..: Srovnání vlakových průvodců: Modří vítězové :..

Koláž 380 a průvodci, foto: Aleš Petrovský, ČD, ZSSK, ÖBB, DB ČR — Pokud jste někdy využili vlak vyšší kvality, či rychlík na trase Plzeň-Most nebo Pardubice-Liberec, určitě dobře znáte papírové letáčky s jízdním řádem vlaku a dalšími informacemi – vlakové (palubní) průvodce. Náhodně jsem vylosoval jeden exemplář od Českých drah (Ex|ALX 354/357 Franz Kafka), jeden od dopravce Železničná společnosť Slovensko (Ex 128 Hradčany), další od Österreichische Bundesbahnen (EC 72 Smetana), a poslední od Deutsche Bahn (EC 379 Carl Maria von Weber). Spolu s deseti kolegy z Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích jsme tyto průvodce ohodnotili v několika kategoriích – jízdní řád, řazení vlaku, jazyk, informace o dopravci, vysvětlení symbolů a poznámek, rozsah komerční reklamy, vzhled a, v neposlední řadě, informace nad rámec průvodce. Po úspěšné zkoušce ze základů technologie řízení dopravy jsem přiměl některé ze studentů – osm mužů a dvě ženy – k debatě o kvalitě vylosovaných palubních průvodců.. V následujících řádcích se proto na jednotlivé průvodce podíváme podrobněji a podrobíme je důslednému hodnocení.

Průvodce se považuje za přijatelný, pokud obdrží alespoň 80 bodů ze sta. Ve druhé, již nesoutěžní části se zaměříme na některé speciality z oboru palubních průvodců. Bude se jednat o dva reklamní vlaky ZSSK, vlak railjet ÖBB a vlak SC Pendolino.

Bramborová medaile – ÖBB

Na proklínaném čtvrtém místě se umístil palubní průvodce z vlaku EC 72 Smetana, vydávaný ÖBB. První, čeho si naše porota všimla, byla absence češtiny v části textu "Bezpečnost ve vlaku". Dámám se velmi líbilo jednoduché grafické zpracování a přehledný jízdní řád. Jelikož je celý průvodce laděn do korporátního stylu, dostal za tuto kategorii plný počet bodů. Oproti tomu v průvodci úplně chybí řazení vlaku, což popudilo významnou část poroty. Několik bodů k dobru si vysloužil průvodce za informace týkající se právě bezpečnosti ve vlaku.

Celkový verdikt: 72 ze 100 bodů - neprospěl.

Palubní průvodce EC 72, foto: ÖBB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 72, foto: ÖBB / Aleš Petrovský

Bronz pro DB

Váš cestovní plán – tak je nazván vlakový průvodce vlaku EC 379 Carl Maria von Weber. Dámskou část osazenstva ihned zaujme zajímavý formát průvodce, který je oproti klasickým brožurkám o něco větší. Po chvíli však dámy průvodce odhazují s odůvodněním, že má mnoho listů (7), na kterých se vlastně nic nedozví. Navíc se jim špatně čte malé písmo, kterému kontruje velký formát průvodce. Zbytek osazenstva zarazila reklama hned na titulní straně. Opět absolutně chybí řazení vlaku, a hlavně je text v anglickém jazyce, za což dostal body dolů. Co se nám naopak líbilo, jsou podrobně vysvětlené piktogramy, které se vyskytují i u jednotlivých stanic. I přes reklamu na titulní straně je množství komerčního obsahu v pořádku.

Celkový verdikt: 75 ze 100 bodů - neprospěl.

Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský

Stříbro získává ZSSK

Co upoutalo pozornost studentek v první chvíli na průvodci vlaku Ex 128 Hradčany, je modrá barva. Dušovaly se, že minulý rok byly ve "slovenských vlacích" průvodci v oranžové barvě. Modrá barva i písmo, v nichž je průvodce vyveden, sice ve skutečnosti odpovídají korporátnímu stylu, ale jak sami vidíte, některé cestující (i z řad studentů DFJP UPCE) barevné ladění zaskočilo – zejména s ohledem na nátěry vozidel – stejně jako jakási americká lokomotiva na titulní stránce průvodce. Jízdní řád obsahuje všechny důležité informace, včetně rozšiřujících piktogramů, které bohužel nejsou vysvětleny všechny, a ty, které jsou, mají popisky pouze ve slovenštině. Jinak je vše vysvětleno ve třech jazycích, což nás těší. Na jedné straně je také reklama, což porota shledává jako normální stav. Konečně jsme se také dočkali řazení vlaku a k dispozici jsou i informace o dopravci.

Celkový verdikt: 80 ze 100 bodů - prospěl.

Palubní průvodce Ex 128, foto: ZSSK / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex 128, foto: ZSSK / Aleš Petrovský

Zlatá příčka pro České dráhy

Příznivci našeho největšího dopravce jásají a odpůrci si brblají pod vousy slova o nespravedlnosti soutěže. Je to tak, naší porotou byl jako nejlepší oceněn palubní průvodce ČD, nováček EX|ALX 354/357 Franz Kafka. Něžné pohlaví pozitivně komentovalo modrou, která na rozdíl od ZSSK koresponduje na 100 % s korporátním stylem ČD (snad jen čtverečkovanou mapu by mohla vystřídat nějaká lokomotiva v Najbrtu…), stejně jako písmo ČD Fedra, které je v průvodci použito. Líbí se nám, že si průvodce na nic nehraje a hlavní část zaplňují jízdní řády, které jsou v pořádku. Možná, že informace o službách ve stanicích by mohly být konkrétnější. V průvodci je obsaženo řazení vlaků. Za co jsme ale bodíky odebrali, je využití jednoho průvodce pro oba směry, což nepovažuje porota v mezinárodní vozbě za úplně šťastné řešení. Nechybí ani trojjazyčné provedení vysvětlivek a doplňujících textů. Reklama není v průvodci žádná, vyskytuje se zde pouze propagace produktů dopravce, a to je naprosto v pořádku.

Celkový verdikt: 85 ze 100 bodů - prospěl.

Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský

V plánu jsme měli i posouzení průvodce vlaků, jezdících pod produktovou řadou ALEX (Arriva), ale ty bohužel nebyly do souprav zatím dodány. Chápeme, že mnohé z vás hodnocení přinutí k mnoha spekulacím, ale není nic jednoduššího, než si na průvodce udělat názor vlastní. Následuje přehledná tabulka bodového hodnocení.

Věc / dopravce ČD ZSSK DB ÖBB Max. Podrobnosti
Jízdní řád 28 30 30 27 30 (příjezdy, odjezdy, stanice, služby ve stanicích, kilometráž, přípoje)
Řazení vlaku 12 8 0 0 15 (čísla vozů, druh vozu, doplňkové informace)
Jazyk 7 7 3 6 10 (tříjazyčná verze, slovenský jazyk je rovnocenný s češtinou)
Informace o dopravci 5 5 5 5 5 (loga, webové stránky, spojení)
Vysvětlení symbolů a poznámek 15 12 15 12 15 (vysvětlení piktogramů a poznámek vyskytujících se v průvodci)
Rozsah reklam 10 10 10 10 10 (nepočítají se reklamy dopravce, pro plný počet bodů je max. jedna stránka komerční reklamy na šest stránek průvodce)
Vzhled 8 8 9 10 10 (korespondence s korporátním stylem dopravce či produktu, čitelnost písma…)
Informace nad rámec průvodce 0 0 3 2 5 (info o jízdném, doplňkové služby apod.)
Celkem: 85 80 75 72 100 bodů

Reklama za každou cenu, SC Pendolino a railjet

Do rukou autora článku se dostaly i palubní průvodci vydaní pro reklamní vlaky jezdící na Slovensku. Nejdříve jsem si myslel, že jde o nepovedený žert, později jsem zjistil, že se jedná o realitu. Průvodce vlaku IC 10511 Gorenje je stylizován do stříbrné barvy a jízdní řád spolu s informacemi o vlaku je spíše omyl na jinak zajímavém reklamním letáku. Podobně je na tom R 600 Mora, který je pro změnu červeno-černý. Naštěstí druhá strana zůstala bez reklam a cestující zde najde potřebné informace, byť trochu nepřehledné vinou úspory místa. Z obchodního hlediska je určitě vše v naprostém pořádku, ale přesto by bylo dobré vyhradit, jako v případě R 600, pro jízdní řád a další informace alespoň jednu stranu. Inu byznys je byznys. Doufejme jen, že se od nového GVD nesetkáme třeba s vlakem EC 69 Erotické pomůcky či IC 112 Vývoz septiku.

Naproti tomu se nám velmi líbí palubní průvodce vlaku RJ 67 ÖBB, který si zachovává tradiční styl a příjemné grafické zpracování s opravdu poctivým trojjazyčným podáním kvalit jednotky railjet. Na co nesmíme zapomenout, je palubní průvodce-magazín Pendolino. Ten dostává speciální cenu dámského osazenstva. Najdeme v něm přehled novinek v tarifu, služeb ve vlaku, jízdní řády a některé zajímavé nabídky. Výborný způsob kombinace prezentace produktu včetně prezentace společnosti a jejího portfolia služeb. Chválíme tedy produktová oddělení ÖBB i ČD.

Palubní průvodce IC 10511, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce IC 10511, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce R 600, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce R 600, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský

Zdroj: Palubní průvodci dopravců ČD, ZSSK, ÖBB a DB


Aleš Petrovský | 23.1.2011 (8:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel rpet  mail  
23.01.2011 (15:45)  
@ michawel:
Btw rozhodně si nemyslím, že je průvodce jen pro ukrácení volné chvíle. Pravda je, že zrovna řazení u DB a OBB chybí a hodilo by se.

priznam se, ze to nechapu: to jako vlezes do vlaku, vezmes pruvodce, vylezes z vlaku, podivas se na jeho razeni, najdes spravnej vagon a vlezes do nej? ponekud kontraproduktivni...

Já třeba při svých cestách právě průvodce používám proto, abych věděl odkud jede ten, či oný přípoj a jak moc mám spěchat. (typicky Mnichov, nebo Curych jsou moc príma na čtyřminutový přestupy z první na třicátou kolej).

typicky lidi, kteri jsou schopny si nalajnovat round-trip s prestupem v ramci 4 minut, mne dokazi rozesmat :D
registrovaný uživatel Oto 
23.01.2011 (15:36)  
Pikehead: jízdní řád a přípoje smysl mají. Když někam někdo jede, tak z internetu má vytištěné maximálně odjezdy a příjezdy z přestupních stanic. Ale už ne mezilehlé stanice a pozdější spojení pro případ zpoždění a ujetí přípoje. Což by v průvodci mohlo být.

Ale přesto bych vlakové průvodce nevydával, nezaplatí-li se kompletně z reklamy.
Daleko lepší dojem na zákazníka by udělalo, kdyby se pokladní při prodeji jízdenky (jen u delších a vhodných tras a ve velkých stanicích) zeptala, v kolik hodin pojede, našla spojení a systém by vygeneroval A4 s podrobnými informacemi o cestě - na úrovni toho průvodce nebo ještě podrobnější, třeba i s jízdným a možnostmi slev. Stejnou A4 by samozřejmě šlo stáhnout i z cd.cz/spojeni.
registrovaný uživatel Koleys 
23.01.2011 (15:33)  
Já bych řekl, že vlakoví průvodci nebo hlášení ve vlaku jsou opravdu zanedbatelnými margináliemi, které jen možná dovytváří výsledný obraz dopravců.
Vítězství ČD o prsa korejské ženy (děkuji pane J. Bosáku :-)) bych na základě vynakládání tak obrovských fin. prostředků na konto marketingu a PR, i přes kvality DB a ÖBB, očekával..
registrovaný uživatel Jurik 
23.01.2011 (15:19)  
A k jádru pudla, proč vůbec ty vlakové průvodce jsou a že pro někoho jsou zbytečné? Podle mě to je proto, že se ČD (resp. dopravci v celé Evropě) pro jednou zavázali, domluvili, že na vlaky vyšší kvality dají nějaký standard, co budou dodržovat, a k tomu patří např. informační letáky do vlaku, a poněvadž to dohodli v době, kdy byl internet v plenkách (v první polovině 90.let), a nebyly jiné možnosti, tak to tak funguje a fungovat bude.
registrovaný uživatel Jurik 
23.01.2011 (15:14)  
Jinak je pravda, co říká kolega Pikehead, v dnešní době, kdy skoro polovina populace má přístup k netu, tak si ty informace o řazení seženou předem, a druhá polovina se může podívat ve stanici na tabuli kde to je za sklem (snad to teda ještě pořád funguje).

Pamatuju si nostalgicky, jak jsem byl malý, a internet nebyl, a jediné informace byly na nádraží, tak mě nejvíce lákaly za sklem ty plastové zmenšené napodobeniny s lokomotivou a vagonky :)

Stejně tak přípoje, kdo někam jede, s přestupem, tak se asi informuje dopředu o případných přípojích.

Informace o bezpečnosti ve vlaku, to na průvodcích (u nás v ČR, jinam nejezdím) slyším poprvé, pro mě to vždycky končívalo popiskami u dveří, oken. Jinak od toho je personál, vlakový doprovod (průvodčí, vlakvedoucí), aby dodržoval dohled nad bezpečností.

Ta reklama je fakt žalostná. Teda já ji nevyhledávám, a docela se bez ní i obejdu, ale jestli chtějí ČD vydělat, tak ty prostory by měly využít, a že jich mají (např. to s těmi prázdnými nástěnkami, rámečky, většinou prázdné, nebo reklamní plochy na nádražích, metry a metry čtverečních nevyužity, tam by se toho vešlo). Nebo nějaký časopis by mohli dávat do vlaků, do každého kupé, jak byl ČD pro vás, třeba i s větším procentem reklamy. Ale to jsem už dlouho nikde neviděl, možná něco takového dávají, ale znáte lidi ... místo aby přečetli a nechali i pro jiné, tak šup s tím do tašky.

Podle údajů za pár posledních let, ročně se vlakem sveze celkem 170-180 miliónů lidí, potenciálních odběratelů produktů nabízených reklamou.
23.01.2011 (14:43)  
Hodnotit pruvodce je docela fajn napad, ale chybi mi tam uplne na zacatku "filosoficka" otazka, k cemu je ten pruvodce vlastne dobry.

Razeni - hm. Pokud pruvodce dostanete ve vlaku na sedacce, asi je vam trochu k nicemu informace o razeni, ze? Use case "hele, je tu klimatizovany vuz, presunu se tam" moc neberu, zbyva snad smer do spajzaku. K tomu je treba vydavat pruvodce? To by mela zajistit posadka spajzaku, spolu s aktualni zajimavou nabidkou ne?

Jizdni rad a navaznosti jsou fajn, ale pokud cestujete s prestupem, tak jste si je asi zjistili uz pri planovani cesty a to aktualne z internetu. Cerpat informace o prestupech v Ceske Trebove z pruvodce vydaneho treba v Madarsku mi prijde jako neprakticky optimismus.

"Bezpecnost ve vlaku" je snuska blabolu, bez kterych se lide obesli 150 let. Povazujete za nezbytne rikat dospelym lidem, ze by nemeli vyskakovat z jedouciho vlaku nebo nechavat veci bez dozoru?

Makretingove informace jsou asi tak jedinym duvodem proc tu publikaci vydavat. A v tomto hraji asi lepsi roli celobarevne on-board publikace. Pokud dopredu placnete jizdni rad a razeni, dodate asi cestujicim pocit vetsi "relevance" materialu a mozna zvysite jejich zajem o to si dokument precist, ale fakticky vyznam je opravdu minimalni.

Takze pokud ma format palubniho pruvodce jeste smysl, mel by asi a) obsahovat "pro duse klid" jizdni rad - ovsem zarucene spravny a b) delat reklamu palubnim sluzbam, pripadne c) delat reklamu necemu dalsimu, ale to uz ve vetsim rozsahu budi rozpaky a je to spis domenou on-board casopisu. Podle techto kriterii jsou hodnoceni vlakovi pruvodci myslim zcela srovnatelni...
registrovaný uživatel Jurik 
23.01.2011 (14:29)  
U ČD mi akorát vadí, že přípoje jsou bez uvedení čísla vlaku, jen tam uvádějí čas odjezdu a druh vlaku (Os,Sp, R apodobně). Myslím že chtít u nás v republice, aby uváděli i nástupiště či dokonce číslo koleje, to by bylo až moc :-) Při těch zpožděních to garantovat nejde. No a jedna kosmetická drobnost, to jejich grafické znázornění úvodní strany, ta čtverečkovaná mapa ČR, to je jak 30 let starý design (jako srovnávat pragotron s tím co mají dnes na peronech).

A taky taková drobnost, ve vysvětlivkách není odkaz na to, jestli to je velkoprostor, nebo oddíly/kupé. Ja se v tom už orientuju, ale pro toho, kdo to nezná, a má radši to nebo ono, aby si vybral kam nastoupit, tak v legendě to není (jestli je v rámečku jedna ikonka sedadla = oddíl, a když dvě malé ikonky vedle sebe = tak je to velkoprostoru). Ale v řazení jezdí do Ostravy ve velké míře kombinované vozy Bee272, Beer273, takže to je jedno, člověk si může vybrat :-DDD

Jinak co jezdím do školy do Otrokovic a zpátky, tak na Moravii, Helfštýně, Rastislavovi, vlakové průvodce doplňují pravidelně, v Bohumíně jsou u každého stolečku, a průvodčí projde vlakem a kde to vezmou, doplní to na hlavním, popřípadě ve Svinově.

A k tomu hlášení, není nic horšího než chrchlající rozhlas, navíc když pracovník ČD mluví naživo, a přijde mu smska a začne mu pípat mobil, nebo když začně hlásit když zrovna jede přes most, např. v Přerově přes Bečvu nebo za Svinovem přes Odru, to je lahůdka, nejen že neslyšíte nic, ale navíc to rve uši :-)))
23.01.2011 (14:23)  
Měl bych taky několik poznámek k těm průvodcům. U ČD je asi největší problém s tím, že u mezistátních vlaků občas nezachovají přesně kategorii vlaku, viz ten ALX. Mají tam v Německu spoustu Os, ale Os tam neznají, znají S-bahn, nebo Reginalbahn, případně VGB (což tam ale je), takže tohle je taky drobný kiks (dřív to ale tuším bývalo správně) a pak mi tam taky chybí u toho Německa značení nástupiště, kam to přijede, neb v Německu to je daný. V tomhle třeba rakušáci vítězí. U DB Reiseplan zas bývá problém s češtinou (pokud je), mají tam mraky překlepů.
Btw rozhodně si nemyslím, že je průvodce jen pro ukrácení volné chvíle. Pravda je, že zrovna řazení u DB a OBB chybí a hodilo by se.
Já třeba při svých cestách právě průvodce používám proto, abych věděl odkud jede ten, či oný přípoj a jak moc mám spěchat. (typicky Mnichov, nebo Curych jsou moc príma na čtyřminutový přestupy z první na třicátou kolej).
registrovaný uživatel Busman 
23.01.2011 (14:17)  
Off topic problem Reklama: Co se týče těch rámečků ve vlaku, nejde o 5 lidí na ředitelství, ale o lidi, co to budou v depu lepit, popř. přelepovat v případě poškození plakátu, aby to tak ňák vypadalo. Jasný, může to dělat třeba uklízečka, ale nejprv musí stihnout ten vlak pořádně vypucovat (v době obratu soupravy), aby leták nebyl nakonec důležitější. Z těchto organizačních důvodů, kdy s tím může být víc starostí než užitku, mi potencionální měsíční výnos ve výši cca 10.000 Kč/měsíčně na soupravu přijde pod rozlišovací schopnost dopravce, i když to v globále může dělat několik milionů ročně. Ovšem reklama v nádražních halách, to už je něco jiného.
registrovaný uživatel rpet  mail  
23.01.2011 (14:06)  
@ Busman, R.U.R:
Off Topic (se pridam, kdyz uz :D): dokazete si predstavit, jak trpim pri hlasenich v letadlech WIZZairu? tem obcas hezkym slecnam dodnes nikdo nevysvetlil, ze strcit si mluvitko mikrofonu do huby neni nejidealnejsi cesta ke srozumitelnemu hlaseni... takze vzdycky obratim oci v sloup a vzpomenu na easyJet, kterej ma hlaseni nahrany v IS v danych jazykovych mutacich, a jen je pousti podle toho, odkud kam se leti. na druhou stranu, letusky easyJetu se u toho ksichti tak, ze bych jim nejradej koupil rakev.

kdyby tak sla zkloubit prijemnost wizzairackych crew a palubni IS easyJetu...
  1 ... 3 4 5 6 7 8      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko