Ostrava - V poslední době se často mluví o uvažovaném nasazení polských jednotek řady EN57 na večerní a noční osobní vlaky na Ostravsku. Rozhodl jsem se proto tuto jednotku vyzkoušet. Předmětem mého "minitestu" byla rekonstruovaná jednotka číslo EN57-1952, které je v současné době nasazováno na vlaky Os 99903 a 99904 v úseku Chałupki - Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět, kam zajíždí z polských Katowic a Racibórze.
Popis jednotky
Jednotky EN57 byly vyráběny podle starších vzorů německého původu v továrně Pafawag Wrocław bez zásadnějších inovací neuvěřitelných 30 let (1961-93) v celkovém počtu 1429 souprav. Změny se týkaly (a i u dnešních rekonstrukcí týkají) prakticky výhradně interiéru - původní koženku nahradily nepříjemné "anatomické" plasty.
Vlak 99903 přijel do Bohumína z Racibórze 10 minut opožděn. Pro cestu tam jsem zvolil prostřední vůz, ve kterém je umístěn motor jednotky. Nastoupil jsem po celkem příkrém schodišti a usedl. Stal jsem se tak asi jediným cestujícím ve voze. Vstupní dveře do vlaku jsou dálkově ovládány ze stanoviště strojvedoucího, cestující nemá žádnou možnost ovlivnit otevření či zavření dveří (u některých, pro provoz v ČR neschválených, jednotek EN57 existuje možnost ovládání dveří pomocí tlačítka dveří ve voze). Každý vůz třívozové jednotky je rozdělen na tři oddíly. Interiér je laděn do barvy dřeva. Na stropě se nacházejí ničím nechráněné zářivky. Sedačky 2. třídy jsou rekonstruované s červeným plyšovým potahem v uspořádání proti sobě. Jejich tvar není v našich končinách úplně obvyklý a tak nějakou dobu trvá, než si na něj zvyknete. Nezvyklá je i poloha oken, která jsou oproti jednotkám řad 460 či 451/2 mnohem výše. Verze EN57 pro provoz v ČR se od původního stavu z pohledu cestujícího (tzn. mimo modernizace řídícího stanoviště, elektrické výzbroje, apod.) liší především nově dosazeným oddílem 1. třídy. Rozdíl mezi 1. a 2. třídou je hlavě v jiném typu sedaček a jejich uspořádání za sebou.
Když mluvíme o interiéru, nesmíme zapomenout na to nejdůležitější, na WC. Toalety jsou umístěny v krajních vozech jednotky. PKP si na jejich rekonstrukci celkem daly záležet. Bohužel stále nejde o uzavřený vakuový systém, takže záchod ve stanici prostě nepoužijete. Po vstupu do kabinky vás nejspíše jako první zaujme na naše poměry velká záchodová mísa. Spláchnete sešlápnutím jakési šlapky (podobný systém používají ČD ve vozech řady B). Stěny jsou obloženy bílým plastem v kombinaci s nerezovými komponenty.
Jízdní vlastnosti
Jak jsem napsal již dříve, pro svou cestu jsem si vybral prostřední motorový vůz. To není právě šťastná volba, zvláště pokud cestujete na delší vzdálenosti. Ihned po nástupu mě zaujalo, že vůz od motoru mírně vibruje. Při rozjezdu začíná vydávat motor hlasitý zvuk, který se zvyšující se rychlostí zvyšuje také. Při nájezdu na výhybku celý vůz vrže. Příjemné není ani brzdění do stanice. Brzdy vydávají typický hučivý zvuk, ale v mnohem větší míře, než je v našich končinách obvyklé. Celkové chování vozu věrně připomíná jízdu v historické tramvaji. Pro cestu zpátky jsem tedy raději zvolil čelní vůz jednotky s oddílem 1. třídy. Jízda zde byla klidnější. Hlavní výhodou je, že zde již v takové míře neslyšíte řev motoru.
Závěr
Podle mého názoru není jednotka EN57 pro cestujícího právě ideální vozidlo. Již v době výroby byla zastaralá, což způsobil nedostatek kvalitních komponent za dob socialismu, kdy byla vyráběna. PKP se proto snaží EN57 rekonstruovat a zpříjemnit cestujícím pobyt v tomto vozidle. Současný stav dvou jednotek schválených pro provoz v ČR je velkým pokrokem od prvních jednotek s koženkovými (u novějších verzí dokonce plastovými !) nechvalně proslulými sedačkami. Nakolik je jejich provoz v ČR vhodný, musíte však usoudit sami. Z tohoto hlediska je nejlepší si jízdu tímto vlakem na vlastní kůži vyzkoušet. Do ČR ve vnitrostátní přepravě v jízdním řádu 2006/2007 zajíždějí EN57 na vlacích 99901, 99902, 99903 a 99904 v úseku Bohumín - Ostrava hlavní nádraží a zpět.
Mechanik, legendární simulátor jízdy v EN57, tzv. "Kiblu"
Viz skvěle prostorově vyřešené WC v jednotkách 460...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.