..: Srovnání vlakových průvodců: Modří vítězové :..

Koláž 380 a průvodci, foto: Aleš Petrovský, ČD, ZSSK, ÖBB, DB ČR — Pokud jste někdy využili vlak vyšší kvality, či rychlík na trase Plzeň-Most nebo Pardubice-Liberec, určitě dobře znáte papírové letáčky s jízdním řádem vlaku a dalšími informacemi – vlakové (palubní) průvodce. Náhodně jsem vylosoval jeden exemplář od Českých drah (Ex|ALX 354/357 Franz Kafka), jeden od dopravce Železničná společnosť Slovensko (Ex 128 Hradčany), další od Österreichische Bundesbahnen (EC 72 Smetana), a poslední od Deutsche Bahn (EC 379 Carl Maria von Weber). Spolu s deseti kolegy z Dopravní fakulty Jana Pernera v Pardubicích jsme tyto průvodce ohodnotili v několika kategoriích – jízdní řád, řazení vlaku, jazyk, informace o dopravci, vysvětlení symbolů a poznámek, rozsah komerční reklamy, vzhled a, v neposlední řadě, informace nad rámec průvodce. Po úspěšné zkoušce ze základů technologie řízení dopravy jsem přiměl některé ze studentů – osm mužů a dvě ženy – k debatě o kvalitě vylosovaných palubních průvodců.. V následujících řádcích se proto na jednotlivé průvodce podíváme podrobněji a podrobíme je důslednému hodnocení.

Průvodce se považuje za přijatelný, pokud obdrží alespoň 80 bodů ze sta. Ve druhé, již nesoutěžní části se zaměříme na některé speciality z oboru palubních průvodců. Bude se jednat o dva reklamní vlaky ZSSK, vlak railjet ÖBB a vlak SC Pendolino.

Bramborová medaile – ÖBB

Na proklínaném čtvrtém místě se umístil palubní průvodce z vlaku EC 72 Smetana, vydávaný ÖBB. První, čeho si naše porota všimla, byla absence češtiny v části textu "Bezpečnost ve vlaku". Dámám se velmi líbilo jednoduché grafické zpracování a přehledný jízdní řád. Jelikož je celý průvodce laděn do korporátního stylu, dostal za tuto kategorii plný počet bodů. Oproti tomu v průvodci úplně chybí řazení vlaku, což popudilo významnou část poroty. Několik bodů k dobru si vysloužil průvodce za informace týkající se právě bezpečnosti ve vlaku.

Celkový verdikt: 72 ze 100 bodů - neprospěl.

Palubní průvodce EC 72, foto: ÖBB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 72, foto: ÖBB / Aleš Petrovský

Bronz pro DB

Váš cestovní plán – tak je nazván vlakový průvodce vlaku EC 379 Carl Maria von Weber. Dámskou část osazenstva ihned zaujme zajímavý formát průvodce, který je oproti klasickým brožurkám o něco větší. Po chvíli však dámy průvodce odhazují s odůvodněním, že má mnoho listů (7), na kterých se vlastně nic nedozví. Navíc se jim špatně čte malé písmo, kterému kontruje velký formát průvodce. Zbytek osazenstva zarazila reklama hned na titulní straně. Opět absolutně chybí řazení vlaku, a hlavně je text v anglickém jazyce, za což dostal body dolů. Co se nám naopak líbilo, jsou podrobně vysvětlené piktogramy, které se vyskytují i u jednotlivých stanic. I přes reklamu na titulní straně je množství komerčního obsahu v pořádku.

Celkový verdikt: 75 ze 100 bodů - neprospěl.

Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský Palubní průvodce EC 379, foto: DB / Aleš Petrovský

Stříbro získává ZSSK

Co upoutalo pozornost studentek v první chvíli na průvodci vlaku Ex 128 Hradčany, je modrá barva. Dušovaly se, že minulý rok byly ve "slovenských vlacích" průvodci v oranžové barvě. Modrá barva i písmo, v nichž je průvodce vyveden, sice ve skutečnosti odpovídají korporátnímu stylu, ale jak sami vidíte, některé cestující (i z řad studentů DFJP UPCE) barevné ladění zaskočilo – zejména s ohledem na nátěry vozidel – stejně jako jakási americká lokomotiva na titulní stránce průvodce. Jízdní řád obsahuje všechny důležité informace, včetně rozšiřujících piktogramů, které bohužel nejsou vysvětleny všechny, a ty, které jsou, mají popisky pouze ve slovenštině. Jinak je vše vysvětleno ve třech jazycích, což nás těší. Na jedné straně je také reklama, což porota shledává jako normální stav. Konečně jsme se také dočkali řazení vlaku a k dispozici jsou i informace o dopravci.

Celkový verdikt: 80 ze 100 bodů - prospěl.

Palubní průvodce Ex 128, foto: ZSSK / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex 128, foto: ZSSK / Aleš Petrovský

Zlatá příčka pro České dráhy

Příznivci našeho největšího dopravce jásají a odpůrci si brblají pod vousy slova o nespravedlnosti soutěže. Je to tak, naší porotou byl jako nejlepší oceněn palubní průvodce ČD, nováček EX|ALX 354/357 Franz Kafka. Něžné pohlaví pozitivně komentovalo modrou, která na rozdíl od ZSSK koresponduje na 100 % s korporátním stylem ČD (snad jen čtverečkovanou mapu by mohla vystřídat nějaká lokomotiva v Najbrtu…), stejně jako písmo ČD Fedra, které je v průvodci použito. Líbí se nám, že si průvodce na nic nehraje a hlavní část zaplňují jízdní řády, které jsou v pořádku. Možná, že informace o službách ve stanicích by mohly být konkrétnější. V průvodci je obsaženo řazení vlaků. Za co jsme ale bodíky odebrali, je využití jednoho průvodce pro oba směry, což nepovažuje porota v mezinárodní vozbě za úplně šťastné řešení. Nechybí ani trojjazyčné provedení vysvětlivek a doplňujících textů. Reklama není v průvodci žádná, vyskytuje se zde pouze propagace produktů dopravce, a to je naprosto v pořádku.

Celkový verdikt: 85 ze 100 bodů - prospěl.

Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce Ex|ALX 354/357, foto: ČD / Aleš Petrovský

V plánu jsme měli i posouzení průvodce vlaků, jezdících pod produktovou řadou ALEX (Arriva), ale ty bohužel nebyly do souprav zatím dodány. Chápeme, že mnohé z vás hodnocení přinutí k mnoha spekulacím, ale není nic jednoduššího, než si na průvodce udělat názor vlastní. Následuje přehledná tabulka bodového hodnocení.

Věc / dopravce ČD ZSSK DB ÖBB Max. Podrobnosti
Jízdní řád 28 30 30 27 30 (příjezdy, odjezdy, stanice, služby ve stanicích, kilometráž, přípoje)
Řazení vlaku 12 8 0 0 15 (čísla vozů, druh vozu, doplňkové informace)
Jazyk 7 7 3 6 10 (tříjazyčná verze, slovenský jazyk je rovnocenný s češtinou)
Informace o dopravci 5 5 5 5 5 (loga, webové stránky, spojení)
Vysvětlení symbolů a poznámek 15 12 15 12 15 (vysvětlení piktogramů a poznámek vyskytujících se v průvodci)
Rozsah reklam 10 10 10 10 10 (nepočítají se reklamy dopravce, pro plný počet bodů je max. jedna stránka komerční reklamy na šest stránek průvodce)
Vzhled 8 8 9 10 10 (korespondence s korporátním stylem dopravce či produktu, čitelnost písma…)
Informace nad rámec průvodce 0 0 3 2 5 (info o jízdném, doplňkové služby apod.)
Celkem: 85 80 75 72 100 bodů

Reklama za každou cenu, SC Pendolino a railjet

Do rukou autora článku se dostaly i palubní průvodci vydaní pro reklamní vlaky jezdící na Slovensku. Nejdříve jsem si myslel, že jde o nepovedený žert, později jsem zjistil, že se jedná o realitu. Průvodce vlaku IC 10511 Gorenje je stylizován do stříbrné barvy a jízdní řád spolu s informacemi o vlaku je spíše omyl na jinak zajímavém reklamním letáku. Podobně je na tom R 600 Mora, který je pro změnu červeno-černý. Naštěstí druhá strana zůstala bez reklam a cestující zde najde potřebné informace, byť trochu nepřehledné vinou úspory místa. Z obchodního hlediska je určitě vše v naprostém pořádku, ale přesto by bylo dobré vyhradit, jako v případě R 600, pro jízdní řád a další informace alespoň jednu stranu. Inu byznys je byznys. Doufejme jen, že se od nového GVD nesetkáme třeba s vlakem EC 69 Erotické pomůcky či IC 112 Vývoz septiku.

Naproti tomu se nám velmi líbí palubní průvodce vlaku RJ 67 ÖBB, který si zachovává tradiční styl a příjemné grafické zpracování s opravdu poctivým trojjazyčným podáním kvalit jednotky railjet. Na co nesmíme zapomenout, je palubní průvodce-magazín Pendolino. Ten dostává speciální cenu dámského osazenstva. Najdeme v něm přehled novinek v tarifu, služeb ve vlaku, jízdní řády a některé zajímavé nabídky. Výborný způsob kombinace prezentace produktu včetně prezentace společnosti a jejího portfolia služeb. Chválíme tedy produktová oddělení ÖBB i ČD.

Palubní průvodce IC 10511, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce IC 10511, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce R 600, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce R 600, foto: ZSSK / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce RJ 67, foto: ÖBB / Josef Petrák Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský Palubní průvodce, časopis PENDOLINO, foto: ČD / Aleš Petrovský

Zdroj: Palubní průvodci dopravců ČD, ZSSK, ÖBB a DB


Aleš Petrovský | 23.1.2011 (8:00)
Súvisiace správyopen/close

Ďalšie z rubriky Služby

Ďalšie z regiónu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
registrovaný užívateľ R.U.R.  mail  
24.01.2011 (22:38)  
Taky mám na ČD svůj názor, ale ty průvodci se jim povedly, krom zmiňované reklamy by se mi akorát líbilo, kdyby jich dávali víc… Stejně, jak jsem se všimnul, zbylé v konečné stanici zase posbírají (a teda doufám že recyklují, ne že je jen vyhodí do jiného koše :-)), takže by tam byl jen větší vklad na začátku a další náklady skoro stejné jako teď, protože prostě když jich tam bude šest, tak si stejně vezmu maximálně jeden :-)
24.01.2011 (16:26)  
Docela by mne zajímalo, jak by v hodnocení obstál rakouský "Zugbegleiter" na podvojném RJ jezdícím v minulém GVD. Z Vídně jely dvě spojené soupravy do Feldkirchu, jedna pokračovala do Zürichu, druhá jela do Bregenzu. V kursbuchu byla každá souprava vedena pod samostatným číslem (160, 560).
Sebral jsem si "Zugbegleitera" z každé soupravy a nestačil jsem se divit. Obsahově se lišily co do údajů o přípojných vlacích v týchž stanicích ...

K té reklamě - já jsem si kdysi taky máchal čumák v téhle problematice, protože to byl zdroj příjmů pro údržbu kolejových vozidel. Bohužel ani na nejvyšší úrovni "správní rady" to nemělo mnou - naivně - očekávanou odezvu.

Ono jde především o to, kde ty peníze za reklamu skončí. Celkem logicky požaduje ty peníze ten, kdo má hnací vozidlo v operativní správě, tedy DKV, protože takto získané finanční prostředky lze používat pro údržbu kolejových vozidel ...
Reklama na kolejových vozidlech by měla být v gesci odboru kolejových vozidel, který za ně odpovídá a nikoli Railreklamu. Ten by mohl a měl reklamu zajistit a zprostředkovat a dostat provizi řekněme 5% z dohodnuté ceny ...
Odbor kolejových vozidel by stanovil jednotnou cenu za určitý druh vozidla, tak aby si depa "nekonkurovala".
Pro DKV je výhodné, aby se jednalo o dlouhodobý kontrakt, zhruba na čtyři roky, aby reklamní nátěr byl na lokomotivě po celé období mezi dvěma "dílenskými" opravami při nichž se provádí obnova nátěru.
Pro "dráhu" je výhodné, když nemusí platit nátěr, čili i tahle úspora je ziskem z reklamy, další věcí je cena. Mnozí mají velké oči, které nejsou ochotni zákazníci zaplatit.
Já bych se u klasické skřňové lokomotivy spokojil s tisícikorunou denně na dobu čtyř let + nátěr. Těch cca 1,5 milionu za čtyři roky je docela slušný příspěvek na údržbu ...

Celovlakové reklamy jsou reálné pouze u ucelené jednotky (žabotlam, ešus, regiozázrak).

michawel : ty překlepy v německých průvodcích jsou zakletým zámkem. Totéž písmenko je v názvu stanice někdy správně jindy chybně. U dvou vlaků jedoucích s dvouhodiným odstupem je to jednou dobře, podruhé chybně.
Němci vydávají "Zugbegleitery" prakticky každý měsíc, to co bylo jeden měsíc dobře je v dalším chybně a naopak.
Těžko říci v čem je zakopaný pes.
registrovaný užívateľ Kakov 
24.01.2011 (14:50)  
Josef Petrák: já hodnocení pana Petrovského věřím,
svůj příspěvek jsem myslel opravdu jen jako pokus o vtip (proto to tam bylo napsáno), upřímě jsem se zasmál poznámce Aleše Petrovského, že běží na GŘ k audienci

všechny prosím, nehledejte v tomto příspěvku žádný jinotaj
ba dokonce pokud bych měl průvodce hodnotit sám, tak bych je asi zhodnotil stejně.....
registrovaný užívateľ rzehy 
24.01.2011 (14:19)  
V pruvodci EC Praha me zarazilo znaceni kategorii pripojnych vlaku, napr. polske TLK ceskym zpusobem jako R, pricemz R v Polsku znamena Regio. Tady na příkladu Kafky jsou alespon nemecke vysvetlivky, ale dokazu si predstavit, kolik Polaku nebo lidi jedoucich do Polska to muze zmast...
24.01.2011 (10:22)  
R 1463 Úpa, Karel Kovářík) Nene, děééésně prudééérní redakce Alešovi sesypala tři pytle připomínek, díky kterým musel málem znovu přepočítávat procenta. Za nás můžu říct, že hodnotili skutečně objektivně – ale jak se ukazuje, 100 lidí, 100 chutí.
24.01.2011 (9:47)  
Postsovětské státy porážejí zavedené a seriózní železnice, no to je fór! Proč jste tam nedali ještě PKP Intercity? Počítám, že by získali 110 bodů ze sta.
registrovaný užívateľ Kakov 
24.01.2011 (9:31)  
Aleš P.:sorry za OT
až se z audience vratíte, tak nám napište, zda byla odměna finanční nebo jenom poplácání po zádech :-D

samozřejmě jde o vtip
24.01.2011 (8:40)  
Koho chleba jíš, ten jest tvým pánem, nebo jak se to říká.
registrovaný užívateľ M 
24.01.2011 (5:54)  
Kdyz se tady teda hojne probiraji i hlaseni a kdo vi co jeste... Jaka hudba hraje v SC pred Bratislavou?
registrovaný užívateľ Sim 
24.01.2011 (1:54)  
A jeste neco k reklame - souhlasim s tim, ze Railreklam funguje na velky hnedy mazlavy! Staci se projit po hlavnim v Plzni, kde na spouste monitoru nema nic jinyho, nez "reklamu" sam na sebe. Stat to muselo sileny prachy, nekdo si na tom namastil kapsu a ted to vyuziti nema. Navic - jak uz tu taky bylo zmineno - narozdil od polepu nebo ramecku, ktere se musi obnovovat, je "televizni" reklama z hlediska rezijnich nakladu zadarmo: pokud uz televize bezi, je uplne fuk, co se promita, stoji to uplne stejne.

Reklama ve vlakovem pruvodci - tady jsou krasne videt oba extremy. Na jednu stranu je vcelku prijemne, ze pruvodce CD u klasickych vlaku nezatezuje informacemi komercniho charakteru. O to vic me prudi, kdyz v Pendolinu je cca polovina pruvodce zabrana reklamni plochou ... a to jeste v podstate klamavou reklamou. Konkretne reklama na autopujcovnu a parkoviste pro cestujici Pendolina (coz budi dojem, ze pokud prijedu jakymkoliv jinym vlakem, auto mi nepujci), podobne jako vsudypritomna reklama na Inkartu (vsude uvadeji, jak moc clovek usetri, ale v realu se da rict, ze skoro vic slev se ji netyka; pripoustim vsak, ze zrovna u Pendolina setri pomerne dost, ale bohuzel prave tohle usetreni nevidim v letaku prilis vyzdvihnute - asi aby o tom moc lidi nevedelo).

Me osobne by nejrozumejsi prisla reklama v mnozstvi nekde mezi. Na ctyri stranky textu by klidne pul stranky (ktera na spouste vlakovych pruvodcu byva prazdna) byt mohla, pokud by bylo jednoznacne oddeleno, co je reklamni sdeleni a co soucast informaci o vlaku. A samosebou zalezi i na tom, jaka konkretni reklama tam bude, zda to nekoho oslovi - napriklad ve vozech ZSSK se docela divim rameckum s reklamou na jakesi krestanske noviny (nazev z hlavy nevim, ale to je fuk) ... chapal bych to, kdyby je v tom vlaku mohl clovek koupit. Podobne by mi prislo "rozumne" cislo na taxisluzbu ve vetsim meste, kde vlak stavi.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.

- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP

Pridať komentár
Komentáre môžu vkladať iba registrovaní užívatelia.
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.
Prihlásenie
 
 
  
 
   Zaregistrovať sa

© 2001 - 2024 ŽelPage - správcovia


Info
informacni okenko