? Nezájem…

A tak jsem si udělal malou rekapitulaci — fakt, že míří k Českým drahám je jaksi daný skutečností, že dosud obsluhují drtivou většinu domácích spojů. A došel k závěru, že kočárek či invalidní vozík je ve vnitrostátní dálkové přepravě stále nevítaným druhem. Vagónů pro jejich přepravu mají totiž České dráhy podle dostupných údajů z poloviny roku 2009 celkem 65, z toho pouhých 16 je vybaveno zvedací plošinou! Tedy na kvalitní obsluhu nanejvýš 3 – 4 relací. Nejnovější z nich byl pořízen před 22 lety, pochopitelně ještě za socialismu… Pro lepší představu je dobré připomenout, že park ČD obsahuje téměř 2300 vozů, používaných v klasických soupravách (včetně spacích, jídelních a speciálních) a vagóny pro „kolečkáře“ tedy tvoří necelá tři procenta. Lze to vyjádřit i tak, že při uvažované průměrné sedmivozové délce vnitrostátního rychlíku (a regionálního vlaku, vedeného klasickou soupravou), sestaveného výhradně z vozů ČD klasické stavby, se na „kolečkáře“ dostane v každém pátém vlaku, zvedací plošina pak v každém dvacátém… Na mezinárodních spojích je situace trochu lepší, avšak nikoliv zásluhou ČD. Ty totiž za téměř 21 let od revoluce pořídily 83 moderní vozy (nepočítám–li dobíhající dodávky téměř 220 budyšínských „honeckerů“) a nechaly zrekonstruovat cca 220 starších vagónů, z toho ani jeden pro vozíčkáře a kočárkáře! Trochu příznivější vítr zavane v nejbližší době — ke stávajícím 16 „plošinovým“ vozům přibyde série 34 rekonstruovaných řídicích vozů staré řady 961 pro soupravy push–pull, které jejich řady více než ztrojnásobí. Tak tedy houšť a větší kapky, už před deseti lety bylo pozdě.

To se týká jen „velkých“ vagónů; samozřejmě, že v „menších“ vlacích je situace lepší — do většiny elektrických příměstských jednotek (kromě řady 460/560) se s kolečky dostaneme snadno, totéž platí samozřejmě i pro Regionovy a moderní „řidičáky“ starého značení řadou 943/954. Jenže i těch je zatím zoufale málo, takže i když už na nemnoha relacích převzaly kompletní rychlíkovou vozbu, stále chybějí zálohy a tudíž i stoprocentní garance nízkopodlažnosti. Nakonec i do obyčejné 810 se lze s kočárkem s cizí pomocí aspoň dostat a usadit na představku, avšak naprostá většina klasických souprav na své palubě dětská vozidla nevítá. Kdy se to změní? A kdy si ČD všimnou, že i rodič s kočárkem by se rád občas svezl rychlíkem? Místa pro „kolečkáře“ v zavazadlových vozech doslova mezi balíky, tak jak jsou prezentována na některých spojích (hytláky řady BDs či jiných mají dostatečně široké dveře, takže jsou podle ČD bez dalšího vhodné pro jejich převoz) lze jen stěží brát ve 21. století vážně.

814 Regionova, Olomoucký kraj, foto: České dráhy 814 Regionova, WC, foto: České dráhy Siemens Desiro Classic (RegioJet) a lok. ř. 242 (ČD), Brno hl.n., foto: Juraj KováčBezbarierové vozidlo, vozíčkář, foto: ČD

Zdroj: Vlastní pozorování, Wagonweb; foto: České dráhy


NIcKON Poslat mail autorovi | 26.8.2010 (16:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla Reportáže

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   
editor nebo admin ŽP NIcKON  mail  
19.11.2010 (0:27)  
MZ: Ale co když má někdo zrovna napotvoru v tom kočárku dítě? Tři hodiny ho držet v rukách není nic moc příjemnéno ani pro jednu stranu.
05.09.2010 (21:22)  
Problém s přepravou kočárků, resp. s jejich naložením do vozu a umístěním má původ ve zrušení služebních vozů a možnosti přepravy ve služebním voze ... Vlaků bez služebních vozů bylo minimum, především šlo o posilové vlaky ...
02.09.2010 (15:29)  
párkrát jsme s kočárky se známými jeli Bílovice nad Svitavou-Brno Židenice-Brno Lesná, tedy 560 a Bdmtee a byl to slušný vzpěračský výkon, velký kočár neprošel vedle zábradlí do 560, takže jsme ho museli nadzvednout až nad něj. Jinak, když teď manželka potřebovala použít vlak Nemotice-Brno a zpět, ptala se na Regionovu, kterou jsme jeli ve Zlíně, tak to jsem jí nemohl sloužit, ale je škoda že v soupravě 854+054+954 není žádná nízkopodlažní část, jinak je to motorák bez chyby. Ta plošina na vozíčky nevím, jestli by ji nechali použít i na kočárek? Ale jinak tam stejně brousí ještě krokodýl a opět Bdmtee, takže nic moc
31.08.2010 (14:40)  
Spousta lidí, kteří necestují pravidelně si myslí že se jedná o vůz čistě pro služební účely a tudíž do něj nenastupují.
No tak to můžete poděkovat Najbrtu, ten tohle ještě zvýrazní, když mají půlené vozy komplet odlišné zbarvení... :-)
31.08.2010 (12:50)  
Krásným příkladem promyšlené bezbariérovosti u ČD jsou zvýšená nástupiště ve stanici Starkoč. Vypadají báječně, ale jen do doby, než přijedete s kočárkem, nedej Bože s invalidním vozíkem. Kdosi totiž zapomněl buď udělat, nebo dokonce naprojektovat snížené přechody přes koleje. Chudák vystoupivší invalida tak zůstane uvězněn na nástupišti a pokud se nad ním nesmiluje několik lidí, kteří ho vynesou z kolejiště, může jen čekat na jiný spoj, kterým zas nástupiště opustí...
30.08.2010 (19:15)  
zachod uprostred vozu je preci jen nezvyk a malokdo ho tam najde, i kdyz stoji primo pred nim.

Vidíte, a já třeba při cestování vyhledávám tento vůz.

1) Spousta lidí, kteří necestují pravidelně si myslí že se jedná o vůz čistě pro služební účely a tudíž do něj nenastupují.

2) WC je zde prostorné, většinou čisté, ale HLAVNĚ ve směru jízdy! :-)
registrovaný uživatel Sim 
30.08.2010 (11:45)  
Je to o prioritach. Nekomu pripada lepsi poridit si za tri mega byt v centru mesta a prepravovat se verejnou dopravou, jiny uprednostni bydleni za zlomek ceny (a je v principu uplne fuk, kolik konkretne, esi je to polovina nebo petina) nekde na vesnici, koupi si auto a jezdi do prace (a nejen tam) jak potrebuje... jaka bude vysledna ekonomicka bilance zalezi na spouste veci - nejen na tom, za kolik, jak daleko od baraku a jak casto mi jezdi bus nebo vlak.

Ohledne prepravy kocarku a invalidu mi prijde velmi rozumny koncept, ktery je v nemecke casti rychliku 355 (lepe receno vsech pod kridly Arrivy). Krome nekolika vozu Bm druhe tridy je v souprave pulena jednicka, reprezentovana vozem ABvmz61 http://www.zelpage.cz/detail_vuz07.php?id_vuz=56620&rok=10 ... na strane druhe tridy jsou sirsi dvere, prvni kupe je na celou sirku vozu a je hned vedle zachodu - oboji (vcetne prujezdnich dveri) uzpusobene na manipulaci s vozikem nebo kocarkem. Ted z hlavy nevim, zda je tu zvedaci plosina nebo ne, ale i tak mi to prijde celkove vhodnejsi reseni, nez ceska obdoba tehoz jmenem BDbm(r)see.

Ty nase rychle pulene hytlaky totiz potrebuji pomoc obsluhy vlaku - "nastupuje" se s vozikem nebo kocarkem sluzebnimi dvermi, z jedne strany do ulicky, z druhe dovnitr do sluzebniho oddilu. Pokud jsem to pochopil spravne, postup je ten, ze podam vozik/kocarek pruvodcimu a pak si to jdu obehnout pres normalni dvere na kraji vozu. Zbytek je v podstate OK, az na drobne detaily:
- zachod uprostred vozu je preci jen nezvyk a malokdo ho tam najde, i kdyz stoji primo pred nim.
- kupe hned u soupacich nastupnich dveri nema kvuli bezpecnosti normalne oteviratelna okna (dodelavala se blokace)
registrovaný uživatel M 
29.08.2010 (12:49)  
Nevim... Dve veci jsou jiste

1. IDS v Olomouckem kraji by skupina orangutanu zvladla pripravit lepe, nez-li je stavajici stav

2. Tezko bude jezdit autobus v hodinovem taktu Plumlov-Lutin, protoze za cely den takhle jede 10 lidi a to je malo na jeden autobus, natoz na 15 autobusu.
Predpokladam, ze nikdy nebudou autobusy obsluhovat benzinky nebo motoresty u dalnice (kde take pracuji lide (platici dane) a nejak se tam musi dostat)
Verejna doprava ma proste smysl az od urciteho poctu cestujicich

Pozn.: Ty skolni deti a taky asi i ten dedek pojedou z obce do mesta, tedy z Plumlova do Prostejova. Pripadne pokud bude chtit dedek za babkou do Lutina na navstevu, tak tam nebude jezdit denne a nemusi tam na konkretni hodinu, kterou nemuze urcit. Takova spojeni se jim nabizi a auto nepotrebuji.
Ty "divne" kombinace (prdel-prdel v konkretni cas) jsou veci jen pracujicich
registrovaný uživatel SzKT  mail  
29.08.2010 (0:06)  
M: Ano, to je pravda. A není náhodou v tomto případě cosi špatně? Dopravní systém by měl každému umožňovat možnost volby, když už se platí z našich daní. Když odhlédnu od toho, že provoz auta je drahý, pořád jsou lidi, kteří to auto mít nebudou. Jednak jsou to školní děti (rozhodně jejich potřebám nestačí 1 spoj odpoledne domů- škola končí každému jindy a poflakující se děti po městech nejsou to pravé ořechové) a důchodci (nutit poloslepého dědka, aby jezdil do města autem znamená permanentně ohrožovat jeho okolí). A samozřejmě další skupiny lidí. Prostě když nejde rozumná dopravní obslužnost zajistit vlakem, musí přijít ke slovu autobus nebo alternativní metody á la broumovské maršrutky. Pokud nehodláme lidem dopravu zajistit tak, aby využívání VHD nesnižovalo kvalitu jejich života, bylo by správné zastavit veřejné financování ZDO (jako v Estonsku), přičemž do roka a do dne nám vlaky osobní dopravy z 99% dojezdí (taky jako v Estonsku). To je ale věc politické volby a je známo, že např, ve Švýcarsku podporují opatření na rozvoj veřejné dopravy i zarytí automobilisté- prostě proto, že budou mít prázdnější silnice. Nicméně každý by si měl ujasnit, co vlastně chce- opravdu miluju, když šotouši řvou, že bez auta to nejde, ale fakticky chtějí po státu/kraji dotace do systému, který je (vzhledem k účelu plateb) disfunkční a jediný, kdo z toho něco má, jsou ti šotouši.
Honzatvs: To je otázka volby. Znám lidi, kteří mají i míň, než těch 20 000 Kč a autem jezdí, dokonce všude. Ale zato nechodí do hospod, necestují a odpírají si různé další požitky, aby mohli jezdit. A nejhorší na tom je, že tyto lidi prostě nenapadne, že bez auta by jejich kvalita života vzrostla- přeci nebudou jezdit "sockou", ne? Holt když chceš s průměrným platem plnohodnotně žít, musíš se odstěhovat do velkoměsta a obejít se bez auta (a nutných potřeb na venkově). A nebo se auto stane nejváženějším členem rodiny, do něhož se cpou všechny disponibilní peníze- fakt úžasný výběr...
28.08.2010 (23:20)  
Ty totiž za téměř 21 let od revoluce pořídily 83 moderní vozy (nepočítám–li dobíhající dodávky téměř 220 budyšínských „honeckerů“...
Vše je o pěnezích... Až pojedete (nebo budete platit) 30km za 170kč, tak budete mít výbroné regioshuttle-y a všichni se budou mít hej... Ovšem kdo vám za to takové peníze dá... (konkrétně železnice *Wald bahn)
  1 2 3 4 5 6      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko