Luxor - Rád bych se s Vámi podělil o několik postřehů, které jsem nasbíral při své nedávné cestě do Egypta. Ačkoli jsem absolvoval klasický poznávací zájezd s cestovní kanceláří, který nebyl nijak zaměřen na železnici, i tak jsme se s vlaky potkávaly celkem často. Železnice je ovšem v Egyptě strategickým objektem, takže získat nějaké obecné informace je celkem obtížné a fotografování čehokoli souvisejícího s vlaky je bohužel přísně zakázáno. U osobních vlaků je v prvním voze ozbrojená vojenská posádka.
Páteř egyptské železniční sítě tvoří celkem pochopitelně hlavní trať vedoucí podél Nilu z Asuánu do Alexandrie. Kromě ní jsme ovšem na několika místech mohli zahlédnout také jakési zemědělské drážky (v provozu).
Provoz na páteřní trati je poměrně hustý – vidět tu vlak, ať už osobní nebo nákladní, není žádný problém. Z technických údajů lze říct snad jen tolik, že trať není elektrifikována a nepodařilo se mi nikde spatřit jiná návěstidla nežli mechanická a ani závory jsem neviděl jiné než ručně ovládané. Lidská síla je v Egyptě celkem levnou záležitostí, takže provozních pracovníků je na každém rohu dost a dost a k jejich nahrazování technikou nejsou důvody.
Standardní součástí programu našeho zájezdu byl přesun nočním vlakem z Luxoru do Káhiry. Cestu v délce cca 600 km vlak urazí podle jízdního řádu za devět hodin, což je myslím celkem slušné. Cena činí šedesát dolarů za osobu, ale v ceně je i večeře a snídaně – opravdu na úrovni, lepší a vydatnější než např. občerstvení podávané v letadle. Pro porovnání – cesta vozem 1. třídy k sezení je 50 egyptských liber (asi 200 Kč).
Průvodkyně nás upozorňovala, že vlak mívá často zpoždění. My jsme ovšem cestovali skoro na čas (nějakých deset, dvacet minut neberu vůbec v úvahu, čas se v Egyptě bere trochu jinak než v Evropě…).
Oddíly ve voze byly dvoulůžkové a velmi pohodlné, asi tak na úrovni našich lůžkových vozů. Srovnatelné jsou v podstatě ve všech kritériích – čistota, vybavení, … Koneckonců můžete posoudit sami na fotce. Pokud jde o mne, spal jsem bezproblémově celou noc. Jediná nevýhoda je v tom, že člověk si nemůže lůžka sklopit sám a musí to udělat průvodce.
Zdroj: vlastní zážitky, www.sleepingtrains.com, www.touregypt.net/trains.htm.
P.S.: lze ještě v Cairu vidět tramvaje Tatra, nebo už to mají za sebou? Hamdulilla, insh Alláh
Komentáre vyjadrujú názory čitateľov.
Redakcia nenesie žiadnu zodpovednosť za ich obsah.
- dopisovateľ alebo člen ŽP, - editor alebo admin ŽP
Pred vložením komentára je potrebné se buď prihlásiť, alebo zaregistrovať.