..: Pět balmů :..

3m262_ivancicky viadukt, foto: zdenek sindlauer Zdálo se nám, že je balmů nekonečně mnoho. Bývaly takovou samozřejmostí našeho drážního světa, že by bez nich ráno snad ani nezačal den. Když už nebylo, co by jelo, vždycky je někde našli a přistavili na vlak. Ani snad v Československu nebyla normálněrozchodná trať, po níž by aspoň někdy nejezdily. No, a najednou už nejsou – a přesto si každý den beze všeho začíná ránem.

Říkalo se jim balmy pořád, ačkoli jim úředníci nechali bočnice popsat i úplně jinými písmeny, třeba i, x, t, nebo n. Zažil jsem obyčejné pravidelné vlaky v sestavách T 435.0 + Balm, T 478.1 + 10 Balm, M 152.0 + Blm + BDFlm + 2 Balm + M 240.0, E 426.0003 + 6 nákladních vozů + 2 Balm, 121.017 + 4 Bix (Balm), 753.001 + 3 Bix (Balm) a jiné. Leč, marná sláva - každý, kdo kdy čuchnul ke kolejnici, ví, že k balmu patřil především motor dvěstědvaašedesátka.

Vždyť bývalo nepřeberně osobních, spěšných vlaků i rychlíků, majících řazení motor M 262.0 + Balm, nebo M 262.0 + 2 Balm. Bývaly i vlaky, kde jediný motor tahal tři balmy; celkem běžná podívaná to bývala mezi Břeclaví a Znojmem, nebo na vlacích ze Zábřeha do Šumperka, a po celá osmdesátá léta takhle denně jezdil třeba i „roudničák“ (pár Os 9633/Os 9634 Děčín – Roudnice nad Labem a zpět).

m262_nad cirochou, foto: zdenek sindlauer

Šestivozové motorové vlaky nebyly v osmdesátých letech na trati Humenné - Stakčín ničím mimořádným. A dokonce ani člověk nepotřeboval nijak moc štěstí, aby se tady svezl motorem M 262.0004, který se po požáru chomutovského M 262.0002 (6. května 1985) na mnoho následujících let stal nejstarší provozovanou „dvaašedesátkou“.

Nejrůznější vozové variace mívaly motorové vlaky se dvěma motory dvaašedesátkami a různým počtem balmů. Asi nejčastěji jezdívaly soupravy M 262.0 + 2 Balm + M 262.0, nijak vzácné nebývalo ani řazení se třemi balmy mezi motory, a třeba trať Humenné – Stakčín by bez souprav motor + čtyři balmy + motor snad ani nemohla existovat. Zejména na českém severu zase spousta vlaků, a to i rychlíků, jezdívala v řazení M 262.0 + 2 Balm + M 262.0 + 2 Balm. A to konečně nemluvě o rychlíku Hradec Králové – Praha, který kdysi dávno, ještě před elektrizací této tratě, jezdíval v bizarní sestavě čtyř motorů a osmi balmů – tak jak se v Týništi a v Hradci postupně napojovala křídla od Letohradu, Meziměstí a Trutnova.

Mne osobně ovšem nejvíc fascinovala souprava M 262.0 + 5 Balm + M 262.0, čili – jak by asi řekl Jaroslav Kocourek – „královská“ souprava. Takové osobní vlaky na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let celkem běžně jezdívaly mezi Opavou a Porubou (dnes Ostrava-Svinov), stejně tak z Ostravy vyjížděly do Fýdku-Místku nebo Frýdlantu nad Ostravicí (a o víkendech až do Ostravice), kupodivu v tomto řazení občas jezdíval dokonce i odpolední Os 3135 z Veřovic do Ostravy, ačkoli „střechu“ v Kunčicích zdolával rychlostí dobře trénovaného sportsmana a to ještě oba fírové museli mít u drážního Pánaboha protekci jako řemen. Tytéž balmové hady dobře pamatuju i z tratě Frýdek-Místek – Český Těšín, a dodnes nechápu, jak se taková těžkotonážní souprava vůbec mohla rozjet ze zastávky Ropice-Zálesí směrem k Frýdku.

Ovšem, jak léta šla, těch pět balmů mezi krajními dvaašedesátkami se zponenáhlu stávalo jevem tak nějak stále vzácnějším. Minulostí se pětibalmové soupravy staly koncem osmdesátých let na tratích z Frýdku všemi směry (a do Těšína už odtud motory M 262.0, tehdy pomalu přeznačované na 830, nejezdily vůbec). Tři čtyři balmy mezi motory – to se ještě jinde vídat dalo. Třeba na tratích okolo Opavy, Šumperka, Krnova, nebo Prešova; víceméně jistotou bývaly již zmiňované tratě Znojmo – Břeclav nebo Humenné – Stakčín. Ale pět balmů mezi motory? Nějak jsem se začínal bát, že už tohle nikdy nikde neuvidím.

A tak jsem nevlídného 29. ledna 1988 v jakési temné předtuše vyrazil do Opavy – jestli tady nebude aspoň jeden vlak M 262.0 + 5 Balm + M 262.0, tak už opravdu nikdy nikde. Protivně krátký čas denního světla neumožnil nic víc, než výpad do Hlučína, ale ať jsem se kolem opavské stanice motal jak chtěl, dvaašedesátek i balmů tu měli požehnaně, ale pořád jen v takových nanicovatých soupravách. A když už se povedl „pořádný“ motorový vlak, tak z toho vznikl třeba neuvěřitelný štrúdl do Poruby v řazení M 152.0 + 3 Baafx + M 152.0 + M 152.0 + 4 Baafx + M 152.0. Znechucen humusáckým sněhodeštěm v Hlučíně, v ponuré náladě jsem se odpoledne vracel do Opavy, předem se smířiv s tím, že „královskou“ soupravou se už zřejmě ani ve Slezsku nesvezu.

Jenže nad osobákem 3421 do Poruby jsem se v Opavě štěstím rozškytal. Ano, díval jsem se dobře – odzadu motor, opravdických pět balmů, vpředu motor – a ještě jedna dvaašedesátka zrovna najížděla na přípřež! Tak přece!

2m262, foto: zdenek šindlauer

Jedva jsem šupnul do přípřežního motoru M 262.0190, jeli jsme. To byly panečku rozjezdy! Jako sergej, když má dva tisíce tun na háku. Nejprve se vždy přední motor nadechl, všechno, co nějak souviselo s táhlovým systémem, zasténalo, zaskřípalo, zarupalo a napjalo se, načež se bohatýrská souprava sotva znatelně pohnula - asi jako když se kluci v kovošrotu opřou do vagónu. Chviličku nato jako by kdosi do vlaku zezadu mimoděk jemňoučce šťouchl – to bylo neklamné znamení, že se probral postrk. Po deseti vteřinách se rychlost vlaku srovnala s chůzí cestujících, odcházejících ze zastávky, a naftový dvanáctiválec si dodal odvahy. Krůček po krůčku koňů nenápadně přibývalo, zanesený štěrk dole pod rantlem špinavočervené skříně ubíhal stále rychleji a rychleji, a po třičtvrtěminutě, sotva v třicetikilometrové rychlosti, se stará dobrá „stosedmdesátka“ (motor 12 V 170 DR) statečně rozvášnila na nejvyšších otáčkách a přípřežní motor jako by se hodlal utrhnout od vlaku. Navzdory tomu všemu snad jen z Děhylova do Třebovic jsme jeli jakž takž sedmdesát, ovšem jinak, nad šedesát ani ránu. No aby ne, když zastávky a stanice na trati se nabízely jako houby po dešti. A co hlavně – zjistil jsem, že ten bídák vlakový motor vůbec netáhl a drze se vezl! Takový těžkotonážní osobák si o celkové jízdní době 36 minut mohl nechat jenom zdát.

V Porubě jsme se skoro nevešli k prastarému opavskému kusému nástupišti, chvíle slastného štěstíčka skončila a já hned klusal na bohumínský osobák. Alespoň z jeho oken jsem ještě jednou přehlédl „královskou“ soupravu, která se chvíli poté (patrně i s dvojitým postrkem) vydala na zpáteční cestu do Opavy. Netušil jsem, že se na pět vložených balmů dívám naposledy a že už nikdy nikde něco tak úžasného neuvidím.

Inu - nepochybně ještě i dlouho poté někde někdy něco takového jezdilo. Jenže, já už u toho nebyl. Ale vzpomenu si na ten humusácký lednový den roku osmaosmdesát pokaždé, když jedu vlakem mezi Svinovem a Opavou. Jenom ty dnešní rozjezdy soupravy 471 + 071 + 971 jsou nějak jiné, než rozjezdy soupravy M 262 + M 262.0 + 5 Balm + M 262.0. Kdepak - ty elektrické kilowatty už nemají ani za mák té vznešenosti dieselových koní. Ty elektrické rozjezdy jsou takové prachobyčejné. To nejsou ty dramatické bitvy, kdy fíra, maje za zády tlukoucí a smrdící naftovou nestvůru, statečně bojoval o každý ždibeček zrychlení…


Zdeněk Šindlauer | 15.9.2013 (8:00)
Zusammenhängende Nachrichtenopen/close

Weitere von Vozidla

Weitere aus Česká republika (celá)


  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   
Registrierter Benutzer Sim 
16.09.2013 (13:00)  
Prijemne cteni k pondelnimu obedu, Zdenku, diky :-)

Napada mne otazka - tyhle kratke balmy byly vybaveny lehkou sroubovkou, kolik jich maximalne smelo byt zaprazeno v jednom vlaku?
16.09.2013 (11:45)  
Vám stačí málo ke štěstí. A co ty věčně zapáchající naftové agregáty, věčně zaseklé dveře s tou chytrou plošinou, která dovedla testovat IQ cestujících, a co teprve ty uhlíčky na rotačních měničích pro zářivky, zrovna když jsem byl v nejlepším a vypadalo to, že tam ten uhlíček trefím, nastoupila do vozu 120 kilová uklízečka a celý ho rozhoupala, uhlíček letěl na dno skříně a zmizel v nepořádku.

Ale ještě pořád to nebylo nic proti dlouhým Balmům, tam když se na jednom místě rozebral světelný žlab a pak na vůz najela lokomotiva, tak ty kryty spadly všechny a vůz byl plný střepů.
Registrierter Benutzer honzan 
16.09.2013 (11:19)  
Krásné čtení.Doplním, že ještě v 80.letech jezdily mezi Plzní a KLatovy dělnické vlaky M 262 + 4 Balm + M 262.Kde je jim konec.
Na trati 173 (dříve 167 - hrbatá) pamatuji M262 + 2x Balm do Loděnice, kde ten poslední balm byl odpojen, protože do Vráže by to dvěstědvaašedesátka nevytáhla. Kolem r. 74 nastoupily M296 + 3xBalm + M296. Pak začalo lidí ubývat , ubyl i jeden Balm a vrátilo se to do sestavy M262 + max. 2Balm + M 262. Dnes na této trati jen regio(z)nova a hotovo:-(
16.09.2013 (10:43)  
Keprt: to jsem nejak tusil, ale stalo se to? Stalo :) Nemate odkaz na tu fotku?

Kdyby jen kredence a 150 tahaly 2 tyto vozy:
http://www.zelpage.cz/fotogalerie/zahranicni/pkp/pkp162.html
ted uz chybi do sbirky jen 380.
Registrierter Benutzer Keprt 
16.09.2013 (9:01)  
Pane Šindlauere, krásně čtení. Dovolím si dotaz: Z jakého depa byly ty M 262 jezdící kolem Frýdku? Děkuji.

Astartoth: Ta jízda 150 a mnoha Bixů se konala na trati Praha - Beroun, nebylo to ovšem pravidlo, jen vršovická náhradní souprava.
16.09.2013 (7:57)  
Jojo, úžasné výlety s kredencem a dvěma balmy mezi Břeclaví a Znojmem! Urvat místo u zadní panoramy byla opravdu klukovská povinnost, jezdit v létě jinak než s otevřenými dveřmi se taky nedalo a nejlepší bylo sezení na schodech u otevřených dveří a bafání na cestující na zastávkách. Taky si pamatuju na vztek, když jel vzadu pošťák a na nesplněnou:-( touhu přejít ten neuvěřitelný můstek mezi vozy za jízdy!

Design mi ani tak nepřipomínal Škody 706 RTO, spíš ty jejich neuvěřitelné polské vlečňáky Jelcz, které jsem si ještě pamatoval ve službách břeclavské MHD, aby pak skoro až doteď dožívaly na polích jako "babůvky", tedy úkryty před deštěm pro kypré družstevnice.

Balm mi spíš přišel jako emerické karavany z 50.-60.let, dveře na ty mezivozové mosty pak evokovaly nějaký hermetický průlez do kosmické lodi.

Jo a nikde nezněla kytara tak jako v koncovém oddíle:-)
Reko tam pendlují ještě dnes s legem a 843, takže když jedou, volba je jasná.
Korrespondent oder ŽP Mitglied Zlámalík  mail  
15.09.2013 (23:53)  
Nádherné čtení, obrázky i dojmy!
Registrierter Benutzer Petr Šimral  mail  
15.09.2013 (23:13)  
A s M240.0. Když jsem jezdil v pátek ze školy z Plzně, z Mariánských Lázní to byl šestivozový vlak 3 x M 240.0 a 3 x Balm. No, žádný zázrak, jednou jsme i hořeli.
A najednou přišel rok 1992 a někdo vymyslel, že M 152.0 ze Sokolova musí do Karlových Varů a výměnou dorazí opět po dvanácti letech M 240.0. Znovu tedy vyrazily do boje vlaky v řazení M 240.0 + 2 Balm + M 240.0. No, sice jsme si na stanovišti mohli natáhnout nohy, ale to byly asi všechny výhody. Přehřívání motorů bylo běžné (a to jsme měli stoupání jen 15 promile a to na velice krátkém úseku) a spolehlivost provozu šla do háje. Až v roce 1993 na páteřních vlacích byly M 240.0 nahrazené stroji 731 + 2,3,4,5 x Balm, v roce 1996 přišla řada 714 a v roce 1999 byly Balmy staženy a přišla řada Baafx.
Registrierter Benutzer hank 
15.09.2013 (21:04)  
Franta Plášek: Ano, a pochopitelně nesmíme zapomenout na standardní letohradské oběhy souprav M 240.0 - Balm - M 240.0 v trati Ústí - Hanušovice a zpět. Na 5 párů vlaků do Hanušovic stačily 2 soupravy (první pár měly brzo ráno sólo M 131.1, později jezdily poslední večerní pár vlaků jen sólo M 240.0.) Na to kyšperským stačilo 6 motorů (4 v turnuse, 1 - 2 letmo nebo v opravě). Tento stav trval s malými změnami 15 let (1971 - 1985). Pak přišly M 152.0 a konec romantiky.
15.09.2013 (20:10)  
Já kombinaci M262.0+n*Balm pamatuji z 80. let např. z trati 120. Jenom přiznám, že mě kombinace hranatého motoru a kulatého přívěšáku poněkud iritovala.
  1 2 3 4      Zpráv na stránku:   

Kommentare äußern den Ansicht der Leser.
ŽelPage übernimmt keine Haftung für deren Inhalt.

- Korrespondent oder ŽP Mitglied, - Editor oder ŽP Admin

Kommentar hinzufügen
Kommentare dürfen nur registrierte Benutzer senden.
Bevor Sie Kommentieren, melden Sie sich bitte an oder registrieren Sie sich.
Anmelden
 
 
  
 
   Registrieren

© 2001 - 2024 ŽelPage - Webmaster


Info
informacni okenko