..: Proč je železnice skromnou popelkou? :..

Lokomotiva Rocket, reprodukce z publikace Samuel Smiles, The Life of George Stephenson Když se 15. září 1830 za účasti legendární Stephensonovy lokomotivy Rocket zahajoval provoz na první parostrojní železnici světa, Liverpool and Manchester Railway, byla to slavná a dodnes připomínaná událost. Publikum, které se k nové železniční trati seběhlo z menších i větších vzdáleností, připravilo parnímu oři emocionální přivítání. Kanonýři stříleli z moždířů řízné salvy, muzikanti hráli oslavné ódy, klobouky létaly do vzduchu, pivo teklo proudem, přesně jak se na každou podobnou slavnost sluší a patří. Význačné osobnosti pronášely patetické proslovy. Filozofové prorokovali, že železnice zmenší vzdálenosti mezi národy a lidé se začnou díky vlakům navzájem více navštěvovat i lépe poznávat a díky tomu se zákonitě stanou veškeré války i mezilidské sváry jednou provždy minulostí.

Rainhill Trials - závody lokomotiv v říjnu 1829, zdroj: Illustrated London NewsOptimistům oponovaly starostlivé hlasy varující, že železnice zcela rozvrátí společenský řád, protože si bude moci každý jet, kam chce. Také existovala vážná obava, že se revolucionáři, volnomyšlenkáři a podobné podezřelé živly budou moci najednou svobodně pohybovat po celé zemi a šířit své podvratné myšlenky. Praktici a tehdy nepočetní technici předpovídali podstatné zlepšení úrovně dopravy, technický pokrok a zvýšení blahobytu celé společnosti. Podnikaví lidé se zase těšili na možnost výhodných investic do stavby a provozu železnic i návazných oborů. Producenti zboží očekávali podstatné usnadnění dopravy surovin a rozšíření trhů pro své výrobky. Začínající průmyslová revoluce se mohla rozběhnout na plné obrátky.

Zahájení provozu L&MR 15. září 1830 Zároveň někteří lékaři (za souhlasného přitakávání formanů) ustaraně varovali, že neslýchaná rychlost patnácti mil v hodině vysaje z železničních vozů vzduch a cestující publikum nebude mít co dýchat, případně že pohled na vlaky řítící se krajinou bude u přihlížejících osob způsobovat hromadná onemocnění šílenstvím a jinými nervovými chorobami. Dokonce se dochovala varování, že křehká lidská schránka nevydrží nápor vysokých rychlostí a těla nerozvážných pasažérů při překročení určité, byť zatím neznámé rychlosti za značných bolestí explodují…

Zrodila se tak železnice, a svět se změnil.

Provoz na L&MR v roce 1831, autor: T.T. BuryVelká očekávání kladená na železnici byla většinou vrchovatě naplněna, avšak také byla častokrát bolestně zklamávána. Po mnoha letech ve skvělé kondici je tak železnice v současnosti již dáma „v nejlepším věku“. Má však stále svůj pečlivě skrývaný šarm a navíc v současnosti prochází poměrně intenzivní omlazovací kúrou. Nicméně nelze přehlédnout skutečnost, že železniční doprava má své nejúspěšnější roky za sebou a do značné míry žije ze své slavné minulosti, zatímco její mladší kolegyně se rychle derou dopředu.

V České republice držela v roce 2013 osobní železniční doprava podle oficiálních statistik podíl na celkových přepravních výkonech jen 7 %. Veškerá veřejná doprava včetně autobusů, MHD a letecké dopravy však dosahuje stále solidních 40 %, zatímco nákladní železniční doprava si udržuje podíl 20 %. Často při svých cestách po železnici přemýšlím, proč je ohromný potenciál železniční dopravy tak málo využitý. Odpovědí jsou mi zpravidla četné komplikace, nástrahy a pasti, které na mě i na všechny cestující při každé cestě čekají. Často jsou to docela nenápadné překážky, které však v součtu dělají veřejnou dopravou zbytečně komplikovanou a nekonkurenceschopnou. Těmito problémy se bude zabývat několik následujících článků, přičemž se tyto úvahy nebudou zabývat pouze osobní železniční dopravou, ale celým komplexním systémem veřejné dopravy. Že je však železnice přirozenou páteří a základem veřejné dopravy, se však pravděpodobně s většinou čtenářů na tomto fóru můžeme shodnout.

Čím se budou tyto články zabývat?

Železnice bude rušiti krávy na pastvě, jakož i slepice při snášení vajec. Sněhobílá vlna na ovcích rychle zčerná. Zpěvné ptactvo okamžitě zhyne, jakmile prolétne otráveným dýmem z lokomotivních komínů. Vesnice v sousedství dráhy lehnou popelem. Navždy znemožněn bude i hon na lišky a lov bažantů. Koní již nebude třeba, načež se oves a píce stanou neprodejnými a rolnictvo ztratí obživu.
Cesty po železnici budou spojené s nesmírným nebezpečenstvím, neboť k explosím kotlů lokomotivních docházeti může a cestující pak na kusy trháni budou.
Naštěstí avšak budou lokomotivy natolik těžké a neobratné, že s nimi sebesilnější parní stroj ani o píď nepohne.


Výtah z pamfletu rozšiřovaného roku 1825 v okolí budoucí železnice. Jeho autorství se připisuje vlastníkům vodních cest mezi Liverpoolem a Manchesterem

Prostorová dostupnost veřejné dopravy - tedy jak se dá na/z nádraží dostat (pěšky, na kole, MHD, autobusem, autem nebo dokonce vlakem).

Časová dostupnost veřejné dopravy - aneb čas neplyne jen při jízdě ve vlaku nebo v autobuse, ale i při cestě na nádraží, nákupu jízdenky, čekání na spoj či při přestupech.

Cenová dostupnost veřejné dopravy - neboli malé zamyšlení nad tím, proč může být sofistikovaný a propracovaný tarifní systém velmi těžko pochopitelný a proč mnoho cestujících preferuje spíše jednoduchost.

Informační dostupnost veřejné dopravy - jedná se o komplexní problematiku, která se týká např. orientace před cestou (v jízdních řádech), při cestě (na nádražích, ve vlacích a při přestupech) i po cestě (v cíli cesty).

Emocionální dostupnost veřejné dopravy – na závěr se pokusíme o malou sondu do hlubin duše cestující veřejnosti.

Výše uvedené problémy se dají zhruba shrnout do jedné stručné, výstižné a pravdivé věty, kterou jsem slyšel při jedné hospodské diskuzi o výhodách a nevýhodách železnice a která celou diskuzi vítězně uzavřela:

„Vlak jede z místa, kde nejsem,
na místo, kam nepotřebuji,
v čase, který se mi nehodí.“

Železnice dovede být nepřívětivá… (Praha-Holešovice zastávka), foto: Jan Groh, licence dle http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/ …i docela přátelská a přístupná (žst. Opava východ), foto: České dráhy, a.s.

Zdroje: Samuel Smiles - The Life of George Stephenson, Ročenka dopravy, Wikipedia


Tomáš Feigl | 21.3.2015 (7:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Komentáře

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel Nechic  mail  
21.03.2015 (16:09)  
Těším se na seriál, tuším, že určitě někomu píchnete do vosího hnízda, v těchto tématech se nikdy lidé neshodnou :)
21.03.2015 (12:57)  
kobros: To vůbec není OT. To je naopak velmi aktuální. Týká se to prakticky každé nové věci. Zkuste kamkoliv postavit stativ. Ten geodetický.
Jedná se o vyvolání nenávisti na základě strachu. Na to otřebujete především hloupé lidi, kteří nejsou schopní si ověřit fakta a na základě toho činit rozhodnutí. Začíná to už ve škole. Děti ve třetí třídě dostaly písemku a v ní byl příklad: "Kolik je pět mínus sedm?". Pepíček zatrhnul "mínus dva" a měl to špatně. Anička zatrha "nelze spočítat" a to byla správná odpověď, protože ve třetí třídě se to učí takto.
Můžete namítnout, že takové věci po Vás nikdo nebude chtít. No a pak v autoškole na A+B dostanete otázku, jak vysoko od vozovky mají být brzdová světla návěsu. To je skvělá testová otázka, která dává naprosto jednoznačné odpovědi na otázky, které za řidítky 125 ccm Tatrana rozhodně nebudete řešit.
A tak je to se vším. Ikdyž se mnoho lidí snaží tvrdit, že stačí se nabiflovat příslušné předpisy a to vás pak zbaví nutnosti činit rozhodnutí. V mylné víře, že situace v předpisu nepopsané nemohou nastat. A v nebezpečném omylu, že předpisem lze ošetřit všechny situace - vše již stalo (Podobně jako výrok: "Vše již bylo vynalezeno" Teprve potom byla vynalezena konzerva.)
V mnoha lidech je tedy pevné přesvědčení, že to co vědí a dělají, je konečný a setrvalý stav. Neumí žít se změnou. Nikdy se nenaučili na změny reagovat. Reagovat na změnu znamená učinit rozhodnutí. A nést za něj zodpovědnost. Toho se mnozí bojí ať už z toho či onoho důvodu. A nikdo je nenaučil aby si přiznali, že nemají dostatek informací k tomu, aby se rozhodnout mohli.

Někteří budou tvrdit, že kolej, co odbočuje z Blažovic, je zbytečná, protože tam nikdy neviděli jet vlak (jedou tama poprvé). Měla by se zrušit i s těma zbytečnýma kolejema na nádraží a ušetřené peníze dát na zastavování rychlíku, když už tam je tak velké nádraží. Někteří si aspoň vezmou jízdní řád, aby zjistili, že tam osobní vlaky nejsou vůbec napsané. Nejhorší je, když se extrémní případy na internetu rozčilují, že ta kolej nikam nevede. Namísto aby si vzali mapu a podívali se kam to vede - neskutečná lenost. Přičemž mnozí z těchto extrémistů pak budou svůj názor o zbytečnosti obhajovat zbytečností výroby vápna a cementu.

Hloupé je, že takovíto křiklouni s jednoznačně nezměnitelným názorem jsou hodně slyšet. A bude jim dáváno za pravdu i od těch, kteří o dané problematice vědí stejné prd.

PS: Pamatuju vyjádření jistého ekoloka: Pokud budou v civilizaci technicky vzdělnaní lidí, tak zelenou ideologii neprosadíme.
registrovaný uživatel kobros 
21.03.2015 (10:22)  
Sice OT, ale text v ramecku je jako opsany z pravovernych zelenych prirucek napr. na tema jaderna elektrarna, letiste, dalnice,.. .. A stejne, jako si jej tehdy objednavali konkurenti zeleznice, dnes to delaji konkurenti ruznych prospesnych technickych staveb.
Zvlastni, jak jsou lide nepoucitelni. Dnes tedy politici kterym, bohuzel, bylo dano pravo rozhodovat o ciste komercnich zalezitostech a pak se logicky na takove pamflety museji ohlizet.
21.03.2015 (9:19)  
Tak to vypadá na velice zajímavý seriál, jsem zvědav na další pokračování.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko