Praha-Radotín - 8. prosinec, 23 hodin a 43 minut. Nočním Radotínem se ozve krátký ostrý zvuk píšťalky. Těsně nato se rozsvítí malé zelené světlo na noční výpravce, kterou pevně v rukou drží výpravčí, jenž mávavým pohybem ruky vypravuje vlak. Jednotka řady 451 pomalu zavírá své posprejované dveře a celá souprava posledního osobního vlaku z Prahy do Berouna se rozjíždí do tmy k obci Černošice, směrem na jihozápad od metropole...
Poslední den v červené čepici
Setmělým a liduprázdným Radotínem se pomalu vracím domů. Venku začíná mrznout, zrychluji krok, snažím se být doma co nejdříve a přitom po cestě přemýšlím, jaké to asi je, nosit tu pověstnou červenou čepici. V ruce přitom pevně svírat neméně známou "plácačku," chodit v ten správný čas na perón a s píšťalkou v ústech vypravovat všechny vlaky...
Ano, byl to právě poslední vlak, který byl vypraven tím způsobem, jenž nám mnohým učaroval. V rámci úspor bylo rozhodnuto, že i denní směna v Radotíně bude obsazena pouze jedním výpravčím a výpravu vlaků převezmou vlakové čety. Při současném GVD by těžko jediný výpravčí stíhal běhat s výpravkou z dopravní kanceláře na nástupiště a zpět, jelikož má na starosti nejenže celé nádraží a podřízené zaměstnance, ale musí také zajišťovat veškerou telefonní komunikaci, stavět vlakové cesty, případně ohlašovat vlaky staničním rozhlasem a v mimořádných situacích tisknout vlakové rozkazy.
Stanice Praha-Radotín
Stanice je poloperonizovaná, staniční zabezpečovací zařízení reléové. Vzhledem k tomu, že elektronický dopravní deník byl na Smíchově zaveden teprve v říjnu, vše se do té doby řešilo telefonicky. Do Dobřichovic, které jsou deníkem již delší dobu vybaveny, se předvídané odjezdy zadávaly přes počítač. Ve špičkách dne zde jezdí osobní vlaky v patnáctiminutovém taktu a to navíc s jedním párem rychlíků a někdy až třemi páry nákladních vlaků do hodiny. Dohromady to dává šestnáct vlaků za hodinu, což je v průměru jeden vlak, co tři a tři čtvrtě minuty. Zhruba polovina z nich se musí vypravit výpravkou. Proto vypravení vlaků přejímají průvodčí. Se změnou GVD se výprava vlaků vlakovou četou dále zavádí například i ve stanicích Praha-Masarykovo nádraží a Praha-Smíchov.
zmiňovaná vesnice: Je sídlo, které je tvořeno typickou nízkopodlažní zástavbou s převážně rodinnými domy, s málo vyvinutou uliční sítí, dominantním prostorem návsi.
Město: je sídelní geograficky vymezený útvar, pro který je charakteristický soubor znaků, jež jej odlišuje od vesnice. Je to předevší velikost ve srovnání s vesnicemi, hustota osídlení, kompaktnost a koncentrace zástavby, typická demografická, sociální a profesní struktura obyvatel (obvykle nepracují v zemědělství, ale naopak v obchodu, průmyslu, službách) a poskytování správních, vzdělávacích, obchodních a kulturních funkcí pro širší okolí.
A obec: Je základní jednotkou veřejné správy. V některých zemích je obcí téměř každé město či vesnice, v jiných zemích je obvyklé, že obec je tvořena větším množstvím vesnic nebo že některé obce mohou být součástí města.
Černošice jsou město, které je ale složeno z několika částí. Jako příklad uvádím Mokropsy a Vráž, jenž jsou součástí Černošic. Tudíž zde použitý termín obec je platný a korektní.
Tim by taky vetsine lidi vyznam tohoto "mesta" dosel...
Po formální stránce je město sice zároveň i obcí, ale o vlaku v opačném vlaku by autor asi nanepsal, že se rozjel směrem k obci Praha. Nevím, proč tak píše u vlaku, který jede k městu Černošice.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.