Libochovice - Je ponuré šedé ráno 9. prosince roku 2006. Mne a mého kolegu čeká smutný úkol - důstojně se rozloučit s provozem pravidelných osobních vlaků mezi Straškovem a Libochovicemi. Následující den vyjedou vlaky podle nového jízdního řádu. Všude, jen zde ne. Důvod? Kraj neobjednal...
Lokálka nemá nějak extra dlouhé dějiny, její prvopočáky lze datovat do roku 1896, kdy proběhl první pokus o spojení Libochovic, Budyně nad Ohří a Mšených Lázní s významnou tratí z Prahy do Drážďan. Pokus skončil nezdarem, ale dotyčné obce se nevzdaly. Plných 10 let obtěžovaly úřady žádostmi o výstavbu lokálky, až se jim to nakonec povedlo. 31. března 1906 vypsal Zemský výbor Království českého výběrové řízení na stavbu trati. Projekt stavby hovořil o trasování z Libochovic přes Budyni nad Ohří, Mšené Lázně, Straškov a Horní Beřkovice do Vraňan a lokálka tak byla i postavena. Zahájení provozu 13. října 1907 nebylo v celé délce - vjezd do přípojné stanice Vraňany na trati Praha - Drážďany byl kvůli přestavbě stanice umožněn takřka po roce, 8. října 1908. Svým provozním určením patřily mezi tzv. cukrovarské lokálky, čemuž odpovídal i rozsah provozu o dvou párech smíšených vlaků. Vedle domácích lokomotiv 422.024 a 422.025 se na této trati objevil v osobní dopravě i motorový vůz M 124.001. Provozován zde byl v období od prosince 1907 do července 1910.
Tento stav se neměnil až do první poloviny 30. let 20. století, kdy lokálka zaznamenala velký krok dopředu. Došlo ke zvýšení traťové rychlosti z 30 km/h na 40 km/h a na trať byly nasazeny do osobní dopravy motorové vozy. S tímto krokem souvisí omezení počtu smíšených vlaků na pouhý jeden pár. Smíšené vlaky byly zcela zrušeny s jízdním řádem platným od května 1934. Zajímavostí tohoto jízdního řádu je vedení přímých osobních vlaků Libochovice - Jenšovice (původní název pro dnešní Vraňany) - Praha Masarykovo nádraží.
V poválečné době měl provoz setrvávající stav, ale trať strádala chabou údržbou. V 70. a na počátku 80. let nebyla údržba prováděná vůbec a tak traťový svršek zchátral do takové míry, že od 1. června 1985 byla zastavena veškerá doprava a osobní vlaky byly nahrazeny autobusy. Od 8. dubna 1986 do 1.7.1987 proběhla celková rekonstrukce trati. Osobní vlaky se na trať po ukončení rekonstrukce vrátily, ale již v redukovaném počtu. Po roce 1990 dochází i k dalším redukcím jak vlakových spojů, tak i počtu pracovníků. Poslední větší oprava trati proběhla v červenci 2006, kdy byly opraveny dva mosty přes řeku Ohři, vytrhány manipulační a dopravní koleje ve stanici Mšené Lázně a nakonec došlo k podbití podloží mezi Libochovicemi a Mšenými Lázněmi.
Tolik slov k historii této trati, blíží se 11 hodina a já mířím do Libochovic vyčkat dopolední pár osobních vlaků. Oba spoje jsou posíleny na dvojnásobnou kapacitu, což nebylo na škodu. Následoval můj přesun do Straškova, odkud jsem se společně s kolegou vydal vlakem do Kralup, odkud poslední pár vlaků vyjížděl. Po příjezdu došlo k symbolickému ozdobení čela motorového vozu smutečním věncem, vylepení informačních letáků na dveře vozu a mohlo se vyjet. Úloha projet traťový úsek Straškov - Libochovice (a zpět) připadla motorovému vozu 809.080 s přípojným vozem 010.406 z PJ Kralupy nad Vltavou. Že osud lokálky není místním lhostejný byl poznat už jen z faktu, kolik obyvatel se přišlo s lokálkou rozloučit. Na každé zastávce přistupovali do vlaku lidé, jen aby se mohli naposled svézt vlakem po trati, po níž několik desítek let dojížděli nejdřív do škol a pak do práce. V 15.21 se v Libochovicích ozvalo táhlé zahoukání motorového vozu a poslední vlak pod číslem MOs 19607 se vydal na cestu. Krátce po 16. hodině vlak zastavil ve Straškově. Zbývalo se jen za tratí ohlédnout a poznamenat si: Straškov - Libochovice: zastavení osobní dopravy 9. prosince 2006

Mates: i já si představuji spolupráci s busy.Např.libochovicko cestující z linky Horka-Evaň-Poplze-Libochovice by bus přivezl k nádraží ČD v Libochovicích a tam by přestoupili na vlak do Loun a do Lovosicic.Ideální čas př.6:45,stejně tak z ramene Podbradec,Brníkov.V Lovosicích by bus přivezl k nádraží cestující z Libochovic přes Klapý nebo přes Vrbičany.Úspěchem této diskuze je,že i Mates uznal nesprávný postup státu.ČD nakupuje vozidla na úvěr a já bych to rozlišoval.Ano je pravda,že hlavní trať 090 prodělává více než 095,114(obsazenost i 100 lidí na spoj, vlak s odjezdem v 14:09 z Lovo,a to ho nestíhají studenti dojíždějící do Ústí).Souhlasím po zrušení lokálek bude úplně prázdná 090 a pak pojede vlak po hlavní traťi jednou za dvě hod. maximálně.
Sním o okamžiku, kdy vezmu ze stolu ráno doklady včetně jedné měsíční jízdenky, sednu do vlaku, dojedu s nim třeba do Ústí, přesednu na autobus a dojedu do místa svého zaměstnání...
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied,
- Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
