..: Reportáž z Tovačovky :..

Ilustrační obrázek Kojetín – Letos se již po desáté v sobotu 9. srpna 2008 konal na zámku v Tovačově (nejen) folkový festival Tovačovský portál, který je po Výlovu Hradeckého rybníka a Svatováclavských hodech asi největší místní kulturní akcí pro veřejnost. A stejně jako v loňském roce, také letos se naše občanské sdružení Kroměřížská dráha rozhodlo ve spolupráci s Českými drahami vypravit při této příležitosti zvláštní osobní vlaky po jinak pro osobní dopravu uzavřené trati Kojetín – Tovačov. Cílem tohoto záměru nebylo jen pomoci návštěvníkům Portálu dostat se do Tovačova, který je zejména o víkendech hromadnou dopravou dost špatně dostupný, ale též více zpřístupnit město se všemi jeho pamětihodnostmi a zajímavostmi turistům a zájemcům o projetí se po tovačovské trati. Posledním, ale neméně významným důvodem, proč to celé děláme (a rádi bychom i nadále dělali) je, že bychom tuto téměř zapomenutou hanáckou lokálku rádi vrátili do povědomí širší veřejnosti a tím jí snad i do budoucna zajistili alespoň částečné zmrtvýchvstání.

Deváté srpnové ráno v roce 2008 bylo pochmurné a deštivé – ostatně jako dosud snad všechna, ve kterých se do Tovačova po kolejích jelo. I když jsme si na to už posedmé mohli zvyknout, bylo to pro všechny zklamání.

Na kojetínském nádraží jsme se sešli před 9. hodinou a v 9:13 očekávali příjezd avizované náhrady (kvůli výluce mezi Holešovem a Bystřicí pod Hostýnem) v podobě lokomotivy řady 742 s osobním vozem Btax, která nás měla ve své turnusové přestávce mezi vlaky od a do Valašského Meziříčí odvézt do Tovačova a zpět. Jaké bylo naše překvapení, když místo „Buchara“ přijela poslední vyrobená normálněrozchodná „Kačka“ 810.678 !

Motoráček byl ráno vypraven hlavně kvůli turistům a výletníkům, protože samotný festival začínal v Tovačově až ve 14 hodin. Kvůli škaredému počasí se ale tento spoj přílišnou vytížeností pochlubit nemohl. Cestou zpět do Kojetína jím ale kromě hrstky cestujících jela též bruntálská kapela La Mesta, která se svým uměním postarala o velmi příjemnou atmosféru ve vlaku.

Na všechny další sobotní spoje pak krátce po poledni dorazila z Otrokovic zbrusu nová „Regionova“ 814.052/914.052, která se pak ve 12:22 vydala téměř plně obsazená na svou premiérovou jízdu po tovačovské trati. Jízda byla opět velmi příjemná díky kapele La Mesta, která se po více než dvouhodinovém hraní na kojetínském nádraží vracela zpět do Tovačova, aby zde rozveselila též návštěvníky folkového festivalu.

Zpáteční jízda „Regionovy“ s odjezdem ve 12:50 z Tovačova byla dle jízdního řádu koncipována jako jízda se zastávkami pro fotografy, kterých přijela zhruba desítka. Po dohodě s nimi jsme si udělali fotozastávky v místě bývalé zastávky Oplocany, v Lobodicích (s tradičním zapózováním u bývalé staniční budovy) a na trati mezi Lobodicemi a Uhřičicemi s polkovickým kostelíkem sv. Bartoloměje v pozadí. Poslední fotozastávku v oblouku u hřbitova v Uhřičicích nám velmi netaktně přerušila náhlá průtrž mračen, a tak jsme všichni svorně upřednostnili suchý azyl nízkopodlažní části „Regionovy“ před stejně pokaženými snímky zánovního motoráku proplétajícího se mezi šňůrami dešťové vody s bonusem v podobě řádně propláchnutých fotoaparátů a oděvů.

Velmi silný déšť nás provázel až do Kojetína, a po příjezdu nás i s ostatními cestujícími ještě na minimálně čtvrt hodiny uvěznil v motorovém voze.

Po tomto dešti však následoval prudký zvrat – mračna na obloze se začala protrhávat a brzy nás potěšily i první paprsky slunce, které teprve měly přijít ke slovu…

Také další pár spojů s odjezdem ve 14:22 z Kojetína a s návratem ve 14:59 z Tovačova byl plně vytížen a za pouhou čtvrthodinku cesty jsme měli problém stihnout všechny cestující odbavit. Nešlo totiž jen o prodávání jízdenek! Jízdenky se musely též řádně poštípat, což bylo obvykle svěřováno dětem, které za to byly velmi rády. Děti též od sponzorů obdržely pexesa, omalovánky a ty nejhodnější i lízátka.

Odpolední spoje s odjezdy z Kojetína v 16:00, 17:21 a 19:21 a návraty v 16:26, 17:45 a 20:09 už byly dle očekávání vytíženy méně, hojně je využívali především výletníci k návratům zpět do Kojetína či Lobodic. Tyto jízdy už ale byly provázeny příjemným slunečným počasím, a tak fotografové, kteří se rozhodli vyčkat lepšího počasí pro zdokumentování „Regionovy“ na tovačovské trati, rozhodně nebyli zklamáni.

Poslední pár jízd s odjezdem z Kojetína ve 20:50 a návratem z Tovačova ve 21:29, na kterém se motorová jednotka vracela domů do Otrokovic, byl určen především pro odvoz části hostů Portálu, kterých sice, stejně jako loni, nebylo mnoho, avšak noční přítomnost osobního vlaku na jen spoře osvětleném tovačovském nádraží byla opět velmi silným zážitkem s velkým nádechem nostalgie.

Stejně jako v loňském roce, také letos jsme se rozhodli vypravit vlaky do Tovačova i v neděli po Portále. Proti jedinému loňskému páru spojů jsme letos vypravili dva páry zvláštních vlaků, které měly nejen odvézt z místa konaní festivalu ty, kteří se rozhodli v Tovačově přenocovat, ale měly dát ještě druhou příležitost těm, kdo se chtěli podívat do Tovačova a v sobotu to, ať už z jakéhokoliv důvodu nestihli. Jeden pár spojů ráno a jeden těsně před polednem měly poskytnout dostatečný prostor například pro prohlídku města nebo zámku (nebo obojího). Také tyto spoje rozhodně nebyly nevyužité, ostatně slunečné počasí a obloha bez mráčku k nevšednímu výletu do Tovačova přímo vybízely.

Na tyto spoje nám z Kroměříže zcela nečekaně dorazila jinak otrokovická „Šarinka“ 810.271, která je jediným zástupcem své řady na Moravě v „retro“ nátěru se žlutým pruhem.

Ano, byl to právě ten motorový vůz, který bez jednoho dne před rokem odvozil první vlaky na Tovačovský portál, které jsme pořádali v loňském roce.

Akce „Vlaky na Tovačovský portál 2008“ tedy, alespoň z pohledu pořadatelů, dopadla úspěšně, v celkem 9-ti párech spojů bylo prodáno 400 jízdenek, což je zhruba o třetinu více než v loňském roce, kdy jely vlaky na Portál poprvé. Pokud se podaří i příští rok sehnat dostatek finančních prostředků, určitě pojedou vlaky na Tovačovský portál 2009 opět.

Jako jeden z pořadatelů bych touto formou velice rád poděkoval spoluorganizátorům Jirkovi Strumienskému a Martinu Šůstalovi, kteří odvedli velký kus práce a zcela jistě by se bez jejich přičinění ani tato ani ostatní akce na „Tovačovce“ nemohly konat.

A na co se na trati Kojetín – Tovačov můžete ještě letos těšit ?

Dne 28.9.2008 se na „Tovačovce“ rozloučíme s olomouckou parní „Rosničkou“ 464.202, které končí v létě 2009 způsobilost kotle. Minimálně příští rok se tedy parní lokomotiva do Tovačova nepodívá.

Ve dnech 18. a 19.října 2008 vypraví KMD do Tovačova vlaky na tradiční Výlov Hradeckého rybníka, které budou s největší pravděpodobností opět vedeny motorovým vozem M131.1.

Podrobné informace najdete na oficiálním webu tovačovské trati nebo v kalendáři železničních akcí ŽelPage.

Jste srdečně zváni !

Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek Ilustrační obrázek
  1. 810.271-7 - a chátrající staniční budova v Tovačově 10.8.2008
  2. 810.271-7 - po roce opět vyráží z Kojetína do Tovačova 10.8.2008
  3. 810.271-7 - před letos posledním odjezdem z Tovačova 10.8.2008
  4. 810.271-7 - při poslední jízdě zastavila v Lobodicích u vitrínky na jízdní řád kterou vyrobili obyvatelé bývalé staniční budovy
  5. 810.678-3 - (poslední vyrobená normálněrozchodná M152) jako první své řady letos v Tovačově 9.8.2008
  6. 810.678-3 - bojová porada v Tovačově před cestou zpět do Kojetína 9.8.2008
  7. 814.052-7 - u jinak pro osobní dopravu nevyužívaného tovačovského nástupiště v Kojetíně 9.8.2008
  8. 814.052-7 - v Tovačově na začátku noci 9.8.2008
  9. 814.052-7 - zastavila v podvečer 9.8.2008 v Lobodicích cestou do Tovačova
  10. 914.052-6 - na trati u obce Polkovice - věž je od tamního kostela sv Bartoloměje (fotovlak) 9.8.2008
  11. 914.052-6 - okno s informačním panelem a logy sponzorů 9.8.2008
  12. 914.052-6 - Regionova při cestě do Kojetína (fotovlak) 9.8.2008
  13. 914.052-6 - úrodná rovina Hané a Regionova v Lobodicích při cestě do Kojetína 9.8.2008
  14. 914.052-6 - v Tovačově s jedním z odpoledních spojů 9.8.2008
  15. 914.052-6 - výhled z žst Tovačov na Kojetín 9.8.2008
  16. 914.052-6 - zánovní Regionova v celé své kráse v Tovačově 9.8.2008

Foto: autor


Kolmix Poslat mail autorovi | 11.8.2008 (20:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže

Další z regionu ČR Olomoucký ČR Zlínský


  1 2      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel waszyn 
18.08.2008 (13:17)  
nvlik:
trať vede pro osobní dopravu nepoužitelným směrem. Přirozené cíle cest obyvatel Tovačova jsou Přerov, Prostějov a Olomouc. Vlakem se do žádného z těchto měst z Tovačova ani při obnovení provozu nedá rozumně dostat.
registrovaný uživatel nvlik 
16.08.2008 (13:22)  
Proč vlaky do Tovačova přestaly jezdit? Málo lidí? Jaká je vlastně poloha stanice vůči městu?
12.08.2008 (15:30)  
Technická: fungovalo i tentokrát v Tovačově veřejné osvětlení na nádraží?
Akce byla luxusní ;-)
12.08.2008 (11:27)  
Uvažoval jsem, jestli se na tuto akci vypravit, ale vzhledem k nehodě ve Studénce byl přístup z Ostravska ztížen. Takže snad příště. ;)
12.08.2008 (11:16)  
Fakt paráda, příští rok tam jedu!!! :D
12.08.2008 (9:34)  
A je hezky, ze trasu nekdo nabusil do IS regionovy a nebylo tam jen nejake "Sonderfahrt".

Pro sotouse se vztahem k dane trati to musel byt krasny pocit. Mne samotneho to hoodne potesilo a to ani nevim, kde Tovacov lezi :)
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
12.08.2008 (0:12)  
Vojtik: Překlep, má tam být "kdyby".
registrovaný uživatel vojtik 
12.08.2008 (0:05)  
Já čtu že se akcu NEzúčastnila řada 742, jela solo 810, tudíž nebylo nutné objíždět ;-)
dopisovatel nebo člen ŽP mouka  mail  
11.08.2008 (22:37)  
Kdy nejela vratná souprava, jistě by bylo zajímavý objíždění mašiny v Tovačově (focení), popř. Lobodicích, to by byl asi první takovýto osobák, že?
11.08.2008 (20:20)  
Ale koukám, že se sponzory je to rok od roku lepší (alespoň, co do počtu...)
  1 2      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Logowanie
 
 
  
 
   Zarejestruj się

© 2001 - 2024 ŽelPage - administratorzy


Info
informacni okenko