..: RegioJet zavádí jídelní vozy - jaké jsou? :..

Vozy WRmz dopravce Regiojet, foto: Aleš PetrovskýPraha - Desátý říjen letošního roku byl prvním dnem, kdy se žluté vlaky dopravce RegioJet poprvé s cestujícími vydaly na dlouhou trasu z Prahy do východoslovenských Košic, jak jsme vás ostatně jako první informovali již v září. V pozadí nové trasy a zastávek však trochu zůstala i jiná změna, která se podstatně dotkla i konceptu a podoby palubních služeb. Společnost podnikatele Radima Jančury totiž začala v soupravách vlaků na trase Praha - Košice provozovat klasické jídelní vozy, jak je známe od českých i slovenských státních drah. Ačkoliv každé začátky jsou poněkud rozpačité a nejinak tomu je i u RegioJetu, již nyní můžeme říci, že s jídelními vozy se soukromý dopravce strefil do černého, minimálně co se oblíbenosti u cestujících týče. Další text ponecháváme pro výstižné vyjádření dojmů autora v první osobě.

Prvním problémem, který nově zavedené jídelní vozy provází, je to, že o nich cestující prakticky nemá šanci dozvědět. V palubních průvodcích ani v časopise Žlutý o nich není ani zmínka, nepropaguje je ani vlakový rozhlas. Na internetových stránkách společnosti byste informace o žlutých restauracích na kolejích také hledali marně, o nějakém jídelním lístku snad ani nemluvě. Rozhodl jsem se proto, že novou gastronomii na železnici v podání RegioJetu vyzkouším takříkajíc „naostro“ při běžné jízdě ze Slovenska do Čech. Jelikož byl v době mého rozhodování a nákupu celý vlak již ze Žiliny beznadějně vyprodaný a jízdenka na trasu Čadca - Praha se nedala vůbec sehnat, musel jsem mírně improvizovat a rezervační systém trochu obelstít.

Prozatímní menu RegioJetu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVýsledkem byly na poslední chvíli tři různé oddělené jízdenky v relacích Čadca - Olomouc, Olomouc - Pardubice a Pardubice - Praha, každá na jiném sedadle v jiném typu vozu a v jiné části vlaku. Pro úplnost dodejme, že celá cesta mne s průkazem ISIC vyšla i takto rozděleně s nákupem v den jízdy na přibližně 280 korun, což je podobně, jako se slevou IN 50 % u Českých drah, které jsem využil pro cestu tam. Své druhé stěhování z vozu Ampz do zbrusu nového vozu z rumunské vagonky Astra jsem již konečně využil k zavítání do restauračního vozu. Ten byl po celou dobu cesty velmi slušně obsazen, v oblasti Havířova mě dokonce vedoucí vlaku informoval, že jídelní vůz byl v tu chvíli zcela naplněn. Nicméně za Olomoucí se pár volných stolů přeci jenom uvolnilo a mě již nic nebránilo v obědu.

Detail stolu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageMladý číšník, který se podle své visačky dokonce ještě zaučuje, přichází k mému stolu až po relativně dlouhých deseti minutách, zato působí velmi příjemným a usměvavým dojmem. Objednávám si z prozatím dočasného pilotního menu zelnou polévku a maďarský guláš s karlovarskými knedlíky. K pití si objednávám ještě světlé pivo Bernard. Pivo sice přijde během chvíle a je i příjemně chladné, polévka však ke stolu bohužel doráží až po více jak dvaceti minutách a podobně čekají i ostatní cestující ve voze, kteří chtějí třeba i jenom zaplatit. Obecně působí celá obsluha ještě značně neprofesionálně a nesehraně, je vidět, že ještě nemá příliš zkušeností. To potvrzuje i fakt, že za minutu po polévce navíc přichází i hlavní chod, který tak vystydne, než hutnou polévku i s pečivem dojím.

Zelná polévka v podání RegioJetu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageSamotná polévka byla mírně řidší a kyselejší, než jak ji známe například ze sezónní nabídky JLV, nicméně zdála se být takříkajíc poctivá - nacházela se v ní spousta zelí, brambor i koleček v jídelním lístku slibované klobásy. Ačkoliv nejsou známy přesné objemy polévek, porce byla minimálně subjektivním optickým dojmem větší, než jak tomu je v jídelních vozech ČD. Příjemné byly i čerstvě rozpečené kousky drobného pečiva a stejně příjemná byla také cena, která činí 39 korun. Stejně jako polévce by se chuťově zřejmě nedalo nic vytknout ani následnému guláši. Knedlíky působily čerstvým dojmem a nebyly oschlé ani tvrdé, ba naopak. Omáčka s masem byla rovněž na odpovídající úrovni, celkovému dojmu hodně dodával také styl servírování a moderní hranaté talíře. Za hlavní jídla cestující u RegioJetu zaplatí 99 korun, jedinou výjimkou jsou hovězí líčka, která stojí o třicet korun více. Za zmínku také stojí to, že přílohu si z omezené nabídky cestující může k jídlu vybrat sám, cena je vždy stejná.

Maďarský guláš, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVelmi pozitivní je také design interiéru vozu, který je v porovnání například s rekonstruovanými vozy WRmee816 ČD opravdu „o třídu lepší“. Místo bílé či krémové jsou stěny a strop pokryty imitací hnědého dřeva v kombinaci s jemně šedou barvou, jak je ostatně u této série vozů původně ve vlastnictví rakouských drah ÖBB zvykem. Osvětlení je oproti již zmiňovanému vozu ČD decentní a nepřímé, dojem lepší restaurace dotvářejí také delší bílé ubrusy, namísto klouzajících stolů se žlaby uprostřed bez prostírání. Pohodlná jsou i kožená křesla, která můžeme opět porovnat s pravoúhlými sedačkami v nejnovějších vrúteckých rekonstrukcích. Celkový dojem zkrátka byl takový, že sem by se možná designéři společnosti ŽOS Vrútky, která modernizovala restaurační vozy ČD, měli podívat a nechat se trochu inspirovat.

WRmz RJ - interiér, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNicméně i oběd u RegioJetu měl své mouchy, některé ostatně již zmiňované výše. Příliš dlouhé čekání na cokoliv, ale třeba i zašpiněné ubrusy nebo příbory pokládané jen tak na stůl, jsou věci, které by měl žlutý dopravce postupně vychytat. Cestujícím by neměl na stolech příliš dlouho zůstávat použitý porcelán, obsluha by měla být více času v oddíle a sledovat potřeby cestujících. Oproti konkurenci je navíc mínusem možnost platby pouze v hotovosti. Limitující je také omezení, že cestující smí restaurační vůz navštívit jen po domluvě a předchozí rezervaci u „svého“ stevarda. Ačkoliv vymahatelnost tohoto pravidla je v praxi téměř nereálná, návštěvu jídelního vozu to možná až zbytečně komplikuje. RegioJet však již od 20. října slibuje první změny, jako například větší výběr hlavních jídel nebo i snídaňová menu. Nechme se tak překvapit, jak se bude gastronomie u této společnosti vyvíjet dále a zdali se jídelní vozy budou dále rozšiřovat na více spojů.

Autorský text.


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 18.10.2014 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Jiří Hurt  mail  
19.10.2014 (15:43)  
bob.26: taky čekám, moc pěkně se to čte a ty diskuze rovněž..., stejně tak čekám na pokračování zimního testu dopravců, kde se na konci celkového hodnocení psalo "Možnost k reparátu však budou mít dopravci již brzy, kdy zkouškou projdou levnější cestovní třídy všech tří dopravců."...autor asi nemá čas?
registrovaný uživatel bob.26  mail  
19.10.2014 (11:43)  
Je dobře, že na tyto dlouhé relace zařazují jídelní vůz. Do těchto vlaků až do Košic by měl být standartem. Jinak jídlo vypadá dobře a interiér vozu také. Snad ta obsluha se brzy zlepší, protože čekat takhle dlouho by fakt nemusel.

Jinak pořád čekám na ten slíbený článek Test letního Menu u RegioJetu. Nabývám dojmu, že autor ho nechce zveřejnit, aby náhodou nepošpinil svého oblíbeného dopravce. (takový mám aspoň pocit z jeho článků.)
Děkuji
registrovaný uživatel Komín  mail  
19.10.2014 (10:20)  
Jiri Vosecek
No vidím, že pan Jančura je skutečně ve svých názorech flexibilní ... Ale vadí to někomu? Cestujícím rozhodně ne.
Cestujícím to určitě nevadí, taky proč? Jančura svojí práci asi opravdu umí, poskytuje výborné služby v pohodlných vlacích. Ale v mém případě je to důvod, proč mi nikdy nebyl sympatický.

prastravak
Nebylo to náhodou v době, kdy měly jezdit vlaky pouze Praha - Ostrava (Havířov)?
To sice bylo, ale pan Jančura jídelní vozy kritizoval bez ohledu na relaci jako neekonomickou píčovinu stylem "Hloupé ČD provozují jídelní vozy, takovou hovadinu, my jsme to vymysleli chytře, jídelní vůz je celý vlak."
19.10.2014 (10:02)  
Martin Michl: Pocas mojej jazdy (Kosice -> Praha) Stevardka o existencii jedalenskeho vozna hovorila kazdemu cestujucemu a asi 10x ma don behom cesty lakala. O nutnosti rezervace miesta nepadlo ani slovko, mohol som tam ist kedykolvek.
19.10.2014 (4:39)  
Holt u WRmee816 zvítězila modernost nad pohodlím, ale vyloženě tragedie to taky není, navíc to menší pohodlí možná dobře plní ten účel jídlo a pryč. Mě osobně se třeba velmi líbí http://hs10.snstatic.fi/webkuva/taysi/560/1305770120174?ts=1073 a to je prakticky a co se pohodlnosti týče možná ještě horší jak ty WRmee81
19.10.2014 (0:25)  
Gramáže masa nebo celé porce se už dlouho nemusí uvádět v jídelním lístku. Spousta restauratérů už na to přišla a mají od ČOI relativně pokoj, až na nepoctivou obsluhu.

V JL být nemusí, ale na vyžádání se musí sdělit.
registrovaný uživatel paolo 
18.10.2014 (23:25)  
Ceny v tom omezeném jídelním lístku jsou velmi zajímavé, zvláště, že dle autora článku je jídlo chutné. Pokud se tedy nejedná o speciálně nastavené ceny ve zkušebním provozu, např. jako omluvu za tápání obsluhy, pak nevím, jak se tento model byznysu bude rentovat. Asi bych viděl přijatelné ceny na úrovni JLV se snahou nabídnout lepší kvalitu jídla, služeb, prostředí (to asi nebude problém) a tím přitáhnou další cestující do svých vlaků, ale hlavně neprodělávat. Snad to mají nějak spočítané.

mr. bean: měnit ubrus po každém zákazníkovi za ty peníze nejde, spíše bych využil jídelní lístek z buničiny, který by sloužil jako prostírka.
18.10.2014 (23:20)  
pro Jiri Vosecek
18.10.2014 (14:55) No vidím, že pan Jančura je skutečně ve svých názorech flexibilní:-) Jídelní vozy jsou k ničemu ...
Nebylo to náhodou v době, kdy měly jezdit vlaky pouze Praha - Ostrava (Havířov)?
A ani flexibilita nemusí být k zahození :)

k MorrisoN
ad gramáž - Člověk ví co má čekat ... ANO! a u dortíků a suši atp. je uváděna
ad ubrusy - možná by nebylo od věci je zrušit ...ANO! zvláště pokud povrch stolu je kulturní. Protože pocintaný ubrus od předchozího hosta na dojmu nepřidá
18.10.2014 (22:41)  
mr. bean

ad gramáž - potěší, když je uvedena. Člověk ví co má čekat a může si kromě všeho ostatního porovnat s konkurencí i nějaký poměr cena/množství.

ad ubrusy - možná by nebylo od věci je zrušit. Já osobně bez nich klidně v restauraci přežiju a nemusí se pak řešit takové problémy, protože stůl se dá jednoduše utřít.
18.10.2014 (21:08)  
Něco z gastronomie:

Gramáže masa nebo celé porce se už dlouho nemusí uvádět v jídelním lístku. Spousta restauratérů už na to přišla a mají od ČOI relativně pokoj, až na nepoctivou obsluhu.

Můžete mít 3 číšniky a 2 kuchaře abyste zvládli špičku přes obědy a hosté nemuseli čekat víc jak 20minut, ale potom se můžete dívat jak si od Pardubic čtou noviny a pijí kafe.

Taky si nedokážu představit jak bude probíhat výměna ubrusů po každé rodince s dětmi. Tím z toho nechci dělat IV. cenovou, ale taky to stojí čas kdy se obsluha může věnovat zákazníkovi .

A já si dám raději lahváč za přijatelnou cenu než předražené točené které navíc není správně ošetřené, myslím vyčištěné trubky.(osobní zkušenost s kvasinkami)

Sorry za OT
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko