ČR — Pokud jste někdy využili vlak vyšší kvality, či rychlík na trase Plzeň-Most nebo Pardubice-Liberec, určitě dobře znáte papírové letáčky s jízdním řádem vlaku a dalšími informacemi – vlakové (palubní) průvodce. Náhodně jsem vylosoval jeden exemplář od Českých drah (Ex|ALX 354/357 Franz Kafka), jeden od dopravce Železničná společnosť Slovensko (Ex 128 Hradčany), další od Österreichische Bundesbahnen (EC 72 Smetana), a poslední od Deutsche Bahn (EC 379 Carl Maria von Weber). Spolu s deseti kolegy z Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích jsme tyto průvodce ohodnotili v několika kategoriích – jízdní řád, řazení vlaku, jazyk, informace o dopravci, vysvětlení symbolů a poznámek, rozsah komerční reklamy, vzhled a, v neposlední řadě, informace nad rámec průvodce. Po úspěšné zkoušce ze základů technologie řízení dopravy jsem přiměl některé ze studentů – osm mužů a dvě ženy – k debatě o kvalitě vylosovaných palubních průvodců.. V následujících řádcích se proto na jednotlivé průvodce podíváme podrobněji a podrobíme je důslednému hodnocení.
Průvodce se považuje za přijatelný, pokud obdrží alespoň 80 bodů ze sta. Ve druhé, již nesoutěžní části se zaměříme na některé speciality z oboru palubních průvodců. Bude se jednat o dva reklamní vlaky ZSSK, vlak railjet ÖBB a vlak SC Pendolino.
Bramborová medaile – ÖBB
Na proklínaném čtvrtém místě se umístil palubní průvodce z vlaku EC 72 Smetana, vydávaný ÖBB. První, čeho si naše porota všimla, byla absence češtiny v části textu "Bezpečnost ve vlaku". Dámám se velmi líbilo jednoduché grafické zpracování a přehledný jízdní řád. Jelikož je celý průvodce laděn do korporátního stylu, dostal za tuto kategorii plný počet bodů. Oproti tomu v průvodci úplně chybí řazení vlaku, což popudilo významnou část poroty. Několik bodů k dobru si vysloužil průvodce za informace týkající se právě bezpečnosti ve vlaku.
Celkový verdikt: 72 ze 100 bodů - neprospěl.
Bronz pro DB
Váš cestovní plán – tak je nazván vlakový průvodce vlaku EC 379 Carl Maria von Weber. Dámskou část osazenstva ihned zaujme zajímavý formát průvodce, který je oproti klasickým brožurkám o něco větší. Po chvíli však dámy průvodce odhazují s odůvodněním, že má mnoho listů (7), na kterých se vlastně nic nedozví. Navíc se jim špatně čte malé písmo, kterému kontruje velký formát průvodce. Zbytek osazenstva zarazila reklama hned na titulní straně. Opět absolutně chybí řazení vlaku, a hlavně je text v anglickém jazyce, za což dostal body dolů. Co se nám naopak líbilo, jsou podrobně vysvětlené piktogramy, které se vyskytují i u jednotlivých stanic. I přes reklamu na titulní straně je množství komerčního obsahu v pořádku.
Celkový verdikt: 75 ze 100 bodů - neprospěl.
Stříbro získává ZSSK
Co upoutalo pozornost studentek v první chvíli na průvodci vlaku Ex 128 Hradčany, je modrá barva. Dušovaly se, že minulý rok byly ve "slovenských vlacích" průvodci v oranžové barvě. Modrá barva i písmo, v nichž je průvodce vyveden, sice ve skutečnosti odpovídají korporátnímu stylu, ale jak sami vidíte, některé cestující (i z řad studentů DFJP UPCE) barevné ladění zaskočilo – zejména s ohledem na nátěry vozidel – stejně jako jakási americká lokomotiva na titulní stránce průvodce. Jízdní řád obsahuje všechny důležité informace, včetně rozšiřujících piktogramů, které bohužel nejsou vysvětleny všechny, a ty, které jsou, mají popisky pouze ve slovenštině. Jinak je vše vysvětleno ve třech jazycích, což nás těší. Na jedné straně je také reklama, což porota shledává jako normální stav. Konečně jsme se také dočkali řazení vlaku a k dispozici jsou i informace o dopravci.
Celkový verdikt: 80 ze 100 bodů - prospěl.
Zlatá příčka pro České dráhy
Příznivci našeho největšího dopravce jásají a odpůrci si brblají pod vousy slova o nespravedlnosti soutěže. Je to tak, naší porotou byl jako nejlepší oceněn palubní průvodce ČD, nováček EX|ALX 354/357 Franz Kafka. Něžné pohlaví pozitivně komentovalo modrou, která na rozdíl od ZSSK koresponduje na 100 % s korporátním stylem ČD (snad jen čtverečkovanou mapu by mohla vystřídat nějaká lokomotiva v Najbrtu…), stejně jako písmo ČD Fedra, které je v průvodci použito. Líbí se nám, že si průvodce na nic nehraje a hlavní část zaplňují jízdní řády, které jsou v pořádku. Možná, že informace o službách ve stanicích by mohly být konkrétnější. V průvodci je obsaženo řazení vlaků. Za co jsme ale bodíky odebrali, je využití jednoho průvodce pro oba směry, což nepovažuje porota v mezinárodní vozbě za úplně šťastné řešení. Nechybí ani trojjazyčné provedení vysvětlivek a doplňujících textů. Reklama není v průvodci žádná, vyskytuje se zde pouze propagace produktů dopravce, a to je naprosto v pořádku.
Celkový verdikt: 85 ze 100 bodů - prospěl.
V plánu jsme měli i posouzení průvodce vlaků, jezdících pod produktovou řadou ALEX (Arriva), ale ty bohužel nebyly do souprav zatím dodány. Chápeme, že mnohé z vás hodnocení přinutí k mnoha spekulacím, ale není nic jednoduššího, než si na průvodce udělat názor vlastní. Následuje přehledná tabulka bodového hodnocení.
Věc / dopravce | ČD | ZSSK | DB | ÖBB | Max. | Podrobnosti |
Jízdní řád | 28 | 30 | 30 | 27 | 30 | (příjezdy, odjezdy, stanice, služby ve stanicích, kilometráž, přípoje) |
Řazení vlaku | 12 | 8 | 0 | 0 | 15 | (čísla vozů, druh vozu, doplňkové informace) |
Jazyk | 7 | 7 | 3 | 6 | 10 | (tříjazyčná verze, slovenský jazyk je rovnocenný s češtinou) |
Informace o dopravci | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | (loga, webové stránky, spojení) |
Vysvětlení symbolů a poznámek | 15 | 12 | 15 | 12 | 15 | (vysvětlení piktogramů a poznámek vyskytujících se v průvodci) |
Rozsah reklam | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 | (nepočítají se reklamy dopravce, pro plný počet bodů je max. jedna stránka komerční reklamy na šest stránek průvodce) |
Vzhled | 8 | 8 | 9 | 10 | 10 | (korespondence s korporátním stylem dopravce či produktu, čitelnost písma…) |
Informace nad rámec průvodce | 0 | 0 | 3 | 2 | 5 | (info o jízdném, doplňkové služby apod.) |
Celkem: | 85 | 80 | 75 | 72 | 100 | bodů |
Reklama za každou cenu, SC Pendolino a railjet
Do rukou autora článku se dostaly i palubní průvodci vydaní pro reklamní vlaky jezdící na Slovensku. Nejdříve jsem si myslel, že jde o nepovedený žert, později jsem zjistil, že se jedná o realitu. Průvodce vlaku IC 10511 Gorenje je stylizován do stříbrné barvy a jízdní řád spolu s informacemi o vlaku je spíše omyl na jinak zajímavém reklamním letáku. Podobně je na tom R 600 Mora, který je pro změnu červeno-černý. Naštěstí druhá strana zůstala bez reklam a cestující zde najde potřebné informace, byť trochu nepřehledné vinou úspory místa. Z obchodního hlediska je určitě vše v naprostém pořádku, ale přesto by bylo dobré vyhradit, jako v případě R 600, pro jízdní řád a další informace alespoň jednu stranu. Inu byznys je byznys. Doufejme jen, že se od nového GVD nesetkáme třeba s vlakem EC 69 Erotické pomůcky či IC 112 Vývoz septiku.
Naproti tomu se nám velmi líbí palubní průvodce vlaku RJ 67 ÖBB, který si zachovává tradiční styl a příjemné grafické zpracování s opravdu poctivým trojjazyčným podáním kvalit jednotky railjet. Na co nesmíme zapomenout, je palubní průvodce-magazín Pendolino. Ten dostává speciální cenu dámského osazenstva. Najdeme v něm přehled novinek v tarifu, služeb ve vlaku, jízdní řády a některé zajímavé nabídky. Výborný způsob kombinace prezentace produktu včetně prezentace společnosti a jejího portfolia služeb. Chválíme tedy produktová oddělení ÖBB i ČD.
Zdroj: Palubní průvodci dopravců ČD, ZSSK, ÖBB a DB
Jenom znovu zopakuji, že se mi zcela subjektivně nezdá jen 10% podíl kategorie vzhled v hodnocení, když jde o korporátní marketingový produkt. A taky jsem nezpochybňoval dámy ani jiné hodnotící, ale opravdu jde i o grafiku a marketing. Mimochodem i jako laik od grafiků vím, co dokáže udělat gramáž papíru a jeho zpracování s výsledným produktem:-)
O tom, že jsou papíroví průvodci standardem UIC nevím, jako uživatele mě to dodnes nezajímalo, z osobní zkušenosti ale říkám: Itálie - cca 10 jízd v první třídě ES - nic. Francie - TGV 1. třída, Lunéa, vozy k sezení - nic. Belgie - IC, 1. třída - nic, Dánsko - IC vlak DSB z Kodaně do Hamburku 1. třída - nic. Švýcarsko - IC, ICN, IR, 1. třída - nic, Cisalpino, 1. třída - nic. Thalys - časopis s jízdním řádem a dalšími informacemi. V Polsku, ze kterého jsem rychle utíkal - TLK, IC, 1. třída - nic. Do Maďarska jezdím z Vídně railjetem, takže nevím, jak se o to MÁV stará, ale nevzpomínám si, že bych jejich průvodce viděl v EC z Budapešti na českém území. Tak mi z toho vyplývá, že v Česku vedle Slovenska, Rakouska a Německa můžeme být za existenci průvodců rádi.
Subjektivně jsem spokojený s DB, ÖBB v tom, jak informují a v tom smyslu jsem reagoval na předřečníky a rozšiřoval až do OT. Ale znovu - marketingově je na tom podle mě ÖBB a DB i jen mírně poučeným okem lépe... Ale možná to pramení z toho, že mi po přejetí hranic na zpáteční cestě z Německa nebo Rakouska bývá ze stavu u nás smutno.
Mimochodem, zařízení, které jsem poprvé viděl v S-bahnu z Locarna do Bellinzony, LCD s on-line informacemi a právě odjezdy z následující stanice, by mohlo papírové průvodce nahradit. Nemusíme se inspirovat tak daleko, stejnou věc jsem zahlédnul i v S-bahnu do Schöny, i proto ten smutek.-)
očekával jsem podobné reakce, ale jen pro úplnost:
-palubní průvodce hodnotili studenti Dopravní fakulty Jana Pernera, nikoliv laici nebo "šotouši"
-tento článek je o palubních průvodcích, nikoliv o personálu, stavu vlaků, hlášeních ve stanicích a reklamách na bočnicích vlaků či v interiéru
-držte se prosím tématu, nevytvářejte offtopic
-pro případné doplňující informace mě neváhejte kontaktovat, rád vám odpovím
V tom ČD centru dostanu max. výpis z offline IDOSu, ne? To je ale málo.
"Pokladny z okýnkem", kde bába slouží jenom jako nedokonalý interface k UNIPOku, by neměly vůbec existovat. Pro základní odbavení by měly sloužit automaty, viz DB.
rpet: zacinam pochybovat sam o sobe: kdyz pojedu z prahy do decina, k cemu potrebuju znat casy a detaily spoju v lovosicich?
Přece proto, abyste v těch Lovosicích věděl, zda vlak nabral zpoždění a máte začít řešit hrozbu ujetí přípoje v tom Děčíně.
rpet: pokud zmeskam pripoj, jsem si jistej ze budu mit dost casu si to zjistit v hale, na pokladne
Na to teda vůbec nemusí být dost času. Zpoždění může být takové, že na přestup na ten další přípoj budete mít např. 2 minuty. Pokud jste tam nikdy nebyl a nebudete vědět čas a nástupiště předem, ujede vám to.
Doporučuji otevřít lednové číslo magazínu ČD pro Vás (na obálce Taťána Kuchařová) na druhé straně obálky. ČD se neviznají ve svém Najbrtu, takže je lepší, že do vlakových průvodců dávají mapu ČR (vnitrostátní vlaky) nebo Evropy (mezistátní vlaky).
Pro ty, co číslo momentálně nemají po ruce:
http://www.k-report.net/discus/nahledy/523462.jpg
Podívejte se na vozy Aee (umístění piktogramů) a ABfbrdtn (nátěr)...
DB mají řazení jednak na nástupištích na tabulích, ale taky používají schéma vlaků v jednotlivých sektorech na "pragotronech".
K hlášení ve vlacích - loňské Pendolino z Vídně, které několikrát upozorňovalo na to, že se po přejezdu hranic mění kategorie bylo šílené. Jsou dva faktory, které ovlivňují živé hlášení - technické a jazyková vybavenost čety. Aspoň na EC se zlepšuje. DB má výrazně větší jazykové požadavky na vlakový personál, čtyřjazyčně se mluví např. v ICE z Frankfurtu do Bruselu. Podobně u SBB. Německé představení šéfa doprovodu mi přijde bližší než domovská stanice... mladší bratr byl překvapen, když doprovod ICE při zpoždění vysvětloval příčinu (pohyb lidí v blízkosti tratě) a aktuálně informoval o přípojích. Ale taky, protože se hrálo mistrovství světa, občas doplnil stav utkání. To se mi líbí, situace byla odlehčená, zpoždění "vykomunikováno" a problémy řešeny. Tohle předem nenamluvíte.
Mimochodem pro naprostou absenci informací a jejich horečné měnění jsem loni v létě maximálně zkrátil pobyt v Polsku a oddychnul si právě v německém IC ze Štětína...
A ještě jednu německou zkušenost bych rád přenesl k nám - v první třídě ICE vám nejdřív donesou noviny a zeptají se, co chcete z bistra a teprve potom vám zkontrolují jízdenku...
...jízdní řád a přípoje smysl mají. Když někam někdo jede, tak z internetu má vytištěné maximálně odjezdy a příjezdy z přestupních stanic. Ale už ne mezilehlé stanice a pozdější spojení pro případ zpoždění a ujetí přípoje
zacinam pochybovat sam o sobe: kdyz pojedu z prahy do decina, k cemu potrebuju znat casy a detaily spoju v lovosicich? to jako kdyby mi ruplo v kouli a rozhodl jsem se nahle prestoupit?? pravdepodobnost 0.01%... a pokud zmeskam pripoj, jsem si jistej ze budu mit dost casu si to zjistit v hale, na pokladne... ale jak rikam, ja jsem divnej a vim to.
Propagácia on-board cateringu u ČD aj ZSSK dlhodobo viazne - dopravcovia sa k tomu skoro ani nehlásia, zatiaľ čo poskytovatelia služieb sa len málokedy zmôžu na to, aby rozdali vlastné letáky (česť výnimkám). Vlakový sprievodca by bol ideálnym médiom na propagáciu všetkých služieb vlaku. A samozrejme tam aj doplniť kontakty na zmluvné taxislužby, požičovne automobilov, hotely atp. v jednotlivých staniciach cesty, namiesto strohých piktogramov.
"Daleko lepší dojem na zákazníka by udělalo, kdyby se pokladní při prodeji jízdenky (jen u delších a vhodných tras a ve velkých stanicích) zeptala, v kolik hodin pojede, našla spojení a systém by vygeneroval A4 s podrobnými informacemi o cestě"
Ale takové služby existují, ale musíte zajít do ČD centra, ne na pokladnu k okýnku, kde vás obslouží "příjemná" padesátnice (o věk bych ani tak nešlo, abych nekřivdil) s ochotou a přístupem k zákazníkovi alá hajzlbába nebo uklízečka.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.