..: Velká kola, která se nikdy neotočila :..

2C2 na trati, foto: SNDL Jak u všech všudy nakreslit, že je parní lokomotiva rychlá? Jasně – k mašině s náležitě velkými koly se připojí pořádný štrúdl rychlíkových vagónů, to všechno se posadí na nějakou sugestivně přímou dvoukolejku a do trolejového vedení nad kolejemi se našmudlá umírněný závoj kouře z dobře prohořelé vrstvy na roštu. Asi jako na úvodním obrázku, představujícím jakousi německo-česko-šindlauerovskou „konstrukční“ školu. Čili: pojezd 2´C2´, kola s průměrem 2 150 mm, vehementní čoud, 15 vagónů a skromný rychlostník s číslem 160 – co chcete ještě řešit? No, sto šedesát to asi nepojede; k tomu by chudák mašina potřebovala tak 5 000 indikovaných koní. Což se asi nestane, ale obrázek vypadá impozantně.

No dobře, ale co když je na obrázku lokomotiva samotná, bez vlaku, bez tratě, bez kouře, prostě jen tak „technicky“? Žádný problém: udělají se pořádná velká kola, případně pořádný kotel, a ten zbytek už z toho nějak vyplyne. Tuto bohulibě prostou metodu jsem si před nějakými třiceti lety poměrně oblíbil a tak vznikla sbírka tu zajímavých, tu naivních, tu dočista slabomyslných obrázků. Jedno mají ale společné: velká kola těch rozličných lokomotiv se nikdy nikde ani jednou neotočila.

2C2 05, foto: SNDLZačneme jednou relativně věrohodnou lokomotivou, která opět pochytila od každého něco. Přece jen ale má asi nejblíž k německé řadě 05, jejíž reprezentantka 05 002, jak známo, dokázala jet rychlostí 200,4 km/h. Častým problémem rychlých parních lokomotiv býval horký běh ložisek běhounů, snad proto jsem lokomotivě propůjčil velká kola nejen na hnací a spřažená dvojkolí, ale i na všechny běhouny. A aby si lokomotivní mančaft hleděl rychlosti a neosahával nervózně ložiskové domky, také tendrové podvozky mají vnitřní rámy.

2C2498, foto: SNDLZatímco hnací a spřažené nápravy svým ohromujícím průměrem naznačují, že rychlosti hodně nad 200 km/h by pro tuhle lokomotivu měly být všedním chlebem, s aerodynamikou předních partií jsem si hlavu evidentně nelámal. Nicméně mašině nelze upřít zvláštní strojařskou krásu, počínající pěkně elipsovitými nárazníky a čtveřicí pozičních světel, pokračující monumentálními kouřovými plechy a patrně trojitou dyšnou Kylchap, a končící podivně tvarovaným skříňovým kotlem. No, ale kdyby se to trochu dotáhlo…

2C2 3970, foto: SNDLPřehlídku lokomotiv s uspořádáním dvojkolí 2´C2´ukončíme zajímavou perokresbou tendrovky, jejímž stavebním vzorem nepochybně byl starý dobrý papoušek libeňský. Vzhledem k velkému průměru hnacích a spřažených kol už nezbylo moc místa na postranní vany a také zadní vodojem se zdá menší než u citovaného vzoru. Ostatně také s ohledem na značný rozvor zadního podvozku i jeho vzdálenost od poslední spřažené nápravy se navrhované řadové označení 397.0 (je na okraji papíru, který jsem podstatně uřízl) zdá poněkud problematické. Zato přední partie lokomotivy, alespoň co do vzhledu, jeví se velice sympaticky a možná by tahle mašina s pár béčky na háku nevypadala špatně.

2D1 44, foto: SNDLČtyřnápravové výmysly začínají obrázkem, jehož trestuhodnou naivitu vyvažuje odvaha, s níž jsem do tohoto rozhodně nelehkého pohledu šel, navíc pochopitelně bez nějaké věrohodné předlohy. Čtenáře, kteří jsou obeznámeni se stavbou parních lokomotiv, najmě s konstrukcí pojezdu a zadních partií hlavního rámu, prosím o shovívavost. Strojvůdce a topiče pak žádám, aby se na tu kresbu raději nedívali vůbec. V neposlední řadě, i Němci by se asi podivili, odkdy má řada 44 DR uspořádání pojezdu 2´D1´ a tak blbě řešená dvířka do kuchyně. Kromě toho bych si mohl na hlavu vysypat celý popelník (který na obrázku mimochodem jaksi není), ale zase na druhé straně, dneska už bych na obrázek tohoto typu mentálně neměl.


2D2kapotovana, foto: SNDLTěžko říci, co vlastně bylo přímým vzorem téhle smyslně kapotované lokomotivy, ale výsledný vzhledový dojem zase není nejhorší. Zřejmě největší pozornost jsem věnoval řadám nýtů na plechovém oplášťování, kdežto pojezd dostal krutě na frak. Jeho modrá barva by se ještě vydržet dala, mnohem hůře ale dopadl hnací mechanismus, který je z neznámých příčin vyveden bez pístní tyče. To je u parního stroje dost závažný nedostatek a tudíž otázka, jakou rychlostí by tenhle červený ďábel byl sto jet, zdá se mi vysoce akademická.

2D2, foto: SNDLTak tahle lokomotiva evidentně není zamýšlena pro rychlosti přes 120 km/h, zato nemůže zapřít, že jejím ideovým vzorem byla východoněmecká řada 01.5 s jakousi škodováckou budkou. Do konstrukce se ovšem důrazně připletla také libeňská ČKD, a to tradičními dvounápravovými kývačkovými podvozky z motorových lokomotiv. Ty už tak dost dlouhou lokomotivu s tendrem ještě více opticky prodloužily, což by se v provozu asi dalo vydržet. Horší by to asi bylo například s vyprazdňováním popelníku.

2D24981, foto: SNDLVelmi sympatická lokomotiva, spojující četné prvky poklidně československé konstrukce, aneb směs řad 475.1, 476.0 a 498.1. Dokonce i tendr povědomých tvarů nevykazuje žádnou velkou divočinu. Hnací a spřažená kola opět nevypadají na nějaké rychlostní extravagance, ale kotel tentokrát svými rozměry slibuje docela dost koní. Čili se zdá, že to, co by lokomotivě chybělo na rychlosti, to by asi vynahradila výkonem. Anebo aspoň elegancí. I když – uvažovat v roce 2012 nad „projektem“ lokomotivy, která by možná byla moderní tak okolo roku 1950 – má to smysl? Asi nemá. Ale nemusíme snad být pořád tak komisní.

2D2 s prevodem, foto: SNDL

A na závěr to nejlepší, respektive to nejpraštěnější. Na rovinu řečeno, hodně dlouho jsem přemýšlel, zda sem tenhle obrázek z roku 1981 vůbec přitáhnout. Študák třetího ročníku průmky by přece jen už měl vykazovat jistou technickou úroveň. No, nic – já toho dnes ve svých járech přece jen už docela dost vydržím, a aspoň je veselo. Ostatně není to nápad zase tak originální. Zvýšit rychlost převodem „do rychla“ zkoušeli konstruktéři aut nebo bicyklů rovněž, byť, pravda, poněkud důvtipněji. Teda, nechtěl bych být v kůži těch pístních tyčí, co by to musely „utáhnout“! Ale zato: dovedete si představit ten originální zvuk, až by se tahle ozubená příšera rozjela? Něco jako třeba štokr a bobinka v jednom…

Nuže, všechna tahle velká (nebo aspoň větší) kola se nikdy neotočila - ale něco podobného se přihodilo devíti z deseti lokomotiv, co jsem kdy nakreslil. Ale byla by škoda nechat si takové pitomosti sobecky pro sebe. Svět výmyslů přece nezná hranic.


Zdeněk Šindlauer | 29.1.2012 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Vozidla

Další z regionu Evropa


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Véna 
25.03.2012 (17:07)  
Nicméně ta poslední aerodynamická konstrukce vypadá jako kdyby ji navrhnul sám černokněžník Zababa.
registrovaný uživatel PeS 
02.02.2012 (18:40)  
Opět výborné počtení a krásné obrázky. Díky za další článek!
registrovaný uživatel Hary 
01.02.2012 (11:42)  
Vážení, vidím,že tu probíhá vášnivá odborná diskuse, ale nikoho asi ani nenapadne pochválit ty krásné kresby pana Šindlauera - tak to s dovolením udělám já: Pane, máte moc hezké obrázky, už jsem si jich všiml i dřív...
S přátelským pozdravem
Jiří Rameš
www.jirirames.cz
30.01.2012 (23:45)  
Ta posledni s kapkovitou pridi pripomina jakysi nemecky dieselovy experiment :) Jinak moc super studie.
registrovaný uživatel MB 
29.01.2012 (23:58)  
ZdŠ: Já tím chtěl říct že ta aerodynamičnost by tam byla velice dobrá, měl jste tenkrát dobrý odhad i bez výpočtového softwaru. Nebyli nakonec ti kluci od Siemenseu u vás předtím na návštěvě?
registrovaný uživatel kvajda 
29.01.2012 (23:02)  
Ten rudý ďábel jezdil jako model v Train simulátoru,jen měl víc hnacích náprav a zalamovací kotel.Jak se zalamovaly spojnice,to tedy netuším,ale jezdilo to přes 160km/hod.Pohled z budky bylo něco extra,hlavně v zatáčkách,kde se prostě kotel zlomil v polovině.Škoda,že ten model už nevlastním,kdo neviděl,neuvěří.
registrovaný uživatel MB 
29.01.2012 (19:24)  
Já si nemůžu pomoct, ale v té rudé potvoře vidím mezi ušima kabinu tauruse.
registrovaný uživatel Trakia 
29.01.2012 (18:53)  
Já taky myslím,že je to zajímavý článek. Myslím,že takových lidí,co si dělali v mládí takové trošku najivní plány,a nejen lokomotiv,je víc.
Já kdysy jen tak v představě vymýšlel panťák pro rychlíky. Na papíře to ale nemám.
Ten vlak měl mít 13 vozů,kupéčka,hnací vozy čela jako 150-ky a nátěr jednotky jako původní nátěr slovenských dvojiček 131.
Navíc,abych se vrátil k tématu tohodle článku,tak v podstatě někdy taky přemýšlím,jak by vypadala moderní parní mašina.Jak by se vyvinula,nebýt ukončení vývoje kvůli zavedení motorové a elektrické trakce.
registrovaný uživatel stoupa  mail  
29.01.2012 (18:03)  
ad Fluidní kotel:

No, moc tomu nevěřím. Všechny středo - a vysokotlaké pokusy s kotli s nuceným objehem (Löffler a pod.) končily celkem rychle. Namáhání trubek a jiných částí jízdou bylo už moc.
registrovaný uživatel Petryk 
29.01.2012 (17:23)  
Laďuše: Fluidní kotel do lokomotivy, to by byla bomba :-D Představuju si jak by byla naprogramovaná řídící jednotka dávkování paliva, aby ta hořící koule uprostřed kotle při rozjezdu neutíkala dozadu a naopak při brždění nepředbíhala lokomotivu :-D
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko