..: R Bezdrev na konci života - historie, současnost a budoucnost :..

Ilustrační obrázek Beroun - Jediné přímé vlakové spojení ze severu na jih Čech a obráceně - za to lze považovat rychlík Bezdrev. Dalo by se říci, že tento již "tradiční" motorový rychlík je u konce svého slavného a mnoha fotografy vděčně dokumentovaného života. Bohužel, efektivita a financování provozu se jen málokdy pojí s atraktivitou pro železniční fanoušky a fotografy. Díky tomu se letos s tímto vlakem, pojmenovaném po stejnojmenném rybníku u Hluboké nad Vltavou, setkáváme pravděpodobně naposledy.


Historie

Ilustrační obrázek Když se řekne Bezdrev, nejednomu železničnímu fanouškovi se vybaví legendární rychlík na trase České Budějovice - Most, který prakticky jezdí již od roku 1956. Jelikož byl vlak za doby ČSD velmi vytížen, zajišťovaly vozbu lokomotivy řady 749 až s deseti vozy, mezi nimiž byl řazen i vůz restaruační. Postupem času ovšem popularita vlaku postupně klesala, a tak docházelo k jeho degradaci až do dnešní podoby. Nyní by na něm cestující jen marně hledali například onen restauarční vůz, či vozy první třídy. Od nového GVD tak zde namísto dieselových lokomotiv řady 749 s klasickými vozy B případně Bdt jezdí motorové vozy 842 s přívěsnými osbními vagony řad 021 Btx nebo 050 Bmx.

Jízdní řád, trasa a řazení vlaku

Ilustrační obrázek Projetí celé trasy trvá vzhledem k ujeté vzdálenosti poctivých 5 hodin a 23 minut. Cena jízdného je 328 Kč (246,– zákaznické jízdné) z Českých Budějovic (ČB) do Mostu; ČB - Beroun 187 Kč (141,–) a Beroun - Most 149 Kč (112,–). Aktuální řazení vlaku je ve složení 842+050+050. V pátek, v neděli a svátek je řazen i vůz Ddax, který však spatříte spíše jen výjimečně. Při výlukách nebo nedostatku motorových vozů připadne vozba na tradiční motorové lokomotivy, zpravidla na dnes již dosluhující bardotky 749 s vozy B (Bdt). Stalo se tak například i dne 9. 5. 2008, kdy vypomáhal "kocour" 742 087-0 s dvěma vozy 042. S lokomotivní řadou 749 jsme se tak toho dne na Bezdrevu sice nesetkali, ale i tak šlo o jízdu neméně zajímavou. Mezi větší stanice na trase tohoto rychlíku patří České Budějovice, Písek, Březnice, Příbram, Zdice, Beroun, Rakovník, Louny či Most.

Budoucnost

Ilustrační obrázek Bezdrev od nového GVD nejspíš jezdit nebude. Tuto informaci nám potvrdil i zástupce Ministerstva dopravy. „Důvodů pro tento zamýšlený krok je hned několik. Kromě nevytíženosti soupravy jde hlavně o zavádění nových spojů na trase Praha – Příbram – Písek – České Budějovice. Kvůli těmto změnám se již pro rychlík Bezdrev nepodařilo najít vhodnou trasu,“ sdělil Jakub Ptačinský z tiskového oddělení MD. Vytížení vlaku je opravdu malé, neboť většina cestujících využívá vlak pro přepravu spíše na kratší vzdálenosti. Jejich počet mimo vybrané dny odpovídá plnému obsazení motorového vozu ř. 842.

Ilustrační obrázek V současné době se, jak již bylo řečeno, jedná o zavádění nových spojů trase Praha - Příbram - Písek - České Budějovice, vedených motorovou jednotkou řady 832 "Desiro". Tímto krokem dráhy zvolily strategii nahrazování jednoho vlaku větším množstvím nových, jezdících v pravidelném intervalu. O tom, zda tento krok bude správnou volbou, se přesvědčíme až v praxi. Počet rychlíků se však v celorepublikovém měřítku zvýšil. Například mezi Děčínem, Ústím nad Labem a Prahou. I zde došlo k nárůstu počtu cestujících. Rychlíky objednává ministerstvo dopravy, které na jejich provoz přispívá cca 4 miliardami ročně (úhrada tzv. prokazatelné ztráty).

Zdroje: Mostecký deník; Dopravní web K-Report, autor

Použité fotografie: galerie ŽelPage, archiv Jakuza, autor


Dominik Jaroš | 8.7.2008 (20:00)
Ostatní: TwitterLinkuj.cz!Jaggni to!Google Bookmarksvybrali.sme.skDalší služby
Related newsopen/close

More on Reportáže

More from ČR Jihočeský ČR Středočeský ČR Ústecký


  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   
Registered user milos  mail  
09.07.2008 (14:02)  
jarinek: tojo, neobvykle rychliky mam taky rad, ale je jich fakt malo - prakticky vsechno, co se vyhyba korytum. podle me by se do toho historicky dal zaradit treba Krakonoš (Rakovnik - Trutnov), Kriváň v useku Pardubice - Liberec, nebo treba tusim Valdštejn jezdil Liberec - Cheb pres C. Lipu. A trasa Junáka Plzen - CEB - Brno taky neni nejobvyklejsi, i kdyz ten je pomerne novy. A pro me byl vzdy legendarni Thermal (Praha hl.n. pres Semering - Kladno - K.Vary
Registered user nxau  mail  
09.07.2008 (13:58)  
pekař: Tuším, že tak před 5 lety jsem dával PKP za jízdenku Cieszyn - Bielsko 8 zlotých v jednu stranu...
Teď je otázkou, když teda OLZA byla plná při jízdě po česko-slovenském území, proč tato byla zrušena a polská větev jezdí stále?

lwg: Ano, pochopils to správně;-) Cheb-Košice, Trutnov-Cheb, Brno-Liberec, Jeseník-Plzeň atd.
Registered user lwq  mail  
09.07.2008 (13:47)  
2 Jarinek : jak tyhle vlaky identifikovat ? co treba Trutnov - Cheb ?
Registered user pekař 
09.07.2008 (13:32)  
nxau: otázkou je, proč už to do Polska nebylo ono. A odpověď? Bo cena...
Registered user nxau  mail  
09.07.2008 (13:27)  
pekař: Já Těšíňák jsem a středy a hlavně soboty se tutově vyplatily. Vzpomínám, jak jsem kdysi před léty jezdil za holkou do Vsetína Olzou do Žiliny a pak Bečvou do Vsetína, tak soboty byl docela problém se pohodlně usadit a sedět v těch polských kupé v méně než 4 lidech. Dokonce jeden GVD se v úseku Č.Těšín - Žilina přidávaly 2 Béčka navíc. Úsek Č.Těšín - Žilina jezdil plný pravidelně, Č.Těšín - Cieszyn - Katowice to už pak tak plné nebylo. Teď to supluje aspoň "osobowy", který točí celý den trasu Katowice - Č.Těšín - Bielsko - Č. Těšín - Katowice. Ale jak už jsem si zmínil níže, není to už prostě ono.
A počítám, že do budoucna to bude s dopravou přes tento žel. přechod ještě horší.
09.07.2008 (13:15)  
JTB: Může ti to závánět čímkoli podle tvé libosti, ale kdybych já dělal článek podobného ražení, tak automaticky kontaktuji-laskavě poprosím skutečné pamětníky. Ne šotoušky, kteří fotí od začátku GVD Bezdrev každý víkend jenom proto, že končí, ale ty, kteří s ním přicházeli do styku x let před tím. Když už něco dělám, tak přeci pořádně. Místo pěti prsatek by stačila jedna jediná fotka turunusové sestavy a dvě z historie - třeba zase barča s mnoha vozy a ten pilštyk, to by byla nádhera a neřek bych ani pověstně Ň. Ale takhle...
Registered user pekař 
09.07.2008 (12:22)  
Josef Petrák: jo, to jezdí. Ale já měl na mysli právě trasu do polského Cieszyna. Dejme tomu spěšňák, který by ve středu a sobotu zajížděl až do Polska. Nejsem těšiňák, ale dle místních by se uživil.
09.07.2008 (12:20)  
pekař, jestli se nepletu, tak Žilina - Katowice teď přece jezdí Skalnica, ne?
Registered user pekař 
09.07.2008 (12:18)  
nxau: ta Olza zas nebyla taková kravina. V některé dny by se v trase Žilina - Čadca - Český Těšín - Cieszyn uživila.
09.07.2008 (11:58)  
K archivním snímkům: při probírání domácího archivu jsem našel pár kousků z let 1998-1999, jenže aby to sneslo publikaci, bylo by potřeba naskenovat negativy. A to je docela opruz, kdo to zná, ten ví... S nevhodností absence fotky nějaké 842 ovšem souhlas, to ano.

Pokud někdo z výše uvedených disponuje dalšími fotkami vhodnými ke zveřejnění, nechť se o ně s námi podělí. Jinak to bude zavánět opět jen mudrlantstvím nad pivem. Díky.
  1 2 3 4 5 6 ... 8      Zpráv na stránku:   

Comments are users' expressions.
ŽelPage has no liability for their contents.

- Correspondent or Member of ŽelPage, - Editor or ŽelPage Administrator

Add comment
Comments are only allowed for registered users.
Before you insert your comment, you have to log on or register.
Sign in
 
 
  
 
   Register

© 2001 - 2019 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko