Szklarska Poręba – Dlouholetá aktivita nadšenců po obou stranách státní hranice o znovuzprovoznění trati Tanvald - Kořenov - Harrachov - Jakuszyce - Szklarska Poręba - Jelenia Góra konečně padla na úrodnou půdu. 6. října 2007 došlo k přijetí rozhodnutí sejmiku Dolnoslezského vojvodství ve věci nabytí vlastnictví pozemků a budov trati číslo 311 v km 29,884 – 43,138, tedy v úseku Szklarska Poręba Górna – státní hranice. Tato skutečnost velmi přiblížila realizaci snu (čím jízdy osobních vlaků za harrachovskou výhybku bezesporu jsou) mnoha jedinců, a to nejen železničních nadšenců a železničářů, kteří od roku 1991 trpělivě „bombardovali“ kompetentní osoby návrhy ve věci obnovení provozu do Polska, ale i obyvatel okolí Liberce a Jelení Hory. Na tomto místě lze připomenout nikdy neutuchající činnost Železniční společnosti z Tanvaldu, dále vzpomeňme vznik Porozumění měst a Towarzystwo Kolei Izerskiej atd.
V souvislosti se změnou právního statutu byly zahájeny první práce na úseku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce, jejich vyvrcholením by měly být první jízdy s motorovými vozy řady SA 106 již v březnu příštího roku (při příležitosti závodu Bieg Piastów, který se každoročně koná v Jakuszycích).
Průběžně jsou organizovány práce na bázi volontariátu, dochází k čištění zmíněného úseku od náletových dřevin, jsou odstraňovány nánosy ze samotné trati a přejezdů, káceny vzrostlejší stromy zasahující do průjezdného profilu železničních vozidel. V příštím roce by mělo dojít k prvním rozsáhlejším pracím – výměna pražců apod., kde výše nákladů na tuto částečnou opravu úseku Szklarska Poręba Górna – Jakuszyce byla vyčíslena na přibližně 3,5 mil. Kč. Efektem této rekonstrukce by mělo být zvýšení traťové rychlosti na 30 km/h. Nutno připomenout, že na mnoha místech je možné potkat pražce s vročením 1914, po kterých ještě v roce 1998 jezdily pravidelné nákladní vlaky do kamenolomu Czerwony Potok. V dlouhodobějším horizontu je předpokládána realizace generální rekonstrukce, samozřejmě s přispěním z fondů EU.
Níže umístěné fotografie zobrazují průběh prací v září a říjnu letošního roku.
Autor: Petr Špetlák
A kdo nabývá, mohu-li se zeptat? Vojvodství či přímo nějaký spolek?
ad pekař : cena 15 Kč je za místní jízdenku na základě dohody mezi ČD a PKP; jízdenka Cieszyn – Bielsko je za vnitrotarif PKP, jenže jízdenka ČT – Bielsko se musí vydat podle TCV, kombinace dvou vnitrotarifů je v podmínkách ČD vyloučena.
Přestože se ČD holedbají "schengenských prostorem", zejména u nanabídky Regionet LABE – ELBE, stále zachovávají móresy z doby "komunistického režimu" a na hranicích mezi sousedními železničními správami existuje "tarifní železná opona", to znamená fiktivní tarifní bod Grenze, od něhož se počítá jízdné.
Když jezdí do Českého Těšína PKP, tak by se mělo jezdit za tarif PKP … a nepotřeboval byste žádnou mezistátní jízdenku, tak jako to funguje mezi západoevropskými železnicemi. Takové DB už dávno poslaly v rámci mezistátní dopravy TCV k čertu, vlakové čety jsou vybaveny POP sousedních železnic (takže na EC München – Zürich má tři) a odbavují cestující podle vnitrotarifu jednotlivách železnic.
Jenže tohle je nad chápání příslušných na GŘ ČD, mne za tyhle kacířské názory nemají vůbec rádi …
tgw:neni vubec zac a jeste je dobra stranka, na kterou tu byl odkaz, albico.cz...jsou tam pekny dobovy fotky tak fotky ze zim 2001/2 a2004/5, kde je videt, ze je to fakt v horach a snehu nebyva poprasek:)
Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.
- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.