Libochovice - Je ponuré šedé ráno 9. prosince roku 2006. Mne a mého kolegu čeká smutný úkol - důstojně se rozloučit s provozem pravidelných osobních vlaků mezi Straškovem a Libochovicemi. Následující den vyjedou vlaky podle nového jízdního řádu. Všude, jen zde ne. Důvod? Kraj neobjednal...
Lokálka nemá nějak extra dlouhé dějiny, její prvopočáky lze datovat do roku 1896, kdy proběhl první pokus o spojení Libochovic, Budyně nad Ohří a Mšených Lázní s významnou tratí z Prahy do Drážďan. Pokus skončil nezdarem, ale dotyčné obce se nevzdaly. Plných 10 let obtěžovaly úřady žádostmi o výstavbu lokálky, až se jim to nakonec povedlo. 31. března 1906 vypsal Zemský výbor Království českého výběrové řízení na stavbu trati. Projekt stavby hovořil o trasování z Libochovic přes Budyni nad Ohří, Mšené Lázně, Straškov a Horní Beřkovice do Vraňan a lokálka tak byla i postavena. Zahájení provozu 13. října 1907 nebylo v celé délce - vjezd do přípojné stanice Vraňany na trati Praha - Drážďany byl kvůli přestavbě stanice umožněn takřka po roce, 8. října 1908. Svým provozním určením patřily mezi tzv. cukrovarské lokálky, čemuž odpovídal i rozsah provozu o dvou párech smíšených vlaků. Vedle domácích lokomotiv 422.024 a 422.025 se na této trati objevil v osobní dopravě i motorový vůz M 124.001. Provozován zde byl v období od prosince 1907 do července 1910.
Tento stav se neměnil až do první poloviny 30. let 20. století, kdy lokálka zaznamenala velký krok dopředu. Došlo ke zvýšení traťové rychlosti z 30 km/h na 40 km/h a na trať byly nasazeny do osobní dopravy motorové vozy. S tímto krokem souvisí omezení počtu smíšených vlaků na pouhý jeden pár. Smíšené vlaky byly zcela zrušeny s jízdním řádem platným od května 1934. Zajímavostí tohoto jízdního řádu je vedení přímých osobních vlaků Libochovice - Jenšovice (původní název pro dnešní Vraňany) - Praha Masarykovo nádraží.
V poválečné době měl provoz setrvávající stav, ale trať strádala chabou údržbou. V 70. a na počátku 80. let nebyla údržba prováděná vůbec a tak traťový svršek zchátral do takové míry, že od 1. června 1985 byla zastavena veškerá doprava a osobní vlaky byly nahrazeny autobusy. Od 8. dubna 1986 do 1.7.1987 proběhla celková rekonstrukce trati. Osobní vlaky se na trať po ukončení rekonstrukce vrátily, ale již v redukovaném počtu. Po roce 1990 dochází i k dalším redukcím jak vlakových spojů, tak i počtu pracovníků. Poslední větší oprava trati proběhla v červenci 2006, kdy byly opraveny dva mosty přes řeku Ohři, vytrhány manipulační a dopravní koleje ve stanici Mšené Lázně a nakonec došlo k podbití podloží mezi Libochovicemi a Mšenými Lázněmi.
Tolik slov k historii této trati, blíží se 11 hodina a já mířím do Libochovic vyčkat dopolední pár osobních vlaků. Oba spoje jsou posíleny na dvojnásobnou kapacitu, což nebylo na škodu. Následoval můj přesun do Straškova, odkud jsem se společně s kolegou vydal vlakem do Kralup, odkud poslední pár vlaků vyjížděl. Po příjezdu došlo k symbolickému ozdobení čela motorového vozu smutečním věncem, vylepení informačních letáků na dveře vozu a mohlo se vyjet. Úloha projet traťový úsek Straškov - Libochovice (a zpět) připadla motorovému vozu 809.080 s přípojným vozem 010.406 z PJ Kralupy nad Vltavou. Že osud lokálky není místním lhostejný byl poznat už jen z faktu, kolik obyvatel se přišlo s lokálkou rozloučit. Na každé zastávce přistupovali do vlaku lidé, jen aby se mohli naposled svézt vlakem po trati, po níž několik desítek let dojížděli nejdřív do škol a pak do práce. V 15.21 se v Libochovicích ozvalo táhlé zahoukání motorového vozu a poslední vlak pod číslem MOs 19607 se vydal na cestu. Krátce po 16. hodině vlak zastavil ve Straškově. Zbývalo se jen za tratí ohlédnout a poznamenat si: Straškov - Libochovice: zastavení osobní dopravy 9. prosince 2006
tímto jsem se krásně dostal k trati Lovosice - Česká Lípa, na níž takřka z oken svého bydliště vidím... Kdy jste tu byl naposledy se podívat, kolik toho tu vlaky jezdí? soupravu 810+010+010+810 narvanou k prasknutí jsem tu už nezažil docela dlouho. Někdo se totiž vcelku s úspěchem (ostatně současný GVD toho je dalším a zřetelnějším důkazem) snaží dostat lidi dojíždějící do Ústí n.L. do aut, či na dolní trať. Loni tato souprava nebyla ani na jednom vlaku, letos to jede na jednom páru (a to ten druhý pár jen kvůli oběhu). Trať z Litoměřic na Lípu se dá připodobnit jiným lokálkám procházejícím ryze turistickou oblastí. V zimě takřka celý den odjezdíte solo 810 (před 3 týdny vlak v 16.00 z CL 18 cestujících), ale v létě za hezkého počasí vám bude často i třívozovka málo... (za chladna a deště vám samozřejmě bude k ničemu).
Petr Krček: "Tak mezi Lovosicemi a Litoměřicemi jezdí narvané 810+010+010+810-cca 200 lidí na spoj"
kdy jste tu byl naposled?
"...ČD by mohly nakupovat vozidla na leasing."
Však taky (de facto) kupují.
-návaznosti
-čekání na zpožděné spoje
-provoz i o víkendu
-platnost tarifu ČD (a nemyslím tím režijky)
-uvedení v jízdním řádu alespoň formou poznámky
S tím nelze nesouhlasit, jde prostě o to, aby se ve všech krajích bez výjimek prosadil IDS, který funguje např. v Jihomoravském kraji. No a ta poznámka...TAky by to šlo. Např. na nádražní tabuli v Českém brodě jsou i odjezdy autobusů. A touto cestou by to mělo asi pokračovat...
Tak tohle snad ani nemůže být myšleno vážně.
to Petr Krček
Nejsem nikdo z úřadu, ale snažím se tu ukázat i pohled druhé strany. Když tak pročítám ty diskuzní fora, tak je to štvanice proti těm, kteří se jen trochu snaží něco změnit, na něco poukázat. Možná trochu přeháním, ale opravdu to tak cítím. Co se týká té trasy Lovosice-Litoměřice, tak tu sem sám udal, že tu bych nerušil. Ale vím, že do Lípy jezdí prázdné tři čtyři vagony a to podle mě není hezkej počet. Mělo by prostě být dáno, že do Litoměřic pojede nějaká souprava a dále třeba už jen jeden vagon. Aspon do Lípy to bohatě stačí. Jinak sem jednoznačně pro zrovnoprávnění podmínek pro oba typy dopravy, ale zároveň zastávám názor, že vlaky a autobusy by měli spolupracovat nikoliv proti sobě bojovat....
Naprostý souhlas. Ale za následujících předpokladů:
-návaznosti
-čekání na zpožděné spoje
-provoz i o víkendu
-platnost tarifu ČD (a nemyslím tím režijky)
-uvedení v jízdním řádu alespoň formou poznámky
Jenže ti, co pojedou po té dálnici mají další alternativy. Mohou jet po silnici, jet vlakem, autobusem. Když zavřete lokálku, mohou lidé chodit maximálně pěšky.
Zajímavý je,že se tu vždy někdo objeví jako zastánce z krajského úřadu.Mira má taky pravdu.
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.