ČR — Pokud jste někdy využili vlak vyšší kvality, či rychlík na trase Plzeň-Most nebo Pardubice-Liberec, určitě dobře znáte papírové letáčky s jízdním řádem vlaku a dalšími informacemi – vlakové (palubní) průvodce. Náhodně jsem vylosoval jeden exemplář od Českých drah (Ex|ALX 354/357 Franz Kafka), jeden od dopravce Železničná společnosť Slovensko (Ex 128 Hradčany), další od Österreichische Bundesbahnen (EC 72 Smetana), a poslední od Deutsche Bahn (EC 379 Carl Maria von Weber). Spolu s deseti kolegy z Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích jsme tyto průvodce ohodnotili v několika kategoriích – jízdní řád, řazení vlaku, jazyk, informace o dopravci, vysvětlení symbolů a poznámek, rozsah komerční reklamy, vzhled a, v neposlední řadě, informace nad rámec průvodce. Po úspěšné zkoušce ze základů technologie řízení dopravy jsem přiměl některé ze studentů – osm mužů a dvě ženy – k debatě o kvalitě vylosovaných palubních průvodců.. V následujících řádcích se proto na jednotlivé průvodce podíváme podrobněji a podrobíme je důslednému hodnocení.
Průvodce se považuje za přijatelný, pokud obdrží alespoň 80 bodů ze sta. Ve druhé, již nesoutěžní části se zaměříme na některé speciality z oboru palubních průvodců. Bude se jednat o dva reklamní vlaky ZSSK, vlak railjet ÖBB a vlak SC Pendolino.
Bramborová medaile – ÖBB
Na proklínaném čtvrtém místě se umístil palubní průvodce z vlaku EC 72 Smetana, vydávaný ÖBB. První, čeho si naše porota všimla, byla absence češtiny v části textu "Bezpečnost ve vlaku". Dámám se velmi líbilo jednoduché grafické zpracování a přehledný jízdní řád. Jelikož je celý průvodce laděn do korporátního stylu, dostal za tuto kategorii plný počet bodů. Oproti tomu v průvodci úplně chybí řazení vlaku, což popudilo významnou část poroty. Několik bodů k dobru si vysloužil průvodce za informace týkající se právě bezpečnosti ve vlaku.
Celkový verdikt: 72 ze 100 bodů - neprospěl.
Bronz pro DB
Váš cestovní plán – tak je nazván vlakový průvodce vlaku EC 379 Carl Maria von Weber. Dámskou část osazenstva ihned zaujme zajímavý formát průvodce, který je oproti klasickým brožurkám o něco větší. Po chvíli však dámy průvodce odhazují s odůvodněním, že má mnoho listů (7), na kterých se vlastně nic nedozví. Navíc se jim špatně čte malé písmo, kterému kontruje velký formát průvodce. Zbytek osazenstva zarazila reklama hned na titulní straně. Opět absolutně chybí řazení vlaku, a hlavně je text v anglickém jazyce, za což dostal body dolů. Co se nám naopak líbilo, jsou podrobně vysvětlené piktogramy, které se vyskytují i u jednotlivých stanic. I přes reklamu na titulní straně je množství komerčního obsahu v pořádku.
Celkový verdikt: 75 ze 100 bodů - neprospěl.
Stříbro získává ZSSK
Co upoutalo pozornost studentek v první chvíli na průvodci vlaku Ex 128 Hradčany, je modrá barva. Dušovaly se, že minulý rok byly ve "slovenských vlacích" průvodci v oranžové barvě. Modrá barva i písmo, v nichž je průvodce vyveden, sice ve skutečnosti odpovídají korporátnímu stylu, ale jak sami vidíte, některé cestující (i z řad studentů DFJP UPCE) barevné ladění zaskočilo – zejména s ohledem na nátěry vozidel – stejně jako jakási americká lokomotiva na titulní stránce průvodce. Jízdní řád obsahuje všechny důležité informace, včetně rozšiřujících piktogramů, které bohužel nejsou vysvětleny všechny, a ty, které jsou, mají popisky pouze ve slovenštině. Jinak je vše vysvětleno ve třech jazycích, což nás těší. Na jedné straně je také reklama, což porota shledává jako normální stav. Konečně jsme se také dočkali řazení vlaku a k dispozici jsou i informace o dopravci.
Celkový verdikt: 80 ze 100 bodů - prospěl.
Zlatá příčka pro České dráhy
Příznivci našeho největšího dopravce jásají a odpůrci si brblají pod vousy slova o nespravedlnosti soutěže. Je to tak, naší porotou byl jako nejlepší oceněn palubní průvodce ČD, nováček EX|ALX 354/357 Franz Kafka. Něžné pohlaví pozitivně komentovalo modrou, která na rozdíl od ZSSK koresponduje na 100 % s korporátním stylem ČD (snad jen čtverečkovanou mapu by mohla vystřídat nějaká lokomotiva v Najbrtu…), stejně jako písmo ČD Fedra, které je v průvodci použito. Líbí se nám, že si průvodce na nic nehraje a hlavní část zaplňují jízdní řády, které jsou v pořádku. Možná, že informace o službách ve stanicích by mohly být konkrétnější. V průvodci je obsaženo řazení vlaků. Za co jsme ale bodíky odebrali, je využití jednoho průvodce pro oba směry, což nepovažuje porota v mezinárodní vozbě za úplně šťastné řešení. Nechybí ani trojjazyčné provedení vysvětlivek a doplňujících textů. Reklama není v průvodci žádná, vyskytuje se zde pouze propagace produktů dopravce, a to je naprosto v pořádku.
Celkový verdikt: 85 ze 100 bodů - prospěl.
V plánu jsme měli i posouzení průvodce vlaků, jezdících pod produktovou řadou ALEX (Arriva), ale ty bohužel nebyly do souprav zatím dodány. Chápeme, že mnohé z vás hodnocení přinutí k mnoha spekulacím, ale není nic jednoduššího, než si na průvodce udělat názor vlastní. Následuje přehledná tabulka bodového hodnocení.
Věc / dopravce | ČD | ZSSK | DB | ÖBB | Max. | Podrobnosti |
Jízdní řád | 28 | 30 | 30 | 27 | 30 | (příjezdy, odjezdy, stanice, služby ve stanicích, kilometráž, přípoje) |
Řazení vlaku | 12 | 8 | 0 | 0 | 15 | (čísla vozů, druh vozu, doplňkové informace) |
Jazyk | 7 | 7 | 3 | 6 | 10 | (tříjazyčná verze, slovenský jazyk je rovnocenný s češtinou) |
Informace o dopravci | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | (loga, webové stránky, spojení) |
Vysvětlení symbolů a poznámek | 15 | 12 | 15 | 12 | 15 | (vysvětlení piktogramů a poznámek vyskytujících se v průvodci) |
Rozsah reklam | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | (nepočítají se reklamy dopravce, pro plný počet bodů je max. jedna stránka komerční reklamy na šest stránek průvodce) |
Vzhled | 8 | 8 | 9 | 10 | 10 | (korespondence s korporátním stylem dopravce či produktu, čitelnost písma…) |
Informace nad rámec průvodce | 0 | 0 | 3 | 2 | 5 | (info o jízdném, doplňkové služby apod.) |
Celkem: | 85 | 80 | 75 | 72 | 100 | bodů |
Reklama za každou cenu, SC Pendolino a railjet
Do rukou autora článku se dostaly i palubní průvodci vydaní pro reklamní vlaky jezdící na Slovensku. Nejdříve jsem si myslel, že jde o nepovedený žert, později jsem zjistil, že se jedná o realitu. Průvodce vlaku IC 10511 Gorenje je stylizován do stříbrné barvy a jízdní řád spolu s informacemi o vlaku je spíše omyl na jinak zajímavém reklamním letáku. Podobně je na tom R 600 Mora, který je pro změnu červeno-černý. Naštěstí druhá strana zůstala bez reklam a cestující zde najde potřebné informace, byť trochu nepřehledné vinou úspory místa. Z obchodního hlediska je určitě vše v naprostém pořádku, ale přesto by bylo dobré vyhradit, jako v případě R 600, pro jízdní řád a další informace alespoň jednu stranu. Inu byznys je byznys. Doufejme jen, že se od nového GVD nesetkáme třeba s vlakem EC 69 Erotické pomůcky či IC 112 Vývoz septiku.
Naproti tomu se nám velmi líbí palubní průvodce vlaku RJ 67 ÖBB, který si zachovává tradiční styl a příjemné grafické zpracování s opravdu poctivým trojjazyčným podáním kvalit jednotky railjet. Na co nesmíme zapomenout, je palubní průvodce-magazín Pendolino. Ten dostává speciální cenu dámského osazenstva. Najdeme v něm přehled novinek v tarifu, služeb ve vlaku, jízdní řády a některé zajímavé nabídky. Výborný způsob kombinace prezentace produktu včetně prezentace společnosti a jejího portfolia služeb. Chválíme tedy produktová oddělení ÖBB i ČD.
Zdroj: Palubní průvodci dopravců ČD, ZSSK, ÖBB a DB
Btw rozhodně si nemyslím, že je průvodce jen pro ukrácení volné chvíle. Pravda je, že zrovna řazení u DB a OBB chybí a hodilo by se.
priznam se, ze to nechapu: to jako vlezes do vlaku, vezmes pruvodce, vylezes z vlaku, podivas se na jeho razeni, najdes spravnej vagon a vlezes do nej? ponekud kontraproduktivni...
Já třeba při svých cestách právě průvodce používám proto, abych věděl odkud jede ten, či oný přípoj a jak moc mám spěchat. (typicky Mnichov, nebo Curych jsou moc príma na čtyřminutový přestupy z první na třicátou kolej).
typicky lidi, kteri jsou schopny si nalajnovat round-trip s prestupem v ramci 4 minut, mne dokazi rozesmat :D
Ale přesto bych vlakové průvodce nevydával, nezaplatí-li se kompletně z reklamy.
Daleko lepší dojem na zákazníka by udělalo, kdyby se pokladní při prodeji jízdenky (jen u delších a vhodných tras a ve velkých stanicích) zeptala, v kolik hodin pojede, našla spojení a systém by vygeneroval A4 s podrobnými informacemi o cestě - na úrovni toho průvodce nebo ještě podrobnější, třeba i s jízdným a možnostmi slev. Stejnou A4 by samozřejmě šlo stáhnout i z cd.cz/spojeni.
Vítězství ČD o prsa korejské ženy (děkuji pane J. Bosáku :-)) bych na základě vynakládání tak obrovských fin. prostředků na konto marketingu a PR, i přes kvality DB a ÖBB, očekával..
Pamatuju si nostalgicky, jak jsem byl malý, a internet nebyl, a jediné informace byly na nádraží, tak mě nejvíce lákaly za sklem ty plastové zmenšené napodobeniny s lokomotivou a vagonky :)
Stejně tak přípoje, kdo někam jede, s přestupem, tak se asi informuje dopředu o případných přípojích.
Informace o bezpečnosti ve vlaku, to na průvodcích (u nás v ČR, jinam nejezdím) slyším poprvé, pro mě to vždycky končívalo popiskami u dveří, oken. Jinak od toho je personál, vlakový doprovod (průvodčí, vlakvedoucí), aby dodržoval dohled nad bezpečností.
Ta reklama je fakt žalostná. Teda já ji nevyhledávám, a docela se bez ní i obejdu, ale jestli chtějí ČD vydělat, tak ty prostory by měly využít, a že jich mají (např. to s těmi prázdnými nástěnkami, rámečky, většinou prázdné, nebo reklamní plochy na nádražích, metry a metry čtverečních nevyužity, tam by se toho vešlo). Nebo nějaký časopis by mohli dávat do vlaků, do každého kupé, jak byl ČD pro vás, třeba i s větším procentem reklamy. Ale to jsem už dlouho nikde neviděl, možná něco takového dávají, ale znáte lidi ... místo aby přečetli a nechali i pro jiné, tak šup s tím do tašky.
Podle údajů za pár posledních let, ročně se vlakem sveze celkem 170-180 miliónů lidí, potenciálních odběratelů produktů nabízených reklamou.
Razeni - hm. Pokud pruvodce dostanete ve vlaku na sedacce, asi je vam trochu k nicemu informace o razeni, ze? Use case "hele, je tu klimatizovany vuz, presunu se tam" moc neberu, zbyva snad smer do spajzaku. K tomu je treba vydavat pruvodce? To by mela zajistit posadka spajzaku, spolu s aktualni zajimavou nabidkou ne?
Jizdni rad a navaznosti jsou fajn, ale pokud cestujete s prestupem, tak jste si je asi zjistili uz pri planovani cesty a to aktualne z internetu. Cerpat informace o prestupech v Ceske Trebove z pruvodce vydaneho treba v Madarsku mi prijde jako neprakticky optimismus.
"Bezpecnost ve vlaku" je snuska blabolu, bez kterych se lide obesli 150 let. Povazujete za nezbytne rikat dospelym lidem, ze by nemeli vyskakovat z jedouciho vlaku nebo nechavat veci bez dozoru?
Makretingove informace jsou asi tak jedinym duvodem proc tu publikaci vydavat. A v tomto hraji asi lepsi roli celobarevne on-board publikace. Pokud dopredu placnete jizdni rad a razeni, dodate asi cestujicim pocit vetsi "relevance" materialu a mozna zvysite jejich zajem o to si dokument precist, ale fakticky vyznam je opravdu minimalni.
Takze pokud ma format palubniho pruvodce jeste smysl, mel by asi a) obsahovat "pro duse klid" jizdni rad - ovsem zarucene spravny a b) delat reklamu palubnim sluzbam, pripadne c) delat reklamu necemu dalsimu, ale to uz ve vetsim rozsahu budi rozpaky a je to spis domenou on-board casopisu. Podle techto kriterii jsou hodnoceni vlakovi pruvodci myslim zcela srovnatelni...
A taky taková drobnost, ve vysvětlivkách není odkaz na to, jestli to je velkoprostor, nebo oddíly/kupé. Ja se v tom už orientuju, ale pro toho, kdo to nezná, a má radši to nebo ono, aby si vybral kam nastoupit, tak v legendě to není (jestli je v rámečku jedna ikonka sedadla = oddíl, a když dvě malé ikonky vedle sebe = tak je to velkoprostoru). Ale v řazení jezdí do Ostravy ve velké míře kombinované vozy Bee272, Beer273, takže to je jedno, člověk si může vybrat :-DDD
Jinak co jezdím do školy do Otrokovic a zpátky, tak na Moravii, Helfštýně, Rastislavovi, vlakové průvodce doplňují pravidelně, v Bohumíně jsou u každého stolečku, a průvodčí projde vlakem a kde to vezmou, doplní to na hlavním, popřípadě ve Svinově.
A k tomu hlášení, není nic horšího než chrchlající rozhlas, navíc když pracovník ČD mluví naživo, a přijde mu smska a začne mu pípat mobil, nebo když začně hlásit když zrovna jede přes most, např. v Přerově přes Bečvu nebo za Svinovem přes Odru, to je lahůdka, nejen že neslyšíte nic, ale navíc to rve uši :-)))
Btw rozhodně si nemyslím, že je průvodce jen pro ukrácení volné chvíle. Pravda je, že zrovna řazení u DB a OBB chybí a hodilo by se.
Já třeba při svých cestách právě průvodce používám proto, abych věděl odkud jede ten, či oný přípoj a jak moc mám spěchat. (typicky Mnichov, nebo Curych jsou moc príma na čtyřminutový přestupy z první na třicátou kolej).
Off Topic (se pridam, kdyz uz :D): dokazete si predstavit, jak trpim pri hlasenich v letadlech WIZZairu? tem obcas hezkym slecnam dodnes nikdo nevysvetlil, ze strcit si mluvitko mikrofonu do huby neni nejidealnejsi cesta ke srozumitelnemu hlaseni... takze vzdycky obratim oci v sloup a vzpomenu na easyJet, kterej ma hlaseni nahrany v IS v danych jazykovych mutacich, a jen je pousti podle toho, odkud kam se leti. na druhou stranu, letusky easyJetu se u toho ksichti tak, ze bych jim nejradej koupil rakev.
kdyby tak sla zkloubit prijemnost wizzairackych crew a palubni IS easyJetu...
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.