..: RegioJet zavádí jídelní vozy - jaké jsou? :..

Vozy WRmz dopravce Regiojet, foto: Aleš PetrovskýPraha - Desátý říjen letošního roku byl prvním dnem, kdy se žluté vlaky dopravce RegioJet poprvé s cestujícími vydaly na dlouhou trasu z Prahy do východoslovenských Košic, jak jsme vás ostatně jako první informovali již v září. V pozadí nové trasy a zastávek však trochu zůstala i jiná změna, která se podstatně dotkla i konceptu a podoby palubních služeb. Společnost podnikatele Radima Jančury totiž začala v soupravách vlaků na trase Praha - Košice provozovat klasické jídelní vozy, jak je známe od českých i slovenských státních drah. Ačkoliv každé začátky jsou poněkud rozpačité a nejinak tomu je i u RegioJetu, již nyní můžeme říci, že s jídelními vozy se soukromý dopravce strefil do černého, minimálně co se oblíbenosti u cestujících týče. Další text ponecháváme pro výstižné vyjádření dojmů autora v první osobě.

Prvním problémem, který nově zavedené jídelní vozy provází, je to, že o nich cestující prakticky nemá šanci dozvědět. V palubních průvodcích ani v časopise Žlutý o nich není ani zmínka, nepropaguje je ani vlakový rozhlas. Na internetových stránkách společnosti byste informace o žlutých restauracích na kolejích také hledali marně, o nějakém jídelním lístku snad ani nemluvě. Rozhodl jsem se proto, že novou gastronomii na železnici v podání RegioJetu vyzkouším takříkajíc „naostro“ při běžné jízdě ze Slovenska do Čech. Jelikož byl v době mého rozhodování a nákupu celý vlak již ze Žiliny beznadějně vyprodaný a jízdenka na trasu Čadca - Praha se nedala vůbec sehnat, musel jsem mírně improvizovat a rezervační systém trochu obelstít.

Prozatímní menu RegioJetu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVýsledkem byly na poslední chvíli tři různé oddělené jízdenky v relacích Čadca - Olomouc, Olomouc - Pardubice a Pardubice - Praha, každá na jiném sedadle v jiném typu vozu a v jiné části vlaku. Pro úplnost dodejme, že celá cesta mne s průkazem ISIC vyšla i takto rozděleně s nákupem v den jízdy na přibližně 280 korun, což je podobně, jako se slevou IN 50 % u Českých drah, které jsem využil pro cestu tam. Své druhé stěhování z vozu Ampz do zbrusu nového vozu z rumunské vagonky Astra jsem již konečně využil k zavítání do restauračního vozu. Ten byl po celou dobu cesty velmi slušně obsazen, v oblasti Havířova mě dokonce vedoucí vlaku informoval, že jídelní vůz byl v tu chvíli zcela naplněn. Nicméně za Olomoucí se pár volných stolů přeci jenom uvolnilo a mě již nic nebránilo v obědu.

Detail stolu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageMladý číšník, který se podle své visačky dokonce ještě zaučuje, přichází k mému stolu až po relativně dlouhých deseti minutách, zato působí velmi příjemným a usměvavým dojmem. Objednávám si z prozatím dočasného pilotního menu zelnou polévku a maďarský guláš s karlovarskými knedlíky. K pití si objednávám ještě světlé pivo Bernard. Pivo sice přijde během chvíle a je i příjemně chladné, polévka však ke stolu bohužel doráží až po více jak dvaceti minutách a podobně čekají i ostatní cestující ve voze, kteří chtějí třeba i jenom zaplatit. Obecně působí celá obsluha ještě značně neprofesionálně a nesehraně, je vidět, že ještě nemá příliš zkušeností. To potvrzuje i fakt, že za minutu po polévce navíc přichází i hlavní chod, který tak vystydne, než hutnou polévku i s pečivem dojím.

Zelná polévka v podání RegioJetu, foto: Michal Jaroš - ŽelPageSamotná polévka byla mírně řidší a kyselejší, než jak ji známe například ze sezónní nabídky JLV, nicméně zdála se být takříkajíc poctivá - nacházela se v ní spousta zelí, brambor i koleček v jídelním lístku slibované klobásy. Ačkoliv nejsou známy přesné objemy polévek, porce byla minimálně subjektivním optickým dojmem větší, než jak tomu je v jídelních vozech ČD. Příjemné byly i čerstvě rozpečené kousky drobného pečiva a stejně příjemná byla také cena, která činí 39 korun. Stejně jako polévce by se chuťově zřejmě nedalo nic vytknout ani následnému guláši. Knedlíky působily čerstvým dojmem a nebyly oschlé ani tvrdé, ba naopak. Omáčka s masem byla rovněž na odpovídající úrovni, celkovému dojmu hodně dodával také styl servírování a moderní hranaté talíře. Za hlavní jídla cestující u RegioJetu zaplatí 99 korun, jedinou výjimkou jsou hovězí líčka, která stojí o třicet korun více. Za zmínku také stojí to, že přílohu si z omezené nabídky cestující může k jídlu vybrat sám, cena je vždy stejná.

Maďarský guláš, foto: Michal Jaroš - ŽelPageVelmi pozitivní je také design interiéru vozu, který je v porovnání například s rekonstruovanými vozy WRmee816 ČD opravdu „o třídu lepší“. Místo bílé či krémové jsou stěny a strop pokryty imitací hnědého dřeva v kombinaci s jemně šedou barvou, jak je ostatně u této série vozů původně ve vlastnictví rakouských drah ÖBB zvykem. Osvětlení je oproti již zmiňovanému vozu ČD decentní a nepřímé, dojem lepší restaurace dotvářejí také delší bílé ubrusy, namísto klouzajících stolů se žlaby uprostřed bez prostírání. Pohodlná jsou i kožená křesla, která můžeme opět porovnat s pravoúhlými sedačkami v nejnovějších vrúteckých rekonstrukcích. Celkový dojem zkrátka byl takový, že sem by se možná designéři společnosti ŽOS Vrútky, která modernizovala restaurační vozy ČD, měli podívat a nechat se trochu inspirovat.

WRmz RJ - interiér, foto: Michal Jaroš - ŽelPageNicméně i oběd u RegioJetu měl své mouchy, některé ostatně již zmiňované výše. Příliš dlouhé čekání na cokoliv, ale třeba i zašpiněné ubrusy nebo příbory pokládané jen tak na stůl, jsou věci, které by měl žlutý dopravce postupně vychytat. Cestujícím by neměl na stolech příliš dlouho zůstávat použitý porcelán, obsluha by měla být více času v oddíle a sledovat potřeby cestujících. Oproti konkurenci je navíc mínusem možnost platby pouze v hotovosti. Limitující je také omezení, že cestující smí restaurační vůz navštívit jen po domluvě a předchozí rezervaci u „svého“ stevarda. Ačkoliv vymahatelnost tohoto pravidla je v praxi téměř nereálná, návštěvu jídelního vozu to možná až zbytečně komplikuje. RegioJet však již od 20. října slibuje první změny, jako například větší výběr hlavních jídel nebo i snídaňová menu. Nechme se tak překvapit, jak se bude gastronomie u této společnosti vyvíjet dále a zdali se jídelní vozy budou dále rozšiřovat na více spojů.

Autorský text.


Michal Jaroš Poslat mail autorovi | 18.10.2014 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Dopravci Služby

Další z regionu Česká republika (celá) Slovensko (celé)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel M 
20.10.2014 (10:55)  
Dale Cooper - jeste vysvetli standarty a standardy prosim:-)

Mimochodem, take jsem pro to papirove prostirani s potiskem jidelniho listku!
20.10.2014 (8:31)  
to RadoB:
- a cestovali ste tou traťou za ZSSK a teraz? Či aj Vy patríte medzi tých, čo tvrdia, že 810/812 sú lepšie ako Desiro/Talent?
- ktoré klimatizované vozidlo (napr. aj ZSSK) má možnosť otvárania okien?
- aké je cestovné vo RJ vlakoch mimo špičku oproti tarife ZSSK?
- vlaky ZSSK nebývajú ráno a poobede v pracovné dni naplnené? Nehovoriac o spojoch v piatok a nedeľu poobede a večer (denne cestujem cez 80 km vlakom, takže to viem z vlastnej skúsenosti)
- ak máte podozrenie (a najmä dôkaz) na porušovanie zákonov a predpisov, čo Vám bráni v podaní žaloby, príp. podnetu na súd, Inšpektorát práce, ÚRŽD či Ministerstvo dopravy?
- a čo znamená veta "Skúsenosti zo Slovenska hovoria jasnou rečou"? Skúsenosti zo Slovenska hovoria, že to ide aj bez "nenahraditeľnej" ZSSK. A čo hovoria skúsenosti s konkurenciou (v rôznej podobe) z Nemecka, Poľska, Talianska, Británie, Švajčiarska, Česka,...? Hádam (už zasa) nejdete spochybňovať konkurenciu na železnici, to už je trápne a neaktuálne.

A mimochodom, aj ja súhlasím, že "Nie je všetko zlato, čo je žlté." Ale stále je to lepšie, ako to, čo ponúka ZSSK na väčšine tratí. Mne je úplne jedno, v akej farbe bude dopravca (nech to je ZSSK, ČD, Arriva, RJ, PKP, OBB, MÁV či RZD), ktorý ma bude voziť do práce či na výlet, ak v ňom budem spokojný a bude to za prijateľnú cenu (či už výška cestovného, ale aj dotácie z rozpočtu).

A nazývať niekoho "chamtivcom" za to, že prípadnú stratu z prevádzky musí uhradiť zo svojho súkromného vrecka, že nanajvýš opovážlivé. Ale keď mnohomiliónovú stratu (v EUR) ideme inej spoločnosti kompenzovať z daní väčšiny občanov "príspevkom na cestovanie študentov a dôchodcov zadarmo", tak to je už "sociálne opatrenie". Ach jaj...
20.10.2014 (8:18)  
omlouvám se za diskuzi mimo téma, protože fakt nevím, jak to souvisí s jidelňáky, snad tak, že budou jezdit až na Slovensko.
pro RadoB
Váš odkaz je velmi vtipný, zejména na Váš příspěvek. Ve škole jsme tomu říkali "definice v kruhu"
Ačkoliv to nesouvisí s jídelňáky, dovolím se Váš zeptat, zda Jančura už napravil i jiné hříchy, na které jste upozorňoval dříve?
17.05.14 - 20:07 keď spomínate Jančuru = Čúrajúceho Janka, povšimnite si prosím, ako má hlavne vo víkendové dni zosynchronizované on svoje vlaky s najvyťženejšími slovenskými rýchlikmi 600 -vkovými (Košice-žilina-Bratislava). odchádzať presne v tú istú minútu a hodinu, ako prichádzajúä tieto rýchliky dso Bratislavy je tak trochu odvaha a strašne "veľká" železničiarska profesionalita, ktorú na Slovensko doniesol ten Čúrajúci Janko so strašne veľkými ústami a oboma ľavými ručičkami:
08.08.13 - 20:18 Jan-Čúra s väčšou držkou ako mozgom nevie ani zabezpečiť aby v jeho vagónoch teplota nepresiahla hodnotu ako v starom Béčku z komunistických čias, kde sa pootvárajú všetky okná. Keby aspoň nedrístal na ČD a ZSSK veci, do ktorých mu nič nie je. Nech si tento vydriduch pozametá pred vlastným prahom. Má čo zlepšovať.
20.10.2014 (3:56)  
RadoB: dovolím si věřit taky někomu koho osobně znám a kdo s ním denně dojíždí do práce a přesto tvrdí, že je to lepší jak to bylo za ZSSK, i když problémy občas jsou, jako třeba ta klima nebo některé spoje plnější. Na internetu se totiž vždy najdou anonymové, kteří ho budou obhajovat až do nebe a další co mu nebudou moci přijít na jméno. Stejně tak jsou lidi, co vidí svět tak, že jak tam není ZSSK, tak to prostě nejde a je to skoro konec světa.
Objednatel něco objednal a je na něm, zda se to dodržuje. Když si někdo objedná jeden autobus, asi moc dopravců nebude, co v pátek pošlou ještě jeden na vlastní náklady.
Jelikož autobusy na Slovensko má plné už nějaký ten pátek a vlak do Košic je i na Slovensku přijímán spíše kladně a počet cestujících očividně roste, asi nebude ten nejhorší co se kdy na kolejích objevil :-)
registrovaný uživatel RadoB 
20.10.2014 (2:37)  
Nie je všetko zlato, čo je žlté. Z divných praktík Regiojetu na trati Komárno - Bratislava už začína byť zle obyvateľom využívajúcich služby pána Žltého, súpravy sú značne poddimenzované, pána Žltého to nijako nezaujíma, nech sa substrát tlačí ako sardinky, nefungujúca klíma vo vozidlách a nemožnosť otvárania okien - tiež v paži - posúďte sami: http://www.dunstreda.sk/dh/content/pohodlie-cestuj%C3%BAcich-z%C3%A1vis%C3%AD-od-%C5%A1t%C3%A1tnych-dot%C3%A1ci%C3%AD
Nech sa z uvedeného poučia českí ministerskí úradníci a nech nepodľahnú lacným rečičkám o tom, ako pán Žltý bude oveľa lacnejšie prevádzkovať dopravu tam či onam. Skúsenosti zo Slovesnka hovoria jasnou rečou. Chamtivec je to. O tom, ako zámerne marilo vedenie Regiojetu úpravy vozidiel podľa požiadaviek daných ministerstvom a právnymi predpismi, sa dočítate na http://www.vlaky.net/online/diskusia/tema.asp?id=230245
registrovaný uživatel Kakov 
19.10.2014 (17:51)  
jaký je ve vlacích RJ s jídelním vozem servis přímo ve vagónu? je nějak omezen, nebo je na obvyklé úrovni? (teď nemyslím, že je vyprodáno)

jojo, já měl jídelní vozy vždy rád, jen mi vadila zavazadla, protože jsem cestoval sám, jinak, dokud jezdil wagonslovakia, nebyl plný jídelák řídkou výjímkou, záleželo na celkové obsazenosti vlaku
19.10.2014 (17:47)  
Jinak pořád čekám na ten slíbený článek Test letního Menu u RegioJetu.
Jinak je škoda,že se nedodělal ten letní seriál
A rovnou by se do něj dalo zahrnout, zda využil zkušeností provozovatele, který poskytuje gastronomické služby na železnici 55 let, např.: certifikát ISO 22 000 - certifikovaný systém HACCP pro kolejový provoz - spolupráce s Československým svazem kuchařů - příprava nabízených pokrmů přesně pro potřeby kolejového provozu - zkušební vaření - testování v provozu - laboratorní atesty - definice food stylingu - proškolení všech kuchařů a stevardů se standardy přípravy a expedicí pokrmů - „manuál“ ke každému pokrmu....
Nevyjmenoval jsem všechno…
Ale jinak bezva článek
P.S. A zdůvodnit proč jsou hranaté talíře. Pamatuji se ze svého dětství na obdélníkové talíře, kde byly přihrádky na kompot a pod.
registrovaný uživatel Kakov 
19.10.2014 (17:42)  
Hawkey:

točená Plzeň už jste byl někdy na Moravě? a zkoušel jste si objednat Prazdroj? :-D
registrovaný uživatel Hanys  mail  
19.10.2014 (16:50)  
dojem lepší restaurace dotvářejí také delší bílé ubrusy
a potom
ale třeba i zašpiněné ubrusy
Takže lepší ty ubrusy zrušit.A hranaté talíře rozhodně moderní nejsou.Spousta restauratérů vám řekne,že nejlepší je kulatý.Jinak ta obsluha se do toho časem dostane.
A ještě jedna věc.
jak jsme vás ostatně jako první informovali již v září.
Jako první,to mě vždycky dostane.:-)

Jinak je škoda,že se nedodělal ten letní seriál.Proč vůbec?
19.10.2014 (16:04)  
mr.bean

osobně se přiznám, že jsem neviděl jídelní lístek bez uvedené gramáže masa, (tedy viděl, ale čísšník na dotaz klolik je tam masa sdělil, to nesníte) tady tato nabídka z RadimJet je zle oskenovaná a na něj nevidím o když ho zvětším.

Jsem mile překvapen, že i pan Neomylný mění svůj marketing.

Komín

Já mám pocit, že za úspěchem ŽLUTÝCH stojí lidé se vzděláním Marketing, nikoli Elektro. Po 15 letech od sametu tu existuje skupina velmi schopných Markeťáků. Vím že někteří jsou zaseklí a dělají to samé, ale ne všichni.


Co se týká dětí, je to problém, vše je umatlané a když dáte utřitelný ubrus, tak se některé matky přímo čertí.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko