..: Přehled a hodnocení čekáren 1. třídy ČD Lounge :..

ČD Lounge ČR - V souvislosti se zavedením vlaků kategorie SuperCity Pendolino na české koleje byly ve vybraných železničních stanicích, kde tyto vlaky zastavují, otevřeny nové čekárenské zóny zvané ČD Lounge. Jde o čekárny inspirované koncepcí některých jiných evropských zemí, např. Německa a Rakouska, kde tato zařízení fungují již řadu let. Výraz „lounge“ pochází z angličtiny a lze jej přeložit několika způsoby, zejména jako „salónek, válenda, lenošení, odpočinek“ atd. Čekárny ČD Lounge se nacházejí v železničních stanicích Praha hl.n., Brno hl.n., Ostrava hl.n., Ostrava-Svinov, Olomouc hl.n. a Pardubice hl.n. Podívejme se nyní na komplexnější informace o čekárnách ČD Lounge.

Komu ČD Lounge slouží

Čekárny ČD Lounge byly po svém vzniku původně určeny pouze cestujícím 1. třídy vlaků SC Pendolino, EuroCity a InterCity. Krátce nato však byly možnosti využití rozšířeny do dnešní podoby, a tak dnes tyto čekárny slouží zejména držitelům platné jízdenky 1. třídy vlaků všech kategorií, a dokonce i cestujícím s jakýmkoliv jízdním dokladem pro vlak SuperCity (tedy i pro 2. třídu vlaků SC). Okrajově některé ČD Lounge poskytnou azyl i jinému segmentu cestujících s jakoukoliv platnou jízdenkou ČD, například matkám s malými dětmi a podobně.

Všechny čekárny 1. třídy jsou kontrolovány zaměstnanci ČD, kteří mohou po cestujícím požadovat předložení platné jízdenky 1. třídy (nebo platného jízdního dokladu SC). Pokud se cestující nemůže v ČD Lounge prokázat požadovaným jízdním dokladem umožňujícím vstup do těchto prostor, pak jde o porušení přepravních podmínek, za něž hrozí pokuta ve výši 500 Kč. V některých ČD Lounge musí cestující předložit jízdní doklad 1. třídy zaměstnanci ČD ihned při vstupu do čekárny. Samozřejmě jsou uznávány i elektronické aplikace In–Gold, i když dozor čekáren není vybaven čtecím zařízením pro jejich kontrolu.

Výbava čekáren ČD Lounge

Čekárny 1. třídy představují kvalitativní změnu cestování a zejména možnost komfortního čekání na vlak v příjemné a nerušené atmosféře, kterou čekárny 2. třídy zpravidla nenabízejí. ČD Lounge jsou vybaveny unifikovanými pohodlnými sedačkami modré barvy, nalezneme zde množství dekorací ve formě umělých květin nebo fotografií s motivy železnice, dále ČD Lounge disponují klimatizací, elektrickými přípojkami, stoly, zrcadly a samozřejmě odpadkovými koši. Na stěnách se obvykle nacházejí obrazovky s odjezdy vlaků nebo promítáním různých tématických videí. Některé jsou rovněž vybaveny koberci a WC, které je zpravidla čisté a udržované, mnohdy na rozdíl od běžných nádražních toalet. Celkový vzhled a atmosféra ČD Lounge působí příjemným dojmem, vytváří pocit klidu a pohody a dává možnost odpočinku nebo práce v pěkném prostředí.

Přehled jednotlivých čekáren ČD Lounge

Olomouc hlavní nádraží – olomoucká čekárna je cestujícím k dispozici v pondělí až pátek od 04:30 do 21:00, v sobotu od 04:30 do 20:15 a v neděli od 06:15 do 20:00. Nabízí celkem 15 míst k sedění u čtyř stolů, je vybavena elektrickými zásuvkami, skříní na kabáty či saka, obrazovkou s odjezdy vlaků a dále kobercem a několika umělými květinami. Nachází se zde i pult pro personál čekárny, ten ale není přítomen. Čekárna je vybavena nápojovým automatem, který však funguje jen velmi zřídka a pokud funguje, nejsou nápoje příliš dobré a bývá jich nedostatek. Kontrola jízdenek je občasná. Nevýhodou olomoucké čekárny je absence toalety. Zásobování tiskovinami a časopisy ČD je velmi nepravidelné a ty obvykle zcela chybí. Před čekárnou se v okenním prostoru rovněž shromažďují různé pochybné existence, které návštěvníky ČD Lounge obtěžují. V globálním pohledu na olomouckou čekárnu je však celkový dojem spíše pozitivní a čekárna rozhodně plní svůj účel.

Brno hlavní nádraží – brněnská čekárna nabízí cestujícím 1. třídy kvalitní zázemí. Je otevřena denně od 06:30 do 23:00 a vybavena stoly a elektrickými přípojkami s možností práce na PC, jsou zde i místa bez stolů. V čekárně nechybí koberec, květiny, několik věšáků a dostatek různých tiskovin ČD. V čekárně je toaleta, což je potěšující. Celá ČD Lounge je prostorná a působí dojmem volnosti a jakéhosi odlehčení. Chybí pouze obrazovky s odjezdy vlaků, to však příliš nevadí, neboť vlaky jsou hlášeny v dostatečném předstihu. Vchod do čekárny je přímo z ČD centra. Čekárna je běžně zamčená, pokud ji chce cestující použít, požádá zaměstnance ČD u žluté přepážky přednostního odbavení o odemknutí. Po předložení jízdenky 1. třídy bude cestujícímu čekárna odemčena. Kontrola jízdenek je občasná až minimální, čekárna je spíše kontrolována pracovníky bezpečnostní agentury, kteří se na nádraží pohybují. Celkový dojem z brněnské čekárny je velmi dobrý.

Pardubice1, foto: EC 174 Pardubice2, foto: EC 174 Pardubice hlavní nádraží – denně otevřena od 05:45 do 22:00, je však nutné zmínit, že dochází k častému zpožďování při ranním otevírání a bývá odemykána často až po šesté hodině. Pardubická čekárna je velmi útulná. Nabízí 30 míst k sedění, tři stoly velké s elektrickými zásuvkami a dva menší stolky, rohové. Místa jsou atypicky uspořádána, nechybí množství květin, které vytváří velmi příjemnou atmosféru. Čekárna je laděna do modro-žluté barvy, žlutou barvu mají vertikální žaluzie a některé stěny, modrý je koberec a sedačky. V čekárně jsou dvě obrazovky. Pravá obrazovka ukazuje aktuální odjezdy vlaků, levá pak promítá videa se železniční tématikou. Čekárna má toaletu, kterou odemkne dozorce nástupišť. Toho je nutné přivolat zvonkem a předložit jízdenku 1. třídy. Bohužel ve většině případů se cestující „nedozvoní“, takže mu toaletu stejně nikdo neodemkne. Kontrola jízdenek je poměrně častá. Hlášení vlaků je obvykle poněkud tiché, často až neslyšné. Čekárna je naštěstí poměrně dobře udržována a návštěvy nežádoucích lidí, bezdomovců apod., jsou minimální. Celkový dojem je dobrý.

Ostrava hlavní nádraží – čekárna je otevřena denně od 03:30 do 18:30. Časné otevírání této čekárny je dáno odjezdem prvního ranního vlaku vyšší kvality IC 518. Výbava ČD Lounge je obvyklá, nabízí však pouze jeden stůl. Stěny jsou tmavě oranžové a podlaha bez koberce, reklamní tiskoviny většinou nechybí. Čekárna má toaletu, klíče jsou k dispozici u obsluhy zavazadlové pokladny blízko čekárny. Klíče budou vydány po předložení jízdenky. Obrovský nedostatek spočívá v tom, že čekárna je velmi často navštěvována jakýmikoliv lidmi, ať už jde o cestující druhé třídy nebo o vandráky bez jízdenky. Proto zde bohužel není bezpečno. Přispívá k tomu i fakt, že kontrola jízdenek zde vůbec není a zaměstnanci ČD navštěvují tuto prostoru jen minimálně. Vchodem do této čekárny jsou velké prosklené dveře, takže cestující nemá prakticky žádné soukromí a necítí se bezpečně. Právě z těchto důvodů je hodnocení čekárny na ostravském hlavním nádraží nedobré, možno říci až nedostatečné.

Ostrava – Svinov – tato ČD Lounge nabízí cestujícím nepřetržitý provoz. Jde o nejmenší ze všech čekáren 1. třídy, disponuje devíti místy k sedění. Z výbavy však nic nechybí: najdeme zde polici na velká zavazadla, věšák, dvě obrazovky s odjezdy vlaků, stůl, nepřeberné množství časopisů s železniční i neželezniční tématikou, květiny a rovněž toaletu. Možno říci, že tato čekárna je udržována ze všech nejlépe a také je ze všech nejlépe zabezpečena. Každý cestující, který ji chce použít, si zazvoní na pracovníka z ČD centra a tento cestujícímu po předložení jízdenky 1. třídy čekárnu odemkne. Z venkovní strany mají dveře kulatou kliku, takže zazvonit a prokázat se platnou jízdenkou musí bez výjimky každý cestující. Díky kulaté klice je zajištěna maximální bezpečnost návštěvníků ČD Lounge a je vyloučena možnost, že by se dovnitř dostal někdo nepovolaný. To ocení každý zejména v pozdní noční a brzké ranní době, kdy je nádraží plné nejrůznějších opilců a dalších živlů. Do čekárny jsou přepojována pouze hlášení vlaků, které mají řazen vůz 1. třídy nebo lůžkové či lehátkové vozy. Díky maximálnímu zabezpečení, údržbě a nepřetržitému provozu je celkový dojem z této čekárny výborný.

Praha hlavní nádraží – pražská čekárna zaráží už jen svou otvírací dobou – je otevřena denně pouze do 18:30, jen v neděli do 20:30. Cestující 1. třídy nočních vlaků tedy služby ČD Lounge nemůže využít a je odkázán k trávení času v jiných prostorách stanice, které jsou v nočních hodinách více než nebezpečné. Právě u pražského hlavního nádraží by byl velmi vhodný nepřetržitý provoz ČD Lounge, případně alespoň do pozdních nočních hodin. Je opravdu velká škoda, že čekárna 1. třídy hlavního města nenabízí zdaleka takový komfort, který je očekáván a který by byl na místě. Výbava je bohužel poněkud strohá – chybí jakákoliv zeleň či dekorace, rovněž najdeme minimum tiskovin. Jde o poměrně malou obdélníkovou místnost s řadou visících zářivek, uprostřed je umístěn stůl pro dozor, který je přítomen a kterému je nutno při vstupu předložit jízdenku. Na každé straně místnosti je několik sedaček, jinak je prostor dále rušen oprýskanými dveřmi a celá čekárna je velmi neútulná. Obrazovky s odjezdy vlaků jsou k dispozici. Cestující 1. třídy bude při vstupu do této čekárny zklamán. Jedinou útěchou je skutečnost, že tato ČD Lounge je zde pouze dočasně, po dokončení přestavby hlavního nádraží bude umístěna jinam. Celkový dojem je podprůměrný.

Praha - Holešovice a Břeclav

Do 13. prosince 2008 se pražská čekárna 1. třídy nacházela ve stanici Praha – Holešovice. Od 14. prosince byla tato ČD Lounge „přesunuta“ na pražské hlavní nádraží, stalo se tak od zahájení platnosti nového jízdního řádu, kdy vlaky SC změnily svou začáteční a konečnou stanici na Prahu hl.n.. Čekárna v Holešovicích fyzicky zůstala, pouze byla změněna na obyčejnou čekárnu pro všechny cestující. Což je poměrně velká škoda, protože i v současné době z Holešovic vyjíždí množství vlaků vyšší kvality a ČD Lounge zde bude jistě chybět.

Jedinou stanicí, kde vlaky SC zastavují a kde ještě není ČD Lounge, je Břeclav. Jde o pohraniční stanici s vysokou frekvencí vlaků vyšší kvality, a tak by zde ČD Lounge své uplatnění zajisté našla, i když frekvence nastupujících a vystupujících cestujících bude menší. Navíc, v Břeclavi jsou na sebe většinou přípoje důsledně navázány a dlouhý pobyt ve stanici pro přestupující není většinou potřeba. Čekárna 1. třídy bude v Břeclavi zavedena, termín jejího zprovoznění však ještě není definitivní.

Ohlédneme-li se do zahraničí, nabízí se porovnání třeba právě se zmiňovanými rakouskými ÖBB Club Lounge. Naleznete je např. na Wien Südbf. i Westbf. (i během rekonstrukce nádražní haly), Salzburg Hbf, Innsbruck Hbf, atd. Přístup do čekárny mají cestující první třídy, cestující přepravující vůz autovlakem nebo držitelé rezervací do lůžkových vozů bez rozdílu vozové třídy a mnozí další. Budete-li se zkoušet připojit na wi-fi, nepochodíte, zásuvek najdete nemnoho, ale prostředí vás naopak potěší. Nábytek bývá vyveden v kůži, malé konferenční stolky a křesla. Součástí takové rakouské lounge je vždy bar, kde jsou volně k dispozici studené alko i nealko nápoje - vody, džusy, Coca-cola, pivo i víno, stejně jako kávovar na pravou kávu rozličných druhů nebo čaj (žádný automat na instantní teplé nápoje), a pak slané pečivo či gumové bombony k zakousnutí. To vše zdarma. V každé čekárně je dozor, a zároveň poskytuje informace o tarifu případně prodává jízdní a rezervační doklady.

Autorský text; zdroj: autor, redakce ŽelPage


EC 174 Poslat mail autorovi | 12.1.2009 (12:00)
Související zprávyopen/close

Další z rubriky Služby

Další z regionu Česká republika (celá)


  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   
registrovaný uživatel tenzor 
12.01.2009 (20:01)  
Páňula: to nevím, ale mám takový pocit, že i při otvírání ČD lounge tam poušteli matky s dětmi s lístkem pro druhou třídu SC, zato si nepamatuju, že by se tehdy mluvilo i o tom, že tam můžou lidi s jízdenkou pro 1. třídu EC/IC - ostatně první ČD lounge vznikly jen na zastávkách SC (tedy v té době na severní větvi).
Každopádně, vstup pro lidi co mají 2. třídu SC je logický, asi bych byl naštvaný, kdybych měl platit skoro tolik jako za 1. třídu EC a přitom by mě tam nepustili, zatímco člověka který si koupil 1. třídu na pár km do osobáku jo.
12.01.2009 (19:56)  
lwq: Obávám se, že ve všech místech, kde se pohybuje dostatek lidí a spojů, aby měla čekárna smysl, už čekárna je. Ale outsourcing čekáren je zajímavý nápad :)
registrovaný uživatel lwq  mail  
12.01.2009 (19:46)  
Tak me napada, kdyz bych si od CD chtel "pronajmout" cekarnu s tim, ze ji opravim a budu provozovat ... V lokalite, kde cekarnu vubec nemaji, co by za to chteli :-D ...
registrovaný uživatel Best  mail  
12.01.2009 (19:19)  
Josef Petrák: Do Pardubiček sloni nejezdí,ale do Rosic-(HK) jsou 2 páry v kladívka.
registrovaný uživatel M 
12.01.2009 (18:54)  
Nechicova otazka se da i rozvinout - Je nejaka first class vstupenka na nastupiste?:-))

Kazdopadne krasna ukazka toho, ze nezhodne nejsme hloupej narod:-))
12.01.2009 (18:49)  
Odkdy je možnost do Longue jít i s SC dokladem do 2.?
12.01.2009 (18:45)  
Nechtic) Hádám, že omezené to rozhodně není. Ale asi by to bylo méně nápadné, kdyby jsi si to koupil do Pardubic-Svítkova nebo Pardubiček. Tam přece jen staví Elefanty s první třídou. ;)
registrovaný uživatel Nechic  mail  
12.01.2009 (18:36)  
Je ČD Lounge omezena vzdálenostně? Kdybych si v Pardubicích koupil první třídu do Pardubic-Rosic a sednul si tam, vadilo by to někomu? :D
12.01.2009 (17:05)  
Děkuju za článek. Obecně chválím ČD za první dobré kroky v diferenciaci přístupu k zákazníkovi. Lounge před několika lety byly předělem, který nelibě nesli odboráři a obecná česká rovnostářská malost se s nimi také těžko srovnávala.

Rád bych viděl Lounge v dalších stanicích, nejen na zastávkách SC (Břeclav, kde jsem v okolním 35stupňovém vedru sveřepě čekal v klimatizovaném ČD centru), ale i v dalších přestupních uzlech - především v Ústí nad Labem, České Třebové a Přerově. Dokázal bych si možná v menší podobě při zachování servisu (klima, toaleta, inf. systém, el., wifi a tiskoviny) je představit také ve stanicích s očekávaným vyšším zájmem o 1. třídu (Mar. Lázně, K. Vary, některá krajská města).

Řazení vozů/oddílů 1. třídy mi ale chybí na řadě motorových rychlíků např. LBC-HK-PCE.

V brněnské byl monitor, na Štědrý den 2006 ovšen ukraden a nenahrazen...
12.01.2009 (16:58)  
Měl bych malou prosbu k autorovi: nešlo by prosím text více strukturovat? Takhle je o každé stanici jeden dlouhý odstavec a špatně se to čte. Obsah je výborný, ale forma by mohla být trošku lepší.

Řádky jsou poměrně dlouhé a člověk se tak ztrácí. Co třeba občas něco zvýraznit tučně? To dost pomáhá. A také využít seznamy ve stylu:

toaleta - ano, čisté
zásuvky - 5, fungují

Sice to pak není takhle pěkná slohová práce, ale přehlednější by to bylo o hodně.
  1 2 3 4 5      Zpráv na stránku:   

Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.

- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP

Přidat komentář
Komentáře mohou vkládat pouze registrovaní uživatelé.
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.
Přihlášení
 
 
  
 
   Zaregistrovat

© 2001 - 2024 ŽelPage - správci


Info
informacni okenko