..: Přejezdy a statistika za rok 2008 :..

Ilustrační obrázek Česko – V těchto dnech vydala Drážní inspekce statistiku nehod na železničních přejezdech za rok 2008. Z ní vyplývá, že za uplynulý rok došlo k 247 střetům na přejezdech, při kterých zemřelo 47 lidí. Dalších 127 osob vyvázlo s různě závažnými poraněními. Oproti roku 2007 doznala statistika 4% poklesu počtu nehod, došlo ovšem k růstu počtu osob usmrcených i zraněných. Konkrétně počet usmrcených osob se zvýšil o 39 % a počet zraněných o 9 %. V průměru tak za rok 2008 dle statistiky připadá jeden mrtvý na šest střetnutí.

Příčiny střetů

Příčiny střetů jsou stále stejné jako v letech minulých, tedy nerespektování výstražného světelného zařízení a neopatrnost nebo dokonce ignorace základních pravidel, která jsou nutná k vyhodnocení situace na přejezdech vybavených pouze výstražnými kříži. V loňském roce se 53% procent střetů odehrálo na přejezdech zabezpečených světelnou signalizací, nebo přejezdech zabezpečených signalizací i závorami. Tímto přejezdovým zabezpečovacím zařízením je v rámci celého státu vybaveno pouze 34 % přejezdů. Z výše uvedeného vyplývá, že pro některé účastníky silničního provozu červeně blikající výstražná světla, zvuková signalizace nebo dokonce stažené závory stopku rozhodně neznamenají. Chybou, které se také spousta řidičů dopouští, je rovněž pokus přejet přes přejezd ihned po průjezdu drážního vozidla i přestože výstraha stále bliká. Tímto si však řidiči neuvědomují, že může dojít k situaci, kdy ve velmi krátkém časovém sledu může po stejné nebo druhé, u vícekolejných tratí, projíždět další vlak. V těchto případech nepomůže ani sebelépe zabezpečený přejezd.

Jak se chovat na přejezdech

Chování účastníků silničního provozu na železničních přejezdech upravuje zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, konkrétně § 28. Jeho znění je následující:

  1. Před železničním přejezdem si musí řidič počínat zvlášť opatrně, zejména se přesvědčit, zda může železniční přejezd bezpečně přejet.
  2. Vozidla se před železničním přejezdem řadí za sebou v pořadí, ve kterém přijela. Nejde-li o souběžnou jízdu nebo o jízdu podle § 12 odst. 2, smějí vozidla přejíždět přes železniční přejezd jen v jednom jízdním proudu.
  3. Ve vzdálenosti 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění smí řidič jet rychlostí nejvýše 30 km.h-1. Svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení, smí 50 m před železničním přejezdem a při jeho přejíždění jet rychlostí nejvýše 50 km.h-1. Při přejíždění železničního přejezdu nesmí řidič zbytečně prodlužovat dobu jeho přejíždění.
  4. Dojde-li k zastavení vozidla na železničním přejezdu, musí jeho řidič odstranit vozidlo mimo železniční trať,17) a nemůže-li tak učinit, musí neprodleně učinit vše, aby řidiči kolejových vozidel byli před nebezpečím včas varováni.
  5. Před železničním přejezdem, u kterého je umístěna dopravní značka "Stůj, dej přednost v jízdě!", musí řidič zastavit vozidlo na takovém místě, odkud má náležitý rozhled na trať.

Ustanovení odst. 1 se týká všech typů přejezdů. Nelze se tedy po případném střetu vymlouvat například na to, že přejezdové zařízení neblikalo, případně, že byl řidič oslněn sluncem. Ustanovení odst. 3 také málokdo dodržuje a před přejezdem prostě nebrzdí. Před železniční tratí, po které projíždí vlak pak nestačí dobrzdit a výsledkem je často boční náraz do drážního vozidla. V souvislosti s odst. 4 vydala Drážní inspekce provozovateli dráhy bezpečnostní doporučení k zavedení takového označení přejezdů, které by umožnilo jejich jednoznačnou a nezaměnitelnou identifikaci. Uvedené doporučení však nebylo dodnes realizováno s odůvodněním ekonomické náročnosti.

Dále je chování na železničních přejezdech upraveno v § 29, jehož znění je následující:

  1. Řidič nesmí vjíždět na železniční přejezd,

    1. je-li dávána výstraha dvěma červenými střídavě přerušovanými světly signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.
    2. je-li dávána výstraha přerušovaným zvukem houkačky nebo zvonku přejezdového zabezpečovacího zařízení.
    3. sklápějí-li se, jsou-li sklopeny nebo zdvihají-li se závory.
    4. je-li již vidět nebo slyšet přijíždějící vlak nebo jiné drážní vozidlo nebo je-li slyšet jeho houkání nebo pískání; toto neplatí, svítí-li přerušované bílé světlo signálu přejezdového zabezpečovacího zařízení.
    5. dává-li znamení k zastavení vozidla zaměstnanec dráhy kroužením červeným nebo žlutým praporkem a za snížené viditelnosti kroužením červeným světlem.
    6. nedovoluje-li situace za železničním přejezdem jeho bezpečné přejetí a pokračování v jízdě.
  2. V případech uvedených v odstavci 1 písm. a), b) a c) smí řidič vjíždět na železniční přejezd pouze tehdy, jestliže před železničním přejezdem dostal od pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy11) k jízdě přes železniční přejezd ústní souhlas. V tomto případě je řidič povinen řídit se při jízdě přes železniční přejezd pokyny pověřeného zaměstnance provozovatele dráhy. Pověřený zaměstnanec provozovatele dráhy je povinen se na požádání řidiče prokázat platným pověřením provozovatele dráhy.

Řidič dále nesmí předjíždět, nesmí se s vozidlem otáčet, couvat, zastavit a stát na železničním přejezdu a v těsné blízkosti před ním. Řidiči v blízkosti železničních přejezdů také nesmí používat dálková světla, přičemž zákon zakazuje i použití potkávacích světel v případě, že by mohl oslnit řidiče v protisměru.

Důsledky nerespektování pravidel

Ačkoliv člověk mnohdy argumentuje, že tyto nařízení porušují i ostatní, k zamyšlení a zvážení je v lepším případě škoda na majetku, nebo také smrt mnohdy zcela nevinných lidí. Každý by si měl být vědom, co vše může svým nezodpovědným chováním zapříčinit. Drážní inspekce ve své zprávě uvádí popis těch nejzávažnějších případů, které se v roce 2008 staly. Jen namátkou:

"Mezi nejvážnější nehody na železničních přejezdech v roce 2008 patří střetnutí osobního vlaku s kamionem z úterý 8. července na železničním přejezdu s výstražnými kříži a značkou „Stůj, dej přednost v jízdě“ mezi Velkým Rybníkem a Hroznětínem na Karlovarsku. Vlak po střetu vykolejil, svému zranění po převozu do nemocnice podlehl strojvedoucí, těžce zraněn byl řidič kamionu a lehké zranění utrpěli také tři cestující ve vlaku. Škoda dosáhla téměř 2 milionů korun."

"Tragicky 15. listopadu skončila také nehoda na přejezdu se světelnou signalizací mezi Hlízovem a Kolínem, kde se střetl rychlík s nákladním autem Tatra 815 a vykolejil. Zranění na místě podlehl řidič automobilu a lehce zraněn byl také strojvedoucí vlaku. Výše škody byla odhadnuta na 1,7 milionu korun."

"Nepochopitelné chování účastníků silničního provozu Drážní inspekce zaznamenala také v pondělí 19. března na přejezdu se světelnou signalizací a polovičními závorami ve Veselí nad Moravou. Mladý cyklista nerespektoval výstrahu na přejezdu, u kterého již stálo několik automobilů, objel závory a vjel přímo pod právě přijíždějící osobní vlak."

Závěr

Pevně věřím, že se většina čtenářů tohoto článku chová v blízkosti železničních přejezdů zodpovědně. Jak jsem se již zmínil v předchozí části článku, nepomůže sebelepší technické zabezpečení železničních přejezdů, je to vždy v lidech a jejich přístupu. Jediným řešením, které by snad bylo téměř stoprocentně účinné by byla výstavba mimoúrovňových křížení silniční a železniční dopravy. Ovšem řešit všechny případy mimoúrovňově je značně nereálné, především s ohledem na počet přejezdů, které v Čechách jsou a jaké finanční prostředky by tato úprava vyžadovala.

Zdroje: Drážní inspekce, Sbírka zákonů ČR


J.F. Poslat mail autorovi | 17.1.2009 (15:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Reportáže Nehody a mimořádnosti

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
18.01.2009 (20:06)  
zirecek: Myslíte že si za volant sedají takoví pitomci kteří nevědí co znamená výstražný kříž? Sedají, ale těm jsou obvykle volné i ostatní značky. Jinak řečeno - normálně uvažující člověk ví co má dělat když vidí výstražný kříž, a debil na koleje pojede i kdyby u přejezdu bylo značek deset... Tudíž se mi to zdá zbytečné. Mnohdy je však nechráněný přejezd doplněn značkou Stůj, dej přednost v jizdě.
18.01.2009 (19:58)  
MirekM: Je škoda, že se v předpise Výstražný železniční kříž nejmenuje rovnou Dej přednost v jízdě kolejovému vozidlu. Mám podobný názor. Myslím si, že vhodný by byl klasický trojúhelník dej přednost v jízdě a pod ním hned výstražný železniční kříž. Podobně jako na kruhovém objezdu. Myslím, že by pomohlo říci řidiči na přejezdu, že je na "vedlejší" silnici, což zná více, než mu pořád vštěpovat odstavce popisující chování na přejezdu... .
registrovaný uživatel MirekM  mail  
18.01.2009 (11:49)  
Ad Louis Armstrong: „Asi před dvaceti lety jsem sám zažil vlak na přejezdu se světelnou signalizací, která prostě neblikala v tu chvíli. Naštěstí řidič byl natolik ostražitý, že na přejezd nevjel. Porucha techniky se nedá nikdy vyloučit, takže ostražitost je na místě i u zabezpečených přejezdů.“
Tady bych rád (opět) vypíchnul jednu důležitou věc: Zhasnuté PZZ neznamená, že nic nepojede! V analogii se silničním semaforem to odpovídá blikající oranžové. Tedy řídit se značkami. Nad PZZ je červeno-bílý kříž, který neznamená „koleje – bude to drncat“, ale spíše „Dej přednost v jízdě kolejovému vozidlu“. Tak se na tom shodly delegace států v jisté dávno zapomenuté meziválečné konferenci. Je škoda, že se v předpise Výstražný železniční kříž nejmenuje rovnou Dej přednost v jízdě kolejovému vozidlu.
registrovaný uživatel aron 
17.01.2009 (22:38)  
Spinne: Já nepopírám legislativu,já jen říkám, že je velký rozdíl mezi zabezpečením a označením to, že je někde napsaný, že kříže přejezd zabezpečují, tak to neznamená že to tak je, kříž pouze udává jak se má řidič chovat, ale není to překážka k vjezdu na přejezd,
17.01.2009 (21:38)  
Panove (a pripadne damy), hyrite zde napady jak promitat nasledky nehod, stahovat okenka a podobne. V zasade proti tomu nelze nic namitat... Ovsem velky dil by mel lezet na nasich pomocnicich a ochrancich, misto buzerace za propadly obvaz v lekarnicce by se meli soustedit prave na takoveto situace a nebezpecna mista; ne jen nekde cekat za bukem na to koho z nudy zbuzeruji za marginalni veci. Ruku v ruce s tim jde (ne-)vymahatelnost zakona, onoho slavneho "bodoveho" systemu z ktereho ma osm z deseti ridicu akorat tak prdel a ne respekt. Statistiky o nehodach jednoznacne vypovidaji o tom ze onen zakon je vedle jak ta jedle.
17.01.2009 (20:51)  
Vousáč: To co jste napsal, je v zákoně vystiženo, zahrnuto.
17.01.2009 (20:29)  
Myslím,že maximální opatrnost uživatelů pozemních komunikací na přejezdech s jakýmkoli typem zabezpečení,tedy i jen výstražnými kříži je jedinou možností,jak se vyvarovat nehody s většinou tragickými následky. Mnohdy-a to i při velmi málo pravděpodobném,přesto však možném selhání zab.zař.-by stačilo před přejezdem opravdu zpomalit,vypnout rádio,trochu stáhnout okénko a zbystřit sluch. Jistě,jsou i případy kdy přijíždějící vlak či jiné kolejové vozidlo není slyšet,ale tolik jich zase není. On to také,byť nepřímo,zákon č. 361/2000 Sb v §29 říká,,...není-li slyšet...". Možná že by to chtělo podrobný právní rozbor,ale jsem-li ze zákona sledovat v silničním provozu na přesně vymezených místech zda něco není slyšet,asi bych měl pro to učinit vše,co je technicky možné. A to je ten vypinač rádia a aspoň pootevřené okénko.
registrovaný uživatel j-din 
17.01.2009 (20:11)  
Já osobně v poslední době hodně jezdím autem a jelikož mám zkušenost i s řízením vlaku s 23. wapkami, snažím se u přejezdu chovat podle pravidel. Je ovšem pravda, že hodně je jich nepřehledných, řidič se prostě musí spoléhat na zabezpečovací zařízení. V momentu, kdy zaručeně vidím, že nejede vlak, jsem už předkem auta na kolejích. To je potom lepší přidat plyn...
17.01.2009 (20:03)  
Takže popíráte naši legislativu? :-)
registrovaný uživatel aron 
17.01.2009 (19:54)  
Spinne: Já neříkám, že když vjede auto na křížích před vlak, že to není jeho chyba, ale přejezd je zabezpečen pouze závorami, ale i ty se daj objet.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Bejelentkezés
 
 
  
 
   Regisztráció

© 2001 - 2024 ŽelPage - Felelősök


Info
informacni okenko