..: R Bezdrev na konci života - historie, současnost a budoucnost :..

Ilustrační obrázek Beroun - Jediné přímé vlakové spojení ze severu na jih Čech a obráceně - za to lze považovat rychlík Bezdrev. Dalo by se říci, že tento již "tradiční" motorový rychlík je u konce svého slavného a mnoha fotografy vděčně dokumentovaného života. Bohužel, efektivita a financování provozu se jen málokdy pojí s atraktivitou pro železniční fanoušky a fotografy. Díky tomu se letos s tímto vlakem, pojmenovaném po stejnojmenném rybníku u Hluboké nad Vltavou, setkáváme pravděpodobně naposledy.


Historie

Ilustrační obrázek Když se řekne Bezdrev, nejednomu železničnímu fanouškovi se vybaví legendární rychlík na trase České Budějovice - Most, který prakticky jezdí již od roku 1956. Jelikož byl vlak za doby ČSD velmi vytížen, zajišťovaly vozbu lokomotivy řady 749 až s deseti vozy, mezi nimiž byl řazen i vůz restaruační. Postupem času ovšem popularita vlaku postupně klesala, a tak docházelo k jeho degradaci až do dnešní podoby. Nyní by na něm cestující jen marně hledali například onen restauarční vůz, či vozy první třídy. Od nového GVD tak zde namísto dieselových lokomotiv řady 749 s klasickými vozy B případně Bdt jezdí motorové vozy 842 s přívěsnými osbními vagony řad 021 Btx nebo 050 Bmx.

Jízdní řád, trasa a řazení vlaku

Ilustrační obrázek Projetí celé trasy trvá vzhledem k ujeté vzdálenosti poctivých 5 hodin a 23 minut. Cena jízdného je 328 Kč (246,– zákaznické jízdné) z Českých Budějovic (ČB) do Mostu; ČB - Beroun 187 Kč (141,–) a Beroun - Most 149 Kč (112,–). Aktuální řazení vlaku je ve složení 842+050+050. V pátek, v neděli a svátek je řazen i vůz Ddax, který však spatříte spíše jen výjimečně. Při výlukách nebo nedostatku motorových vozů připadne vozba na tradiční motorové lokomotivy, zpravidla na dnes již dosluhující bardotky 749 s vozy B (Bdt). Stalo se tak například i dne 9. 5. 2008, kdy vypomáhal "kocour" 742 087-0 s dvěma vozy 042. S lokomotivní řadou 749 jsme se tak toho dne na Bezdrevu sice nesetkali, ale i tak šlo o jízdu neméně zajímavou. Mezi větší stanice na trase tohoto rychlíku patří České Budějovice, Písek, Březnice, Příbram, Zdice, Beroun, Rakovník, Louny či Most.

Budoucnost

Ilustrační obrázek Bezdrev od nového GVD nejspíš jezdit nebude. Tuto informaci nám potvrdil i zástupce Ministerstva dopravy. „Důvodů pro tento zamýšlený krok je hned několik. Kromě nevytíženosti soupravy jde hlavně o zavádění nových spojů na trase Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Kvůli těmto změnám se již pro rychlík Bezdrev nepodařilo najít vhodnou trasu,“ sdělil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení MD. Vytížení vlaku je opravdu malé, neboť většina cestujících využívá vlak pro přepravu spíše na kratší vzdálenosti. Jejich počet mimo vybrané dny odpovídá plnému obsazení motorového vozu ř. 842.

Ilustrační obrázek V současné době se, jak již bylo řečeno, jedná o zavádění nových spojů trase Praha - Příbram - Písek - České Budějovice, vedených motorovou jednotkou řady 832 "Desiro". Tímto krokem dráhy zvolily strategii nahrazování jednoho vlaku větším množstvím nových, jezdících v pravidelném intervalu. O tom, zda tento krok bude správnou volbou, se přesvědčíme až v praxi. Počet rychlíků se však v celorepublikovém měřítku zvýšil. Například mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Prahou. I zde došlo k nárůstu počtu cestujících. Rychlíky objednává ministerstvo dopravy, které na jejich provoz přispívá cca 4 miliardami ročně (úhrada tzv. prokazatelné ztráty).

Zdroje: Mostecký deník; Dopravní web K-Report, autor

Použité fotografie: galerie ŽelPage, archiv Jakuza, autor


Dominik Jaroš | 8.7.2008 (20:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from ČR Jihočeský ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registered user nxau  mail  
10.07.2008 (22:17)  
240.025: No jasně, ale pokud je na celé trase dobrá fluktuace cestujících, tak proč ne? Takové vlaky asi (kromě občasného šotouše) nikdy nebudou jezdit už z Mostu narvané a nepojedou všichni celou trasu až do Budějic. Stačí, když na každé stanici vystoupí x lidí a zase x lidí nastoupí. Pak to smysl má a má to jezdit i nadále. Pro taktování vlaků samozřejmě jsem, ale proč by nemohl jeden z vlaků mít úplně jinou trasu (výchozí/konečná stanice), než ten zbytek? Pokud to ruší např. z důvodu, že úsek Budějice-Zdice nikdo nejel, tak si nemyslím, že když to teď ve stejné čas. poloze pojede vlak Budějice - Praha, tak ten inkriminovaný úsek bude nějak více obsazen než doposud Bezdrevem.
A ještě taky něco k Junáku: těch vlaků jezdí v této trase po celý den tolik, že už se u mě ani nejedná o tak exkluzivní destinaci, jakou je např. Bezdrev. To, že jezdí jen jeden jediný pár tomu právě dodává tu krásu. U mě má z těchto vlaků respekt pouze Rožmberk, který zajíždí až do Bohumína ;-)
10.07.2008 (17:56)  
Je smutné, že tento vlak končí, ale mělo by to význam, aby rychlíky mimo takt po neobvyklé trase ještě jezdili (pokud vozí vzduch)? Teda pro normální lidi, ne pro šotouše, aby se tím jednou za rok svezli...

A k Junáku: těchto vlaků je několik párů, které jezdí po trase PLZ - ČB - JI - BRNO
Correspondent or Member of ŽelPage Špáňa  mail  
10.07.2008 (15:50)  
11.7,.12.7.,26.7. - R 893 - 749+3xB+BDs
12.7,.13.7.,27.7. - R 892 - 749+3xB+BDs
10.07.2008 (13:42)  
Nejúžasnějším vlakem byla Ploučnice v neděli - Cheb-Brno přes Ústí, Liberec a Pardubice. Jednou jsem absolvoval trasu z Chebu do Dvora Králové.
Registered user milos  mail  
10.07.2008 (2:33)  
jirka kares: no pravdu dis! dokonce si pamatuju i jednu situaci, ktera se uz asi nenavrati, ze jsem kolem pulnoci vlezl na prazskym hlavaku do stroje smer hostivice/kladno a on (cekal jsem puvodne semering) - byla to jedna 854 - vzal to dolu hrabovkou, otocil to na sire trati mezi masnou (stredem?) a libni a spojkou pres florenc to bral na bubny a dejvice a ke me domu do hostivice :- )). tusim, ze par let tomu nazad je, ze davny pulnocni rychlik z prahy na kladno/zatec/chomutov opravdu jel z hlavaku pres dejvice!?
Registered user JK ml. 
09.07.2008 (22:10)  
Karosa: Mě napadá třeba Dyje : Děčín - Znojmo = v podstatě poslední rychlík, který jezdil úvratí přes Masnu, nebo tzv. krajánek tedy noční rychlík z Chomutova/ústí nl do Liberce nebo ale i noční mezinárodní rychlíky Děčín - Praha - kamkoliv namátkou v letních ranních hodinách směr Děčín velmi fotogenická souprava Saxonie (Fonyód - Dresden) v posledním tažení s naleštěným bastardem v čele. Legend bylo mraky,dnes je to čím dál horší,holt zas...á ekonomika že...
Registered user karosa  mail  
09.07.2008 (21:36)  
Hradec: já vím, jen se mi to nechtělo rozepisovat.
Registered user kevin 
09.07.2008 (19:41)  
Sharky:Do/Z Chomutova jezdil i v 80tých letech.Jednou jsem jel i celou trasu,do Berouna či Zdic s brejlovcem,dále s pilštykem.
Registered user hradec 
09.07.2008 (19:00)  
karosa: jezdil rychlík Košice - Dresden a Margecany - Leipzig
Registered user karosa  mail  
09.07.2008 (18:49)  
A co třeba také(kromě jiných, zde neuvedených) takový R Košice-Liberec- Dresden- Leipzig? Anebo Rumburk-Nymburk-Jihlava-Znojmo? Ale to všechno je (v některých případech bohužel) už jen historie. Doba si z různých důvodů žádá změny a jde jen o to, aby to nebylo na úkor kvality cestování.
  1 2 3 4 5 ... 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko