Szklarska Poręba – Dlouholetá aktivita nadšenců po obou stranách státní hranice o znovuzprovoznění trati Tanvald - Kořenov - Harrachov - Jakuszyce - Szklarska Poręba - Jelenia Góra konečně padla na úrodnou půdu. 6. října 2007 došlo k přijetí rozhodnutí sejmiku Dolnoslezského vojvodství ve věci nabytí vlastnictví pozemků a budov trati číslo 311 v km 29,884 – 43,138, tedy v úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice. Tato skutečnost velmi přiblížila realizaci snu (čím jízdy osobních vlaků za harrachovskou výhybku bezesporu jsou) mnoha jedinců, a to nejen železničních nadšenců a železničářů, kteří od roku 1991 trpělivě „bombardovali“ kompetentní osoby návrhy ve věci obnovení provozu do Polska, ale i obyvatel okolí Liberce a Jelení Hory. Na tomto místě lze připomenout nikdy neutuchající činnost Železniční společnosti z Tanvaldu, dále vzpomeňme vznik Porozumění měst a Towarzystwo Kolei Izerskiej atd.
V souvislosti se změnou právního statutu byly zahájeny první práce na úseku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce, jejich vyvrcholením by měly být první jízdy s motorovými vozy řady SA 106 již v březnu příštího roku (při příležitosti závodu Bieg Piastów, který se každoročně koná v Jakuszycích).
Průběžně jsou organizovány práce na bázi volontariátu, dochází k čištění zmíněného úseku od náletových dřevin, jsou odstraňovány nánosy ze samotné trati a přejezdů, káceny vzrostlejší stromy zasahující do průjezdného profilu železničních vozidel. V příštím roce by mělo dojít k prvním rozsáhlejším pracím – výměna pražců apod., kde výše nákladů na tuto částečnou opravu úseku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce byla vyčíslena na přibližně 3,5 mil. Kč. Efektem této rekonstrukce by mělo být zvýšení traťové rychlosti na 30 km/h. Nutno připomenout, že na mnoha místech je možné potkat pražce s vročením 1914, po kterých ještě v roce 1998 jezdily pravidelné nákladní vlaky do kamenolomu Czerwony Potok. V dlouhodobějším horizontu je předpokládána realizace generální rekonstrukce, samozřejmě s přispěním z fondů EU.
Níže umístěné fotografie zobrazují průběh prací v září a říjnu letošního roku.
Autor: Petr Špetlák
Trať je mezi Szklarskou Porebou (760 m.n.m.) a Jakuszycemi (888 m.n.m) poměrně dobrá. Jen vegetace tam je až příliš. Horší to už je mezi Jakuszycemi a státní hranicí, zde jsou pražce běžně až po 1.5 metrech. 810-kám to v minulých letech stačilo, ale pro zimní údržbu a tedy pojezd těžšími stroji to rozhodně nestačí.
Sice přijdeme v zimě o dobrou běžeckou trať s krásným výhledem na Harrachov (http://www.albico.cz/zubacka/Cze/zima2003.htm ; http://www.albico.cz/zubacka/Cze/zima2005.htm), ale možnost použití vlaku na zimní i letní výlety na polskou stranu Krkonoš a Jízerských hor zato určitě stojí.
Doufám, že vznikne spoj Liberec-Jelenia Gora, případně bude prodloužen pražský rychlík z Tanvaldu na druhou stranu hor.
holt mezinárodní jízdné už je takové. Do Polsky je to ještě v pohodě, podívej se, kolik třeba stojí cesta Břeclav-Wien. Pro normálního smrtelníka absolutně neschůdné.
Tak to jste velice dobře informován.Lépe než já.Pěkný a zajímavý odkaz .
Děkuji.
Komentáře vyjadřují názory čtenářů.
Redakce nenese žádnou zodpovědnost za jejich obsah.
- dopisovatel nebo člen ŽP, - editor nebo admin ŽP
Před vložením komentáře je nutné se buď přihlásit, nebo zaregistrovat.