Praha — Pátý díl letního testu jsme se nakonec rozhodli věnovat stanovisku Českých drah, které u JLV objednávají poskytované služby. Tímto dílem tak uzavíráme logickou řadu pěti dílů testu (1., 2., 3., 4.), která se věnovala JLV a ČD. Následovat tedy bude šestým dílem RegioJet a LEO Express, na který se jistě těší jak příznivci, tak kritici těchto soukromých dopravců. V závěru se pokusíme o souhrnné hodnocení všech faktů zveřejněných v tomto testu.
Následuje citace stanoviska ČD, a.s., k provedenému průzkumu ŽelPage.cz:
V roce 2012 byla podepsána smlouva o zajišťování cateringových služeb ve speciálních vozech ČD, a.s., se společností JLV, a.s. Jakožto veřejný zadavatel se snažila společnost ČD, a.s., nastavit parametry nejen po stránce úspor nákladů, ale byl kladen také důraz na nastavení jednotné nabídky, cenotvorby a složení nabízených pokrmů a nápojů. V každém případě se dá říci, že tento záměr se nám podařilo dosáhnout, a to především s ohledem na nedávnou minulost, kdy pro ČD, a.s., byla služba zajišťována dalšími společnostmi a nabídka byla nejednotná i po stránce kvality. Kvalita nabízených pokrmů je nedílnou součástí podmínek, které jsou smluvním vztahem nastaveny.
Můžeme konstatovat, že za dobu platnosti smlouvy je znatelné zvýšení spokojenosti cestujících, nicméně musíme brát také zřetel ke specifickému charakteru provozu jídelních vozů, resp. bistrovozů. Z mnoha omezení oproti klasické kamenné restauraci lze zmínit např, podstatně menší skladové prostory ve vlaku. Skladové prostory, a to zejména chladící zařízení, jsou v těchto vozech značně prostorově limitovány.
Z tohoto důvodu se může při vícedenních obratech stát, že některý pokrm z rozsáhlého nabídkového lístku dojde. Je velice složité odhadnout množství naskladňovaného zboží a následně jeho odbyt. Společnost JLV, a.s., se ve spolupráci s ČD, a.s., snaží při opakovaných situacích, kdy některá položka z nabídky dochází, situaci řešit a eliminovat ji.
Celá skladba jídelního lístku byla postavena na základě požadavků zadavatele (Českých drah, a.s.) a společnost JLV, a.s., se snaží pod hrozbou sankcí efektivně situaci řešit. Pokud se podíváme na kamenné restaurace, tak u nich dochází také v průběhu dne ke snížení nabídky, např. v době obědů jsou jednotlivé položky nabídky „seškrtávány“, jak dochází k jejich vydání. Nicméně věříme, že s neustále zdokonalovanou logistikou a s řešením konkrétních požadavků cestujících se nám podaří nedostatek nabídky v jídelních vozech stáhnout na co nejnižší úroveň.
Pokud jde o aktivní nabídku občerstvení v 1. třídě vlaků kategorie EC, ta je limitována dvoučlennou obsluhou restauračního vozu a jeho skutečným obsazením. V případě jeho plného obsazení se personál přednostně věnuje vyřízení nabídek přímo na palubě restauračního vozu. Situaci však chceme řešit větším zapojením vlakového doprovodu, podobně jako je tomu u zahraničních partnerů. Vlakový doprovod by pak zajistil předání objednávky cestujících z 1. třídy u personálu jídelního vozu, základní roznos nabídky na místa cestujících, či odnos použitého nádobí, ve smyslu hesla: „Jeden vlak, jeden tým“.
Jsme rádi, že příznivci cestování ve vlacích se zajímají o naše služby a problematiku jejich zlepšování. I test jako je na stránkách ŽelPage.cz nám slouží k získání dalších podnětů a pomáhá nám ke zkvalitnění těchto doplňkových služeb.
České dráhy, a.s.

České dráhy stanovují společnosti JLV, že servis v restauračním/bistro voze musí být zajištěn "nejméně dvoučlennou posádkou". To znamená, že v jídelním voze se servisem JLV nesmí jet sám jeden člověk, ale maximální počet členů posádky není stanoven - nejčastěji jezdívají dvoučlenné posádky, u výkonů směr Hamburk někdy jedou i tříčlenné posádky (většinou to mají rozděleno číšník, kuchař a minibarista, který když zrovna nejezdí s minibarem, tak také obsluhuje). Je však s podivem, že podmínku alespoň dvoučlenné obsluhy nestanovují ČD u zahraničních jídelních vozů - konkrétně mám na mysli vlaky EC 278/279 Gustav Klimt, kde v rakouském jídelním voze v tomto vlaku jezdí výhradně jeden člověk. Obvykle nastává situace, že tento jeden člověk nestíhá, a tak úroveň servisu v tomto jídelním voze je celkem mizerná - cestující se musí obsloužit sám a pro nápoje si chodit... K tomu je také nutné dodat, že rakouské posádky nejezdí po soupravě s minibarem (jednak ho vůbec nemají a jednak by to v jednom člověku nešlo). Proto se divím a nelíbí se mi, že ČD takovouto chabou úroveň rakouských jídelních vozů tolerují, zatímco pokud se stane u JLV, že posádka mimořádně pojede v jednom člověku, udělí ČD společnosti JLV značné sankce...
1. Rekapitulace (pouze vypuštěny doplňující či vysvětlující části)
Důraz na nastavení jednotné nabídky, cenotvorby a složení nabízených pokrmů a nápojů - záměru se podařilo dosáhnout - kvalita nabízených pokrmů je nedílnou součástí podmínek, které jsou smluvním vztahem nastaveny - za dobu platnosti smlouvy znatelné zvýšení spokojenosti cestujících - specifický charakter provozu jídelních vozů, resp. Bistrovozů - skladové prostory, zejména chladící zařízení, jsou v těchto vozech značně prostorově limitovány - vícedenní obraty - je velice složité odhadnout množství naskladňovaného zboží a následně jeho odbyt - celá skladba jídelního lístku byla postavena na základě požadavků zadavatele (Českých drah, a.s.) - neustále zdokonalovaná logistika - řešení konkrétních požadavků cestujících - aktivní nabídka občerstvení v 1. třídě vlaků kategorie EC je limitována dvoučlennou obsluhou restauračního vozu a jeho skutečným obsazením - v případě plného obsazení restauračního vozu se personál přednostně věnuje vyřízení nabídek přímo na palubě restauračního vozu - výhledově větší zapojení vlakového doprovodu.
Jako naprostý laik bych si dovolil o objasnění následujících informací:
2. Objektivní situace:
A. Důraz na nastavení jednotné nabídky, cenotvorby a složení nabízených pokrmů: cena je jednotná, velikost porce je na rozhodnutí personálu?
B. specifický charakter provozu, skladové prostory, zejména chladící zařízení značně prostorově limitovány, vícedenní obraty, složitý odhad odbytu a následně množství naskladňovaného zboží (toto jsem si dovolil obrátit): znamená to, že není důležité, zda může jídelní vůz něco nabídnout, ale stačí, že je připojen k vlaku?
C. neustále zdokonalovaná logistika: to je řešeno již u vyjádření JLV
D. řešení konkrétních požadavků cestujících: souvisí to s procesem zařazení každé jednotlivé položky na jídelním lístku v době 5–6 měsíců (viz vyjádření JLV)?
E. aktivní nabídka občerstvení v 1. třídě vlaků kategorie EC je limitována dvoučlennou obsluhou restauračního vozu a jeho skutečným obsazením: tato informace se týká počtu lidí v obsluze? Může být tedy i jen jeden člověk (nepředpokládám, že by byli 3 a více)? Anebo se to týká schopností obsluhy, čili že jedna je tzv. „obrychtovaná“, jak se říká u nás na Valašsku a jiná zase naopak „obě ruce levé“??
3. Výhled:
F. větší zapojení vlakového doprovodu (podobně jako je tomu u zahraničních partnerů; vlakový doprovod by pak zajistil předání objednávky cestujících z 1. třídy u personálu jídelního vozu, základní roznos nabídky na místa cestujících, či odnos použitého nádobí, ve smyslu hesla: „Jeden vlak, jeden tým“): kdy to lze očekávat (laik by totiž mohl nabýt dojmů, že to jde zajistit od příští směny)?
Rovněž si dovoluji překopírovat následující slova pana GŘ:
„My se od konkurentů chceme poučit, chceme nabízet více služeb, a tak hledáme inspiraci jak u ???, ??? nebo v zahraničí třeba u Deutsche Bahn,“ říká Kurucz. „Pan ???? spoustu věcí dělá dobře a je dobré se na to podívat,“ dodává s odkazem na majitele ????.
http://byznys.ihned.cz/c1-62630560-ceske-drahy-nasleduji-konkurenci-na-trase-do-kosic-chteji-jezdit-s-pendolinem
Závěrem si dovoluji vyslovit názor, že na základě objektivních potíží nemá cestující právo být nespokojen!
Omlouvám se za případné chyby s/z a y/i a čekám opět na mínusy
[/[b]b]
Nejsem žádný milovník kostek ve skluzu (viz ta reklama), ale nehodlám ve vlaku konzumovat totéž, co nám v práci servírují v jídelně (zvané Chemička), takže lidově řečeno, rád bych ten průměr, jednoduchý jídlo za rozumné peníze (tj. rozptyl od 120-250 Kč). Poláci jsou v tomhle celkem v pohodě.
Mimochodem, když už jsme u toho. Poláci mají něco, čemu říkají Przedzial menedzersky. Tam to funguje dobře, stevard z JV přijde takřka ihned po kontrole jízdenky, a nabízí welcome drink, pak přinese snídani, nebo oběd (dle vlastního výběru) a pak periodicky chodí nabízet pití a jídlo. Vyzkoušeno dvakrát mezi Krakowem a Warszawou na CMK a fungovalo to v obou případech (v jednom teda ten vagón přestal topit, ale to je už jiný příběh)
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP,
- editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
